راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هوش مصنوعی در سیملس ۲۰۲۵: بانک‌های آینده یا آینده بانک‌ها!؟

گزارش تیم راه‌کار از یکی از داغ‌ترین روندها و بخش‌های نمایشگاه معروف فین‌تک و تجارت الکترونیک خاورمیانه

بانک‌ها یا با بانکداری دیجیتال‌ و رویکردهای هوش مصنوعی همراه می‌شوند یا در ۵ سال آینده همه آن‌ها خواهند مرد! این جمله بی‌رحمانه‌ای بود که آمبارین موسی، یکی از مدیران برجسته استارتاپ معروف رولوت در پنلی با حضور هانا صراف (از مدیران مونزو) و فرشاد نوشادی (از مشاوران ارشد بانک سامان) عنوان کرد. جمله‌ای که می‌توان آن را چکیده آینده‌محور رویداد سه‌روزه سیملس ۲۰۲۵ هم دانست.

رویداد سیملس (Seamless) در مرکز تجارت جهانی دبی  در حال برگزاری است. رویدادی که بیش از دو دهه است خود را به عنوان یکی از مهم‌ترین گردهمایی‌های حوزه فناوری‌های مالی و پرداخت در خاورمیانه تثبیت کرده است. این رویدادی که روزگاری روی حوزه تخصصی کارت‌های بانکی و بعد فین‌تک تمرکز داشت، اکنون با رویکردی جامع‌تر به بررسی همگرایی دنیای تجارت الکترونیک، خرده‌فروشی دیجیتال، پرداخت و فناوری‌های مالی می‌پردازد.


هوش مصنوعی: نیروی محرک تحول در فین‌تک و بانکداری‌


اما گشت‌وگذاری مفصل در این نمایشگاه که در مرکز تجارت جهانی دبی و در هشت سالن نمایشگاهی آن برگزار می‌شد نشان می‌داد که هوش مصنوعی بخش مهمی از آینده بانکداری و نظام‌های مالی و پولی دنیاست. ما بر اساس برنامه‌های اعلام‌شده توسط تیم برگزارکننده سیملس یعنی شرکت انگلیسی (Terrapinn) و همین‌طور مشاهدات تیم راه‌کار از این نمایشگاه، گزارشی از بروز و نمود هوش مصنوعی در این رویداد مهم حوزه فین‌تک و تجارت الکترونیک آماده کرده‌ایم که البته باید تأکید کنیم تنها بخشی از واقعیت هوش مصنوعی در سیملس ۲۰۲۵ را بازتاب می‌دهد.

هوش مصنوعی به یکی از محورهای کلیدی سیملس ۲۰۲۵ تبدیل شده است. صنعت مالی و بانکی که همواره پیشگام استفاده از فناوری‌های نوین بوده، اکنون در آستانه تحولی عظیم ناشی از ادغام هوش مصنوعی در تمام لایه‌های عملیاتی خود قرار دارد.

رویداد سیملس ۲۰۲۵ به طور ویژه به فناوری‌های مختلف در حوزه هوش مصنوعی مالی و بانکی می‌پردازد. اما سیملس و حضور شرکت‌ها و استارتاپ‌ها و راهکارهای مختلف در آن نشان داد کماکان شش ابزار یا حوزه زیر بیشتر و زودتر و عمیق‌تر از سایر موارد متبلور خواهند شد یا تحت‌تأثیر هوش مصنوعی قرار خواهند گرفت:

  1. هوش مصنوعی مولد (Generative AI): استفاده از مدل‌های زبانی بزرگ (LLMs) برای بهبود تعامل با مشتریان، تحلیل مستندات مالی، و کمک به تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری.
  2. تحلیل پیشرفته و پردازش زبان طبیعی: فناوری‌های NLP برای استخراج بینش‌های اقدام‌پذیر از مستندات مالی، جلسات و تماس‌های مشتریان.
  3. تشخیص تقلب و امنیت سایبری: سیستم‌های هوش مصنوعی برای شناسایی الگوهای مشکوک در تراکنش‌ها و جلوگیری از فعالیت‌های کلاهبرداری.
  4. اتوماسیون فرایندهای هوشمند: راهکارهای RPA (Robotic Process Automation) پیشرفته برای خودکارسازی فرآیندهای پیچیده در پردازش مطالبات و ارزیابی اعتبار.
  5. دستیارهای هوشمند مالی: چت‌بات‌ها و ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای مدیریت امور مالی شخصی و مشاوره سرمایه‌گذاری.
  6. هوش مصنوعی در احراز هویت و KYC: راهکارهای بیومتریک و پردازش تصویر برای تسهیل فرآیندهای شناسایی مشتریان.

