پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
پیمان ۱۴۰۳؛ در مسیر چالشها و تثبیت جایگاه
در گفتوگو با مهدی معرفتی، مدیرعامل و هادی عسگرزاده، رئیس هیئتمدیره پیمان درباره فعالیتهای این شرکت در یک سال گذشته مطرح شد
سال ۱۴۰۲ نقطهعطفی برای پیمان بود؛ سالی که این محصول که در دل شرکت فرابوم متولد شده بود، به یک شرکت مستقل تبدیل شد و حالا سال ۱۴۰۳ برای این شرکت، با کلیدواژههایی مانند «تثبیت» و «رشد» خلاصه میشود؛ سالی که در آن، تعداد کاربران فعال پیمان از مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر عبور کرد و رشدی ۴۰درصدی در مقایسه با سال گذشته را تجربه کرد. در گفتوگویی که با مهدی معرفتی، مدیرعامل و هادی عسگرزاده، رئیس هیئتمدیره پیمان داشتیم، به دستاوردها و چالشهای این شرکت در یک سال گذشته و برنامههایشان برای سال جدید پرداختیم. طبق صحبتهای آنها، این شرکت در ۶ماهه نخست سال ۱۴۰۳، موفق شد به رکورد تراکنشهای سال ۱۴۰۲ خود از نظر مبلغ و تعداد تراکنش برسد و اکنون درصدد این است که در سال ۱۴۰۴ تمرکز ویژهای روی گسترش سرویس پرداخت مستقیم خود در بخشهای جدید بازار، بهبود تجربه کاربری و اضافه کردن بانکهای جدید بگذارد.
متمرکز بر توسعه دایرکت دبیت
طبق صحبتهای هادی عسگرزاده، رئیس هیئتمدیره پیمان، این شرکت در سال ۱۴۰۳ بر توسعه و گسترش سرویس پرداخت مستقیم یا همان Direct Debit متمرکز بودند. او در این باره میگوید: «این توسعه شامل افزایش بانکهای طرف قرارداد، توسعه پذیرش این سرویس در بخشهای مختلف بازار و همچنین ارتقای سطح کیفی ارائه این خدمت به شرکای تجاری بود.»
به گفته مهدی معرفتی، مدیرعامل پیمان، دلیل این تمرکز نیز پاسخ به نیازهای مختلفی از جمله رشد پذیرش پرداخت مستقیم در سطح جهانی و نیاز بازار ایران به این راهکار بود. او در این باره توضیح میدهد: «در موازات آن، دغدغه کاربران و کسبوکارها در خصوص سهولت پرداختهای تکرارشونده و همچنین نیاز به بهبود جریان نقدینگی کسبوکارها که با پرداخت مستقیم بهینه شده و توسعه مییابد، از دیگر نیازهای شناساییشده توسط ما بودند که در یک سال گذشته بر آنها متمرکز بودیم.»
ثبت رکوردهای جدید در تعداد و مبلغ تراکنشها
معرفتی سال ۱۴۰۳ را برای پیمان در دو کلیدواژه «تثبیت» و «رشد» خلاصه میکند و درباره این سال میگوید: «طی یک سال گذشته از یک سو توانستیم رکوردهای جدیدی در تعداد و مبلغ تراکنشهای پرداخت مستقیم خود ثبت کنیم و از سوی دیگر، همکاری با بانکها و نهادهای مالی خود را گسترش دادیم.»
عسگرزاده سپس درباره عملیاتی شدن اهداف و برنامههایی که در سال ۱۴۰۳ مدنظر داشتند صحبت میکند و میگوید: «اهداف اصلی ما شامل افزایش کاربران، بهبود زیرساختها و ارتقای پذیرش سرویس پرداخت مستقیم در اکوسیستم مالی ایران بود که بخش زیادی از آنها را در یک سال گذشته تحقق یافت. البته چالشهای متاثر از محیط کسبوکار و موضوعات رگولاتوری نیز در این مسیر تاثیرگذار بودند، اما پیمان توانست مسیر خود را در سال ۱۴۰۳ بهخوبی پیش ببرد.»
رشد ۴۰درصدی تعداد کاربران فعال پیمان
رئیس هیئتمدیره پیمان سپس آمار و ارقامی از فعالیتهای این شرکت در یک سال گذشته ارائه میکند. به گفته او، در سال ۱۴۰۳ پیمان موفق شد رکوردهای قابلتوجهی را به ثبت برساند: «تعداد کاربران فعال پیمان در این سال از مرز یکمیلیون و ۴۰۰هزار نفر عبور کرد که رشدی ۴۰درصدی در مقایسه با سال گذشته را نشان میدهد. از طرف دیگر، فقط در شش ماه نخست سالی که گذشت، موفق شدیم به رکورد تراکنشهای سال ۱۴۰۲ خودمان از نظر مبلغ و تعداد تراکنش برسیم. شاید ۱۰۰هزار تراکنش در روز زمانی برایمان یک رویا بود، اما این اتفاق در سال ۱۴۰۳ بهدفعات تکرار شد. کسبوکارها و بانکهای طرف قرارداد پیمان هم در این سال رشد داشتند.»
