راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکداری الکترونیکی در انتظار رونق بعد از رفع تحریم‏‌ها

نظام‎های پرداخت ایران خصوصا در عرصه پرداخت الکترونیکی در سال‎های گذشته در سایه تحریم‎های بین‎المللی قرار گرفته بود و عملا ارتباط آنچنانی میان این بخش با دنیای خارج دیده نمی‎شود. بعد از امضا و پذیرش برجام چشم‏انداز رفع تحریم‎های بین المللی روشن ‏تر از گذشته است. سوال این است که بعد از رفع رفع تحریم‏ها چه تغییراتی قرار است در عرصه پرداخت و بانکداری الکترونیکی کشور رخ دهد.

به باور کاشناسان این حوزه رفع تحریم‌های بانکی و مالی، تاثیر زیادی بر سطح فعالیت‌ بانک‌های داخلی دارد و از آنجا که نمی‌توان منکر ارتباط و تاثیر بانک‌ها بر صنعت پرداخت الکترونیکی شد، موج جدیدی از فعالیت بانک‌ها در این حوزه را شاهد خواهیم بود و حتی احتمال ورود جدی‌تر بانک‌هایی که قبلا منفعل بودند نیز به عرصه پرداخت الکترونیکی بیشتر می‌شود؛ چراکه مطمئنا رفع تحریم‌ها باعث داغ‌تر شدن رقابت جذب نقدینگی از کانال‌های پرداخت الکترونیکی بین بانک‌ها خواهد شد.

شاید به همین دلیل است که اکثر بانک‏ها به تکاپو اقتاده‎اند که خود را برای دوره‎ای جدید پس از رفع تحریم‏ها  آماده کنند.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند تنها از طریق اشتراک و به کارگیری هماهنگ امکانات و اطلاعات است که توسعه صنعت پرداخت در کشور امکان پذیر می‎شود.بر اساس این تحلیل رفع تحریم ها زمینه و شرایط لازم را برای توسعه بانکداری الکترونیکی، به ویژه با توجه به تسهیل ارتباطات بانکی با دیگر کشورها، فراهم می‏کند. در این میان امکان ورود تکنولوژی‏های جدید به کشور  برای  ایجاد فضای مناسب برای تحول صنعت پرداخت در کشور بیشتر مورد توجه قرار می‎گیرد.  چرا که ورود مجدد بانک‎های ایرانی به بازارهای بین‌المللی جدا از لزوم برقراری ارتباط موثر و هوشمندانه با بانک‎های خارجی ، نیازمند به روزرسانی سخت افزارها و نرم افزارهای ارتباطی نیز  هست.  مدیریت تراکنش‏های بین بانکی وتبادل الکترونیکی اسناد با این بانکها مطابق استانداردهای روز بین المللی  یکی از موارد مهمی است که در این حوزه باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد. گشایش در عرصه تجارت خارجی کشور ، امکان خریداری سخت افزارها و نرم افزاهای مرتبط با توسعه بانکداری الکترونیکی را بیش از همیشه برای بانک‎ها و تامین کنندگان خدمات الکترونیکی فراهم می‏کند.

.

لزوم تغییر دیدگاه‏ها به صنعت پرداخت

یکی از نکات مهمی که در این حوزه مورد تاکید کارشناسان قرار دارد لزوم تغییر نگاه‏ دست‏اندرکاران به صنعت پرداخت در شرایط جدید است. بر این اساس همه باید به این باور برسند که به کارگیری هماهنگ امکانات و اطلاعات است که توسعه صنعت پرداخت را امکان پذیر می‏کند. و تا زمانی که این مهم تحقق نیابد فاصله موجود بین ایران و کشورهای پیشرفته در این حوزه کاهش نخواهد یافت. توسعه صنعت پرداخت، علاوه بر فراهم آوردن امکان کاهش شعب بانک‎ها و جلوگیری از هدررفت منابع کشور که صرف دریافت و پرداخت و انتقال فیزیکی پول می‎شود، توان بانکها را برای توسعه خدمات تخصصی متناسب با نیازهای جدید مشتریان افزایش می دهد.در این میان باید توجه داشت که در در شرایط جدید امکان خرید تجهیزات مورد نیاز شرکت‌های پرداخت تسهیل می‌شود. اگر شرکت‌های پرداخت بر خلاف رویه سال‌های گذشته خود نسبت به نوسازی تجهیزات و ابزارهای پرداخت مقاومت نکنند، می‌توان شاهد تحولی شگرف در حوزه پرداخت الکترونیکی کشور بود.ورود این رقبای جدید و حرفه‌ای می‌تواند صنعت پرداخت الکترونیکی ایران را وارد فاز جدید کرده و حتی تاثیر غیرقابل انکاری بر رشد و توسعه تجارت بین‌المللی در ایران بگذارند؛ چراکه سال‌ها است عدم اتصال به شبکه‌های بین‌المللی پرداخت یکی از موانع توسعه تجارت و حتی گردشگری در ایران است، اما این تهدید خود می‌تواند تبدیل به یک فرصت تاریخی برای شرکت‌های پرداخت داخلی شود.

منبع: فناوران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.