پی‌تک (PayTech)

چرا پرداخت‌های فردبه‌فرد برای شبکه‌های اجتماعی مهم هستند؟

مدتی قبل، فیسبوک از قابلیت پرداخت فردبه‌فرد (Person-to-Person) یا P2P خود رونمایی کرد که کاربران را قادر می‌سازد پول را برای دوستان خود از طریق پیام‌رسان فیسبوک ارسال کنند. این اتفاق می‌تواند به‌عنوان یکی دیگر از تلاش‌های شبکه‌های اجتماعی برای جذب کاربران نسل Y در نظر گرفته شود، آن‌هایی که پرداخت‌های خرد فردبه‌فرد را برای تقسیم هزینه‌های بلیت سینما، رستوران و غیره بکار می‌گیرند. در نوامبر سال ۲۰۱۴، Snapchat قابلیت پرداخت فردبه‌فرد را معرفی کرد که نام آن را Snapcash گذاشت. با استفاده از آن، کاربران می‌توانند برای سایرین پول واریز کنند. برای این کار کافی است در پنجره پیام‌رسان، علامت دلار و سپس مبلغ موردنظر را تایپ کنید (مثلاً $۱۱.۲۵) و دکمه ارسال را بزنید، پول از حساب شما به‌حساب دوستتان منتقل خواهد شد. بانک‌های زیادی نیز در حال ارایه خدمات پرداخت P2P از طریق توییتر هستند.

در حال حاضر فیسبوک این قابلیت را در کشور آمریکا راه‌اندازی کرده است ولی کارشناسان با توجه به گستردگی استفاده از این شبکه اجتماعی در جهان، منتظر تأثیر وسیع آن در سرتاسر جهان هستند. کاربران قادرند در حالی که با یکدیگر گفتگو می کنند، با استفاده از پیام‌رسان فیسبوک و بدون خروج از آن، پول را به‌حساب دوستان خود منتقل کنند.

p2p-peer-Index-way2pay-94-05-12

با معرفی هر روش پرداخت برخط، موضوعی که بلافاصله مطرح می‌شود، امنیت است. Snapchat و فیسبوک اعلام کرده‌اند با استفاده از روش‌های پیچیده رمزگذاری بین کاربران و شبکه اجتماعی و همچنین نگهداری اطلاعات کارت در محیطی امن که خارج از شبکه اجتماعی است، امنیت را به‌طور کامل تأمین می‌کنند. قبول چنین ادعایی می‌تواند در ماه‌های آتی بیشتر بررسی شود.

گرچه در حال حاضر پرداخت‌های خرد، برای بانک‌ها و مؤسسات مالی بزرگ چندان مهم نیستند ولی تعداد دفعات تکرار آن به‌واسطه استفاده از شبکه‌های اجتماعی توسط کاربران به‌طور فراوان ای زیاد خواهد بود که به همین علت، بازار پرداخت‌های P2P منبع درآمد جدیدی برای شبکه‌های اجتماعی و توسعه‌دهندگان برنامه‌های تلفن همراه مانند Venmo و Clear Xchange شده است. البته فراموش نکنیم که شرکت Paypal در حدود دو دهه در این صنعت فعالیت داشته است. بر اساس تحقیقات Forrester، بازار پرداخت فردبه‌فرد، در کشور آمریکا رشدی ۲۶ درصدی به‌صورت سالانه خواهد داشت و در سال ۲۰۱۹ اندازه آن در حدود ۱۷ میلیارد دلار خواهد بود.

Venmo برنامه موبایلی است که به کاربران اجازه می‌دهد دریافت و پرداخت‌های خود را به‌راحتی و به شکلی جذاب انجام داده و درباره تراکنش‌های خود گفتگو کنند. این برنامه نشان می‌دهد که چگونه یک فعالیت معمول واریز و دریافت پول می‌تواند به‌صورت سرگرم‌کننده توسط موبایل انجام شود. موفقیت این برنامه در امریکا به حدی بوده است که نام برنامه، به‌عنوان فعل برای انتقال وجه استفاده می‌شود.

p2p-peer-Index-way2pay-94-05-12a

ورود شبکه‌های اجتماعی و توسعه‌دهندگان برنامه‌های تلفن همراه به صنعت پرداخت‌های خرد، به‌طور کاملاً آشکاری یک تهدید برای بانک‌ها به شمار می‌رود. در حال حاضر این شرکت‌ها، به ازای هر تراکنش، مقداری کارمزد از کاربر یا پذیرنده می‌گیرند. باید منتظر باشیم تا در آینده عملکرد این شرکت‌ها را در عرصه پرداخت‌های خرد مشاهده کنیم.

منبع: tcs.com

اگر این مطلب برایتان جالب بود، پیشنهاد می‌کنیم دو گزارش جالب دیگر در راه پرداخت «۱۵ شرکت فناوری مالی نوظهور که در سال ۲۰۱۵ باید به آن‌ها توجه کنید» و «بهترین شرکت‌های پرداخت در دنیا و محصولاتشان را بشناسید» را ببینید.

درباره نویسنده

حمیدرضا یادگاری

حمیدرضا یادگاری کارشناس ارشد MBA است و در شرکت خدمات نوین داده ورزی سداد در حوزه سیستم ها و فرآیندها فعالیت می کند.
علاقه مندی های او، آینده پژوهی در صنعت پرداخت الکترونیک و همچنین بررسی نوآوری ها و استراتژی های توسعه کسب و کار می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

/* ]]> */