پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
روندهای مؤثر بر وامدهی تجاری و شرکتی در بانکهای اروپایی
با ورود به سال ۲۰۲۵، روندهای متنوعی در حال شکلدادن به چشمانداز وامهای تجاری و شرکتی در اروپا است. پس از یک دوره شرایط سخت اعتباری و کاهش تقاضا برای وام، با بهبود چشماندازهای اقتصادی و تعدیل نرخهای بهره، نشانههایی از بهبود ظاهر شده است. بانکهای اروپایی از تحول دیجیتال و فناوریهای هوش مصنوعی و یارانش ابری برای افزایش کارایی و بهبود تجربه مشتری استفاده میکنند. همچنان که برونسپاری نقشی اساسی در سرعتبخشیدن به این پیشرفتها ایفا میکند.
تحول دیجیتال و پذیرش هوش مصنوعی برای حفظ و بهدستآوردن سهم بازار در سطح جهانی
بانکها به طور فزایندهای فناوریهای دیجیتال را در فرایندهای وامدهی خود ادغام میکنند. این پذیرش شامل نوآوریهایی در اعطای وام، پرداختهای B2B، امور مالی تجارت و مدیریت پول نقد است. هدف این تحول دیجیتال، بهبود تجربه مشتری، سادهسازی عملیات و مدیریت مؤثر هزینهها است. هوش مصنوعی و فناوری بلاکچین برای تسریع در تأیید وام، کاهش تقلب و بهبود شفافیت مورد استفاده قرار میگیرند. باتوجهبه اینکه بازیگران بزرگ حوزه فناوری و فینتکها سهم بازار را در دهه گذشته از آن خودکردهاند، سازگاری با این محیط پویا برای بانکهای اروپایی بسیار مهم است. بسیاری از بانکهای این حوزه در سالهای اخیر شروع به توسعه استراتژی تحول دیجیتال کردهاند. آنها اهداف درآمدی و هزینهای را توأمان پیگیری میکنند. بر اساس نظرسنجی ECB (بانک مرکزی اروپا) در سال ۲۰۲۳، ۴۳ درصد از پنج پروژه برتر بانکها در حوزه تحول دیجیتال باهدف افزایش درآمد/بهبود تجربه مشتری انجام پذیرفته است. تقریباً هر بانکی یک استراتژی تحول دیجیتال و یک نهاد هماهنگکننده برای هدایت آن دارد. آنها به طور متوسط ۲.۸ ٪ از درآمد عملیاتی و ٪۵ از نیروی کار خود را به پروژههای تحول دیجیتال اختصاص دادهاند. بر اساس مطالعات انجام شده، بانکهای اروپایی به طور گسترده از API و محاسبات ابری بهعنوان پایه و اساس تحول دیجیتال بهره میبرند. بااینحال، ۶۰ درصد از بانکهای تحت نظارت بانک مرکزی اروپا گزارش دادهاند که از هوش مصنوعی برای تسهیل تراکنشهای آنلاین مشتریان، سادهسازی فرایندها و ارائه پیشنهادهای خودکار به مشتریان بر اساس ترجیحات آنها استفاده میکنند.
برخی از بانکهای اروپایی از هوش مصنوعی بهعنوان یک ابزار برای تغییر بازی در صنعت بانکداری، بهویژه در بانکداری تجاری صحبت به میان میآورند. برخی از مشاوران اذعان دارند، بهبود درآمد عملیاتی بانکها با استفاده از هوش مصنوعی مولد در تمامی فرایندهای بانکداری تجاری قبلاً مشاهده است. برخی از حوزههای کلیدی هوش مصنوعی مولد که میتواند ارزش قابلتوجهی در بانکداری تجاری به ایجاد نماید عبارتاند از: فرایندپذیرش مشتری، ایجاد گزارشهای اعتباری و ارائه خدمات وامدهی .
افزایش برونسپاری برای تسریع در دیجیتالیشدن
بانکهای اروپایی بیشازپیش به مشارکتهای خارجی و برونسپاری روی آوردهاند. این امر بهعنوان کاتالیزوری برای تحول دیجیتال از طریق دسترسی به نوآوری و آخرین فناوری در نظر گرفته میشود. باتوجهبه دادههای بانک مرکزی اروپا در سال ۲۰۲۴، به طور متوسط تعداد قراردادهای بانکها با ارائهدهندگان خارجی خدمات مرتبط با عملکردهای حیاتی بانک ۲۱ درصد افزایشیافته است. انتظار میرود نیاز به استانداردسازی همراه با دیجیتالیشدن، استفاده و تنوع برونسپاری را بیشتر از پیش در کانون توجه قرار دهد .
فشار به سمت وامدهی برای مصارف سبز و پایدار در کنار دیجیتالیشدن
الزامات و فشار قانونی شدیدی در اروپا برای حمایت از تأمین مالی سبز وجود دارد. بر همین اساس میزان وامهای مرتبط با طرحهای سبز و پایدار و تأمین مالی ESG به دلیل فشارهای نظارتی و تقاضای بازار در حال افزایش هستند. حجم وامهای مرتبط با طرحهای سبز و پایدار در سال ۲۰۲۳ از ۸۶۰ میلیارد دلار فراتر رفته است. این روند نشاندهنده تعهد بخش بانکداری اروپا برای حمایت از پروژهها و کسبوکارهای حامی محیطزیست پایدار است که تا حدی توسط استانداردهای گزارشدهی پایداری اروپا (ESRS) پشتیبانی میشود. این استانداردها رسماً از اول ژانویه ۲۰۲۴ لازمالاجرا است .
