پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
کارگروه «رفع ناترازی انرژی» در کمیسیون انرژی مجلس با هدف رفع کمبود برق و سوخت آغاز به کار کرد
رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از تشکیل کارگروهی ویژه تحت عنوان «رفع ناترازی» در این کمیسیون خبر داد. این کارگروه با حضور وزیران نفت و نیرو و همچنین معاونان آنها، اقدامات لازم را برای پیگیری و رفع موانع ناترازی انرژی در کشور انجام میدهد.
او در گفتوگویی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم رشد تولید و سرمایهگذاری در حوزه انرژی، اظهار کرد: «دولت و مجلس بر اساس این تأکیدات، طرحها و لوایحی را تهیه و تدوین کردهاند تا در سال جاری شاهد افزایش سرمایهگذاری در تولید انرژی باشیم.»
سنگدوینی افزود: «وزیران دولت چهاردهم بهموقع برنامههای خود را تعریف و ارائه کردهاند. به دستور رئیس مجلس و رئیس کمیسیون انرژی، پیگیریهای لازم در خصوص پروژههای کاهش ناترازی انرژی در کشور آغاز شده است. یکی از مهمترین اقدامها، تشکیل کارگروه «رفع ناترازی» در کمیسیون انرژی است که به طور مشترک با وزرای نفت و نیرو و معاونان آنها فعالیت میکند تا موانع موجود در این حوزه را شناسایی و برطرف کند.»
این نماینده مجلس در ادامه توضیح داد: «تاکنون یک جلسه از این کارگروه تشکیل شده و امیدواریم با پیگیریهای جدی، پروژههای زیرساختی تکمیل شده و موانع در بخشهای برق و نفت رفع شود. هدف اصلی این است که تابستان امسال شاهد ناترازی برق نباشیم.»
سنگدوینی همچنین تأکید کرد که وزارت نفت موظف شده تا با سرعت بیشتری سوخت مورد نیاز نیروگاهها و مراکز تأمین انرژی را فراهم کند. او افزود: «مجلس شورای اسلامی بهشدت بر اجرای پروژههای وزارت نفت و نظارت بر بهرهبرداری از این پروژهها تأکید دارد و اقدامات نظارتی خود را برای تسریع در بهرهبرداری این پروژهها افزایش خواهد داد.»
در نهایت، عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اهمیت این موضوع، اظهار کرد: «با پیگیریهای جدی و هماهنگیهای لازم، امیدواریم در آینده نزدیک مشکلات ناترازی انرژی در کشور به طور مؤثری حل شود و شاهد تحولی مثبت در تأمین انرژی کشور باشیم.»
قیمت دستوری کالا و خدمات و سوخت، نابود کننده اقتصاد کشور و کسب و کار مردم، و علت اصلی ترافیک، ناترازی سوخت، آلودگی شدید هوا و خشکسالی، و همچنین مشکلات اقتصادی مردم، مانند بیکاری و کم بودن حقوقها و فرار متخصصان و سرمایه ها ازکشور و هجوم افغانها به کشور و به هدر رفت منابع است. با قیمت دستوری کالا و ارز (یعنی دخالت دولت در قیمت گزاری)، هر سرمایه گزاری (چه دولتی و چه خصوصی) در زمینه تولید و حمل و نقل و انرژی و… ، بی فایده و همراه با ضررر و زیان و اتلاف سرمایه مردم و کشور خواهد بود. در نهایت باعث کاهش تولید بدلیل عدم سرمایه گزاری و ناترازی و قحطی میشود (مثل وضعیت کنونی کشور).
بهترین راه حل برای آن، پرداخت سهمیه مستقیم سوخت و انرژی به مردم و سپس آزادسازی قیمت بر اساس عرضه و تقاضا است. اینکار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند. همچنین، تنها مردم ایران میتواننده از این منابع و یارانه ها بهره مند شوند
با پرداخت سهمیه و یارانه( سوخت، انرژی، آب و ..) به کارت بانکی افراد ، میتوان قیمت حاملهای انرژی را به تدریج آزادسازی سازی کرد و با سهمیه صرفه جویی شده توسط افراد، هزینه های رفت و آمد و قبوض انرژی و برخی هزینه ها را پرداخت کرد. که انگیزه بالایی برای صرفه جویی همه حاملهای انرژی و بنزین و منابع را به همراه دارد.
البته لازمه این اصلاحات اقتصادی، اعتماد بین مردم و دولت هست.
تا زمانیکه قیمت سوخت و انرژی دستوری است، هیچگاه مصرف بهینه و استفاده فراگیر از انرژی پاک ( خورشیدی، بادی و ..) و سرمایه گزاری در وسایل نقلیه عمومی و تولید خودروهای بهتر اتفاق نخواهد افتاد ، نه توسط دولت و نه مردم ، و این موضوع تنها با واقعی سازی قیمت انرژی ( قیمت بین المللی و شناور وابسته به عرضه و تقاضا ) و پلکانی بودن آن ، قابل انجام است و هر کاری که اصلاح قیمت را شامل نشود ، عوامفریبی است. اگر این اصلاحات انجام نشود در آینده ای نزدیک ، قحطی و خاموشی بسیار شدیدتر خواهد شد و کشور را به سمت شرایط بسیار وخیم تر و فروپاشی می برد.
منابعی که متعلق به نسلهای آینده هم هست و از طرفی، مصرف آن باعث آلودگی و آسیب زیاد به محیط زیست و سلامت مردم و اقتصاد میشه، نباید رایگان در نظر بگیریم، اتفاقا خیلی هم قیمتش بالاست. بهتر نیست بجای سوزاندن اسرافگرایانه آنها در خودرو های تک سرنشین و دیگر مصارف غیر بهینه انرژی ، پول آنرا صرف ایجاد اشتغال و درآمد بالا و تقویت حمل و نقل عمومی برای مردم کنیم؟