راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

52 ایده برای طراحی یک رابط کاربری با تجربه کاربری خوب

مجموعه‌ای از بهترین ایده‌های  طراحی رابط کاربری / تجربه کاربری خوب را برای شما گردآوری کردیم، که علاوه بر سهولت استفاده، می‌تواند باعث افزایش فروش وب سایت و یا حتی بهبود سرویس‌دهی وبسایت شما به عنوان نماینده 24 ساعته شما شود، با رعایت این نکات می‌توانید به کسب‌وکار خود رونق دهید و حس بهتری در مشتریان ایجاد کنید. با توجه به اینکه به تازگی مفهوم تجربه کاربری در صنعت بانکداری و پرداخت ایران مورد توجه فعالین قرار گرفته و هنوز در ابتدای راه است، دیدن این مطلب برای فعالان و متخصصان خالی از لطف نیست. این مطلب ارزشمند برای اولین بار در uitips.ir منتشر شده است.

.

ایده1. آسودگی کاربر / به جای طراحی لی‌اوت چندستونه، طراحی تک‌ستونه را هم امتحان کنید

کاربران همیشه می‌خواهند راحت‌تر روی مطالب تمرکز کنند و آن‌ها را بخوانند، به عبارتی دیگر از چیزهای اضافی خوششان نمی‌آید! با استفاده از طراحی تک‌ستونه، در اصل شما کاربران را به سمت مطلب خود هدایت کرده‌اید، در حالی که یک لی‌اوت چندستونه، می‌تواند کاربر را از هدف اصلی خود منحرف کند و نتواند آن چیزی را که در وب سایت شما می‌خواست، بدست بیاورد، مطلب خود را در لی‌اوت تک‌ستونه به اشتراک بگذارید به همراه یک دکمه‌ی Call To Action مناسب!

UXTIPS-1-index-way2pay-94-06-02

ایده2. افزایش فروش و توسعه کسب‌وکار / پاداش به‌جای تحمیل

یکی از معدود راه‌های جذب مشتری، پاداش دادن در یک فضای دوستانه مجازی است. به عبارت دیگر دادن هدیه (پاداش) یک روش اثرگذار و ترغیب‌کننده است که بر پایه اصل ارتباط با مشتری، بنا نهاده شده است. آن‌طور که مشهود است دادن پاداش به مشتری می‌تواند معامله را به سود شما تمام کند.

UXTIPS-2-index-way2pay-94-06-02

ایده3. آسودگی کاربر / به‌جای متلاشی کردن رابط کاربری تلاش کنید تا عملکردهای مشابه را با هم ترکیب سازید
در این بازه زمانی، به راحتی بخش‌های متعدد، عناصر صفحه و ویژگی‌های آن که همگی عملکردهای مشابه دارند ناخواسته ایجاد می‌شوند. و در این لحظه است که تمامی این اجزا درهم می‌ریزند. تلاش کنید تا با روش‌های مختلف عملکردهای تکراری اجزای صفحه را شکار کنید. زیرا این عملکردهای تکراری بر مشتری شما فشار وارد کرده و درک آن‌ها را سخت می‌کند. اغلب، تجزیه رابط کاربری در بالاترین نقطه این نمودار آموزشی اتفاق می‌افتد، جایی که کاربر با آن تعامل دارد. حالا این موضوع را در نظر گرفته و چیدمان رابط کاربری خود را مجدداً انجام دهید.UXTIPS-3-index-way2pay-94-06-02
ایده4. طراحی تجربه کاربری / سعی کنید تا مورد تایید مردم باشید به‌جای خودستایی

مورد تایید بودن  تکنیک عالی دیگری است که مستقیما سبب افزایش آمار بازدید می‌گردد. دیدن این که دیگران شروع به صحه گذاشتن بر پیشنهاد‌ها و صحبت‌های شما می‌کنند، می‌تواند یک راه عالی برای تقویت شروع کار باشد. مدرک و جزئیات کارتان را نشان و ارائه دهید تا دیگران توجیه شوند.UXTIPS-4-index-way2pay-94-06-02ایده5. افزایش فروش و توسعه کسب‌وکار / تلاش کنید تا عملیات‌های کلیدی را تکرار کنید به‌جای اینکه فقط یکبار آن را نمایش دهیدتکرار دکمه‌های کلیدی و مهم در صفحات طولانی و بلند و یا مجموعه‌ای از صفحات شماره‌گذاری شده یک استراتژی مهم است. مطمئناً هیچ‌گاه تمایل نخواهید داشت پیشنهادات خود را ده‌ها بار در یک صفحه نمایش داده و کاربران وب سایت خود را مأیوس کنید. با این حال در صفحات طولانی این پیشنهادات به دلیل تراکم بالای اطلاعات در صفحه به تدریج ناپدید شده و از دید محو می‌گردند. در این مواقع تکرار یک دکمه کلیدی در بالا و همچنین در پایین صفحه هیچ تداخلی در طراحی یک رابط کاربری مطلوب ایجاد نمی‌کند. گاهاً وقتی کاربران به پایان صفحه می‌رسند با خود فکر می‌‍کنند که هم‌اکنون باید چه کاری انجام دهند و گام بعدی چیست؟! این بهترین پتانسیل برای عنوان کردن یک پیشنهاد کارامد و یا یک معامله سود آور برای شماست.UXTIPS-5-index-way2pay-94-06-02

ایده6. آسودگی کاربر / دکمه‌ها را متمایز کنید اما شلوغ‌بازی خیر!  تمایز میان دکمه‌های کلیک شده و فعال

زیبایی بصری از جمله تمایزات بین رنگ‌ها می‌تواند یک نشانه اعتماد، برای کاربران شما باشد، کاربران می‌توانند یک چرخشی اساسی، در سایت شما داشته باشند بدون اینکه گیج شوند، کاربر ممکن است از خود بپرسد من کدام صفحات را دیدم‌ام، هم‌اکنون کجا هستم و چه صفحاتی باقی مانده است. منظور نهایی ما این است که کاربر تمایزات را متوجه شود، بدانند که در کدام صفحه قرار دارند. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در تصویر سمت راست، رنگ‌بندی کاملاً شلوغ بازی است و حتما کاربران که خود شما باشید، گیج خواهید شد، نمی‌دانید کجایید اما در تصویر سمت  چپ، کاربر به راحتی می‌تواند لینک‌ها را تشخیص دهد و بداند هم‌اکنون در کجا قرار دارد. زمانی‌که تمایزات به درستی رعایت شوند، کاربران راحت‌تر می‌توانند وب سایت شما را دنبال کنند، پس لطفا کار را برای خود و کاربران خود سخت نکنید و شلوغ‌بازی در نیاورید!

