راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در دومین فضای کار اشتراکی پلنت برگزار شد: رونمایی دیجی‌‎نکست از نخستین پلتفرم منتورشیپ ایران

نخستین پلتفرم تخصصی منتورشیپ کشور در رویداد منتورنکست و با حضور چهره‌های شاخص اکوسیستم نوآوری ایران رونمایی شد. این رویداد در فضای کار اشتراکی تازه‌تاسیس پلنت، واقع در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

پلنت که به تازگی دومین فضای کار اشتراکی خود را در فضایی به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع در سالن ۲ نمایشگاه بین‌المللی تهران راه‌اندازی کرده، میزبان رویداد منتورنکست بود. در این رویداد که با حضور منتورهای برجسته‌ای چون رضا زرنوخی، فرزین فردیس، مهدی فاطمیان، حمید محمدی و مسعود طباطبایی برگزار شد، دیجی‌نکست از پلتفرم نوآورانه خود در حوزه منتورشیپ رونمایی کرد. این پلتفرم قرار است به عنوان پلی میان منتورها و کسب‌وکارهای نوپا عمل کند و به توسعه اکوسیستم کارآفرینی کشور کمک نماید.


همکاری دیجی‌نکست و پلنت در رویداد منتورنکست چگونه اتفاق افتاد؟


در ابتدا اندیشه میرعرب، مدیر فضای کار اشتراکی پلنت در توضیح همکاری این مرکز با دیجی‌نکست گفت: «همکاری ما با دیجی‌نکست به این صورت است که فضای کار اشتراکی را در اختیار آنها قرار دادیم و همچنین یکی از منتورهای پلنت در این رویداد حضور پیدا کرد و در قسمت غربالگری و سرمایه‌گذاری به صورت مشترک همکاری کردیم.»

او خاطرنشان کرد: «در ابتدا قصد داشتیم تا فقط فضای کار اشتراکی را در اختیار این رویداد قرار دهیم، اما در ادامه به این نتیجه رسیدیم که همکاری عمیق‌تری با این رویداد داشته باشیم.»

میرعرب توضیح داد: «فراخوان اول دی‌ماه بود. تیم‌های استارتاپی مستندات و پروپزال‌های خود را ارسال کردند و در ادامه انتخاب شدند تا در منتورینگ شرکت کنند.»

او در ادامه عنوان کرد که منتورنکست به عنوان یک خدمت ادامه پیدا خواهد کرد.


 نمایشگاه بین‌المللی، ویترین تجارت ایران و بهترین گزینه برای افتتاح فضای کار اشتراکی است


ایمان ارسطو مدیرعامل و منتور ارشد مرکز نوآوری و شتاب‌دهنده پلنت در ابتدا توضیح داد که هدف از افتتاح فضای کار اشتراکی دوم پلنت، ایجاد تمرکز بیشتر پلنت بر حوزه‌های فین‌تک و اینشورتک و توسعه فعالیت و ارتباط بیشتر با سیستم استارتاپی کشور بوده است.

او با اشاره به مساحت دوهزار متری فضای کار اشتراکی پلنت در نمایشگاه بین‌المللی، علت انتخاب محل افتتاح این فضا را این گونه عنوان کرد: «به اعتقاد من نمایشگاه بین‌المللی ویترین تجارت کشور ماست و روزانه چند هزار نفر در اینجا تردد می‌کنند. چندین هزار کسب‌وکار در طول سال به اینجا می‌آیند و دسترسی به اینجا یعنی دسترسی به ویترین تجارت کشور. ما با همکاری نمایشگاه، دوهزار متر فضا را در اختیار گرفتیم و به صورت کامل بازسازی کردیم تا به اکوسیستم نوآوری کشور خدمت‌رسانی کنیم. فضاهای اختصاصی، فضای کار اشتراکی، فضاهای نمایشگاهی، فضاهایی برای انواع رویدادها، سمینارها و استودیوی تولید محتوا در اینجا تجهیز شده‌اند تا به اکوسیستم استارتاپی کشور کمک کنیم و مجموعه کاری خود را گسترش دهیم.»

