راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نسل بسیار پیچیده‌ها

قرن 21 را باید نسل بسیار پیچیده‌ها نام گذاری کرد. تولید یک محصول ساده‌ی کشاورزی بصورت سنتی نه فقط انجام شدنی نیست. اگر تولید هم بتوانیم انجام دهیم، هزینه‌اش آن قدر زیادتر از رقبای بین‌المللی می‌شود که مجبور می‌شویم از منابع دیگر یارانه تزریق کنیم.

تولید محصولات رایانه، الکترونیک، مکانیک، شیمیایی، فلزی و سایر صنایع دیگر همین‌گونه است. به عنوان نمونه‌ (که خیلی‌ها فکر می‌کنند بی‌ارزش است) اگر میخ‌های خارجی را دیده باشید، با میخ‌های ما فرق دارند و از ظاهر و باطن آنها معلوم است که خیلی کار برده‌اند و دانش زیادی برای رسیدن به مرحله تولید، صرف آن‌ها شده است.

ماشین‌های ایران خودرو، سایپا، بهمن موتور و تولیدات داخل، دست کمی از میخ‌های سرزمین مادری ما ندارند. کفش‌های تولیدی این سرزمین را با مارک‌های معتبری که به میمنت واردات بی‌رویه زیاد شده‌اند مقایسه کنید. به گردشان هم نمی‌رسند. نه برند شده‌اند و نه مطلوب فرزندان این سرزمین سوخته‌اند. سایر صنایع وطن عزیز ایران نیز مانند همان ماشین‌ها و کفش‌ها هستند. همه و همه از محل فروش نفت ارتزاق می‌کنند و یارانه می‌گیرند. هیچکدام نمی‌توانند بدون یارانه و تعرفه‌های گمرکی زنده بمانند.

مهمترین علت عقب‌ماندگی صنایع و سازمان‌های ما، ساده‌لوحی مدیران و متخصصانی است که در راس کار هستند. این مسولین بطور عمده ظاهر‌بین هستند و به مطالعه عمقی فنون و علوم تولیدی و کارخانه‌داری نمی‌پردازند.

فشار تحریم، علت عمده نمی‌تواند باشد. تاثیر دارد اما به سادگی قابل جایگزینی است. حتی در شرایط تحریم هم میتوان عمیق‌نگر بود و مسایل را سطحی ندید. اگر در تولید و کارخانه علوم و فنون را برای تولید محصول بطور عمقی و پیجیده بکار گیریم و روابط را سطحی ارزیابی نکنیم، قطعا می‌توانیم کالاهایی در سطح جهانی عرضه نماییم.

برای آزمایش دولت‌مردان و متخصصان و مسولان میتوان از کشاورزی شروع کرد. اگر توانستیم آنرا با مزیت و رقابت با قیمت و کیفیت خلیج‌فارس تولید کنیم، به سراغ دیگر صنایع برویم. اما شرکت‌های خصوصی که بصورت گروه‌های کوچک خودگردان هستند، می‌توانند رابطه و وابستگی خود را از لحاظ عقلی و فنی و تجاری با دولت و مسولان عقب‌مانده کم و قطع کنند و راهی مستقل در پیش‌گیرند. این‌ها با سختی و کارهای بسیار پیجیده می‌توانند موفق شوند. در جایی که دیگران در خارج از ایران به سادگی موفق می‌شوند!

منبع: راه‌راست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.