UXTIPS-6-index-way2pay-94-06-02

ایده7. افزایش فروش و توسعه کسب‌وکار / به‌جای نمایش پیشنهادات یکسان، گزینه خود را توصیه کنید
زمانی‌که چندین پیشنهاد نمایش داده می‌شود، تاکید بر یک پیشنهاد ممکن است بهتر از چندین اشاره کوچک به موضوعات باشد. بر اساس مطالعات روان شناختی، پیشنهاداتی که دارای گزینه‌های بیشتری هستند، شانس کمتری نسبت به پیشنهاداتی که دقیقا روی آن‌ها تاکید شده و ساخته و پرداخته شده است، دارند. بر همین اساس برای به نتیجه رسیدن، سعی کنید برای برجسته کردن موضوع اصلی، آن را توصیه کنید و به‌طور شفاف آن را نمایش دهید.UXTIPS-7-index-way2pay-94-06-02
ایده8. آسودگی کاربر / تلاش کنید تا قابلیت بارگشت از یک عمل را برای کاربر فراهم کنید
تصور کنید که دکمه‌ای را برای انجام دادن عملی فشار داده‌اید، ترجیح می‌دهید که عمل را به راحتی و بدون وقفه انجام دهید و در صورت اشتباه بودن آن از این عمل بازگردید یا توسط پرسش‌های متعدد که سعی در متوجه‌سازی شما نسبت به عملی که در حال انجام است دارند کلافه شوید؟ من به این نتیجه رسیدم که بیشتر زمان‌ها فعالیت انسان‌ها در شرایط اتفاقی رخ می‌دهند. این بسیار خسته‌کننده و ناراحت‌کننده است که کاربران را برای انجام عملی بارها و بارها مورد پرسش قرار دهیم / یک تجربه انسانیتلاش کنید تا شرایطی را برای کاربران وب سایت خودتان ایجاد کنید که حس کنند می‌توانند رفتارهایشان را در وب سایت شما کنترل کرده و از عمل اتفاق افتاده بازگردند بدون اینکه بارها و بارها آن‌ها را برای عملی که در حال انجام آن هستند مورد مؤاخذه قرار دهید.UXTIPS-8-index-way2pay-94-06-02
ایده9. افزایش فروش و توسعه کار / دقیقا اعلام کنید که برای چه مخاطبانی مفید هستیدواقعا فکر می‌کنید شما می‌توانید همه مخاطبان را راضی نگه دارید؟ و یا اینکه می‌توانید همه آن‌ها را مورد هدف خود قرار دهید؟ این کار تقریبا غیر ممکن است، شما باید مخاطبین خود را براساس محصول خود مورد هدف قرار دهید. سعی کنید برای مشتریان خود منحصربه‌فرد باشید، زمانی‌که نامی از یک حرفه، موضوع یا محصول می‌آید ، همه شما را صدا زنند، این یعنی منحصربه‌فرد بودن که نتیجه آن کسب اعتماد مخاطب است. مشتریان واقعی اما محدود، همیشه بهتر از مشتریانی هستند که فقط نامشان مشتری است، پس مخاطبان بخصوصی را هدف خود قرار دهید. طراحی رابط کاربری فقط گرافیک نیست، بلکه همیشه پشت آن فکرهایی نهفته است!UXTIPS-9-index-way2pay-94-06-02
ایده10. افزایش فروش و توسعه کار / به‌جای تردید داشتن قاطع باشید
شما می‌توانید در پیام‌های صوتی خود با تردید و صدایی لرزان صحبت کنید، یا اینکه با اعتماد به نفس صحبت کنید. اگر شما در آخر پیام‌های خود از علامت‌های سوالی «شاید»، «امکانش وجود دارد»، «علاقه‌مند هستید؟» و یا «می‌خواهید؟» استفاده می‌کنید، بهتر است که با اعتماد به نفس بیشتری حرف بزنید. چه کسی می‌داند شاید، دادن یک ذره آزادی عمل بیشتر به مردم باعث شکل‌گیری ارتباطات بهتری با مردم گردد.UXTIPS-10-index-way2pay-94-06-02
ایده11. افزایش فروش و توسعه کار / تلاش کنید بیشتر تفاوت ایجاد کنید تا شباهت

تلاش کنید دکمه‌های مهم خود را مشخص‌تر و برجسته‌تر نسبت به اجزای اطراف آن ایجاد کنید، این موضوع رابط کاربری شما را قوی‌تر خواهد کرد. شما به‌راحتی می‌توانید از راه‌های مختلف تفاوت میان دکمه‌های مهم خود را با سایر اجزا ایجاد نمایید. برای مثال شما می‌توانید عنصر مهم خود را تیره‌تر از سایر اجزای صفحه که رنگ روشن‌تری دارند ایجاد نمایید یا می‌توانید با استفاده از سایه و طیف‌های رنگی عناصر مهم صفحه را به ظاهر نزدیک‌تر به کاربر نمایش دهید و برجستگی ایجاد کنید. پیشنهاد آخر می‌توانید از رنگ‌های مکمل مثل زرد و بنفش برای ایجاد تفاوت در اجزای مهم خود بهره ببرید. شاید هم بتوانید از این پیشنهادها به‌صورت ترکیبی استفاده کنید، به هر حال ایجاد این تفاوت میان دکمه‌ها و اجزای مهم صفحه و سایر اجزای آن می‌تواند کاربری وب سایت شما را افزایش دهد.

