راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کاربست هوش مصنوعی در صنعت بانکی یک الزام است

در گفت‌وگو با علیرضا بیجار، مدیرعامل شرکت مهندسی نرم‌افزار شقایق، درباره بایدها و نبایدهای بانکداری تعاملی و چالش‌های لندتک‌ها مطرح شد

شرکت مهندسی نرم‌‌افزار شقایق در سال ۱۳۸۲ با هدف ارائه خدمات نرم‌‌افزاری به اشخاص حقیقی و حقوقی به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بانک ملت در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد شد؛ شرکتی که در چند ماه گذشته با محصول «جت‌وام» خود وارد صنعت لندتک شده و به‌دنبال ارائه خدمات نوآورانه در این فضاست. سفر لندتکی شقایق، با شناسایی نیاز بازار در یک سال گذشته آغاز شده است؛ نیاز به پلتفرم‌هایی که بتوانند از پس ارائه تسهیلات خرد به متقاضیان برآیند و این خلأ را در ساختار بانکی کشور پوشش دهند.

در گفت‌وگویی با علیرضا بیجار، مدیرعامل شرکت مهندسی نرم‌‌افزار شقایق، درباره چالش‌های لندتک‌ها و لزوم توجه به بانکداری تعاملی در کشور صحبت کردیم. او بر استفاده از هوش مصنوعی و بانکداری تعاملی تأکید می‌کند و معتقد است درصورتی‌که بانک‌ها نتوانند به‌سرعت این فناوری‌ها را به کار ببرند، با تهدید جدی از سوی فین‌تک‌ها مواجه خواهند شد، اما این فقط یکی از چالش‌های موجود است. بیجار همچنین به مشکلات تأمین مالی، کمبود نیروهای متخصص و نیاز به ایجاد استخرهای اطلاعاتی اشاره می‌کند که در نهایت می‌توانند به توسعه یک سیستم مالی هوشمندتر و کارآمدتر کمک کنند. تحلیل بیجار نشان می‌دهد که استفاده از فناوری هوش مصنوعی و ایجاد ابزارهای تضمینی و وثیقه‌های مدرن‌تر، ازجمله روندهایی هستند که در سال ۱۴۰۴ در صنعت لندتک جدی خواهند شد.


نرخ تمام‌شده تسهیلاتمان را پایین نگه داشته‌ایم


طبق صحبت‌های علیرضا بیجار، مدیرعامل شرکت مهندسی نرم‌افزار شقایق، در سالی که گذشت فقط بانک ملت بود که آنها را تأمین مالی می‌کرد و بازه زمانی و مبلغ محدودی داشتند. با وجود این، توانستند به اهداف و برنامه‌هایی که از پیش تعیین کرده بودند، برسند و علاوه بر این، تجربه سفر مشتری در جت‌وام را بهبود ببخشند. او درباره اقداماتشان در سال ۱۴۰۳ می‌گوید: «در یک سال گذشته یک باشگاه مشتریان هم ایجاد کردیم که قابلیت تخفیف‌دهی به اعضای جت‌وام را دارد. همچنین تلاش کردیم نرخ تمام‌شده تسهیلاتمان برای مشتری پایین باشد و حداقل کارمزد را از‌ آنها گرفتیم و با پذیرنده‌های معتبر کشور همکاری کردیم تا مردم مطمئن باشند که با برندهای سرشناس طرف هستند. درواقع با برندهای معتبر تجارت الکترونیک کشور همکاری‌ کردیم. همچنین درخواست‌هایی برای مشارکت با برخی کسب‌وکارها داشتیم که در دست بررسی است. خودمان را برای عملیات‌های فروش گسترده در کشور که نیازمند تأمین مالی بانکی است هم آماده کرده‌ایم. بر اساس اتفاقاتی که از سمت رگولاتور افتاده است، ما هم تغییراتی در مجموعه دادیم تا با مصوبه‌های جدید منطبق شویم.»


