راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بازی‌های تلگرامی مانند نات‌کوین ارزش خود را از اقتصاد توجه می‌گیرند

سهراب ثامنی، مدیرعامل زربان، در یادداشتی اختصاصی برای «رسانه رمزارز»، درباره نحوه ارزش‌گذاری توکن‌های بازی‌های تلگرامی نوشت

بازی‌هایی مانند نات‌کوین و همستر، بیشتر از اینکه شبیه بازی باشند و در دنیای بلاکچین جزو دسته GameFi قرار بگیرند بیشتر در دسته SocialFi قرار می‌گیرند. ویژگی این گروه این است که بازی جذابیت یا هیجان خاصی ندارد. درعوض، امکان استخراجی وجود دارد که در ازای مشارکت، انجام وظایف و اثبات حضور سهمی از توکن آن را دریافت می‌کند. اگر بدانیم این پول از کجا می‌آید می‌توانیم بفهمیم که می‌تواند ما را پولدار کند یا خیر.

البته نات‌کوین، همستر و… حتی همان ابتدا هم پولی نمی‌دهند و روی آینده‌فروشی حساب باز می‌کنند، اما از آنجا که این بازی‌ها رایگان‌اند و کاربری راحت بدون احراز هویت دارند، افراد بسیار زیادی در آنها مشارکت می‌کنند. نکته این بازی‌ها این است که علاقه و امید به آینده کاربر را درگیر می‌کنند، وگرنه سرگرمی خاصی در خود ندارند.

یکی از معیارهای مهم ارزش‌گذاری توکن‌ها در دنیای کریپتوکارنسی تعداد دارندگان توکن است، زیرا هرچقدر تعداد بیشتر و شبکه بزرگ‌تر باشد، ارزش‌گذاری به توان دو می‌رسد. این بازی‌ها بعد از ساختن یک شبکه چندمیلیون‌نفری، به سراغ سرمایه‌گذاران می‌روند و خطاب به سرمایه‌گذار ادعا می‌کنند پلتفرمی دارند که مثلاً ۱۵۰ میلیون کاربر دارد و این کاربران منتظر توکن هستند و در صورت تقسیم شدن توکن بین این اجتماع، مارکت‌کپ قابل توجهی تشکیل می‌شود و توکن ارزش می‌یابد.

درنهایت نیز بخشی از آن توکن‌ها را با مردم به اشتراک می‌گذارند. مثلاً اگر یک پلتفرم در کل ۱۰ میلیارد دلار ارزش و صد میلیون کاربر داشته باشد، چنانچه ۱درصد از سهمش را بین کاربران به‌تساوی تقسیم کند به هر فرد ۱۰ دلار می‌رسد که شاید عدد قابل ملاحظه‌ای نباشد، اما ممکن است در نظر برخی افراد این عدد بیشتر از زمانی که صرف کرده‌اند ارزش‌گذاری شود. همان‌طور که در نات‌کوین دیدیم و درباره همستر نیز خواهیم دید کسی با این بازی‌ها پولدار نمی‌شود و افراد بسته به مشارکتشان پول دریافت خواهند کرد؛ مثلاً با فرض مشارکت عالی صد دلار دریافت می‌کنند.

البته داستان بعد از لیست‌شدن توکن و تقسیم‌شدن ایردراپ متفاوت می‌شود. اتفاقی هم که لحظه لیست‌شدن توکن می‌افتد این است که سرمایه‌گذاران با چند مارکت‌میکر صحبت می‌کنند تا در آن موقع نوسانی یا هر جذابیت ترید ایجاد کنند و روبه‌بالا حرکت کند تا هم کاربران خودش را به هولد کردن و هم بقیه مردم را به خرید ترغیب کند که با این مکانیزم خواب توکن را بیشتر می‌کنند و تقاضای فروش را کاهش می‌دهند.

اسم همستر به نظر من از اصطلاح منفی «Rat Race» گرفته شده است؛ به معنی سگ‌دو زدن؛ یعنی کاری که همستر در چرخ بازی خود در قفس انجام می‌دهد. همستر در این حالت مدام می‌دود بدون اینکه به مقصد برسد که در فارسی به آن چرخ عصاری می‌گویند و این بازی برای آن عطشی ایجاد می‌کند که تندتر بدود.

خلاصه ماجرا این است که این بازی منطقی نیست؛ مثلاً اگر ۱۵۰ میلیون نفر به‌طور هم‌زمان میلیادر شوند، آیا اصلاً این مقدار پول در دنیا وجود دارد؟ احتمال آن صفر است، اما واقعیت این است که سهم مشارکت افراد در این پروژه به آنها اعطا خواهد شد و ارزش آنها از قدرت شبکه‌ای که ساخته شده به دست خواهد آمد و در آینده می‌توانند گیمیفیکشن‌هایی ایجاد کنند.

امتحان این نوع ایردراپ‌ها را پیشنهاد می‌کنم؛ زیرا با فضای میم‌کوین‌ها آشنا می‌شوید، اما واقعیت این است که برنده این بازی‌ها اکنون فقط بلاکچین تون و تلگرام است که Engagement را در شبکه بالا می‌برد. درست است که این توکن‌ها ارزش‌آفرینی خاصی ندارند، اما باید قبول کنیم که اقتصاد توجه به خودی خود دارای ارزش است و این میزان زیاد توجه به آنها مارکت‌کپ می‌سازد، همان‌طور که بخش بزرگی از مارکت‌کپ خود بیت‌کوین نیز مدیون مقبولیت و پذیرش افراد مختلف بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.