او در آخر در خصوص همکاری با دیجی‌نکست در رویداد منتورنکست توضیح داد: «دیجی‌نکست و ما هر دو به مجموعه‌های خصوصی وابسته‌ایم و در حوزه‌های مالی و تجارت الکترونیک همکاری داریم. همسایگی ما در کارخانه نوآوری باعث شده تا همکاری‌های مختلفی با هم داشته باشیم.»

ایمان ارسطو در ادامه این گفت‌وگو درباره حوزه کاری استارتاپ‌هایی که در رویداد اخیر شرکت کردند توضیح داد: «استارتاپ‌های مختلفی از حوزه‌های مالی، آموزش، لجستیک و تجارت الکترونیک شرکت کردند. تمرکز این رویداد بیشتر روی استارتاپ‌های نوپایی بود که در مراحل اولیه خود هستند؛ مهم‌ترین امتیاز برای آن‌ها این است که بدون واسطه با منتورهای درجه یک کشور روبرو شدند و از بازخوردهای ارزشمند آن‌ها بهره‌مند شدند.»

 ارسطو همچنین درباره نحوه جذب منتورها توضیح داد که آنها از حوزه‌های مختلف مالی، لجستیک و تجارت الکترونیک جذب رویداد منتورنکست شدند. به گفته او منتورها به صورت گروهی و در طی چند نشست بازخوردهای خود را به استارتاپ‌ها ابراز کرده‌اند.


فضای پلنت را مناسب رویداد منتورنکست دیدیم


ریحانه مهربانی، مدیر ارتباطات و بازاریابی دیجی‌نکست، در اختتامیه رویداد منتورنکست عنوان کرد که برای نخستین بار یک پلتفرم «منتورشیپ» در ایران راه‌اندازی می‌شود.

او در توضیح همکاری دیجی‌نکست و پلنت برای رویداد منتورنکست توضیح داد: «زمانی که پلنت شعبه دوم خود را افتتاح کرد فضا را برای انجام رویداد مناسب دیدیم. با توجه به فضایی که این محیط دارد و همچنین سابقه همکاری و همسایگی با پلنت، در نهایت تصمیم به همکاری گرفتیم؛ زیرا پلنت یکی از شتاب‌دهنده‌های خوب کشور است.»

او در توضیحات بیشتر افزود: «برای اولین بار در ایران چنین رویدادی برگزار شده است. یکی از رسالت‌های ما انتقال تجربه و تخصص مدیران و متخصصان نسل اول اکوسیستم استارتاپی به افرادی است که تازه وارد این راه شده‌اند و نیاز به راهنمایی دارند. برای همین فکر کردیم که هم‌افزایی این دو شتاب‌دهنده به این موضوع کمک خواهد کرد.»


 حضور ۲۷۰ تا ۳۰۰ تیم استارتاپی در رویداد منتورنکست


مهربانی در پاسخ به این سوال که چند نفر منتور در این رویداد حضور داشته‌اند عنوان کرد: «ما ۲۴ نفر از برترین منتورهای کشور را دعوت کردیم که در این رویداد حضور داشته باشند. این منتورها مدیران و متخصصان برتر اکوسیستم استارتاپی کشور هستند که دعوت ما را پذیرفتند. حدود ۲۷۰ تا ۳۰۰ تیم برای این رویداد ثبت‌نام کردند و بعد از ارزیابی‌ها، ۱۸ تیم با توجه به تخصص منتورها دسته‌بندی شدند و با هر تیم جلسه ۳۰ تا ۴۵ دقیقه‌ای برگزار شد. فکر می‌کنم فرصت‌های خوبی شکل بگیرد، هم در جهت پیشرفت تیم‌ها و جذب سرمایه هم از جهت جذب‌شدن به شرکت‌های جذاب اکوسیستم. گفتنی است منتورها از این رویداد استقبال خوبی کردند.»