UXTIPS-11-index-way2pay-94-06-02

ایده12. آسودگی کاربر / محل تولید کالای / سرویس خود را عنوان کنید
این عمل باعث می‌شود که مشخص شود شما از کجایید، و جامعه هدف کالا یا سرویس ارائه شده توسط شما را از حلت عمومی به یک مرحله شخصی‌تر ارتقا می‌دهد. ذکر محل زندگی، شهر و یا کشور مسیر مطمئنی برای معرفی یک محصول است همین‌طور باعث ایجاد یک رابطه دوستانه بین ارائه‌دهنده و مشتری می‌شود. همچنین باید در نظر داشت که اغلب توضیح اینکه محصول ساخت کدام کشور است نشان‌دهنده مرغوبیت و تولید با کیفیت آن است و این یک پیروزی است.UXTIPS-12-index-way2pay-94-06-02
ایده13. آسودگی کاربر / از کمترین فیلد برای پرسش‌ها استفده کنید
بشریت به‌طور ذاتی در برابر کار سخت از خود مقاومت نشان می‌دهد و این عقیده در پر کردن فرم‌های ثبت نام و ورود به سایت نیز تاثیر گذار بوده. هرفیلدی که در خواست پر کردن آن را از بیننده‌ی سایت دارید در واقع یه ریسک است که او را از دست بدهید. سرعت تایپ کردن برای هر کسی متفاوت است، مخصوصا زمانی که این کار را در موبایل انجام می‌دهید بسیار کسل‌کننده است؛ بنابراین فقط فیلدهای ضروری را نگه دارید و در صورت ممکن فیلدهای دیگر را حذف کنید. اگر شما فیلدهای متعددی در سایت خود نیاز دارید بهتر است یک صفحه به جز صفحه ورود به سایت را برای این فیلدها در نظر بگیرید و این فیلدها را از یکدیگر جدا کنید. حالا فرم شما بسیار مناسب شده اما باز تلاش کنید تا ساده‌ترین حالت را ارائه دهید.UXTIPS-13-index-way2pay-94-06-02
ایده14. آسودگی کاربر / با مخفی کردن گزینه‌های انتخابی برای کاربر مبارزه کنید و آن‌ها را نمایش دهید
هر منوی کشویی که در وب سایت خود استفاده می‌کنید گروهی از فعالیت‌ها را برای کاربر مخفی می‌کند و اون نیاز به کشف آن‌ها را دارد. مخصوصاً اگر گزینه‌هایی که از دید کاربر مخفی می‌سازید نقش مهم و حیاتی داشته باشند نیازمند آن هستید که آن‌ها را برای او به نمایش بگذارید. تلاش کنید این مخفی سازی را برای گزینه‌های قابل پیش‌بینی مثل تقویم‌ها یا انتخاب موقعیت‌های جغرافیایی قرار دهید و منوها را از حالت کشویی خارج کرده و آن‌ها را مسطح سازی کنید. البته ممکن است کشویی کردن منوها در بعضی از رابط‌های کاربری جوابگو باشد و بتوان از آن‌ها استفاده کرد مثل منوهایی که کاربر به کرّات از آن استفاده می‌کند و عملی را تکرار می‌کنند. به هر حال مراقب باشید استفاده از منوهای کشویی مسیر وب سایت شما را منحرف و کاربران شما را گمراه نکند.UXTIPS-14-index-way2pay-94-06-02
ایده15. افزایش فروش و توسعه کار / پیوستگی به‌جای پایان اشتباه
اسکرول کردن یک پیج بلند خوب است اما نباید این احساس در بیننده بوجود بیاید که یک قسمت از مطلب ناخوانده باقی مانده است. اگر پیج شما اسکرول دارد سعی کنید یک مدل ویژوال برای دسترسی بیننده به قسمت‌های پایین صفحه ایجاد کنید. دوماً مراقب فواصل بزرگ اطراف فضاها در معرض دید بیننده باشید. با تمام این صحبت‌ها باید در نظر داشت که اسکرول کردن در دیوایس‌های مختلف شامل نمایش و خروجی‌های متفاوتی است.UXTIPS-15-index-way2pay-94-06-02
ایده16. افزایش فروش و توسعه کار / تلاش کنید تا تمرکز کاربر را حفظ کنید تا او را لینک باران کنید
ساختن صفحه‌ای با تعداد لینک‌های زیاد در چپ و راست صفحه که کاربر را برای نیازش به بخش‌های مختلف هدایت کند کار آسانی است. اگر درحال ساخت صفحه‌ای برای موضوعی خاص هستید کافی است تا دکمه‌ای برای انجام عملی خاص در پایین متن قرار دهید تا کاربران را هدایت کند. قرار گرفتن دکمه‌ها بعد از متن مورد نظر شما بسیار موضوع حساسی است بودن یک دکمه در بالای متن عملی ریسکی است زیرا ممکن است کاربر بدون مطالعه متن شما از صفحه خارج شود و نفهمد هدف شما از تولید این صفحه چه بوده است. روی تعداد لینک‌های صفحه حساس باشید تعداد لینک‌های زیاد وب سایت شما را شبیه به وب سایت‌های گذرگاهی می‌کند. حذف دکمه‌های اضافی یک راه مطمئن برای رساندن کاربر به مقصد مورد نظر و دکمه‌های مهم‌تر می‌باشد.UXTIPS-16-index-way2pay-94-06-02
ایده17. آسودگی کاربر / وضعیت کنونی کاربر را به‌طور وضوح برایش نمایان کنید
در هر رابط کاربری، معمولا هر المان می‌تواند وضعیت‌های گوناگونی داشته باشد، مثلا یک ایمیل می‌تواند خوانده شده یا ناخوانده شده باشد، فاکتور می‌تواند پرداخت شده باشد یا پرداخت نشده باشد، اطلاع رسانی به مخاطب از وضعیت کنونی خود، یک راه بسیار مناسب برای جلب نظر آن‌ها است. به عبارتی بهتر رابط وضعیتی، برای کاربر این اطلاع رسانی  را به او می‌دهد که تراکنش‌های  گذشته خود را  (چه مالی و چه غیر مالی) چگونه انجام داده است و یا اینکه باید انجام دهد.UXTIPS-17-index-way2pay-94-06-02
ایده18. افزایش فروش و توسعه کار / استفاده از دکمه‌های مفیدتر و نتیجه بخش‌تر به‌جای دکمه‌های تک کاربردی
در صفحه دو دکمه دیده می‌شود که دکمه اول به شما می‌گوید برای دسترسی به دیگر امکانات سایت ابتدا ثبت نام کنید. دقت کنید که خطوط اولیه هر متن شانس بیشتری برای خوانده شدن دارند؛ بنابراین به جای قرار دادن پروسه طولانی ثبت نام سعی کنید از همان ابتدا فرم‌ها را پشت سر هم قرار دهید و بین آن‌ها ارتباط معقولی ایجاد کنید. هدف کلی این است که دکمه‌های صفحه بهترین نتیجه را در بر داشته باشد. روش دیگر این است که دکمه‌ها را جایی قرار دهید که مردم درباره دلیل استفاده از این دکمه از خود سوالاتی بپرسند. مطمئناً هنوز هم می‌توان روی دکمه‌ها کار کرد پس سعی کنید رابط کاربری بهتری طراحی کنید تا بیننده را قانع سازید برای مراجعه بیشتر به سایت.UXTIPS-18-index-way2pay-94-06-02
ایده19. آسودگی کاربر / تلاش کنید دسترسی مستقیم ایجاد کنید تا کاهش در تعداد منوها
گاها لازم است تا با تکرار بعضی از عناصر در صفحه دسترسی مستقیم به رخداد عملی را ایجاد کنید. برای مثال زمان‌هایی که تعدادی داده در یک لیست به نمایش در می‌آیند، معمولاً می‌خواهیم به کاربر اجازه دهیم تا تغییراتی را در لیست ایجاد نماید. هاور شدن موس یا فشردن دکمه‌ای از موس روی هر یک از رکورد‌های جدول می‌تواند رویدادی باشد که به کاربر دسترسی مستقیم به تغییراتی مثل حذف کردن، تغییر نام یا حتی انتخاب کردن و غیره را بدهد. ایجاد این قابلیت در وب سایت باعث کاهش میزان سردرگمی کاربر در میان صفحات و کلیک‌های زیاد می‌شود که باید از ابتدای کار آن‌ها را در نظر گرفت. البته این را بخاطر داشته باشید که استفاده از منوهای عمومی و کاهش دکمه‌ها مسیر اشتباهی نیست اما موضوع انتخاب بهترین راه برای جذب کاربر است.UXTIPS-19-index-way2pay-94-06-02

ایده20. افزایش فروش و توسعه کار / می‌توانید با نمایش فیلدهایی از ایجاد بعضی صفحات اضافی جلوگیری کنید

در هنگام طراحی صفحات لندینگ که همیشه یک هدف خاص را دنبال می‌کنند، کوتاه کردن مسیر رسیدن به هدف بسیار مهم است، قرار دادن المان‌هایی همچون فرم ثبت نام، خبرنامه و … در یک صفحه بدون انجام گام‌های اضافی و صفحات اضافی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی داشته باشد. هدف از ارائه این نکته از بین بردن گام‌های اضافی است تا کاربر در کوتاه‌ترین زمان ممکن به هدف خود برسد، ممکن است نمایش فرم ثبت نام در یک صفحه دیگر وقت کاربر را بگیرد (البته می‌تواند بستگی به نوع طراحی داشته باشد) ولی در کل کاربران دوست دارند هر چه سریع‌تر کار خود را انجام بدهند و به هدف خود برسد.

UXTIPS-20-index-way2pay-94-06-02

ایده21. آسودگی کاربر / به‌جای نمایش تغییرات ناگهانی از تاخیر زمانی (Transition) برای تغییرات استفاده کنید
عناصر مختلف در یک صفحه  می‌توانند به چند شکل دچار تغییرات شوند: پنهان شدن، جا به جا شدن، حذف شدن و یا تغییر سایز. اگر این تغییرات به‌صورت ناگهانی باشد، بدون شک برای کاربری که این تغیرات را انجا می‌دهد، مشاهده روند این تغییرات، ملموس و قابل درک نیست و کاربر نمی‌تواند تغییر را مشاهده کند و یا اینکه تغییری را مشاهده می‌کند که به نظرش چندان خوشایند نیست. اما اگر همین تغییرات با یک تاخیر زمانی کوتاه مثلا 0.5 ثانیه به کاربر نمایش داده شود، علاوه‌بر اینکه تغییرات برای کاربر بسیار ملموس می‌شود، احساس آرامش به کاربر دست خواهد داد و اینگونه اتفاق ناگهانی برای کاربر رخ نخواهد داد. قابل ذکر است که سرعت تاخیر زمانی باید میزانی باشد که نه کاربر از تغییرات خسته شود و نه اینکه اینقدر سریع باشد که قابل دیدن نباشد.UXTIPS-21-index-way2pay-94-06-02
ایده22. افزایش فروش و توسعه کار / تلاش کنید کاربر را به تدریج درگیر استارت‌آپ خود کنید به‌جای آنکه شتاب‌زده غمل کنید
بجای اینکه به سرعت از کاربر بخواهید تا ثبت نام کند بهتر است از او بخواهید تا عملی را انجام دهد که مقدار مهمی را ثبت کند. تاثیر این عمل می‌تواند به شخصی‌سازی محصول برای کاربر کمک کند. و کاربر حس کند که چگونه می‌تواند این محصول را برای خود ویژه‌سازی کرده و مالک آن باشد و از طرفی اطلاعات بیشتری را با شما اشتراک‌گذاری کند، درگیر کردن تدریجی کاربر بهترین روش برای آهسته کردن روند پیشرفت یک پروژه و همچنین ایجاد احساس راحتی کاربر با عمل سفارشی سازی است.UXTIPS-22-index-way2pay-94-06-02

ایده23. آسودگی کاربر / تلاش کنید از Border کم‌تری استفاده کنید

Borderها سعی دارند تا Contentها را از یکدیگر جدا کنند، و این موضوع مهم است زیرا ما در هر لحظه فقط یک مطلب را می‌توانیم بخوانیم و متوجه شویم. پس Borderها می‌توانند در جدا سازی مطالب و وضوح آن‌ها بسیار مفید باشند. اما همچنین خطوط این Borderها می‌توانند خسته‌کننده باشند؛ به همین منظور بهتر است عناصر صفحه نمایش که از لحاظ مفهوم یکی هستند فقط با استفاده از یک عامل جداکننده مثل Background ،Align یا رنگ Font از یکدیگر متمایز شوند. بسیار ساده است که عناصر UI را در همه جای Page رها کنیم. اما Boxها باعث ایجاد یکپارچگی و وحدت در یک Page می‌شوند، بنابراین Borderها و Boxها ممکن است باعث شلوغی صفحه وب شما شود. گاهی اوقات Lineها یکپارچگی Page شما را حفظ می‌کنند اما سعی کنید راه‌های جایگزین دیگری نیز برای این کار پیدا کنید که شما را به هدف مورد نظرتان برسانند.