استارتاپ‌های هوش مصنوعی مالی در سیملس


بخشی از رویداد سیملس ۲۰۲۵ به نمایشگاه و حضور و قدرت‌نمایی استارتاپ‌ها یا ایده‌های آینده‌محور اختصاص داشت. جایی که شرکت‌های نوآور در حوزه هوش مصنوعی مالی فرصت معرفی راهکارهای خود را داشتند. برخی از حوزه‌های قابل‌ذکر این بخش را می‌توان این‌گونه دسته‌بندی کرد:

  • پلتفرم‌های تحلیل مالی مبتنی بر هوش مصنوعی
  • راهکارهای مدیریت ریسک هوشمند
  • سیستم‌های پرداخت نوین با قابلیت‌های یادگیری ماشین
  • پلتفرم‌های ارائه‌دهنده سامانه‌های بانکداری متمرکز (Core Banking) مبتنی بر هوش مصنوعی
  • ابزارهای تحلیل احساسات بازار سرمایه

جایی که سال‌هاست مأمن ارائه‌دهندگان سخت‌افزارهای بانکی همچون دستگاه‌های خودپرداز و پوز و… است حالا بیش از هر زمان دیگری از تأثیر هوش مصنوعی بر آینده بانکی و مالی جهان می‌گوید. کلیدواژه محوری سیملس ۲۰۲۵ را می‌توان هوش مصنوعی دانست. از استارتاپ‌های ریز تا هلدینگ‌های بزرگی چون پکس و ورایفون، همه از توسعه محصولات و ابزارهای هوش مصنوعی می‌گفتند. در  پنل‌ها و گفت‌وگوهای بخش‌های محتوایی هم چیزی جز آینده مبتنی بر هوش مصنوعی بر زبان نمی‌آمد.


سخنرانان کلیدی هوش مصنوعی سیملس ۲۰۲۵


رویداد سیملس ۲۰۲۵ میزبان متخصصان برجسته در حوزه هوش مصنوعی و فناوری‌های مالی بود که همانطور که گفته شد یا موضوع‌محوری‌شان هوش مصنوعی و کلان‌داده‌ها بود یا اینکه از ابزارهای مبتنی بر این فناوری‌ها و بخش‌ها می‌گفتند که آینده بانکی و مالی جهان را دگرگون خواهند کرد. از جمله این سخنرانان که روی موضوعات مرتبط باهوش مصنوعی تمرکز ویژه‌ای داشتند می‌توان به دکتر فاطمه باعثمان، رئیس هیئت‌مدیره انجمن هوش مصنوعی و عضو شورای آینده جهانی مجمع جهانی اقتصاد، محمد عبدالرازق، مدیر ارشد گروه فناوری، اطلاعات و تحول بانک مشرق، تانر آکچوک، مدیر جهانی بانکداری API دویچه بانک، مریم العرفج، مدیر ارشد طراحی راه‌حل‌ها در بانک مرکزی عربستان سعودی، چارلز – هنری مونشو، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری و عضو کمیته اجرایی گروه Syz سوئیس و علی عمران، مدیر ارشد عملیات بانک تجاری دبی اشاره کرد.

در طول رویداد سیملس ۲۰۲۵، جلسات متعددی با تمرکز بر موضوعات زیر برگزار خواهد شد. ازجمله می‌توان به  کارگاه «هوش مصنوعی قابل‌توضیح در خدمات مالی» اشاره کرد که با حضور فاطمه باعثمان، رئیس هیئت‌مدیره انجمن هوش مصنوعی، جوزف پرایس، مدیر فناوری AI مرکز تعالی هوش مصنوعی آونی وسمیر سینگ، مدیرعامل شرکت کازموی برگزار شد. کارگاهی که موضوعش بررسی اهمیت شفافیت در الگوریتم‌های هوش مصنوعی در صنعت مالی و بانکی، با تمرکز بر مقررات جدید اتحادیه اروپا در زمینه هوش مصنوعی و تأثیر آن بر بانک‌ها و مؤسسات مالی در خاورمیانه بود.

پنل «آینده بانکداری با هوش مصنوعی مولد» هم با حضور محمد عبدالرازق، مدیر ارشد گروه فناوری بانک مشرق، عبدالعزیز العبانمی، معاون فرماندار بخش پرداخت بانک مرکزی عربستان سعودی، علی عمران، مدیر ارشد عملیات بانک تجاری دبی و  سارا النعیمی، مدیر بخش نوآوری دیجیتال بانک ابوظبی تجاری با تمرکز بر چگونگی تحول صنعت بانکداری با ظهور مدل‌های زبانی بزرگ برگزار شد. در این پنل موضوعاتی مانند استفاده از کوپایلت‌های مالی برای ارتقای بهره‌وری کارکنان، دستیارهای هوش مصنوعی برای بهبود خدمات مشتریان و چالش‌های احتمالی پیاده‌سازی این فناوری‌ها در محیط‌های با مقررات سخت‌گیرانه مورد بحث قرار گرفت.

