راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دو سال، دو روایت، یک مسئله: سرمایه انسانی

کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار برای دو سال پیاپی رویداد برند کارفرمایی را برگزار کرده است. در این گزارش به مناسبت روز ملی منابع انسانی در ایران مروری بر دستاوردها و جزئیات این رویداد داشتیم

برند کارفرمایی به تصویری گفته می‌شود که یک سازمان به عنوان محل کار در ذهن نیروهای بالقوه، کارکنان فعلی و جامعه ترسیم می‌کند. به بیان ساده‌تر، برند کارفرمایی پاسخی است به این پرسش که «چرا یک نفر باید بخواهد در این سازمان کار کند؟» این مفهوم در سال‌های اخیر، به یکی از مؤلفه‌های کلیدی استراتژی منابع انسانی تبدیل شده است، زیرا تأثیر مستقیمی بر توانایی سازمان در جذب، نگهداشت و انگیزش نیروهای توانمند دارد. سازمان‌هایی که برند کارفرمایی قوی دارند، معمولاً در جذب استعدادها موفق‌تر عمل می‌کنند.

در بازار رقابتی نیروی کار، داوطلبان به دنبال سازمان‌هایی هستند که ارزش‌های انسانی، رشد شغلی، تعادل کار و زندگی، و محیط کاری سالم و معنادار ارائه دهند. برند کارفرمایی خوب، این ویژگی‌ها را به شکلی شفاف و صادقانه منعکس می‌کند و باعث می‌شود نیروهای مستعد، به‌طور طبیعی جذب آن شوند. از سوی دیگر، برند کارفرمایی بر نگهداشت نیروی انسانی نیز اثرگذار است. زمانی که کارکنان احساس کنند در سازمانی با هویت قوی، هدف‌مند و ارزش‌مدار فعالیت می‌کنند، رضایت شغلی، وفاداری و بهره‌وری آن‌ها افزایش می‌یابد.

برند کارفرمایی مثبت همچنین نقش مهمی در کاهش هزینه‌های استخدام، پایین آوردن نرخ ترک خدمت و ارتقای تصویر عمومی سازمان دارد. اهمیت برند کارفرمایی و به‌طورکلی منابع انسانی در دنیای امروز به‌اندازه‌ای است که کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار در دو دوره متوالی یکی از رویدادهای خود را به آن اختصاص داده است تا میان سازمان‌ها، متخصصان منابع انسانی و فعالان حوزه نوآوری، فناوری و اقتصاد ایران پلی برای گفت‌وگو و تعامل ایجاد کند. ۲۵ فروردین‌ماه روز ملی منابع انسانی در ایران است. به همین بهانه تصمیم گرفتیم مروری بر دستاوردها و جزئیات رویداد برند کارفرمایی در دو دوره‌ای که برگزار شده است، داشته باشیم.


روایت اول: آغاز یک گفت‌وگو درباره مهاجرت


دوره اول رویداد برند کارفرمایی هشتم شهریورماه ۱۴۰۲ در سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران با حضور بیش از ۶۰۰ نفر از اعضای اکوسیستم منابع انسانی، مدیران و متخصصان کشور برگزار شد. این رویداد در حالی برگزار شد که برند کارفرمایی هنوز برای بسیاری از کسب‌وکارها مفهومی نوپا و کم‌توجه بود. تمرکز این دوره روی تعریف برند کارفرمایی، اهمیت آن در چرخه عمر سازمان‌ها و نقش واحد منابع انسانی بود و با تم اصلی مهاجرت جلو رفت. اولین دوره رویداد برند کارفرمایی ۱۴ سخنران و یک میزگرد تخصصی داشت و به موضوعاتی مانند راهکارهای جذب‌ونگهداشت نیروی انسانی، روابط عمومی و نقش آن در توسعه برند کارفرمایی کسب‌وکارها، چالش‌های جذب نیروی انسانی متخصص در کسب‌وکارهای خارج از تهران،‌ تفاوت‌ها و چالش‌های منابع انسانی برای مدیران شرکت‌های بزرگ، نسل زد و فرهنگ کاری جدید آنها و … پرداخت.

سخنران‌های دور اول این رویداد افرادی نظیر رضا قربانی، مدیرعامل کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار؛ هادی اخلاقی، مدیرعامل بانک تجارت؛ کوروش عباسی، مدیر ارشد برند توسن؛ بهنام نجاری، معاون منابع انسانی اسنپ؛ مریم رضاصفت، مدیر منابع انسانی شرکت بیت‌پین؛ سعید سامان، مشاور برند؛ عادل طالبی، مدیرعامل تیزلند؛ مصطفی قهرمانی، معاون بانکداری شخصی بانک تجارت؛ محمدجواد ثابت، مدرس و مشاور کسب‌وکار؛ ایلیا وکیلی، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره ابر آروان؛ نگار عرب، معاون ارتباطات سازمانی تپسی؛ سهیل عظیمی، مدیر تجربه افراد و برند کارفرمایی دیجی‌کالا؛ امیرحسین داودیان، معاون مدیرعامل بانک تجارت و مسیح کریمیان، مشاور منابع انسانی بودند.