UXTIPS-23-index-way2pay-94-06-02

ایده24. افزایش فروش و توسعه کار / بیان منافع یک محصول بهتر از بیان ویژگی‌های آن است

این نکته شاید بیشتر مربوط به حوزه علم بازاریابی باشد، اما بر اساس تجربه، بیان منافع و مزیت‌هایی که یک محصول برای کاربر/ مشتری می‌تواند داشته باشد بهتر از بیان ویژگی‌های آن محصول است. Chris Guillebeau کارآفرین آمریکایی، در کتاب موفق خود «The $100 Startup» بیان کرده است که: افراد همیشه دوست دارند عشق و ثروت و وقت اضافی را بیشتر و بیشتر و یک‌جا داشته باشند، دقیقا نمایش سودی که محصول مورد نظر به شخص خریدار می‌رساند همین معنا را برای او دارد، کاربر تمایل بیشتری نسبت به ارزش آن محصول دارد تا ویژگی‌های آن. براساس تصویر پایین، فرض کنید که یک اپلیکیشن نوشته‌اید با یک سری ویژگی‌ها  و یک سری منافع! کاربر باید بداند که این اپلیکیشن قادر به خروجی دادن فرمت PNG است اما بیشتر دوست دارد زمان و ثروت او بیشتر حفظ شود!

UXTIPS-24-index-way2pay-94-06-02

ایده25. آسودگی کاربر / تلاش کنید حتی برای صفحات خالی از اطلاعات نیز طراحی داشته باشید
زمان‌های مختلفی وجود دارد که ممکن است نیاز داشته باشید تا صفحه‌ای با تعداد نتایج مختلفی را برای کاربر نمایش دهید. بیشترین حالت رخداد این موقعیت مربوط به شرایطی است که نتیجه عملی در حال حاضر 0 است ولی در آینده نزدیک مقدار زیادی داده خواهد داشت. در اکثر موارد ما فراموش می‌کنیم که برای چنین صفحاتی که داده‌ای برای نمایش ندارند طراحی در نظر بگیریم، و بی‌توجهی به این موضوع ما را دچار غفلت کاربران خواهد کرد. صرفاً نوشتن عبارت هیچ موردی یافت نشد بسیار سرد و بی‌روح است. دیدن یک صفحه خالی که داده‌ای در آن نمایش داده نشده و همچنین راهنمایی در آن نیست در گام اول برای کاربری که در استارت آپ شما ثبت نام کرده و عضو شده او را نگران خواهد کرد که ممکن است در تنظیمات ابتدایی حساب کاربری خود چیزی را از قلم انداخته باشد. بهتر است از این موقعیت به خوبی استفاده کنیم و صفحه نمایش بدون داده را شرایطی برای آموزش به کاربر در نظر بگیریم تا بداند در موقعیت بعدی چه کاری باید انجام دهد. رابط‌های کاربری خوب نیز از این قاعده مستثنی نیستند و این موضوع برای آن‌ها هم مهم است.UXTIPS-25-index-way2pay-94-06-02
ایده26. آسودگی کاربر / تلاش کنید در فرم ثبت‌نام انتخاب کردن را به‌صورت چند گزینه‌ای قرار دهید
در رابطه با یک روند اجرایی اگر فقط یک راه را برای بیننده مشخص کنید معمولا از انتخاب آن سر باز می‌زنند در حالی که اگر راه‌های دیگری نیز برای بیننده مشخص کنید بیننده در رابطه با آن‌ها فکر می‌کند و تصمیم می‌گیرد. دو دلیل برای اینکه چرا انتخاب کردن بهتر از مجبور کردن است وجود دارد: اول اینکه کاربر مجبور نیست حتما یک راه را برای پیشبرد مراحل سایت انجام دهد بنابراین مقاومت نمی‌کند، دوم اینکه این روند را به‌صورت یک توصیه و پیشنهاد در نظر می‌گیرد یعنی با خود می‌گوید که اگر دیگران پذیرفته‌اند پس بهتر است من هم بپذیرم. البته در این مورد بحث‌های زیادی وجود دارد و سواستفاده‌هایی نیز انجام می‌شود به این شکل که گاهی سازندگان سایت یکی از انتخاب‌ها را آنقدر ناخوانا و یا نامفهوم در نظر می‌گیرند که بیننده مجبور است دیگری را که مورد نظر مدیر سایت است انتخاب کند، و تمام تلاش سازندگان سایت این است که یوزرها در هنگام ثبت نام کمترین اطلاعات را راجب به سایت داشته باشند. از این رو برای حفظ اخلاق در روند ثبت نام سعی کنید به یوزر حق انتخاب بدهید یا اینکه اگر فقط یک چک باکس برای تایید ثبت نام قرار می‌دهید باید توضیحات کافی در رابطه با آن را فراموش نکنید. این سبک تجربه کاربری در حال حاضر در سایت‌های کشورهای اروپایی دیده می‌شود.UXTIPS-26-index-way2pay-94-06-02
ایده27. آسودگی کاربر / طراحی رابط کاربری باثبات و یکپارچه
هماهنگی و یکپارچگی بین تک تک عناصر یک رابط کاربری، یکی از شناخته شده‌ترین اصول طراحی رابط کاربری است. داشتن یک رابط کاربری استوار و یکپارچه می‌تواند مسیر یادگیری را برای کاربران باز کند (مسیر یادگیری یعنی اینکه کاربر به تمام وب سایت شما پس اندکی استفاده، مسلط شود و تک تک اجزای سایت شما را بشناسد). بر فرض مثال، دکمه shift در سیستم عامل ویندوز را در نظر بگیرید، همه می‌دانند که این دکمه چه کارهایی را می‌تواند انجام دهد و این یعنی ثبات در پروژه! اما اگر ثباتی در کار نباشد، کاربران دوباره و دوباره باید از اول مسیر راهنمایی را طی کنند، این مسیر راهنمایی می‌تواند عناصری از قیبل: رنگ، زبان، موقیت، اندازه و … باشد. یک رابط کاربری باثبات از طیف گسترده‌ای از چیزهایی شبیه به مواردی که گفتیم، تشکیل می‌شود . اما لازم به ذکر است که استفاده از عناصر تناقض‌دار به‌صورت ناخودآگاه در انسان‌ها یک عادت است، عادت ترک آن کمی سخت است ولی اگر رعایت شود به ثبات قابل‌قبولی خواهید رسید.UXTIPS-27-index-way2pay-94-06-02
ایده28. آسودگی کاربر / از متن‌های پیش‌فرض به‌جای سوالات تکراری و اضافه استفاده کنید
به جای طولانی کردن فرآیند کار از پیش‌فرض‌های هوشمند استفاده نمایید. این یک روش رایج برای بهبود بخشیدن سرعت کار کاربران است که در نهایت منجر به صرفه جویی در وقت آن‌ها می‌شود. یکی از بدترین سوالاتی که می‌توان از کاربران پرسید در مورد اطلاعاتی است که قبلا از آن‌ها دریافت شده است. همچنین سعی کنید از نوشته پس زمینه برای تکس باکس‌های خود استفاده کنید تا یوزرها به سادگی بتوانند متن لازم برای تایپ کردن را تشخیص دهند.UXTIPS-28-index-way2pay-94-06-02
ایده29. افزایش فروش و توسعه کار / تلاش کنید از قوانین عمومی در چرخه وب سایت استفاده کنید