نیاز به تأمین‌کنندگان مالی بیشتر


فعالیت لندتک‌ها در ایران با چالش‌های متعددی روبه‌رو بوده است. به عقیده بیجار، لندتک‌ها باید یک بلک‌لیست واحد داشته باشند تا افراد بدحساب شناسایی شوند تا هیچ لندتکی به آنها خدمات ندهد. او در این باره می‌گوید: «امیدوارم این اتفاق در سال آینده بیفتد. یکی از چالش‌های ما این است که درحال‌حاضر قانون‌گذار فقط بانک‌ها را برای تأمین مالی لندتک‌ها مجاز در نظر گرفته است. اگر تأمین‌کنندگان مالی بیشتری داشته باشیم، می‌توانیم قدرت وام‌دهی‌مان را افزایش دهیم. نکته بعدی فراهم کردن نرخ مؤثری است که منافع همه را تضمین کند. مسیری که اکنون در حال طی شدن است، حداقل منافع را برای لندتک‌ها در نظر گرفته و ممکن است باعث ورشکسته شدن آنها شود. لندتک‌ها فراگیری روش‌های تامین مالی و اشتغال را در کشور توسعه داده‌اند و به همین دلیل باید به آنها توجه شود.»

با توجه به صحبت‌های او، چالش بعدی لندتک‌ها در کشور به اعتبارسنجی و ریسک نکول برمی‌گردد که اگر داده‌ها تجمیع شود و استخرهای اطلاعاتی وجود داشته باشد، این چالش‌ها نیز رفع می‌شوند. بیجار توضیح می‌دهد: «دیگر به کیفیت چک صیادی هم نمی‌توان اتکا کرد، چون بازدارندگی سابق را ندارد. در نتیجه لندتک‌ها برای مدیریت ریسک نکول خود به ابزارهای بهتری مثل سفته الکترونیکی نیاز دارند که باید توسعه داده شوند. اگر توکنایز کردن دارایی‌ها در آینده به‌عنوان تضمین پذیرفته شود، هم اتفاق خوبی است. بانک‌ها باید به لندتک‌ها توجه بیشتری کنند‌، چون می‌توانند باری را که برای ارائه وام‌های خرد روی دوش آنها بوده، بردارند.»


لزوم توجه به بانکداری تعاملی در کشور


بانکداری تعاملی دریچه‌ای به‌سوی ترکیب فناوری هوش مصنوعی و خدمات بانکی است. بیجار سپس درباره این مقوله و وضعیت آن در کشور صحبت می‌کند و می‌گوید: «در حال حاضر اگر بخواهیم به دنبال اپلیکیشنی بگردیم که کاملاً در حوزه بانکداری تعاملی باشد، به اسم مشخصی نمی‌رسیم. بانکداری تعاملی این امکان را به مشتری می‌دهد تا نیازهایش را در ساده‌ترین شکل ممکن و با یک بازوی هوشمند برطرف کند. فرض کنید در یک صفحه چت هستید و می‌توانید با ارسال پیام «شروع» خواسته‌تان را به اپلیکیشن بگویید تا انجام دهد.

یک سمت میز کاربر است و سمت دیگرش بات (بازو) قابلیت تحلیل لحظه‌ای و خدمت‌رسانی بهتر دارد و هزینه‌های توسعه و پشتیبانی و نگهداری اپلیکیشن‌ها را کاهش می‌دهد. کاربست هوش مصنوعی در صنعت بانکی یک الزام است که باید به آن توجه شود. اگر این اتفاق نیفتد، نمی‌توانیم نیازهای مردم را پاسخ دهیم. فین‌تک‌ها روزبه‌روز رشد می‌کنند و حتی اگر این بانک باشد که به‌خاطر منابع مالی دست بالا را دارد، اما مردم ترجیح می‌دهند به‌جای بانک‌ها به سراغ فین‌تک‌ها بروند. اگر بانک‌ها از هوش مصنوعی استفاده کنند از فین‌تک‌ها عقب نمی‌افتند.»