میزگرد ۱۰۰۰+ نیز تنها میزگرد اولین دوره این رویداد بود که با محوریت بررسی چالش‌های مدیریت منابع انسانی شرکت‌های بزرگ و با حضور محمد خلج، مدیرعامل اسنپ؛ کیوان جامه‌بزرگ، معاون توسعه کسب‌وکار فناپ؛ مسعود طباطبایی، قائم‌مقام مدیرعامل دیجی‌کالا برگزار شد.

این دوره از رویداد یک بخش ارائه تندیس هم داشت. دیجی‌کالا، ایرانسل و گروه انتخاب الکترونیک سه کسب‌وکاری بودند که به پاس تلاش‌هایشان در راستای ارتقای هویت ایرانی معرفی شدند و تندیس ویژه برند کارفرمایی به آنها اهدا شد.

رضا قربانی، مؤسس کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار‌ نیز در سخنرانی پایانی این رویداد با نگاهی به کتاب «قانون بی‌قانونی» از فرهنگ حاکم بر شرکت موفق نتفلیکس صحبت کرد و خطاب به مدیران حاضر در رویداد گفت که اصل «در پی خشنود کردن رئیس‌تان نباشید» را میان کارمندهایتان رواج دهید، قوانین مرخصی را کنار بگذارید، ساعات کاری افراد را اندازه‌گیری نکنید و کنترل ساعت ورود و خروج افراد را حذف کنید و اگر کسی از این شرایط سوءاستفاده می‌کند، با او برخورد کنید.


روایت دوم: مسیر ساخت برند کارفرمایی پایدار در ایران


دومین دوره رویداد برند کارفرمایی ۲۶ آذرماه ۱۴۰۳ در سالن ضرغام برگزار شد. این دوره از رویداد تفاوت‌های چشمگیری با دوره اول آن کرده بود. تعداد شرکت‌کنندگان در دوره دوم رویداد برند کارفرمایی از مرز ۱۵۰۰ نفر عبور کرد و محتواها تخصصی‌تر و بیشتر شده بودند و بخش‌های مختلفی به رویداد اضافه شده بود. سخنرانان این دوره رویداد، اغلب از میان مدیران شرکت‌های پیشرو و متخصصان حوزه ارتباطات سازمانی بودند که تلاش کردند با طرح تجربه‌های واقعی، فاصله بین تئوری و عمل را پر کنند. حضور شرکت‌های فعال در حوزه فناوری، رسانه و استارتاپ‌ها، وجهی چندرشته‌ای به این رویداد بخشیده بود.  در دومین دوره این رویداد که با استقبال بیشتری نیز مواجه شد، تمرکز از «چیستی برند کارفرمایی» به سمت «چگونگی ساخت آن» حرکت کرده بود.

مسائلی چون شاخص‌های سنجش برند کارفرمایی، کمپین‌های جذب نیرو، روایت کارکنان در شبکه‌های اجتماعی و نقش رهبری سازمان در تثبیت برند از جمله موضوعات کلیدی این دوره بودند. کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار در این دوره تلاش کرد تا ترکیب متنوع‌تری از مهمانان را گرد هم آورد؛ از مدیران عامل و کارآفرینان گرفته تا کارشناسان منابع انسانی و مشاوران برندینگ. یکی از بخش‌های جذاب، ارائه نمونه‌های موفق داخلی از ساخت برند کارفرمایی بود که نشان می‌داد این حوزه صرفاً مختص شرکت‌های بزرگ نیست، بلکه در استارتاپ‌ها و حتی سازمان‌های عمومی نیز قابل پیاده‌سازی است.

این دوره رویداد شامل دو بخش ویدئوکست و حضوری بود که بخش ویدئوکست از ساعت ۱۰ صبح به‌صورت ویدئویی با یک گفت‌وگو و چهار ارائه به سرانجام رسید. در بخش حضوری نیز که از ساعت چهارده آغاز شد، سه میزگرد و هشت ارائه وجود داشت. در بخش ویدیوکست شاهد ارائه‌های عذرا محمدی، مدیر توسعه سازمان و افراد کافه بازار؛ الهام دولتی، مدیر توسعه سرمایه انسانی بهسازان ملت؛ پویان عطاآبادی، مدیرعامل بهین‌فردا و ایما صفایی، مربی ذهن و بدن بودیم و گفت‌وگویی هم میان دیانا منتظرالقائم، مدیر فروش تینز آپ و پرنیان افشار جوان، مدیر دیجیتال مارکتینگ تینز آپ شکل گرفت؛ نسل زدی‌هایی که آمده بودند تا خودشان درباره خودشان صحبت کنند و از برساخت‌ها و کلیشه‌هایی که درباره آنها ساخته‌شده بگویند.