به نوعی می‌توان قوانین را برادر بزرگتر ثبات معنی کرد، اگر کلیه عواملی که در صفحات باید باشند سرجای خود قرار بگیرند کاربر برای یافتن آن‌ها نیاز به سخت‌کوشی و تلاش نخواهد داشت. از سوی دیگر گاهی اوقات جابجایی عناصر در رابط کاربری صفحه خارج از روال یک سایت باعث کاهش سطح یادگیری کاربران خواهد شد. برای مثال با توجه به قوانین و روال عمومی سایت‌ها و برنامه‌ها کاربر عادت دارم برای بستن پنجره به سراغ دکمه‌ای در گوشه سمت راست بالای صفحه برود. البته نباید این موضوع را نادیده گرفت که این توافقات همواره در حال تغییر هستند و ممکن است زمانی دیگر روالی جدید حاکم شود. بنابراین اگر می‌خواهید شما تغییردهنده این قوانین باشید بهتر است کاملاً به هدف و نتیجه آن دقت نمایید تا تاثیر خوبی بر کاربر بگذارد.UXTIPS-29-index-way2pay-94-06-02ایده30. افزایش فروش و توسعه کار / بیان جلوگیری از ضررها به‌جای منافع احتمالی برای کاربرانهمه ما پیروزی را دوست داریم و از به دست آوردن شکست چندان خوشایند نخواهیم شد، اما یک تئوری در اقتصاد و برنامه‌ریزی وجود دارد به نام زیان گریزی یا همان loss aversion، نظریه‌ای است که بیان می‌کند افراد به‌شدت از ضرر و زیان در کسب‌وکار خود اجتناب می‌کنند. برخی مطالعات نشان داده است ضرر دادن خیلی سخت‌تر از به دست آوردن سود است. بنابراین افراد ترجیح می‌دهند که  احتمال پیشگیری از ضرر بسیار بیشتر باشد. شرکت‌های بیمه را در نظر بگیرید، شما به‌صورت ماهانه باید مبلغی را پرداخت کنید بابت خدمات بیمه‌ای که ممکن است تا سال‌ها به آن احتیاج نداشته باشید اما اگر روزی اتفاقی رخ دهد بیمه می‌تواند شما را از ضرر دور کند. یعنی افراد ضرر غیرقطعی را هر چقدر که بزرگ‌تر باشد به ضرر حتمی ترجیح می‌دهند. این پدیده در رفتارشناسی مالی به «زیان گریزی» شهرت دارد و یکی از الگوهای رفتاری رایج در بین سرمایه‌گذاران است. این قانون روانشناسی ثابت کرده است  که عدم مطلوببت یا احساس ناخرسندی که از یک میزان ضرر مالی مشخص به انسان دست می‌دهد حدوداً 5/2 برابر میزان لذت یا خرسندی ناشی از سود به همان میزان است. بیان این موارد در طراحی رابط کاربری می‌تواند کاربران شما را بیشتر مجذوب کند.خدماتی که شما برای کاربران وب سایت خود ارائه می‌دهید چگونه می‌تواند آن‌ها را از ضرر و زیان دور نگه دارد؟UXTIPS-30-index-way2pay-94-06-02

ایده31. آسودگی کاربر / عناصر صفحه را به‌صورت فازبندی‌شده و سلسله مراتبی در صفحه قرار دهید
فازبندی مناسب و جداسازی عناصر یک پیج به صورت سلسله مراتبی بسیار تاثیرگذارتر از یکی کردن آن‌ها است. از جمله موارد بصری که در یک طرح گرافیکی موثر است: تراز بودن، نزدیک بودن، رنگ، موسیقی، تورفتگی، اندازه فونت، اندازه عنصر، پدینگ، فاصله‌ها و غیره. باید بدانید که این تقسیم‌بندی و استفاده از فازبندی مناسب باعث می‌شود تا بیننده یک پیج کم کم صفحه را به سمت پایین اسکرول کند، بنابراین مطالب مورد نظر شما بیشتر به چشم خواهد آمد. ممکن است پرداختن به این ویژگی‌ها و به ترتیب کردن عناصر برای یک طراح وقت‌گیر باشد ولی همین نکات ساده می‌‍تواند او را به نتیجه دل‌خواهش برساند. این موضوع را می‌توان با یک مثال روشن کرد که اگر شما در یک جاده زیبا رانندگی کنید معمولا با علاقه تمام مسیر را طی می‌کنید ولی اگر این مسیر جذابیت خاصی نداشته باشد شما اسکرول می‌کنید تا سریع‌تر به پایان صفحه برسید.
UXTIPS-31-index-way2pay-94-06-02
ایده32. آسودگی کاربر / سعی کنید موارد مرتبط را در یک گروه قرار دهید به‌جای پراکندگی
دسته‌بندی عناصر مرتبط را می‌توان به‌عنوان یکی از پایه‌های ایجاد کاربردپذیری برای یک وب سایت دانست. تقریباً همه ما می‌دانیم که برای مثال قاشق و چنگال یا باز کردن و ذخیره کردن از لحاظ موضوعی به هم مرتبط هستن و باید کنار هم آن‌ها را پیدا کرد. آیتم‌های مرتبط به این منظور کنار هم قرار می‌گیرند که منطق یک رابط کاربری خوب را مورد اصطکاک و سایش قرار ندهند. برای پی بردن به این موضوع لازم است کمی وقت گذاشته و مواردی که برای کاربران عمومی خوشایند نیست را بدانید.UXTIPS-32-index-way2pay-94-06-02
ایده33. آسودگی کاربر / سعی کنید فرم‌هایی با اعتبارسنجی لحظه‌ایی داشته باشید
زمانی‌که خطایی در وارد کردن اطلاعات در فرم‌ها رخ می‌دهد، بهتر است خطای مورد نظر برای هر فیلد به‌صورت آنی و لحظه‌ای برای کاربر نمایان گردد، به عبارتی دیگر، زمانی که یک فیلد با خطای اطلاعات مواجه گردید، فیلد مورد نظر هایلات شود و کاربر دقیقاً فیلد و نحوه درست وارد کردن فیلد را مشاهده نماید که اصطلاحاً به این عمل، اعتبارسنجی درون خطی یا لحظه‌ای می‌گویند. اما اگر اعتبارسنجی فیلد فرم‌ها پس از کلیک روی دکمه ارسال انجام گردد ممکن است باعث شود کاربر برایش قابل فهم نباشد و حتی دیده شده است که کاربر مجبور به اجرای روند تکرار گردد. اعتبارسنجی لحظه‌ای، اطمینان ویژه‌‎ای به کاربر برای درست وارد کردن و روند پر کردن فیلدها می‌دهد.UXTIPS-33-index-way2pay-94-06-02
ایده34. آسودگی کاربر / در دریافت اطلاعات کاربر از طریق فرم، کمی بخشنده باشید
بخشنده بودن در زمان دریافت اطلاعات از کاربر باعث می‌شود تا کاربر در زمان تکمیل فرم احساس کند سایت / نرم‌افزار شما باعث می‌شود کامپیوترش کمی به حالت انسانی نزدیک‌تر شود. پیش‌بینی و درنظر گرفتن شرایط مختلف ورود اطلاعات در فیلدهای فرم شما باعث می‌شود که نتیجه کار حالتی دوستانه‌تر به خود بگیرد. بهترین نمونه در مورد این موضوع می‌تواند زمانی باشد که شما از کاربرخود شماره تلفن او را درخواست می‌کنید؛ در این حالت بهتر است روش‌های مختلف ورود داده در مورد کد استان مثلا استفاده از پرانتز، براکت، خط تیره را در نظر بگیرید. تلاش کنید کدهای خود را کمی سخت‌تر بنویسید ولی کاربر خود را به کاری مجبور نکنید.UXTIPS-34-index-way2pay-94-06-02
ایده35. افزایش فروش و توسعه کار / استفاده از تعیین محدودیت زمانی برای یک رویداد
تعیین محدودیت زمانی یک تاکتیک بسیار خوب برای ترغیب کاربران به سمت هدفی است که شما در نظر دارید، این عمل می‌تواند عضویت، خرید، پرداخت و … باشد، حتی برای  افرادی که ممکن است اصلاً قصد خرید و یا هر چیزی دیگری را  نداشته باشند، به‌عنوان مثال ممکن است یک محصول امروز یک قیمت ویژه را داشته باشد و فردا با این قیمت فروخته نشود. افراد بسیار زیادی هستند که دوست ندارند که از کنار فرصت‌های بدست آمده آسوده بگذرند، بنابراین تعیین محدودیت زمانی می‌تواند یک راهکار بسیار مناسب برای جذب کردن کاربران یا مشتریانی باشد که حتی قصد ثبت نام یا  خرید را  هم ندارند، پس در خیلی از موارد تعیین محدویت زمانی برای یک رویداد خاص می‌تواند یک راهکار مناسب برای جذب افراد باشد، اما باید توجه داشت که اگر محدودیت زمانی اعلام گردد و شما بر سر قولتان در تاریخ تعیین شده، رویداد مورد نظر فعال نشود، همان کاربرانی که منتظر رویداد شما بودند، به شما بی‌اعتماد خواهند شد.UXTIPS-35-index-way2pay-94-06-02
ایده36. افزایش فروش و توسعه کار / گزیده‌نویسی به‌جای شلوغ‌کاری

