پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
اگر سرویسهای بانکداری و پرداخت الکترونیکی نبود چه میشد؟
رییسکل بانک مرکزی در همایش بینالمللی تراکنش از موفقیت 99 درصدی تراکنشهای بانکی در سال 93 خبر داد و گفت: سال گذشته حدود 20 میلیارد تراکنش الکترونیکی بینبانکی برای ارائه حدود 11 میلیارد خدمت بانکی در سامانههای ملی پرداخت با موفقیت پردازش شده است.
ولی اله سیف با بیان اینکه رشد فزاینده فناوریهای نوین در جهان، طی سالهای اخیر فرصت مناسبی را پیش روی دولتها قرار داده تا با افزایش تعامل دوسویه با مردم و گسترش خدمترسانی به آنان، در ارتقای شاخصهای حکمرانی خوب و بهبود سطح زندگی و رفاه اقتصادی ملتها گام بردارند گفت: با ظهور، توسعه و استفاده همگانی از اینترنت، ارائه اطلاعات و خدمات دولتی با استفاده از این بستر و امکان، برای شهروندان روز به روز گسترش مییابد و دستیابی به دولت الکترونیک حتی به همین میزان، ضمن کاهش دیوانسالاری توانسته است سرعت، کیفیت و کارایی خدمات عمومی را افزایش دهد. صنعت IT در کشور نیاز به تحرک و رشد جدی در بخش خصوصی دارد و بانک مرکزی از این حرکت استقبال میکند.
وی افزود: فراگیر شدن گوشیهای هوشمند و سهولت دسترسی به اینترنت و شبکههای اجتماعی، امکان اطلاعرسانی و ارائه خدمات متنوع را فراهم ساخته است و خوشبختانه کشور ما از این روند بینالمللی دور نبوده و در گذشته با تدوین طرح تکفا و نقشه راه خدمات دولت الکترونیک، چشمانداز روشنی برای این مقوله مهم ترسیم شد. حرکت بهسوی دولت الکترونیک و بهبود شاخصهای آن در کشور از اولویتهای جدی دولت تدبیر و امید بوده و بارها توسط رئیسجمهور مورد تأکید قرار گرفته است، ولی هنوز با شرایط آرماني در اين زمينه، فاصله بسیار وجود دارد.
.
بانکداری الکترونیک پیشنیاز استقرار دولت الکترونیک
رییسکل بانک مرکزی با بیان اینکه همایش بینالمللی تراکنش، فرصت مغتنمی است تا ضمن ارزیابی عملکرد گذشته، بر اساس شاخصهای سازمان ملل و شناسایی نقاط ضعف و موانع دستیابی به این هدف مهم، راهکارهای مناسبی برای تکامل دولت الکترونیک در ایران ارائه شود افزود: اینجانب بهنوبه خود از دستاندرکاران این همایش تشکر میکنم، بانکداری الکترونیک و خدمات تراکنشهای مالی توسط سیستم بانکی، پیشنیاز استقرار دولت الکترونیک در کشور است. اکنون سهم ابزارهای پرداخت الکترونیک در مبادلات، روز به روز بیشتر میشود و مشتریان بانکی در هر زمان و هر مکان به حسابهای خود دسترسی دارند و 24 ساعته در هفت روز هفته، عملیات بانکی دلخواه خود را بدون حضور در شعبه انجام میدهند.
.
99 درصد تراکنشها در سال گذشته با موفقیت انجام شد
سیف به ارائه آماری از وضعیت پرداختهای الکترونیک در کشور پرداخت و گفت: سال گذشته حدود 20 میلیارد تراکنش الکترونیکی بینبانکی برای ارائه حدود 11 میلیارد خدمت بانکی در سامانههای ملی پرداخت با موفقیت پردازش شده است و ازنظر کیفی بیش از 99 درصد این تراکنشها موفق بودهاند. با احتساب خدمات درون بانکی، تعداد تراکنشهای الکترونیک مالی کشور طی سال گذشته از 30 میلیارد تراکنش فراتر رفته است.