این استاندارد مجموعهای از قوانین است که تعریف میکند چگونه شرکتهای بزرگ اتحادیه اروپا و شرکتهای خارج از این منطقه که حضوری چشمگیر در اقتصاد اروپا دارند، میبایست در مورد الزامات پایداری گزارش دهند. این استاندارد از آنها میخواهد که دادههای دقیق در مورد تأثیر تجارت خود بر پایداری و محیطزیست ارائه دهند. انتظار میرود تأثیر ESRS بر بانکداری تجاری و شرکتی اروپا عمیق و تغییرات قابلتوجهی در مدیریت ریسک، ارزیابی اعتبار، استراتژیهای سرمایهگذاری، توسعه محصول، شفافیت، رقابتپذیری و انطباق با مقررات ایجاد نماید. شایانذکر است که بانکهای اروپایی نیز معیارهای ESG را در فرایندهای انتخاب ارائهدهنده خدمات مورد توجه قرار میدهند. مؤسسه PwC گزارش داد که ۳/۲ از بانکهای اروپایی الزامات ESG را در ایجاد روابط برونسپاری خدمات و فرایند انتخاب شرکای جدید به کار گرفتهاند.
تشدید فشارهای نظارتی ناشی از بازل چهار
اجرای مرحلهای این استاندارد در سال ۲۰۲۳ آغاز و تا سال ۲۰۲۸ رعایت کامل این چارچوب الزامی است. این استاندارد برای تقویت مقررات، نظارت و مدیریت ریسک بانکهای اروپایی برای اطمینان از انعطافپذیری آنها در برابر شوکهای اقتصادی به کار گرفته شده است. مؤسسات بانکی اروپایی باید با تقویت شیوههای مدیریت ریسک و مدلهای کنترل داخلی و اطمینان از وجود مکانیسمهای انطباق با این استاندارد، برای این تغییرات مهم آماده شوند. ازآنجاییکه لازم است بانکها با این الزامات سازگار شوند، ممکن است نیاز به ارزیابی مجدد استراتژیهای تخصیص سرمایه و منابع خود داشته باشند که در نهایت میتواند ظرفیت وامدهی را کاهش یا هزینههای وامگیرندگان را برای حفظ انطباق افزایش دهد. علاوه بر این، بازل چهار بر اهمیت مدیریت نقدینگی و تأمین مالی پایدار تأکید و بانکها را ملزم به نگهداری داراییهای نقدی باکیفیت بالاتر میکند .
مدیریت استراتژیک هزینه در عصر بهبود اقتصادی
در دورهای که نرخهای بهره در اوج تاریخی خود است و اهداف مربوط به بانکداری سبز و پایدار گسترشیافته و الزامات نظارتی در حال افزایش است، بانکها بهجای کاهش هزینههای کوتاهمدت، بر مدیریت هزینههای استراتژیک تمرکز دارند. این تغییر برای حفظ سودآوری و سرمایهگذاری در فناوری و زیرساختهای پایدار، تضمین انعطافپذیری و افزایش توان رقابت طولانیمدت در مقابل رقبای تازهوارد مانند نو بانکها و فینتکها، حیاتی است. مدیریت استراتژیک هزینه، برای بانکهای اروپایی به معنای استفاده از اتوماسیون، تجزیهوتحلیل دادههای پیشرفته برای کاهش هزینههای عملیاتی، ارزیابی مجدد کارایی شبکه شعب، بهینهسازی کانالهای دیجیتال، افزایش کارایی فرایندها و برونسپاری فعالیتهای غیراصلی برای رسیدن به ساختار مدیریت هزینه پایدار است.
نتیجهگیری
ازآنجاییکه وامهای تجاری و شرکتی اروپایی در سال ۲۰۲۴ به رشد خود ادامه میدهند، چندین روند کلیدی در حال تغییر چشمانداز این بخش است. از تسهیل شرایط اعتباری و پذیرش فناوریهای دیجیتال پیشرفته گرفته تا نقش فزاینده برونسپاری و وامدهی به طرحهای سبز و پایدار، بانکهای اروپایی در حال تطبیق با پویاییهای جدید بازار و فشارهای نظارتی هستند. این تغییرات، ضرورت انعطافپذیری و حفظ موقعیت رقابتی، در بستری دیجیتال محور و متمرکز بر پایداری را برجسته میکند. توانایی بانکها برای کنترل پیچیدگی تغییرات نظارتی، تحول دیجیتال و تقاضای بازار، موفقیت آنها را در بهدستآوردن فرصتهای جدید تعیین میکند. بانکهای اروپایی با مدیریت استراتژیک هزینهها، نوآوری مبتنی بر فناوریهای جدید و برآوردهکردن انتظارات در حال تغییر مشتریان، نقشی محوری در پیشبرد و بهبود رشد اقتصادی و پایدار منطقه ایفا میکنند.