پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
ربات ششچرخ رقیبی برای پهپاد؛ انقلابی در روش سنتی ارسال کالا
دو بنیانگذار اسکایپ، شرکت جدیدی را تأسیس کردند. هدف این شرکت این است که با ارائهی فناوری ارسال اقلام خریداریشده از فروشگاههای اینترنتی بهوسیلهی یک ربات ویژهی ششچرخ، هزینهی نهایی ارسال خرید را کاهش دهد. به نظر میرسد این دو نفر قصد دارند تجربیات موفق خود در اسکایپ را به حوزهی ارسال کالا آورده و انقلابی در این زمینه به پا کنند. آنها در نظر دارند بستههای در اندازهی متوسط را بهصورت رایگان به مقصد برسانند.
با اینکه ارسال رایگان خرید مشتریان به آدرس آنها، بهظاهر چندان مقرونبهصرفه به نظر نمیرسد؛ اما آهتی هینلا (Ahti Heinla)، بنیانگذار و مدیرعامل اسکایپ، بر این باور است که این کار شدنی است. درواقع همانطور که اسکایپ توانست ارتباطات رایگان بین افراد در سراسر جهان را امکانپذیر کند، شرکت استارشیپ (Starship) که این فناوری رباتیک را در اختیار دارد نیز شاید بتواند چنین رویکردی را در ارسال مرسولهها از فروشگاه اینترنتی پیاده کند. اگر این طرح با موفقیت به اجرا برسد، روباتهای ششچرخ جایگزین انواع خودروی حمل کالا شده و بهاینترتیب امکان ارسال سریع بستهها برای مشتریان فراهم میشود. در این صورت، اگر فرآیند حسابداری و بستهبندی محصولات خریداریشده زیاد طول نکشد، مشتریان میتوانند طی مدت بسیار کوتاهی سفارش خود را دریافت کنند.
استارشیپ امیدوار است که این فناوری فقط به فروشگاههای کاملاً اینترنتی محدود نشود و فروشگاههای خردهفروشی نیز از این پیشنهاد استقبال کنند. این فناوری قرار است در اوایل سال ۲۰۱۶ برای نخستین بار بهصورت واقعی در انگلستان مورداستفاده قرار گیرد. بیتردید، ارسال کالا بهوسیلهی رباتهای ششچرخ ضدآب در شهرهای بارانی انگلستان، خبر خوبی برای شهروندان این کشور خواهد بود.
در سال ۲۰۱۱ بود که مایکروسافت، شرکت اسکایپ را به مبلغ ۸٫۵ میلیارد دلار خریداری کرد. اسکایپ تاکنون توانسته تحولی جدی در ارتباطات بینالمللی ایجاد کرده و از هزینههای رایج آن بکاهد. بااینوجود، مسیر پیش رو برای گسترش استفاده از ربات ششچرخ ویژهی ارسال کالا، چندان هم هموار نیست. برای نمونه، طراحی الگوریتم ویژهی این ربات به شکلی که بتواند موانع مختلف را شناسایی کرده و از آنها عبور کند، کار دشواری خواهد بود. همچنین این ربات باید از سرعت کافی برخوردار بوده و درعینحال امنیت زیادی برای جلوگیری از سرقتهای احتمالی نیز داشته باشد.
رباتهای استارشیب میتوانند باری به وزن ۲۰ پوند (۹ کیلوگرم) را طی ۵ تا ۳۰ دقیقه و با هزینهای یکپنجم هزینهی شیوههای رایج ارسال کالا به مقصد برسانند. این رباتهای ششچرخ میتوانند با هر بار شارژ باتری، فاصلهای ۴ مایلی را با سرعت ۴ مایل در ساعت طی کنند که تقریباً با سرعت پیادهروی سریع یک انسان برابر است.
همچنین مشتریان میتوانند بهصورت آنلاین، موقعیت مرسوله خود را بهصورت آنی مشاهده کنند و پس از رسیدن ربات، درپوش آن را با واردکردن گذرواژهی مخصوص باز کنند.
.
پهپاد یا ربات زمینی؛ ربات ششچرخ رقیبی برای پهپاد
پهپادها از مزیتهای گوناگونی نسبت به رباتهای زمینی برخوردارند. یک پهپاد میتواند مسیری مستقیم را بین نقطهی ارسال و مقصد طی کند و درنتیجه، به عبور از مسیرهای پیچدرپیچ محدود نمیشود.
استفاده از این فناوری نوین در برخی کشورها مورد استقبال قرار گرفته است. برای نمونه، مدتی است که در سنگاپور، استفاده از پهپاد برای ارسال نامه، بستنی و نیز غذاهای رستورانی آغاز شده است. بااینوجود، استفادهی گسترده از پهپاد نیازمند تدوین قوانین و مقررات جدید است. در حال حاضر دولت ایالاتمتحده در حال تدوین مقرراتی برای استفاده از این وسیله برای انتقال مرسولات خرید است. بیتردید، اگر این مقررات اجرایی شود، شاهد تحولی درزمینهی انتقال انواع کالاها از طریق هوا خواهیم بود. تاکنون گوگل و آمازون سرمایهگذاری زیادی را برای استفاده از پهپاد بهمنظور انتقال انواع مرسولات انجام رساندهاند. البته دامنهی علاقهمندی به این فناوری به این غولهای دیجیتال محدود نمیشود و حتی «والمارت» (Walmart) (بزرگترین فروشگاه زنجیرهای خردهفروشی جهان) نیز برنامهای برای استفاده از این وسیلهی پرنده برای ارسال سفارش مشتریان دارد.
اما آیا ربات ششچرخ استارشیب میتواند گوی سبقت را از پهپادها برباید؟ برای پاسخ به این پرسش باید کمی صبر کنیم.
مهدی شهبازی