وی افزود: تنها در روز 28 اسفندماه سال 93 بیش از 150 میلیون تراکنش بینبانکی در سامانههای ملی پرداخت، پردازش شده است. مبلغ این تراکنشها در سال گذشته بیش از 10 برابر نقدینگی است و تنها 5.7 برابر نقدینگی از طریق سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا) پردازش شده است.
سیف با بیان اینکه تصور کنید اگر این میزان خدمت بانکی بهصورت الکترونیکی انجام نمیگرفت، چه هزینههای سنگینی بر اقتصاد کشور تحمیل میشد گفت: این حجم از مبادلات در نظامهای پرداخت و گسترش نفوذ ابزارهای پرداخت الکترونیک حتی در دورترین نقاط کشور، باعث شده، تقاضای اسکناس و مسکوک در دست اشخاص، روندی کاهشی به خود بگیرد بهنحویکه نسبت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص از نقدینگی به عدد 3.64 درصد در خردادماه امسال رسید که نسبت به مدت مشابه دو سال پیش از آن بیشتر از 2 واحد درصد کاهش را نشان میدهد و این روند همچنان ادامه خواهد یافت زیرا کاهش این نسبت یکی از عوامل اصلی افزایش ضریب فزاینده و سالمسازی نقدینگی در دولت یازدهم بوده و باعث شده برای تأمین نقدینگی، پول پرقدرت کمتری به اقتصاد کشور تزریق شود. در همین راستا ما قصد داریم نخستین جامعه بدون پول نقد را در کشور بهصورت آزمایشی در جزیره کیش راهاندازی کنیم.
.
عدم افزایش تعداد شعب با توسعه خدمات الکترونیکی بانکی
رییسکل بانک مرکزی با اشاره به اینکه یکی دیگر از آثار مثبت توسعه خدمات الکترونیک بانکی این است که با وجود افزایش چند برابری نقدینگی و سپردههای بانکی، تعداد شعب و کارکنان بانکها به همان میزان رشد نکرده و چهبسا در برخی موارد کاهش هم داشتهایم تصریح کرد: یکپارچگی، توسعهپذیری، انعطافپذیری، سرعت، دقت و امنیت بالا، کاهش هزینههای بانک و مشتری، صرفهجویی در زمان، کاهش ترافیک و مصرف سوخت، عدم محدودیت زمانی و مکانی، کاهش مخاطرات حمل پول نقد، کاهش جرم و جنایت با افزایش شفافیت و درنهایت افزایش رفاه و رضایت مشتریان از دیگر آثار مثبت توسعه خدمات الکترونیک بانکی است.
وی افزود: ایجاد و راهاندازی سامانه بانكداري متمركز بانك مركزي، بهمنظور ارائه خدمات بانكي تمام الكترونيك براي دولت، خزانهداری کل، دستگاههاي دولتي و ذیحسابیها و شركتهاي دولتي و شهرداريها با قابليت اتصال به شبکه تبادل اطلاعات بانکي (شتاب) در سال 93 و اجرای طرح ملی سبد کالا از بستر شبکه ملی پرداخت کارتی در سال 92 از دیگر گامهایی بودند که در راستای تحقق دولت الکترونیک برداشته شده است.
.
تراکنش الکترونیک به بلوغ نسبی نزدیک شده است
رییس شورای پول و اعتبار با تأکید بر اینکه میتوان ادعا کرد در مرحله تراکنش از دولت الکترونیک، در حوزه بانکداری به بلوغ نسبی نزدیک میشویم عنوان کرد: برنامه بعدی بانک مرکزی یکپارچهسازی، توسعه و نوسازي نظام جامع اطلاعاتي با بهرهگیری از فناوریهای نوين است که در نقشه راه 1400 ترسیم شده است. در همین راستا میتوان یک نظام جامع اطلاعرسانی نیز برای شبکه بانکی ایجاد کرد تا یک تعامل و ارتباط مؤثر، دو سویه و واقعی، بین بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور از یک سو و آحاد جامعه از سوی دیگر شکل گیرد.