مهربانی در ادامه درباره چگونگی کارکرد پلتفرم منتورشیپ توضیح داد: «در ابتدای امسال، تعداد منتورهای ما زیاد نبود و یکی از رسالت‌های ما اضافه کردن متخصصان به وبسایت بود تا رویدادهای مشابه در کشور بیشتر برگزار شوند. به همین منظور رویداد اخیر را به یک روند آنلاین تبدیل کردیم. منتورها در سایت ثبت‌نام می‌کنند و افراد متقاضی منتورشیپ وارد سایت می‌شوند و منتورها را انتخاب می‌کنند؛ بعد از آن درخواست منتورشیپ خود را ثبت می‌کنند. این درخواست به تقویم منتور ارسال می‌شود و جلسات بین منتور و متقاضی تنظیم می‌شود. بعد از آن نیز منتی و منتور به صورت آنلاین یا حضوری با یکدیگر ملاقات خواهند داشت.»

مهربانی درباره مدت‌زمان راه‌اندازی این پلتفرم و تعداد افراد متقاضی کنونی آن به خبرنگار راه ‌پرداخت گفت: «پلتفرم آنلاین ما از حدود یک ماه پیش به‌صورت رسمی راه‌اندازی شده است. اخیراً توانستیم فرایند ثبت درخواست در این پلتفرم را به صورت اتوماتیک داشته باشیم؛ به این صورت که منتی وقتی وارد سایت می‌شود درخواست خود را وارد می‌کند و از سویی ایمیل و درخواست به منتور فرستاده می‌شود. سعی ما بر این است که منتورهای بیشتری وارد این پلتفرم کنیم تا این پلتفرم جامعیت بیشتری به لحاظ تخصص داشته باشد.»


 ۷۵ درصد مشاوره‌ها موفقیت‌آمیز بوده‌اند


کیوان محیط‌مافی، مشاور محصول دیجی‌نکست در رویداد منتورنکست و در ارائه خود، آماری از فعالیت پلتفرم منتورشیپ دیجی‌نکست داد. به گفته او تا کنون ۷۵ درصد از مشاوره‌هایی که در مدت چندماهه فعالیت این پلتفرم انجام شده است، موفقیت‌آمیز بوده است.

محیط‌مافی در ابتدا توضیح داد:‌ «در گذشته منتورهای خوبی در دیجی‌نکست داشتیم که به استارتاپ‌ها کمک کردند تا رشد کنند. استارتاپ‌هایی مثل گنجه، دیوار و دیگران که از منتورها برای اتصال به بازار استفاده کردند. برای این که این استارتاپ‌ها بتوانند از این خدمات به صورت مستمر استفاده کنند و رشد و شبکه‌سازی بیشتری داشته باشند، سرویس منتورشیپ خود را ابتدا به صورت آفلاین آزمایش کردیم. منتی‌ها به فراخور خور نیاز خود درخواست خود را ارائه می‌کردند و ما آنها را به منتور مورد نظر وصل می‌کردیم.»

کیوان محیط‌مافی ادامه داد: «بعد از آن اما تصمیم گرفتیم پلتفرم کوچکی را ایجاد کنیم که به صورت آنلاین فعالیت می‌کند. منتورها با کسب اجازه خودشان در این پلتفرم فعال شدند و درخواست‌ها فرستاده شد. این سرویس برای افرادی که در تهران حضور ندارند و می‌خواهند به صورت آنلاین جلسه منتورشیپ داشته باشند بسیار مناسب است.»

او در آخر خاطرنشان شد که در ماه گذشته نیز ۳۵ منتور فعال در پلتفرم منتورشیپ دیجی‌نکست وجود داشته است که حداقل یک ساعت جلسه را با متقاضیان داشته‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.