پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
آدانیک؛ در مسیر نوآوری و معرفی محصولات نوآورانه
در گفتوگو با فرهنگ شریفی، مدیرعامل آدانیک، درباره چشمانداز آینده این شرکت مطرح شد
در دنیای امروز، فناوری اطلاعات و نوآوریهای بانکی نقشی کلیدی در توسعه اقتصادی و بهینهسازی خدمات مالی ایفا میکنند. شرکت آدانیک، با بیش از یک دهه تجربه در ارائه راهکارهای نوآورانه برای شبکه بانکی، یکی از بازیگران اصلی این حوزه به شمار میرود. این شرکت با تمرکز بر توسعه پلتفرمهای بانکی و ارائه خدماتی که عملیات مالی را تسهیل میکنند، در سالهای اخیر جایگاه ویژهای در صنعت فناوری مالی ایران پیدا کرده است.
سال ۱۴۰۳ برای آدانیک سالی چالشبرانگیز بهخصوص در زمینه مدیریتی بود اما این شرکت توانست با معرفی آدانیوم (اولین مالتیبانک حقوقی) و امضامی (نرمافزار امضای همراه) و کاریز پلاس (سامانه بانکداری باز) جایگاه خود را در بازار تقویت کند. با ورود مدیرعامل جدید از دیماه ۱۴۰۳، برنامه آدانیک برای توسعه محصولات و حضور و ارائه خدمات به کسبوکارهای خارج از شبکه بانکی قوت گرفت. با وجود اینکه مدیریت این شرکت ترجیح میدهد جزئیات محصولات جدید را پیش از عرضه افشا نکند اما چشمانداز کلی آدانیک نشان از نوآوریهای بیشتر در آینده نزدیک دارد. فرهنگ شریفی، مدیرعامل آدانیک، از سالی که بر این شرکت گذشت، چالشهای حوزه مالی ایران برای کسبوکارها و آسیبهای ناشی از روند طولانیمدت تصمیمگیری سازمانهای دولتی در اکوسیستم استارتاپی میگوید.
آدانیک؛ ۱۰ سال نوآوری در بانکداری
طی ۱۰ سال گذشته، آدانیک تمرکز خود را بر توسعه نرمافزارهای نوآورانه بانکی معطوف کرده است. این شرکت همواره تلاش کرده تا پلتفرمهایی را به شبکه بانکی ارائه دهد که علاوه بر پشتیبانی از عملیات بانکی، نوآوری را نیز در خود جای داده باشند. فرهنگ شریفی، مدیرعامل آدانیک، با اشاره به این موضوعات، درخصوص محصولات این شرکت اینطور توضیح میدهد: «کاریز، کیلید و گمانیک از جمله محصولات آدانیک و نمونههایی از رویکرد نوآورانه ما هستند. تمامی این محصولات علاوه بر پاسخگویی به نیازهای روزمره بانکها، از فناوریهای پیشرفته بهره میبرند. در سال ۱۴۰۳، آدانیک در این مسیر متمرکز بوده است. در سال ۱۴۰۴، علاوه بر ادامه این روند، دو یا سه محصول نوآورانه جدید عرضه خواهند شد که درحالحاضر در دست توسعه هستند. جزئیات این محصولات را اعلام نمیکنیم زیرا وعده دادن زودهنگام درباره آینده، رویکرد مناسبی نیست.»
طبق صحبتهای شریفی، برنامه آدانیک برای سال آینده تمرکز بر حوزه بانکداری باز است. او با اشاره به این موضوع عنوان میکند: «توسعه گستردهتر آدانیوم نیز از برنامههای سال آینده ماست.»