رضا جمیلی، مدیر توسعه کسب‌وکار راه‌کار و رضا قربانی، مدیرعامل راه‌کار نیز در این رویداد از لزوم استمرار این رویداد و رویدادهای مشابه صحبت کردند و تندیس‌هایی را به افراد و شرکت‌های برتر حوزه منابع انسانی ارائه کردند. اولین تندیس دومین دوره این رویداد به محمدجواد ثابت، مدرس و مشاور حوزه منابع انسانی به پاس مشاوره‌هایی که به مجموعه‌های مختلف داده است، اهدا شد. دومین تندیس نیز به سعید سامان، مشاور برند رمیس به پاس جسارتی که در تغییر شرکت‌ها داشته است، اهدا شد.  فناپ نیز دریافت‌کننده سومین تندیس بود و آن را به پاس اقدامات آموزشی و استمرارش در حوزه برند کارفرمایی و منابع انسانی دریافت کرد.

بخش حضوری دومین دوره رویداد نیز میزگردها و ارائه‌هایی داشت. محمدجواد ثابت، مدرس و مشاور حوزه منابع انسانی؛ محمد شجاعیه، مدیرعامل Hr Bamboos؛ کوروش عباسی، مدیر ارشد برند توسن؛ شهاب جوانمردی، مدیرعامل هلدینگ فناپ؛ مجید مظاهری، قائم‌مقام مدیرعامل بانی‌مد؛ آتنا گوهرزاده، مدیر منابع انسانی لمیز؛ پریسا حسین‌زاده، مشاور منابع انسانی طلاسی و مدیر فرهنگ و کارکنان تپسی؛ عرفان گیتی‌پسند، مدیر منابع انسانی دپارتمان محصول دیجی‌کالا؛ محمدمهدی زارعی، مدیر منابع انسانی انرژی دانا از جمله افرادی بودند که ارائه‌هایی را برای این رویداد آماده کرده بودند. سه میزگرد نیز با حضور افرادی مانند شهاب جوانمردی، مدیرعامل هلدینگ فناپ؛ محمد صادقی، مدیرعامل بهسازان ملت؛ مهرداد فاخر، مدیرعامل تیپاکس؛ علیرضا شفیعی، مدیرعامل کیپا؛ مازیار نوربخش، مدیرعامل هلدینگ هوگر؛ سید حامد حسینی‌نژاد، مشاور مدیرعامل داتین؛ مهدی عابدی، CHRO بهسازان ملت و عماد قائنی، مدیرعامل ایلیا برگزار شد.

دو مورد از بخش‌هایی که در دومین دوره این رویداد به آن اضافه شده بود، بخش‌های شبکه‌سازی و نمایشگاهی بود؛‌ بخش‌هایی که یکی از آنها برای تعامل و کاریابی و توسعه همکاری‌ها و دیگری به منظور به نمایش گذاشتن شرکت‌های مختلف طراحی شده بود. بهسازان ملت، توسن (چندین، داده‌کاوان توسن و کارچون)، کیپا، طلاسی، ژین تور، تورینو، کارچون، کامزی و ‌Hr Bamboos از جمله شرکت‌هایی بودند که در بخش نمایشگاهی این رویداد غرفه داشتند.

در مجموع در دومین رویداد برند کارفرمایی ۲۸ متخصص در سالن کنفرانس گفت‌وگو کردند و ۱۱ ساعت محتوای تخصصی ارائه شد. در حاشیه رویداد و در بخش استودیویی رویداد هم بیش از ۵۰ نفر از دغدغه‌های خود در حوزه منابع انسانی گفتند.

یکی از ویژگی‌های رویداد دوم، حضور و مشارکت نسل زد در گفت‌وگوها بود. از اعتمادسازی بین سه ضلع کارمند، کارفرما و منابع انسانی گرفته تا حضور نسل زد روی صحنه؛ این مسیر، حرکتی بی‌سابقه برای ساخت یک روایت بومی از برند کارفرمایی است. دو دوره متوالی برگزاری رویداد برند کارفرمایی توسط کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار نشان داد که این مفهوم، اگرچه وارداتی و جهانی است، ظرفیت بالایی برای بومی‌سازی دارد.

نکته برجسته، تلاش برای ترکیب روایت، داده، تجربه و فناوری در طراحی تجربه کارمندان بود. رویداد دوم نشان داد برند کارفرمایی فقط به نیروی انسانی مربوط نمی‌شود، بلکه در تلاقی منابع انسانی، فرهنگ سازمانی، روابط عمومی و فناوری قرار دارد و اگرچه هنوز فاصله زیادی تا نهادینه‌سازی برند کارفرمایی در سازمان‌های ایرانی وجود دارد، اما این رویداد، نقطه آغاز مهمی برای گفت‌وگوی ملی درباره سرمایه انسانی است و در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.


رویداد برند کارفرمایی به روایت اعداد


شما می‌توانید گزارش‌های مفصلی از این دو رویداد را در سایت ماهنامه عصر تراکنش با عناوین «فرصتی برای اشتراک تجربه‌ها» و «اعتمادسازی بین سه ضلع کارمند، کارفرما و واحد منابع انسانی» بخوانید.

همچنین می‌توانید از طریق این آدرس سایت رویداد برند کارفرمایی را مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.