پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
بعد از پارسیان، مرکز داده اضطراری اقتصاد نوین هم عملیاتی شد
بانک اقتصاد نوین اعلام کرد با برگزاری مانور عملیاتی نخستین سایت اضطرار نظام بانکی توسط اقتصادنوین مورد بهرهبرداری قرار گرفت. البته پیش از این بانک پارسیان سایت اضطراری خود را وارد مدار کرده بود.
به گزارش روابط بانک اقتصادنوین، زهرا میرحسینی معاون امور فناوری اطلاعات این بانک در نشست خبری در این باره گفت: در این مانور که با هدف ایجاد اطمینان در مشتریان برای ارائه خدمات بانک اقتصادنوین در شرایط اضطرار و در روز جمعه هفته گذشته انجام شد، تمامی خدمات بانک بدون هیچگونه اختلال در مدت چهار ساعت از طریق سایت اصفهان به مشتریان ارائه شد.
وی اظهار داشت: طبق تاکید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان پدافند غیرعامل، بانکها موظفند اطلاعات مشتریان و سوابق تراکنشها را در سه سایت اصلی، پشتیبان و اضطرار ذخیره کنند که بانک اقتصادنوین نخستین بانک است که موفق شده این سه سایت را به بهرهبرداری برساند.
وی گفت: با بهرهبرداری از این سایت دسترسی به اطلاعات مشتریان در هر حالتی امکان پذیر خواهد بود ضمن اینکه در صورت بروز سوانح طبیعی در مرکز داده اصلی و پشتیبان در شهر تهران امکان ارایه خدمت به مشتریان با اتکا به سایت اضطرار اصفهان امکان پذیر خواهد بود.
میرحسینی با تاکید بر این نکته که این مانور، اطمینان از صحت دادهها و عملیات بانکی را در این مدت، به اثبات رساند ادامه داد: استراتژی بانک اقتصادنوین، استمرار دایمی ارائه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات است.
در این کنفرانس خبری مدیران بانک اقتصاد نوین اطلاعات دیگری را هم رسانهای کردند. از جمله این که مهندس فریبرز قربانیان مدیر امور مهندسی زیرساخت بانک اقتصادنوین گفت بیش از ۷۰ درصد تراکنشهای زمان مانور شتابی بود.
او با اشاره به راهاندازی نخستین مرکز داده بانکی در این بانک در سال ۸۵ ، اظهار داشت: این مرکز هم اکنون نیز پس از چندین بار ارتقای تجهیزات و تاسیسات، به عنوان مرکز اصلی داده بانک مورد استفاده قرار میگیرد.
وی با بیان این نکته که ساخت مرکز داده اضطراری بانک اقتصادنوین نیز از سال ۸۶ در دستور کار قرار گرفته است، گفت: این مرکز در نیمه اول سال گذشته به بهرهبرداری رسید که در آن زمان این مرکز توان ارایه خدمت به مشتریان بانک را داشت، ولی با تجهیز این مرکز در نیمه دوم سال جاری، مرکز اضطرار بانک اقتصادنوین امکان ارائه خدمات به مشتریان شتابی را نیز پیدا کرده است.
وی با اشاره به انجام عملیات مانور واقعی در مرکز داده اصفهان، تاکید کرد: به موازات احداث مرکز داده اصفهان به عنوان مرکز اضطرار بانک اقتصادنوین، راهاندازی مرکز داده اصلی جدید در تهران نیز در دستور کار بانک قرار گرفت که این مرکز هم اکنون در حال طی مراحل نهایی انتقال اطلاعات است و در دو هفته آینده، تمامی سرویسهای اصلی بانک به این مرکز منتقل خواهد شد و مرکز اصلی فعلی به عنوان مرکز پشتیبان بانک عمل خواهد کرد.
به گفته وی، با شروع به کار سایت پشتیبان، مشتریان به صورت همزمان از دو مرکز اصلی و پشتیبان بانک به صورت آنلاین استفاده خواهند کرد و مرکز داده اصفهان نیز به صورت آفلاین عمل خواهد کرد. این مرکز در صورت بروز بحران، با یک وقفه کوتاه آماده ارائه تمامی خدمات به مشتریان خواهد بود.
قربانیان ادامه داد: ساعت پنج صبح روز جمعه هفته گذشته، سرویسهای بانک اقتصادنوین در تهران قطع شد و پس از مدتی کوتاه با اجرای عملیات انتقال، تمامی سرویس های بانک از طریق مرکز اصفهان به مشتریان ارائه شد.
