راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا در ارائه آمارها پنهان‌کاری می‌کنیم؟

در سال‌های گذشته که شاپرک از پیله‌اش بیرون نیامده بود، بانک مرکزی هرماه آمارهای مربوط به تراکنش‌های پرداخت را منتشر می‌کرد. همان زمان هم البته آمارهای تراکنش‌های بانکی در دسترس نبود. مثلاً مشخص نبود کدام بانک چه تعداد تراکنش موبایلی دارد و هرچند وقت یک‌بار یک بانک مدعی می‌شد که پیشتاز تراکنش‌های موبایلی است. البته بعداً که شاپرک از پیله بیرون آمد، روند انتشار آمارها کمی مختل شد تا این‌که تراکنش‌های پرداخت از تراکنش‌های بانکی جدا شد. مدتی آمارهای psp ها منتشر شد اما در ادامه همین آمار هم منتشرنشده و هرچند وقت یک‌بار آمارهایی کلی منتشر می‌گردد.

همه جای دنیا آمارهای پرداخت به‌روشنی و شفاف اعلام می‌شود و نشریه‌ای مثل نیلسون ریپورت هر دو هفته یک‌بار با آمارهای مختلف پرداخت منتشر می‌شود و آمار تراکنش‌ها به تفکیک هر بانک و psp در دسترس همه قرار دارد.

امسال آیین‌نامه اجرایی قانون دسترسی آزاد به اطلاعات از طرف دولت ابلاغ شد. شاید زمان آن رسیده باشد که طبق این قانون بانک مرکزی و شاپرک دست به انتشار شفاف و روشن آمارهای بانکی بزنند. بعید است کسی بگوید که بانک مرکزی و شاپرک دسترسی به آمارها ندارند که این عذر بدتر از گناه است. تاکنون مرکز آمار هم ورودی در این موضوع نداشته است. برخی ممکن است بگویند آمارها مربوط به شرکت‌هاست و نباید به‌صورت عمومی منتشر شود که باز صحیح نیست. همین چند روز پیش بود که دکتر دیواندری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت که گاهی خودش هم نمی‌داند بانک‌ها یک نهاد اقتصادی هستند یا اجتماعی. زمانی که بانک و پرداخت تا این حد در زندگی اجتماعی مردم رسوخ کرده چگونه می‌توان صحبت از محرمانه بودن اطلاعات آماری تراکنش کرد؟ تراکنش‌های بانکی و پرداخت بخش مهمی از رفتار اجتماعی مردم را نشان می‌دهد و دسترسی به آن حق همه مردم ایران است.

رضا قربانی

منبع: هفته نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.