اما یکی از مهم‌ترین کارگاه‌های سیملس ۲۰۲۵ با موضوع «هوش مصنوعی و ریسک‌های سایبری در بانکداری» با حضور مدیر ارشد تضمین امنیت در بانک مرکزی عربستان سعودی، متخصصین شرکت DMARC360 و نمایندگان شرکت Aveni برگزار شد. در این کارگاه عملی به شرکت‌کنندگان تا استراتژی‌های دفاعی پیشرفته در برابر تهدیدات سایبری نوظهور را با استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی بیاموزند. موضوعاتی مانند تشخیص ناهنجاری‌ها در رفتار کاربران، شناسایی حملات فیشینگ پیشرفته، و سیستم‌های خودترمیم مبتنی بر هوش مصنوعی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نشست تخصصی «پردازش خودکار مستندات مالی با هوش مصنوعی» از دیگر نشست‌های این رویداد بود که موضوع هوش مصنوعی را محور خود قرار داده بود. سخنرانی از  Kosmoy Studio که یک پلتفرم پیشرفته GenAI برای مؤسسات مالی است و همین‌طور نماینده‌ای از شرکت Baseella که راهکارهای بانکداری مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه می‌دهد در این پنل حضور داشتند و به معرفی فناوری‌های پیشرفته OCR و NLP برای استخراج اطلاعات از اسناد مالی ساختارنیافته پرداختند. روش‌های نوین تشخیص و طبقه‌بندی اسناد، استخراج دقیق داده‌ها و سیستم‌های پیشرفته تطبیق اطلاعات با پایگاه‌های داده موجود از دیگر موضوعات فنی مورد بحث در این کارگاه هوش مصنوعی بود.

در بخش نمایشگاهی رویداد سیملس ۲۰۲۵، غرفه‌های متعددی به معرفی فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی در صنعت بانکی و مالی پرداختند. اگر بخواهیم صرفا چند نمونه از این شرکت‌ها و غرفه‌ها را تیتروار برشمریم می‌توانیم به نمونه‌های زیر اشاره کنیم:

  • آونی (Aveni): راهکارهای پیشرفته NLP برای تحلیل مستندات و جلسات، با هدف ارتقای عملیات و نظارت بر تطابق
  • کازموی (Kosmoy): پلتفرم GenAI مخصوص مؤسسات مالی برای کارآمدسازی عملیات و بهبود تعاملات مشتری
  • کور وییو (CoreWeave): ارائه‌دهنده زیرساخت‌های ابری پیشرفته برای پردازش هوش مصنوعی در بخش مالی
  • ان‌اسکیل (Nscale): زیرساخت‌های هوش مصنوعی پایدار برای آموزش، تنظیم و پردازش مدل‌های زبانی بزرگ در صنعت مالی
  • سوکیور (Socure): پلتفرم هوش مصنوعی برای احراز هویت و جلوگیری از تقلب در تراکنش‌های مالی
  • تَبز (Tabs): پلتفرم خودکارسازی حساب‌ها با قابلیت‌های هوش مصنوعی
  • رسییدی (Raseedy): کیف پول دیجیتال مبتنی بر سیستم‌ هوشمند مدیریت مالی
  • باسیلا (Baseella): نرم‌افزار بانکداری متمرکز و ارائه‌دهنده برنامه‌های کاربردی مشتری‌محور

هوش مصنوعی و آینده صنعت مالی


رویداد سیملس ۲۰۲۵ به‌عنوان آینه‌ای از روندهای نوظهور در صنعت مالی، تصویری روشن از نقش‌محوری هوش مصنوعی در شکل‌دهی به آینده این صنعت ارائه داد. با توجه به پیش‌بینی‌های ارائه شده در این رویداد، تا سال ۲۰۳۰ ارزش بازار هوش مصنوعی در بخش مالی به بیش از ۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید، و بانک‌ها و مؤسسات مالی که از این فناوری استفاده نکنند، در رقابت برای ماندن و رشد سریع، به‌شدت عقب خواهند ماند.

تحلیل بخش‌ها و رصد شرکت‌ها و خدمات مرتبط با هوش مصنوعی در رویداد سیملس توسط تیم راه‌کار با حمایت شرکت داتا، از شرکت‌های پیش‌رو در ارائه خدمات بانکی و مالی مبتنی بر هوش مصنوعی و کلان‌داده انجام شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.