زمانی‌که از آیتم‌های صفحه اصلی خود ساده و به اندازه استفاده می‌کنید این ذهنیت برای بیننده بوجود می‌آید که در مراحل بعدی نیز همین روند تکرار شده است و یا حتی ساده‌تر، بنابراین بیننده اشتیاق بیشتری برای بازدید از دیگر صفحه‌های سایت شما نشان خواهد داد. می‌توانید یک فروشگاه را تصور کنید که اجناس زیادی برای فروش دارد ولی وسیله مهم برای جذب مشتری آن ویترینی است که باید جنس‌های تاپ و چشم‌نواز در آن قرار گیرد، این موضوع می‌تواند باعث شود که مشتری‌ها به داخل فروشگاه کشیده شوند و آن جا تمامی اجناس را ببینند. شک نکنید که قیمت اجناس در سودآوری در اولویت دوم اهمیت قرار خواهد داشت. بنابراین شما باید به بیننده امید دسترسی آسان با فراوانی محصول بدهید اما زیاد کردن آیتم‌ها در صفحه اول نباید حوصله سر بر باشد.

UXTIPS-36-index-way2pay-94-06-02

ایده37. آسودگی کاربر / شناسایی نشانه‌ها بهتر از به‌یاد آوری آن‌ها است

این یک اصل کلاسیک از طراحی، به شدت به روانشناسی گره خورده است که نشان می‌دهد انتخاب مسائل موجود و قابل مشاهده از به یاد آوردن آن‌ها آسان‌تر است. شناسایی برخی از نشانه‌ها یا نکات به ما کمک می‌کنند تجارب گذشته را لمس کنیم اما پروسه بیادآوری به تنهایی ما را ملزم می‌کند که در اعماق حافظه خود سفر کنیم و آن‌ها را بیاد آوریم و این دقیقاَ همان دلیلی است که آزمون‌هایی که به‌صورت تستی و با جواب‌های چندگزینه‌ای گرفته می‌شوند زودتر از آزمون‌های تشریحی به جواب رسیده و تمام می‌شوند. بنابراین درنظر داشته باشید در پاسخگویی به سؤالات بهتر است به کاربران این امکان را بدهید تا جواب را از میان پاسخ‌های از پیش مشخص شده انتخاب کنند تا همه خاطرات خود را به یاد آورند.

UXTIPS-37a-index-way2pay-94-06-02

ایده38. آسودگی کاربر / بزرگ‌تر کردن فضای کلیک شدنی در طراحی رابط کاربری

اگر فضای بزرگتری برای لینک‌ها، فرم‌ها، دکمه‌ها و دیگر اجزای کلیک شدنی، در نظر گرفته شود، کاربران خیلی ساده‌تر می‌توانند آن‌ها را ببینند و کلیک کنند. قانون Fitt’s که ۶۰ سال پیش توسط روانشناسی به نام Paul Fitts ارائه شد، شامل یک تابع ریاضی است که زمان رسیدن به مقصدی را تابعی از ابعاد مقصد و مصافت مبدا تا مقصد تعریف می‌کند به عبارت ساده‌تر هدف‌هایی که دارای اندازه‌های بزرگ‌تر و یا فاصله کم‌تری از ما هستند حرکت به سمت آن‌ها راحت ‌تر انجام می‌شود. بنابراین کاربران زمان بیشتری را  باید صرف کلیک کردن بر روی دکمه‌ها، منوها و دیگر اجزای صفحه  که از آن‌ها دورتر و یا کوچک‌تر هستند هزینه کنند. بر فرض مثال فاصله بین اجزای منوها که با PADDING نشان داده می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد فضای کلیک شدنی مناسبی برای آن‌ها شود که همان بیان‌کننده بزرگ‌تر کردن اهداف مهم در صفحه است.

UXTIPS-38a-index-way2pay-94-06-02

ایده39. آسودگی کاربر / نمایش سریع صفحه به‌جای خسته کردن کاربر از کندی!

سعی داشته باشید که بارگذاری صفحه اولیه را برای کاربران سریع‌تر کنید و صفحه را به گونه‌ای طراحی کنید که کاربر احساس کند عملیات او به سرعت در حال انجام است، در نظر داشته باشید که هر ثانیه، کاربر بیشتر منتظر بماند، امکان از دست دادن او بیشتر  خواهد شد (البته نه در همه موارد همانند  عابر بانک‌ها با چرخنده بارگذاری کند!). یکی از روش‌هایی که زمان بارگذاری صفحه‌ی ما را کاهش می‌دهد بهینه‌سازی کدها و تصاویر است. روش دیگر  برای اینکه  کاربران احساس کندی نکنند و منتظر بمانند، استفاده از روش‌های روانشناسی است که برای این کار دو روش می‌تواند استفاده شود: 1- نشان دادن نوار پیشروی 2- مشغول نگه داشتن کاربر با یک چیز دیگر در زمان بارگذاری (مثلا چرخنده بارگذاری سریع نه کند! یا استفاده از تصاویر از پیش بارگذاری شده تا صفحه اصلی بارگذاری شود)

UXTIPS-39a-index-way2pay-94-06-02

ایده40. آسودگی کاربر / بهتر است که امکان استفاده از کلیدهای کیبرد را هم برای کاربر فراهم کنید

هنگامی‌که محصولی پرکاربرد دارید، بهترین کار این است که کاربران دائمی محصولتان که همه روزه از آن استفاده کرده و در آن وقت صرف می‌کنند را در نظر بگیرید. از دید روانشناسی کاربر بیشتر به دنبال این است که از طریق کیبرد یک مسیر را در کمترین زمان ممکن طی کند و به نتیجه برسد. کلیدهای میانبر یک‌بار برای همیشه به خاطر کاربر می‌مانند و از آن پس می‌توانند بیشتر از کلیدهای گرافیکی سرعت عملکردی را بالا ببرند. برای مثال می‌توان کاربرد دکمه‌های نشانگر کیبرد را در همین وب سایت مثال زد که از طریق آن می‌توانید نکته‌های قبل یا بعد را مطالعه کنید.

