راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

برنامه بانک مرکزی برای USSD و چک

داوود محمد بیگی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی خبر از برداشته شدن محدودیت‌های USSD داده است. به گفته محمد بیگی، بانک مرکزی برای USSD پروژه‌ای دارد تا مشتریان به‌جای ارایه اطلاعات کارت خود، از شناسه استفاده کنند، به‌این‌ترتیب کاربران با دریافت یک شناسه از شرکت ارایه‌دهنده پرداخت می‌توانند از خدمات USSD استفاده کنند که البته در حوزه تلفن‌بانک هم این شناسه قابل‌استفاده است. آن‌طور که مدیر اداره نظام‌های پرداخت می‌گوید با تنظیم شبکه بر اساس شناسه افراد، محدودیت شبکه USSD برطرف خواهد شد. محمد بیگی درباره زمان رفع محدودیت‌های USSD گفت: «زمان‌بندی ما برای این پروژه 5 ماه است که کارهای آن از اواخر مهرماه شروع‌شده و بنابراین قطعاً تا پایان سال این طرح به نتیجه خواهد رسید.»

او به مشکلات امنیتی بستر تلفن‌بانک هم اشاره کرد و گفت: «با پروژه جدید بانک مرکزی، کاربر به‌جای درج اطلاعات خود، از یک شناسه مشخص استفاده خواهد کرد.»

به گفته محمد بیگی طبق آخرین بررسی‌ها 10 درصد پرداخت‌های قبض در کشور به‌وسیله تلفن‌بانک انجام می‌شود، همچنین در حوزه USSD، 80 درصد تراکنش‌ها مربوط به خرید شارژ است.

وی در خصوص ناامنی بستر تلفن‌بانک، گفت: «وقتی می‌گوییم ناامن است این به معنای نگران کردن مردم نیست ولی به‌هرحال بانک مرکزی به‌عنوان مقام ناظر خطرها و ریسک‌هایی را در هر دو مدل می‌بیند.»

محمد بیگی افزود: «در جلساتی که داریم بحث‌هایی شد برای اینکه روی تلفن‌بانک هم محدودیت‌هایی بگذاریم؛ اما اعمال محدودیت روی این ابزارها باید حتماً با درایت باشد تا سایر ابزارها بتواند پاسخگو باشد و نکته دوم اینکه برای مردم مشکل به وجود نیاورد.»

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه امنیت بستر تلفن همراه هم در دست بررسی است، افزود: «در تلفن‌های ثابت هم برخی ملاحظات امنیتی وجود دارد و به همین دلیل یکی از کارهایی که 6 سال پیش انجام شد این بود که اطلاعات لازم برای استفاده از این بستر را از 4 قلم به 2 قلم کاهش دادیم.»

با اجراشدن طرح چکاوک قرار بود که امکان پردازش چک‌ها از طریق خودپرداز عملی شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. محمد بیگی دراین‌باره گفت: «برای این کار باید یکسری از فیچرها و امکاناتی در چک وجود داشته باشد که دستگاه بتواند آن را بخواند.»

به گفته وی پروژه‌ای به نام صیاد در حال اجراست که بر اساس آن علاوه بر اقلام اطلاعاتی، یک بارکد دوبُعدی روی چک تعبیه می‌شود که بسیاری از اطلاعات را به‌غیراز مبلغ و تاریخ صدور چک را در خود جای می‌گیرد. در طرح صیاد، چک‌هایی با فیچرهای امنیتی مشخص طراحی‌شده است و صدور دسته‌چک‌های جدید توسط بانک‌ها باید در قالب این چک‌ها باشد.

وی ادامه داد: «با آمدن آن چک‌های جدید این امکان برای بانک‌ها فراهم خواهد شد که با استفاده از بارکد خوان‌ها بتواند چک‌ها را پردازش کند.»

البته هنوز این بستر آماده نشده است چراکه خواندن اطلاعات از روی چک نیازمند تکنولوژی‌هایی مانند OCR است؛ این را هم باید در نظر داشت که تکنولوژی‌های موجود حداکثر 70 تا 80 درصد قابل‌اطمینان هستند و اگر این کار در حوزه چک انجام شود ضریب خطای 20 تا 30 درصدی خواهد داشت که این میزان ضریب خطا در حوزه چک بالاست.

سال گذشته اعلام‌شده بود که تا پایان شهریورماه این کار در شبکه بانکی عملیاتی می‌شود اما به گفته محمد بیگی بانک مرکزی در روند اجرایی طرح چکاوک با مشکلاتی روبه‌رو شده که مانع از عملیاتی شدن پروژه صیاد شده است. به گفته او دو دلیل برای اجرایی نشدن صیاد وجود دارد اولاً، حجم زیادی از چک‌های بانک‌ها در حال گردش است که ازنظر صرفه‌جویی در منابع نمی‌توان یک‌باره همه چک‌ها را جمع‌آوری کرد؛ که برای بانک‌ها مهلت زمانی در نظر گرفته‌شده تا چک‌های موجود را استفاده کنند، ثانیاً چک‌های جدید باید متناسب با فیچرها و الزامات امنیتی تعیین‌شده توسط بانک مرکزی منتشر و توزیع شوند.

منبع: هفته نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.