نشست بررسی راهکارهای مدیریت مصرف انرژی روز سهشنبه، ۱۶ اردیبهشتماه با حضور مسعود پزشکیان، رئیسجمهور با مشارکت وزرای کشور، نیرو، نفت، صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مدیران ارشد دستگاههای اجرایی ذیربط برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت، در این جلسه رئیسجمهور ضمن مطالبه گزارش عملکرد دستگاههای مسئول در حوزه مصرف سوخت، بر اجرای دقیق وظایف محوله تأکید کرد و بادقت روند اقدامات انجامشده را مورد ارزیابی قرار داد.
پزشکیان با اشاره به تلاشها و اقدامات گسترده دولت طی یکساله گذشته برای کاهش ناترازیهای موجود در بخش انرژی، خاطرنشان کرد: «علیرغم اقدامات مؤثر صورتگرفته، به سبب رشد بیرویه مصرف و تأثیرات ناشی از تغییرات اقلیمی، همچنان با چالشهایی در این حوزه مواجه هستیم که پیگیری روزانه و منسجم مسئولان ذیربط را برای عبور موفق از دوره اوج مصرف در ماههای آتی ضروری میسازد.»

او صرفهجویی را یکی از اولویتهای قطعی دولت دانست و با اشاره به برنامه نصب پنلهای خورشیدی در ساختمانهای اداری، اظهار داشت: «دولت این مسیر را از خود آغاز کرده و قطعاً هر زمان ناگزیر به اعمال محدودیت در مصرف برق باشیم، این محدودیت ابتدا در دفاتر و محل جلسات دولت اعمال خواهد شد.»
رئیسجمهور همچنین رعایت اصول و ملاحظات زیستمحیطی را از الزامات اجتنابناپذیر در تمامی طرحهای مرتبط با تأمین انرژی برشمرد و خواستار توجه جدی به این مسئله در کلیه تصمیمگیریها و اقدامات اجرایی شد.

پزشکیان با انتقاد از روشنشدن زودهنگام چراغهای معابر و خیابانها پیش از فرارسیدن تاریکی، به وزارت نیرو تذکر داد و بر لزوم اقناعسازی افکار عمومی و جلب مشارکت آگاهانه مردم در کاهش مصرف انرژی از طریق رسانه ملی و سایر ابزارهای ارتباطجمعی تأکید کرد.
در این نشست همچنین با تصویب و تأیید رئیسجمهور، پنج تصمیم مهم بهمنظور مدیریت بهینه مصرف انرژی و عبور از شرایط اوج بار تصویب شد.
در پایان، رئیسجمهور با تأکید بر استفاده از ظرفیت گروههای مردمی برای شناسایی مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز، بر ضرورت طراحی سازوکار قاطع، همهجانبه و بازدارنده برای مقابله مؤثر با این پدیده تأکید کرد.