تورم و نگهداشت نیروی انسانی؛ چالش‌های ۱۴۰۴


بنا بر صحبت‌های مدیرعامل شرکت مهندسی نرم‌افزار شقایق، تورم و نگهداشت نیروی انسانی از مهم‌ترین چالش‌هایی هستند که صنعت فناوری اطلاعات کشور در سال ۱۴۰۴ با آنها روبه‌روست. شرکت‌های فناوری اطلاعات از یک طرف باید زیرساخت‌ها و ابزارهایشان را در یک وضعیت تحریمی تأمین کنند و از طرفی نگران از دست‌ دادن نیروهای متخصصی باشند که می‌توانند با این ابزارها کار کنند. نگهداری نیروها با این وضعیتی که دستمزدها دارد، کار سختی شده است. هرچند کشورهای اطراف حقوق بهتری به نیروی‌های متخصص فناوری اطلاعات ما می‌دهند، اما هنوز هم نیروهایی هستند که خودشان را برای خدمت به ایران متعهد می‌دانند.»


روندهای احتمالی سال جدید در صنعت لندتک


سال که نو می‌شود،‌ روندهای جدیدی نیز روی کار می‌آیند. بیجار درباره روندهای احتمالی صنعت لندتک در سال ۱۴۰۴ نیز صحبت می‌کند و می‌گوید: «استفاده از فناوری هوش مصنوعی و ایجاد ابزارهای تضمینی و وثیقه‌های مدرن‌تر، روندهایی هستند که به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۴ در صنعت لندتک جدی شوند. این روندها باعث بهبود روال‌های کسب‌وکاری،‌ خلق یک نظام ارزش‌گذاری معتبر و استاندارد و کاهش ریسک‌هایی مانند نرخ نکول می‌شود. هر بانکی روی این روندها زودتر سرمایه‌گذاری کند، در سال‌های آینده در صورت‌بندی جدید زندگی مالی مردم پیشتاز خواهد شد.»


۱۴۰۴؛ متمرکز بر بانکداری تعاملی و لندتک


شرکت مهندسی نرم‌افزار شقایق قرار است در سال ۱۴۰۴ در زمینه‌هایی مانند لندتک و بانکداری تعاملی فعال باشد و روی توسعه خود از این طریق وقت زیادی بگذارد. بیجار با اشاره به این موضوع توضیح می‌دهد:‌ «در زمینه لندتک، هدف‌گذاری ما به این منوال است که می‌خواهیم در سال ۱۴۰۴ رویه اعتبارسنجی و زیرساخت آن را کامل کنیم تا با حداقل نکول و حداکثر اطمینان بتوان از آن استفاده کرد و به مردم تسهیلات ارائه داد. در همین راستا قرار است روی تحلیل رفتار مشتریان، استفاده از بانک‌های اطلاعاتی و تحلیل الگوهای موجود تمرکز کنیم. همچنین در زمینه لندتک قرار است روی مدل‌های کسب‌وکاری گوناگونی که می‌توانند جذابیت‌هایی را هم برای کسب‌وکار، هم برای مردم داشته باشند، تمرکز و یک مارکت‌پلیس ایجاد کنیم.

در زمینه بانکداری تعاملی نیز ایده‌هایی داریم که آنها را در سال ۱۴۰۴ عملیاتی خواهیم کرد. بخشی از ایده‌هایمان در زمینه بانکداری تعاملی باید در تعامل و همکاری با بانک ملت انجام شود و برخی دیگر هم به صورت مستقل در مگابانک پیگیری خواهد شد. عمده فعالیت‌های ما در سال ۱۴۰۴ به بحث‌هایی نظیر همکاری با تردپارتی‌ها و ارائه خدمات به کسب‌وکارها خلاصه می‌شود تا کسب‌وکارها بتوانند از خدمات بانکداری تعاملی مگابانک برای ارائه خدمات به مشتریانشان بهره ببرند. در سال آینده از ما و فعالیت‌هایمان در این زمینه بیشتر خواهید شنید.»

منبع ماهنامه عصر تراکنش
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.