تمرکز بر نوآوری و حفظ نیروی انسانی
به گفته مدیرعامل آدانیک، طی ۱۰ سال گذشته، استراتژیهای موفقی در این شرکت پیاده شده است و از سوی دیگر توسعه محصولات جدیدی در دستور کارشان قرار گرفته که این امر بدین معناست که آدانیک دو یا سه محصول نوآورانه جدید را در سال آینده به بازار عرضه خواهد کرد. او میگوید: «درعینحال، تلاش خواهیم کرد آدانیک را به حداکثر ظرفیت خود برسانیم. در شرایط اقتصادی کنونی، یک شرکت نرمافزاری صرفاً باید کارش را بهدرستی انجام دهد. حاشیه سود در حوزه نرمافزار بسیار پایین است، زیرا نیروی انسانی متخصص در این حوزه فعالیت میکند. این نیروها فرصتهای شغلی زیادی دارند، چه برای مهاجرت به خارج از کشور و چه برای دریافت پروژههای بینالمللی. به همین دلیل، حفظ نیروی انسانی مهمترین کاری است که ما در سال آینده انجام خواهیم داد تا بتوانیم به اهداف کسبوکاریمان برسیم.»
عبور از چالشها با حفظ ثبات و رشد
سال ۱۴۰۳ برای آدانیک و قسمت قابلتوجهی از شرکتهای فعال در حوزهی بانکی، سالی همراه با چالشهای زیادی بود و پستیوبلندیهای بسیاری به همراه داشت. آدانیک از ابتدای خرداد تا دیماه با چالش تغییرات مدیریتی درگیر بود. شریفی با اشاره به این مسائل بیان میکند: «با وجود این مسائل، عملکرد شرکت آدانیک در سال ۱۴۰۳ قابلقبول است. در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ من حضور نداشتم اما شرکت بیش از ۹۵ درصد از اهداف بودجهای خود را محقق و قراردادهای لازم را منعقد کرده و نیروی انسانی متخصص خود را بهبود داده و حفظ کرده است. امیدوارم در سال آینده، با افزایش بودجه و بهبود حاشیه سود، بتوانیم رضایت سهامداران را بیشتر جلب کنیم. بر این باورم که عملکرد ما در سال آینده میتواند بهتر از گذشته باشد، هرچند که مدیران قبلی نیز عملکرد بسیار خوبی داشتهاند.»
مسیر پرچالش کسبوکارها در مواجهه با سازمانهای دولتی
شرکت آدانیک همواره به شبکه بانکی سرویس داده است و نه به مصرفکنندگان نهایی یا کسبوکارهای خارج از شبکه بانکی. شریفی با بیان این نکته میگوید: «بزرگترین چالش ما در فضای کارفرمایی جریان دارد؛ تصمیمگیری در شبکه بانکی بهراحتی انجام نمیشود و بنابراین قراردادها دیر بسته میشوند. از سوی دیگر تأخیر در قراردادهای پشتیبانی محصولات، از مشکلات اساسی ما به شمار میرود. از دیگر چالشهای مهم، جریان نقدینگی است. بسیاری از کسبوکارها با این مشکل مواجهاند و ما نیز از آن مستثنا نبودهایم.»
یکی دیگر از چالشهایی که کسبوکارهای خصوصی با آن دستوپنجه نرم میکنند، سروکار داشتن با سازمانها و نهادهای دولتی است. مدیرعامل آدانیک ضمن بیان این امر، در این خصوص اینطور توضیح میدهد: «طی دو سال اخیر، اگر پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی حتی اندکی به تأخیر میافتاد، خدمات بیمهای کارکنان لغو میشد. بسیاری معتقدند که این اقدام کاملاً غیرقانونی است و برخی حتی به دیوان عدالت اداری شکایت کردهاند. بااینحال، این موضوع چالشی جدی برای کسبوکارها به شمار میرود. همچنین سازمان تامین اجتماعی همکاری لازم را برای صدور مفاصاحساب ماده ۳۸ را ندارد و به شکلهای مختلف در این خصوص تعلل صورت میگیرد. این چالشها به طور قطع سال آینده نیز ادامه خواهند داشت و بهسادگی برطرف نمیشوند. تصمیمگیری در سازمانها پیچیده و طولانی است.»