UXTIPS-40a-index-way2pay-94-06-02

ایده41. افزایش فروش و توسعه کار / کاربران را از سود و هزینه‌ای که بابت خرید می‌کنند، آگاه سازید

برای فروش محصولات ویژه خود، حتما این نکته را در نظر داشته باشید که  کاربران همیشه برای حفظ و کاهش مخارج خود مقاوت می‌کنند و تعصب خاصی نسبت به آن دارند، به عنوان مثال اگر می‌خواهید محصولی را بفروشید که دارای تخفیف ویژه‌ای است، حتما قیمت اصلی آن محصول را ذکر کنید و همچنین ویژگی اصلی محصول را نیز اعلام کنید، در این صورت کاربران یا به عبارتی بهتر مشتریان، مقاومت کمتری نسبت به خرید محصول انجام خواهند داد. اگر محصول ویژه‌ای دارید و روی آن تخفیف ویژه‌ای گذاشته‌اید، مشتری را قانع به خرید کنید، هر تولیدکننده‌ای یک قیمت خرده‌فروشی برای محصول خود در نظر می‌گیرد برای حفظ تعادل در قیمت محصولات، شما می‌توانید اگر تخفیفی ارائه کرده‌اید، با نوشتن دقیق قیمت خرده‌فروشی این محصول و میزان تخفیف خود، مشتری را تا حدود زیادی برای خرید قانع کنید.

UXTIPS-41a-index-way2pay-94-06-02

ایده42. افزایش فروش و توسعه کار / برای شروع کار از پروگرس بار خالی شروع نکنید

عموماً انگیره بیشتری برای انجام امور نیمه تمام و رو به اتمام وجود دارد. همچنین برای کامل کردن و به نتیجه رساندن امور، پروگرس بار، کارایی بالاتری دارد. برخی کمپانی‌ها برای کامل کردن جزییات ثبت نام جایزه در نظر می‌گیرند. شرکت‌های بزرگی که در کشورهای توسعه یافته هستند از این روش برای سرعت بخشیدن به روند مذکور استفاده می‌کنند و این موضوع با استقبال بسیاری روبرو شده است. بنابراین تلاش کنید تا به کاربران این حس را منتقل کنید که اتفاق افتادن موضوعی بسیار نزدیک است.

UXTIPS-42a-index-way2pay-94-06-02

ایده43. آسودگی کاربر / تلاش کنید کاربر را از پیشرفتش در هر مرحله آگاه سازید

اعلام پیشرفت کاربر در هر مرحله باعث می‌شود بتوان به مرور مجموعه اطلاعات زیادی را از او دریافت کرد. این یک روش برای تکمیل فرم‌های سخت و طاقت فرسا است تا برای کاربر احساس خستگی ایجاد نکند. به‌طور معمول این روش با ایجاد انیمیشن‌هایی نظیر اسلاید همراه است. همچنین در مواقعی که در یک فرم تعداد زیاد فیلدها کاربر را می‌ترساند این روش به حذف فیلدهای اضافی و بازگردانی یک حس خوب به کاربر کمک خواهد کرد.

UXTIPS-43a-index-way2pay-94-06-02

ایده44. افزایش فروش و توسعه کار / تعهدهای کوچک‌تر به‌جای تعهدات بزرگ

معمولا افراد، کارهای جزئی را بیشتر دوست دارند و علاقه بیشتری نسبت به کارهای کوچک‌تر و کاربردی‌تر دارند به عنوان مثال خرید اشتراک ماهیانه و سالیانه  یک سایت را در نظر بگیرید، اکثر کاربران، اشتراک ماهیانه را خریداری می‌کنند! چرا ؟ بزرگ‌ترین دلیل این است که شما چطور تعهد می‌دهید که به مدت یکسال حضور فعال داشته باشید که بتوانید به او خدمات بدهید و البته کلی دلایل مادی و غیرمادی دیگر. بنابراین تعهدهای کوچک‌تر باعث جذب افراد بیشتری خواهد شد. در کل روند پیشرفت کارهای کوچک و متصل به هم می‌تواند موفقیت‌آمیزتر باشد. اگر بخواهیم مثالی دیگر بزنیم، یک پکیج لوازم التحریر را برای فروش در نظر بگیرید، ممکن است افرادی باشند که فقط بخشی از این پکیج را بخواهند خریداری کنند، اگر شما برای این مورد، شرایطی را محیا نکرده باشید ضرر زیادی خواهید کرد، با تقسیم کردن فروش این پکیج می‌توانید وسعت  افراد خریدار را بیشتر و بیشتر کنید.

UXTIPS-44-index-way2pay-94-06-02

ایده45. آسودگی کاربر / همیشه نمی‌توان جایگزینی برای modalها در نظر گرفت

ویندوز مودال یا دیالوگ باکس خواه ناخواه باعث ایجاد جلب توجه می‌شوند و جلب توجه اشخاص می‌تواند مورد خوشحال کننده‌ای باشد اما مشکل اینجاست که Modalها، معمولاً با مشکلات ناخوشایندی همراه هستند. اول ازهمه Modalها می‌توانند کاربران را از اجرای عملیات‌های مختلف در وب سایت شما منع کنند، همچنین برای بعضی از کاربران خارج شدن از صفحه را سخت می‌کند. دیالوگ باکس هم در اغلب مواردی که کار داده شده به کامپیوتر متوقف می‌شود خطا ایجاد می‌کند که این مسئله برای کاربر آزاردهنده است. در نهایت اینکه اگر یک نفر تسک‌های زیادی داشته باشد و برای عملیات‌های دیگر آماده نباشد Modalها می‌توانند با ایجاد وقفه خنثی شوند. حال چرا ما متدهای اسلایدی و آنلاین دیگری را درنظر نگیریم تا مزاحمت‌ها را کم‌تر کنیم و به همان اندازه نظر مردم را جلب کنیم، راه‌های زیادی است که می‌توان پیغامی را به کاربران نشان داد بدون اینکه باعث ایجاد اذیت برای کاربران باشد.

UXTIPS-45-index-way2pay-94-06-02

ایده46. آسودگی کاربر / استفاده از کنترلرهای چندکاره به‌جای تعدد در کنترلر

سادگی در طراحی از ارزش بالایی برخوردار است زیرا برقراری ارتباط را ساده می‌کند. در هم و بر همی زیاد و همچنین بخش‌های زیاد می‌تواند حوصله سر بر باشد و این موضوع حجم مشکلات را بالا می‌برد. یکی از راه‌های بالا بردن کارایی با توجه به  موضوع رابط کاربری استفاده از کنترلرهای چند منظوره است. به این معنا که شما از یک کنترلر استفاده می‌کنید اما چندین عملیات انجام می‌شود. برای مثال ما می‌توانیم یک تکست باکس برای جستجو ایجاد کنیم و تمامی موارد را در پشت پرده فیلتر کنیم بنابراین دیگر به دکمه‌هایی برای فیلترهای اضافی در رابط کاربری نیست. ما حتی می‌توانیم یک بخش رتبه‌بندی برای عملیات جستجو در نظر بگیریم. استفاده از یک کنترلر چندمنظوره هر چند بهترین راه نیست اما ساده است و کارایی بالایی دارد، البته برای مواردی که جستجو در آن‌ها از ارزش بالایی برخوردار است کارایی ندارند. این مورد برای بیننده‌ها که حوصله بالایی ندارند کاربرد بالایی دارد تا در کوتاه‌ترین زمان به نتیجه دلخواه خود برسند. و بالاخره سعی کنید با دقت ازین کنترلرها استفاده کنید و در اجرای آن زیاده‌روی نکنید.

UXTIPS-46-index-way2pay-94-06-02

ایده47. آسودگی کاربر / در کنار آیکون شرح آن‌ها را نیز قرار دهید

استفاده از آیکون‌ها و متون در کنار هم برای توضیح نوع کارکرد هر دکمه قادر خواهد بود تا مقداری از ابهامات را از بین ببرد. برای مثال یک آیکون فلش رو به پایین را در نظر بگیرید، از دید شما این آیکون نشان دهنده حرکت چیزی رو به پایین است یا دانلود؟ یا مثلاً آیکون x نشان‌دهنده کدام است خروج، حذف و یا غیرفعّال کردن؟! مشکلات بیشتر خواهند شد وقتی برای وب سایت از یک طراحی ساده استفاده شده باشد و زمان کافی نداشته باشیم تا کارکرد هر آیکون را به کاربر توضیح دهیم. راه حل این مشکل قابل فهم کردن آیکون‌هاست که این راه با استفاده از لیبل‌های متنی بهتر رخ خواهد داد. درصورتیکه مشکل کمبود جا در طرح خود دارید می‌توانید از حالتی استفاده کنید که توضیحات در زمان حرکت موس روی هر آیکون نشان داده شود (تولتیپ).

