راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مزایای اینترنت اشیاء برای مؤسسات مالی

مؤسسات و شرکت‌‎هاي ارائه‌دهنده خدمات مالي بايد براي استفاده از حجم انبوه داده‌هاي نويني که از طريق اينترنت اشياء در اختيار مي‌گيرند، برنامه‌ريزي کنند. اگر اين فناوري مدرن به‌خوبی مورد استفاده قرار گيرد، مي‌تواند براي مراکز مالي بسيار سودآور باشد.

چندي پيش دلويت (Deloitte) با همکاري گروهي از دانشگاهيان، تحليلگران و کارآفرينان، پتانسيل‌هاي استفاده از اينترنت اشياء را موردبررسی قرار داد و ظرفيت‌هاي آن در برخي حوزه‌ها ازجمله بانکداري، مديريت ثروت، بازار سرمايه، بيمه و املاک و مستغلات را محک زد.

اينترنت اشياء (Internet of Things) يا به‌اختصار IoT فناوري نويني است که در آن هر چيزي ازجمله اشياء بي‌جان، براي خود هويت ديجيتال پيدا مي‌کند. در اينترنت اشياء، هر موجود جاندار و بي‌جاني مي‌تواند از طريق شبکه‌هاي ارتباطي اعم از اينترنت يا اينترانت، داده ارسال کند.

به‌عبارت‌دیگر IoT جمع‌آوري و تبديل داده از اشياء را ممکن مي‌سازد و لذا اين پتانسيل را دارد که به‌عنوان يک مرجع اطلاعاتي معتبر، سفارشی‌شده و لحظه‌اي مورد استفاده مراکز مالي قرار گيرد. فناوري مزبور در حال حاضر در برخي حوزه‌ها از قبيل بيمه، خودروسازي و مخابرات کمابيش استفاده مي‌شود.

در گزارش Deloitte پيش‌بيني شده است که تا پايان دهه جاري، يک ميليارد سنسور IoT در اقصي نقاط جهان نصب خواهد شد. اين سنسورها مي‌تواند اطلاعات ذي‌قيمتي در اختيار مؤسسات مالي قرار دهد.

IOT-banking-internet-way2pay-index-93-03-08c

Jim Eckenrode مدير اجرايي Deloitte Center for Financial Services و نويسنده گزارش بر اين نظر است که شرکت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات مالي بايد ظرفيت‌هاي نهفته در فناوري‌هاي IoT را موردبررسی قرار دهند و با متخصصان و کارشناسان مجرب باب همکاري بگشايند و بر اين پيش‌فرض کار کنند که «هر چيزي در زندگي روزمره مشتري‌ها و کارکنان، به‌زودی از قابليت به اشتراک‌گذاري اطلاعات برخوردار خواهد شد».

منبع: Finextra / شرکت ملی انفورماتیک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.