شریفی این موضوع را به انعقاد یک قرارداد نرمافزاری در سازمانها و نهادها تشبیه میکند و میگوید: «ممکن است این قرارداد ماهها در کمیسیونهای مختلف بررسی شود تا درنهایت منعقد شود. این امر حتی جریان نقدینگی شرکتهای نرمافزاری در سال ۱۴۰۴ را نیز تحتتأثیر قرار خواهد داد. تنها راهی که میتوان این مشکل را رفع کرد، حمایت از طریق صندوقهای مالی است. این صندوقها در مواقعی که شرکتهای استارتاپی با مشکل نقدینگی مواجه میشوند، با نرخ پایین به آنها تسهیلات ارائه میکنند. امیدواریم چنین حمایتهایی در سال آینده گسترش پیدا کند، زیرا در غیر این صورت، بسیاری از شرکتهای نرمافزاری و استارتاپی آسیب میبینند.»
دستاوردهای ۱۴۰۳: پایداری، امنیت و نوآوری
مهمترین دستاورد آدانیک در سال ۱۴۰۳ پایبند ماندن به برنامه و بودجه خود با وجود تمام پستیوبلندیها بود. مدیرعامل این شرکت با اشاره به این نکته عنوان میکند: «همچنین در یک سال گذشته حاشیه سود مناسبی (۳۰۰درصدی) برای سهامداران ایجاد شد. بااینحال از مهمترین دستاوردهای آدانیک در سال ۱۴۰۳ میتوان به ارائه سرویسهای پایدار و امن به مشتریان اشاره کرد. پایداری و امنیت سرویسها هزینهبر است، بااینحال، تیم آدانیک از پس این چالش پرهزینه نیز برآمد و آن را به یک دستاورد تبدیل کرد.»
معرفی آدانیوم به شرکتهای صنعت
آدانیوم نام محصول مولتیبانک شرکتی آدانیک است که کسبوکارها میتوانند با استفاده از آن حسابهای مختلف بانکی خود را مدیریت کنند. شریفی در خصوص این محصول میگوید: «مشتریان هدف آدانیوم، شرکتهای بزرگ، کسبوکارها و هلدینگها هستند که چندین حساب بانکی دارند و میخواهند آنها را در کنار هم مدیریت کنند. آدانیوم یک محصول موبایلبانک و اینترنتبانک همزمان است که هم نسخه موبایلی و هم نسخه وب دارد. این محصول، یک مالتیبانک و مالتیاکانت است. با وجود استقبال خوبی که از آدانیوم شده اما شناخت بازار از این محصول هنوز کافی نیست. یکی از برنامههای ما این است که آدانیوم را طی دو تا سه ماه آینده به صورت هدفمند به شرکتها معرفی کنیم.»
امضامی نام یکی دیگر از محصولات آدانیک است که امکان امضای دیجیتال رسمی و قانونی متون و قراردادها را روی تلفن همراه فراهم میکند. مدیرعامل آدانیک در خصوص این محصول میگوید: «امضامی یک سیستم امضای دیجیتال استاندارد است که مطابق با آییننامههای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی فعالیت میکند. ویژگی منحصربهفرد آن، ارائه درگاه امضا به مشتریان است که فرآیند امضا را سادهتر میکند.»
تداوم نوآوری و مقابله با چالشها
مجموعه آدانیک با تکیه بر تجربه، نوآوری و تیم متخصص خود و با وجود چالشهای متنوع این صنعت توانسته عملکرد موفقی در سال ۱۴۰۳ داشته باشد؛ حال با حضور مدیریت جدید چشمانداز روشنی برای آینده این شرکت ترسیم شده است. طبق صحبتهای شریفی، آدانیک در تلاش است با توسعه بانکداری باز، بهبود محصولات موجود و معرفی راهکارهای جدید، نقش پررنگتری در اکوسیستم مالی کشور ایفا کند. او میگوید: «اگرچه چالشهایی مانند تصمیمگیریهای دشوار در سازمانهای دولتی و مسائل نقدینگی همچنان وجود دارد، اما آدانیک با بهرهگیری از تخصص نیروی انسانی خود و رویکردی مبتنی بر نوآوری، برای رشد و موفقیت در سالهای آینده آماده است.»