UXTIPS-47-index-way2pay-94-06-02

ایده48. آسودگی کاربر / زبان طبیعی را جایگزین زبان ساده و خشک در طراحی رابط کاربری خود کنید

زبان طبیعی نوعی از رابط کاربری است که کاربران می‌توانند به‌صورت روزمره که با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند با سیستم شما نیز همانگونه ارتباط برقرار کنند، با استفاده از این زبان کاربران می‌توانند با هر ویجت و دستگاه هوشمندی، ساده‌تر ارتباط برقرار کنند برای همین اصطلاحاً به آن یک رابط کاربری می‌گویند، یک مثال خواهیم زد که مفهوم آن را بهتر درک کنید تا بتوانید در وب سایت خود به صورت عملی از آن استفاده کنید.

فرض کنید شما می‌خواهید در یک تور مسافرتی ثبت نام کنید، پس از این که اطلاعات خود را به‌صورت گزینه‌ای و فیلد به فیلد وارد کردید، سیستم یک توضیح کامل با اطلاعاتی که شما وارد کردید به شما می‌دهد، مثلا جناب آقای حسینی شما در تاریخ اطلاعات شما نسبت به ثبت تور شهر اطلاعات شما  اقدام نموده‌اید و نوع حرکت سفر به‌صورت اطلاعات شما می‌باشد و …

مثال بالا یک نمونه بارز از زبان طبیعی بود که در یک وب سایت آژانس مسافرتی استفاده شد شما هم می‌توانید از این نوع زبان در وب سایت خود بهره‌مند شوید، کاربران خیلی راحت‌تر و البته مجذوب‌کننده‌تر می‌توانند با سیستم شما کار کنند، همانطور که در تصویر زیر مشاهد می‌کنید یک فرم وجود دارد که اطلاعات کاربر را در یک جمله نگارشی دریافت می‌کند که برای کاربر بسیار دل‌چسب است اما در مقابل یک فرم دیگر وجود دارد که کاملا خشک و بی روح است و تفاوت‌های بسیار زیادی در این دو وجود خواهد داشت. البه باید گفت که دستیاران صوتی گوشی‌های هوشمند همانند Siri و Cortana نیز جزو زبان طبیعی محسوب می‌شوند چون پاسخ شما را به‌صورت یک جمله نگارشی جواب می‌دهند و همچنین جستجوگرهای اینترنتی را هم می‌توان جز این دسته قرار داد و مثال‌های بسیار زیادی می‌شود زد که حتماً خودتان به آن‌ها رسیده‌اید و بارها و بارها آن‌ها را دیده‌اید، این زبان طبیعی است! زبانی که شما و دیگر افراد با استفاده از  آن ساده‌تر با کامپیوتر ارتباط برقرار می‌کنید.

UXTIPS-48-index-way2pay-94-06-02

ایده49. آسودگی کاربر / سعی کنید به‌جای محافظه‌کار بودن، کنجکاوی بازدیدکننده را برانگیزید

تحریک کردن کنجکاوی یوزر، تاکتیکی است که از طریق ارایه دادن اطلاعاتی مختصر راجع به موضوع، شخص را به سمت هدف خاصی سوق می‌دهد. مثال‌هایی از این تکنیک می‌تواند یک فصل نمونه، نسخه آزمایشی راجع به موضوع، یک بخش آموزشی یا برخی از مطالب باشد که شما را به عنوان یک یوزر وادار به انجام بعضی از اعمال می‌کنند. فشار آوردن به شما، مشتری‌ها یا نمونه اعمالی که شما را در مسیر خاصی هدایت می‌کنند همگی راه‌های مناسبی برای انجام این تکنیک هستند. همان‌طور که مشهود است یکی دیگر از راه‌های رسیدن به  تکنیک برانگیختن کنجکاوی، این است که مسیرهای به نتیجه نرسیدن در یک پروسه را نیز در پیش روی یوزر قرار دهید و البته همیشه بهترین راه برای هدایت یوزر دادن انگیزه خاصی به وی نیست بلکه گاهی باید یوزر را گرسنه و منتظر نگاه داشت.

UXTIPS-49-index-way2pay-94-06-02

ایده50. آسودگی کاربر / به کاربران اطمینان‌خاطر بدهید

وقتی که یک عملیات فروش را درحالتی بسته نگه دارید، اعتماد کاربر را از دست می‌دهید. به جای این کار به کاربر تضمین و اطمینان خاطر بدهید. مثلاً جملاتی مانند: «از خریدتان راضی خواهید بود» یا «پرداخت شما امن است» یا «هزینه ارسال رایگان است» یا «هر موقع بخواهید می‌توانید عملیات خرید را کنسل کنید» و غیره. با این کار به مشتری می‌گویید همه چیز خوب است و همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت. نگران نباشید، شاد باشید. قراردادن یک چرخه مثبت از خرید در دید کاربر مسلماً ارزش امتحان کردن به عنوان یک تاکتیک جایگزین را دارد.

UXTIPS-50-index-way2pay-94-06-02

ایده51. افزایش فروش و توسعه کار / به‌جای استفاده از قیمت‌های ساده از فریبندگی قیمت استفاده کنید

شما می‌توانید به مردم اجازه دهید که در مورد قیمت اجناس یا محصولاتتان به‌صورت کاملاً خودرأی قضاوت کنند، همچنین می‌توانید در تصمیم‌گیری به آن‌ها کمک کنید. اگر تصمیم دارید از سادگی انسان‌ها استفاده کنید، می‌توانید قیمت‌ها را به‌صورتی نشان دهید که پیشنهادتان ارزشمندتر به‌نظر برسد. به زبان ساده‌تر شما می‌توانید برای شروع از کلمات کلیشه‌ای مانند «فقط»، «به صرفه» یا «قیمت ناچیز» در کنار قیمت استفاده کنید. سپس قیمت می‌تواند به یک واحد قیمتی شکسته شود (مثلاً: برای یک کتاب می‌توان گفت برای هر برگ این کتاب فقط 30 ریال می‌پردازید، تا اینکه بگوییم قیمت این کتاب فقط 3000 تومان است، یا مثال دیگر می‌تواند به این صورت باشد که عضویت درسایت ما روزی 166تومان برای شما هزینه دارد، تا بگوییم عضویت ماهانه 5000تومان است.) بعلاوه قیمت‌های زیاد و وحشت‌آور را به‌جای اینکه با یک عدد تمام نشان دهیم می‌توان با یک عدد 9 در پایان نشان داد (مثلاً به جای 3000 بگویید 2999). و در نهایت، سعی کنید قیمت‌ها را با رقم‌های کمتری نشان دهید. (مثلاً به جای اینکه قیمت را 3000.00 تومان بزنید کافی است فقط 3000 تومان را تایپ کنید) تا یکی دیگر از اثرات فریبندگی قیمت را نیز بکار برده باشید.

UXTIPS-51-index-way2pay-94-06-02

ایده52. افزایش فروش و توسعه کار / به‌جای یک پیام ساده برای تایید یک فرآیند از کاربران تشکر کنید

تشکر کردن از مردم می‌تواند شما، تجارت شما، محصول یا UI شما را انسان دوستانه‌تر نشان دهد به این صورت که قدردانی کردن و اهمیت دادنتان به دیگران را انتقال می‌دهد. البته تشکر کردن بعد از تکمیل شدن یک سری اعمال توسط دیگری صورت می‌گیرد و از یک بازخورد ساده خیلی بیشتر است. علاوه بر این سپاسگذاری در UI می‌تواند به عنوان راهی برای استنتاج صبحت‌ها یا اعمال بعدی استفاده شود. بنابراین طبیعتاً، صفحه تشکر یک محل عالی برای پیشنهاد دادن عمل انتخابی بعدی به مشتری یا کاربر است. متشکرم که این مطلب را تا انتها دنبال کردید.

UXTIPS-52-index-way2pay-94-06-02

منبع: uitips

دیدگاه‌ها بسته شده است.