وی با اشاره به این نکته در این چهار ساعت، آزمایشهایی در زمینه صحت اطلاعات و آزمونهای امنیتی انجام شد، افزود: راس ساعت ۱۰ صبح، عملیات انتقال مجدد از مرکز اصفهان به مرکز تهران انجام شد و ساعت ۱۰ و ۵۵ دقیقه صبح دوباره سرویسهای بانک اقتصادنوین از طریق مرکز تهران به مشتریان ارائه شد.
وی با تاکید بر مسئولیت بانک در قبال کلیه مشتریان نظام بانکی کشور به انجام بیش از ۳۰ هزار تراکنش از طریق مرکز اصفهان در دوره چهار ساعته انجام مانور اشاره کرد و گفت: ۲۳ هزار فقره از این تراکنشها، شتابی و از طریق مشتریان دیگر بانک ها انجام شد که خوشبختانه تمامی این تراکنشهای موفق بود.
مدیر امور مهندسی زیرساخت بانک اقتصادنوین ادامه داد: در این مدت، تمامی تراکنشها در پایگاه داده مرکز اصفهان و عین آن در مرکز تهران ذخیره شد.
مهندس قربانیان با اشاره به این نکته که بانک اقتصادنوین تنها بانک کشور است که دارای سه مرکز داده عملیاتی است، یادآور شد: این بانک تنها بانک کشور است که دو شبکه ارتباطی بین بانکی با بانک مرکزی از طریق تهران و اصفهان و در عین حال دو هاب مستقل ماهوارهای در این دو مرکز دارد.
وی همچنین با تاکید بر این نکته که تمامی شعب بانک اقتصادنوین علاوه بر خطوط ماهوارهای، از خطوط زمینی مخابرات نیز استفاده میکنند گفت: تعداد بسیار محدودی از شعب بانک از طریق یک خط ارتباطی پشتیبانی میشوند و بیش از ۹۰ درصد شعب از بیش از دو خط ارتباطی برخوردارند.
مهندس قربانیان با اشاره به فعالیت دو ارتباط مستقل فیبر نوری بانک اقتصادنوین از تهران و اصفهان، اظهار داشت: یکی از ارتباطها فقط دیتا را منتقل و دیگری سرویسها را پشتیبانی میکند.
مهندس قربانیان در ادامه از تمامی دستاندکاران این مانور به خصوص مدیران و همکاران فنی معاونت فناوری اطلاعات و شرکت توسن قدردانی کرد.
جهانبخش: ۵۵ درصد عملیاتی بانک در آذرماه غیرحضوری بود
سید فرید جهانبخش مدیر امور سیستمهای پرداخت بانک اقتصادنوین نیز در این نشست مطبوعاتی اعلام کرد که بیش از نیمی از سرویسهای این بانک به صورت غیرحضوری و خارج از محیط شعب انجام می شود که این رقم در آذرماه سال جاری بیش از ۵۵ درصد بوده است.
وی به برخی برنامههای بانک اقتصادنوین در حوزه فناوری اطلاعات اشاره کرد و افزود: بهبود سرویس تلفنبانک، راهاندازی سرویس پرداخت الکترونیک اقساط تسهیلات و افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت از جمله برنامههای این بانک است.
جهانبخش با اشاره به صدور بیش از ۹۳۰ هزار فقره کارت الکترونیک در این بانک اظهار داشت: صدور کارت در بانک اقتصادنوین نسبت به سال گذشته ۷۳ درصد رشد داشته است.
وی در عین حال از رشد ۶۲ درصدی در تعداد کاربران موبایل بانک اقتصادنوین در سال ۱۳۹۰ خبر داد و گفت: دو خدمت اینترنت بانک و تلفن بانک اقتصادنوین نیز در این مدت به ترتیب ۴۳ و ۱۵ درصد رشد داشته است.
مهندس شاهرخ: سه مرکز داده اقتصادنوین مطابق استانداردهای بینالمللی است
مهندس علیرضا شاهرخ معاون عملیات مهندسی زیرساخت نیز در این نشست گفت: مراکز داده بانک در تهران و اصفهان مطابق آخرین استانداردهای بینالمللی تجهیز شده است.
وی افزود: با بهرهبرداری از مرکز جدید داده بانک اقتصادنوین تا پایان ماه جاری، بانک اقتصادنوین تنها بانک کشور خواهد بود که از سه مرکز برای ثبت تراکنشهای مشتریان استفاده خواهد کرد.
لازم به ذکر است بانک اقتصادنوین به عنوان نخستین بانک خصوصی جمهوری اسلامی ایران در ۱۰ سال گذشته سعی کرده است با درک مسئولیتهای نخستین بودن اثرگذاری مطلوبی در نظام بانکی و ارزشآفرینی برای تمام ذینفعان داشته باشد که در این راستا در آستانه دهه نوین شکوفایی مرکز اضطرار و پشتیبان بانک برای نخستین بار در نظام بانکی مورد بهرهبرداری قرار گرفت.