سیف تلاش بانک مرکزی، تیم اقتصادی و همراهی و حمایت دولت تدبیر و امید را در مهار تورم لجامگسیخته و ایجاد ثبات و آرامش بازارها بهویژه بازار ارز مؤثر خواند و گفت: با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، تحریمهای ظالمانه، یکی پس از دیگری برچیده خواهد شد، بر این اساس لازم است اقداماتی در حوزه بانکداری الکترونیک، هم راستا با بسته خروج از رکود دولت برای تسهیل مبادلات بازرگانی داخلی و خارجی و رونق کسبوکار صورت گیرد.
.
طراحی و اجرای دو برنامه بهمنظور تسهیل بازرگانی خارجی
وی با بیان اینکه بانک مرکزی در راستای حمایت از تولید داخلی و رونق اقتصادی، افزایش اعطای تسهیلات خرد به مردم در قالب کارتهای اعتباری بر پایه قراردادهای بانکداری بدون ربا را در دستور کار خود قرار داده است افزود: برای تسهیل بازرگانی خارجی پس از برجام نیز دو برنامه عمده را دنبال میکنیم: نخستين برنامه، بازگشت مجدد بانک مرکزی و بانکهای جدا شده از شبکهی جهاني سوئيفت به آن شبکه است که بهواسطهی تحريم هاي بینالمللی طی چند سال گذشته از حضور در این عرصه محروم بودهاند و اين عدم حضور مشکلاتی را در بازرگانی خارجی کشور ایجاد کرد. هرچند که اتصال برخي بانکهاي کشور به شبکهی جهاني سوئيفت در این مدت برقرار بوده و از آن بهره میجستهاند.
رییسکل بانک مرکزی با اشاره به اینکه در این راستا کمیتهای راهبردي در بانک مرکزی شامل بخشهای ارزی، نظارتی و نظامهای پرداخت برای تسهیل اتصال مجدد به سوئیفت تشکیل شده تا راهکارهای لازم را ارائه کرده و بر روند اتصال و تبادل اطلاعات نظارت کند گفت: ان شاء الله بهمحض لغو تحریمها، ارائه خدمات پیامرسانی مالی به آن دسته از بانکهای ایرانی نیز توسط سوئیفت از سر گرفته خواهد شد. برنـامه دوم ما اتصال شبکههای ملی پرداخت به شبکههای خرد و کلان بینالمللی ازجمله سوییچ پرداخت کارتی کشورهای همسایه و شبکههای معتبر پرداخت کارتی در دنیا است که نقشه راه دستیابی به این هدف تدوین شده و بهصورت جدی پیگیری میشود.
وی در پایان ضمن تسلیت ایام سوگواری ماه محرم، سخن خود را با حدیث «نیاز مردم به شما از نعمتهای خداوند بر شماست. از این نعمت افسرده و بیزار نباشید» از سرور و سالار شهیدان خاتمه داد و گفت: امیدوارم به فضل و توفیق الهی همه ما در زمره پیروان راستین حضرت سیدالشهدا (سلاماللهعلیه) قرار گرفته و به پیروی از آن حضرت تمام همکاران خوبم در شبکه بزرگ بانکی در خدمت به مردم همواره کوشا و سربلند باشند.
گفتنی است کارگاههای آموزشی همایش تراکنش و نمایشگاه جنبی روزهای 4 تا 6 آبان در مجتمع نمایشگاهی شهر تهران (محل دائمی نمایشگاههای شهرداری) واقع در بوستان گفتوگو دایر و بازدید از آن برای عموم آزاد است.
منبع: بانک مرکزی