سپس معرفتی درباره این آمار و ارقام صحبت میکند و میگوید: «با توجه به تعهدی که به شفافیت بهعنوان یک کسبوکار فینتک داریم، سعی میکنیم هر سال گزارش آمار و عملکرد خود را در سال گذشته برای عموم منتشر کنیم. این اتفاق باز هم خواهد افتاد و امیدواریم گزارش کامل عملکرد سال ۱۴۰۳ خود را در فصل بهار ۱۴۰۴ ارائه کنیم.»
شرط اصلی برای بقا؛ پوشیدن زرهی پولادین در مقابله با چالشها
عسگرزاده یکی از اصلیترین چالشهایشان را وابستگی به سیستم مالی سنتی و مدلهای پرداختی قدیمی میداند. او در این باره میگوید: «کاربران و کسبوکارها هنوز به مدل پرداختهای قدیمی وابسته هستند. این وابستگی هم از سوی بانکها و کسبوکارها وجود داشت و هم کاربرانی که آغوششان را به روی رفتارهای مالی جدید و بهروز باز نکردهاند؛ اما ما توانستیم تا حد خوبی این چالش را در یک سال گذشته مدیریت کنیم. یکی دیگر از چالشهای اصلی ما در سال ۱۴۰۳ مربوط به موضوعات رگولاتوری بود. پرداخت مستقیم هنوز در برخی حوزهها، بهخصوص ارائه خدمات به برخی بخشهای بازار مثل صرافیهای رمزارز، نیاز به شفافسازی قوانین و هماهنگیهای بیشتری دارد. برای رفع این چالش، ما تعاملات نزدیکی با نهادهای مرتبط داشتیم و تلاش کردیم با ارائه دادههای دقیق و مستند، ارزش این خدمت را برای اکوسیستم مالی کشور روشنتر کنیم. چالش دیگر ما، بهینهسازی زیرساختها، ارتقای امنیت و افزایش مقیاسپذیری سرویسها بهخصوص سرویسهای بانکی و زیرساختهای آنهاست؛ چراکه با رشد تعداد کاربران و افزایش تراکنشها، نیاز داریم که پایداری سیستم را تضمین کرده و تجربه کاربری صریح و بدون اختلالی ارائه دهیم.»
مدیرعامل پیمان نیز از معضل کمبود نیروی انسانی متخصص که یکی از مهمترین چالشهای این روزهای کسبوکارهاست، صحبت میکند و میگوید: «نباید از چالش کمبود نیروی انسانی متخصص غافل شویم؛ موضوعی که فکر میکنم تمام کسبوکارهای فناوریمحور را در سال گذشته، بیش از پیش آزار داد و این چالش در سال آینده نیز وجود خواهد داشت و باید فکر اساسی برای آن اندیشیده شود. برای کسبوکارهای مختلف اعم از کوچک و بزرگ، شرط اصلی برای بقا و تداوم، پوشیدن زرهی پولادین در مقابله با چالشهاست. وجود چالشها و موانع گوناگون ذات طبیعی هر کسبوکاری است که البته راه گریزی هم از آن نمیتوان جُست. احتمالا چالشهای سال آتی، در تداوم موضوعات سال گذشته خواهد بود و باید با توجه به فضای کسبوکاری کماکان برای مقابله با آنها آماده باشیم.»
تثبیت سرویس پرداخت مستقیم بهعنوان یک راهکار پایدار در اکوسیستم مالی
با وجود تمام چالشهایی که پیمان در یک سال گذشته تجربه کرده است، معرفتی بزرگترین دستاورد این شرکت را در سال ۱۴۰۳، نفوذ سرویس دایرکتدبیت در اکوسیستم مالی کشور میداند. او در این باره میگوید: «در این سال، نهتنها پذیرش این روش پرداخت در میان کاربران و کسبوکارها رشد چشمگیری داشت، بلکه توانستیم پرداخت مستقیم را بهعنوان یک راهکار پایدار و جایگزین در کنار سایر روشهای پرداخت سنتی تثبیت کنیم. این تحول را نهتنها موفقیت پیمان، بلکه گامی مهم در بهبود نظام پرداخت کشور و یک خیر جمعی برای اکوسیستم فینتک میدانیم.»
عسگرزاده نیز درباره دستاوردهای دیگر این شرکت در یک سال گذشته اینطور توضیح میدهد: «همچنین در سال ۱۴۰۳، همکاریهای استراتژیکی با پلتفرمهای دیجیتال برقرار کردیم که نقش مهمی در تسریع پذیرش پرداخت مستقیم داشت. این مشارکتها، همراه با رشد روزافزون کاربران، پیمان را در جایگاه بازیگر اصلی این تحول قرار داد و مسیر را برای توسعه بیشتر در سالهای آینده هموار کرد. در نهایت امیدواریم و تلاش مداوم خواهیم داشت تا مثل همیشه با تمام چالشها و موانع با نهایت تعامل روبهرو شده و به رفع آنها بپردازیم.»
طبق صحبتهای مدیرعامل پیمان، این شرکت در سال ۱۴۰۴ تمرکز ویژهای روی گسترش پرداخت مستقیم در بخشهای جدید بازار، بهبود تجربه کاربری و اضافه کردن بانکهای جدید خواهد داشت. عسگرزاده نیز درباره برنامههای این شرکت در سال جدید میگوید: «امیدواریم با توسعه یک اپلیکیشن، با کاربر نهایی تعامل مستقیم برقرار کنیم و ابزارهای تحلیل مالی پیشرفتهتری را به کاربران ارائه دهیم تا تجربه بهتری از مدیریت پرداختهای خود داشته باشند.»