راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روزی که دستگاه‌های کارتخوان دیگر از تلفن استفاده نکنند

بیش از 90 درصد دستگاه‌های کارتخوان ایران از خط تلفن برای تماس با شرکت پرداخت الکترونیک استفاده می‌نمایند. ولی تعداد تراکنش‌هایی که با استفاده از خط تلفن انجام می‌شود کمتر از 80 درصد کل تراکنش‌ها است.

جایگزینی روش‌های تماس دستگاه‌ کارتخوان یا جایگزینی زیرساخت شبکه دستگاه‌ کارتخوان مدت زیادی است که در کشورهای دیگر صورت گرفته و تماس تلفنی منسوخ شده است. تعداد زیادی از این دستگاه‌ها به عنوان دست دوم بفروش می‌رسیدند.

در ایران هنوز این جایگزینی انجام نیافته و استفاده از خط تلفن، شایع‌ترین روش است. روش‌های دیگر، استفاده از جی.پی.آر.اس، وای فای و اینترنت با سیم می‌باشد که همگی به نوعی اینترنت محسوب می‌شوند. در هر صورت دریافت‌کننده پیام‌های دستگاه‌ کارتخوان یک رایانه است که از پورت اینترنت خود و استفاده از پروتکل اینترنت پیام‌ها را دریافت می‌کند. روش‌های دیگری نیز وجود دارد که به دلیل نادر بودن موارد کاربرد آن قابل اتکا و ذکر نیستند.

بنابراین می‌توان به سادگی نتیجه گرفت که اینترنت، جایگزین بی‌رقیب تلفن برای دستگاه‌ کارتخوان خواهد بود. این روش فقط برای تراکنش‌های آنلاین کاربرد دارد و بدیهی است که تراکنش‌های آفلاین از قبیل کیف پول در این کار وارد نمی‌شوند.

شرکت‌های صاحب دستگاه‌ کارتخوان معمولا استهلاک آن را 5 ساله خطی لحاظ می‌کنند. به عبارت دیگر هر ماه یک شصتم از قیمت دستگاه را به عنوان استهلاک لحاظ و در حسابداری هزینه می‌کنند. هزینه این کار کم نیست. اگر برای ویژگی اینترنت در دستگاه کارتخوان فقط 10 دلار در نظر بگیریم، برای حدود 4 میلیون دستگاه ایران مبلغ کل 40 میلیون دلار یا حدود 130 میلیارد تومان می‌شود که هر سال یک پنجم آن مستهلک می‌شود.

با توجه به موارد ذکر شده در بالا لازم است که برای آینده این صنعت عمیق‌تر فکر شود و در خرید دستگاه با توجه به زیر‌ساخت شبکه آن دقت بیشتر صورت گیرد. تعداد زیادی فرصت و تهدید دیگر نیز در این صنعت وجود دارد که آن‌ها نیز باید مد نظر قرار‌گیرند تا شرکت‌ها متضرر نشوند.

منبع: راه راست

1 دیدگاه
  1. علی سپهوندی می‌گوید

    از خواندن مطالب این سایت لذت می برم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.