پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
بعد از پارسیان، مرکز داده اضطراری اقتصاد نوین هم عملیاتی شد
بانک اقتصاد نوین اعلام کرد با برگزاري مانور عملیاتی نخستين سايت اضطرار نظام بانكي توسط اقتصادنوين مورد بهرهبرداري قرار گرفت. البته پیش از این بانک پارسیان سایت اضطراری خود را وارد مدار کرده بود.
به گزارش روابط بانك اقتصادنوين، زهرا ميرحسيني معاون امور فناوري اطلاعات اين بانك در نشست خبري در اين باره گفت: در اين مانور که با هدف ايجاد اطمينان در مشتريان براي ارائه خدمات بانک اقتصادنوين در شرايط اضطرار و در روز جمعه هفته گذشته انجام شد، تمامي خدمات بانک بدون هيچگونه اختلال در مدت چهار ساعت از طريق سايت اصفهان به مشتريان ارائه شد.
وي اظهار داشت: طبق تاكيد بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و سازمان پدافند غيرعامل، بانكها موظفند اطلاعات مشتريان و سوابق تراكنشها را در سه سايت اصلي، پشتيبان و اضطرار ذخيره كنند كه بانك اقتصادنوين نخستين بانك است كه موفق شده اين سه سايت را به بهرهبرداري برساند.
وي گفت: با بهرهبرداري از اين سايت دسترسي به اطلاعات مشتريان در هر حالتي امكان پذير خواهد بود ضمن اينكه در صورت بروز سوانح طبيعي در مركز داده اصلي و پشتيبان در شهر تهران امكان ارايه خدمت به مشتريان با اتكا به سايت اضطرار اصفهان امكان پذير خواهد بود.
ميرحسيني با تاکيد بر اين نکته که اين مانور، اطمينان از صحت دادهها و عمليات بانکي را در اين مدت، به اثبات رساند ادامه داد: استراتژي بانک اقتصادنوين، استمرار دايمي ارائه خدمات مبتني بر فناوري اطلاعات است.
در این کنفرانس خبری مدیران بانک اقتصاد نوین اطلاعات دیگری را هم رسانهای کردند. از جمله این که مهندس فريبرز قربانيان مدير امور مهندسي زيرساخت بانک اقتصادنوين گفت بيش از 70 درصد تراكنشهاي زمان مانور شتابي بود.
او با اشاره به راهاندازي نخستين مرکز داده بانکي در اين بانک در سال 85 ، اظهار داشت: اين مرکز هم اکنون نيز پس از چندين بار ارتقاي تجهيزات و تاسيسات، به عنوان مرکز اصلي داده بانک مورد استفاده قرار ميگيرد.
وي با بيان اين نکته که ساخت مرکز داده اضطراري بانک اقتصادنوين نيز از سال 86 در دستور کار قرار گرفته است، گفت: اين مرکز در نيمه اول سال گذشته به بهرهبرداري رسيد که در آن زمان اين مركز توان ارايه خدمت به مشتريان بانك را داشت، ولي با تجهيز اين مركز در نيمه دوم سال جاري، مرکز اضطرار بانك اقتصادنوين امکان ارائه خدمات به مشتريان شتابي را نيز پيدا کرده است.
وي با اشاره به انجام عمليات مانور واقعي در مرکز داده اصفهان، تاکيد کرد: به موازات احداث مرکز داده اصفهان به عنوان مركز اضطرار بانك اقتصادنوين، راهاندازي مرکز داده اصلي جديد در تهران نيز در دستور کار بانک قرار گرفت که اين مركز هم اکنون در حال طي مراحل نهايي انتقال اطلاعات است و در دو هفته آينده، تمامي سرويسهاي اصلي بانک به اين مرکز منتقل خواهد شد و مرکز اصلي فعلي به عنوان مرکز پشتيبان بانک عمل خواهد کرد.
به گفته وي، با شروع به کار سايت پشتيبان، مشتريان به صورت همزمان از دو مرکز اصلي و پشتيبان بانک به صورت آنلاين استفاده خواهند کرد و مرکز داده اصفهان نيز به صورت آفلاين عمل خواهد کرد. اين مرکز در صورت بروز بحران، با يک وقفه كوتاه آماده ارائه تمامي خدمات به مشتريان خواهد بود.
قربانيان ادامه داد: ساعت پنج صبح روز جمعه هفته گذشته، سرويسهاي بانک اقتصادنوين در تهران قطع شد و پس از مدتي كوتاه با اجراي عمليات انتقال، تمامي سرويس هاي بانک از طريق مرکز اصفهان به مشتريان ارائه شد.
وي با اشاره به اين نکته در اين چهار ساعت، آزمايشهايي در زمينه صحت اطلاعات و آزمونهاي امنيتي انجام شد، افزود: راس ساعت 10 صبح، عمليات انتقال مجدد از مرکز اصفهان به مرکز تهران انجام شد و ساعت 10 و 55 دقيقه صبح دوباره سرويسهاي بانک اقتصادنوين از طريق مرکز تهران به مشتريان ارائه شد.
وي با تاکيد بر مسئوليت بانک در قبال کليه مشتريان نظام بانکي کشور به انجام بيش از 30 هزار تراکنش از طريق مرکز اصفهان در دوره چهار ساعته انجام مانور اشاره كرد و گفت: 23 هزار فقره از اين تراکنشها، شتابي و از طريق مشتريان ديگر بانک ها انجام شد كه خوشبختانه تمامي اين تراكنشهاي موفق بود.
مدير امور مهندسي زيرساخت بانک اقتصادنوين ادامه داد: در اين مدت، تمامي تراکنشها در پايگاه داده مرکز اصفهان و عين آن در مرکز تهران ذخيره شد.
مهندس قربانيان با اشاره به اين نکته که بانک اقتصادنوين تنها بانک كشور است که داراي سه مرکز داده عملياتي است، يادآور شد: اين بانک تنها بانک کشور است که دو شبکه ارتباطي بين بانکي با بانک مرکزي از طريق تهران و اصفهان و در عين حال دو هاب مستقل ماهوارهاي در اين دو مرکز دارد.
وي همچنين با تاکيد بر اين نکته که تمامي شعب بانک اقتصادنوين علاوه بر خطوط ماهوارهاي، از خطوط زميني مخابرات نيز استفاده ميکنند گفت: تعداد بسيار محدودي از شعب بانك از طريق يك خط ارتباطي پشتيباني ميشوند و بيش از 90 درصد شعب از بيش از دو خط ارتباطي برخوردارند.
مهندس قربانيان با اشاره به فعاليت دو ارتباط مستقل فيبر نوري بانک اقتصادنوين از تهران و اصفهان، اظهار داشت: يکي از ارتباطها فقط ديتا را منتقل و ديگري سرويسها را پشتيباني ميکند.
مهندس قربانيان در ادامه از تمامي دستاندكاران اين مانور به خصوص مديران و همكاران فني معاونت فناوري اطلاعات و شركت توسن قدرداني كرد.
جهانبخش: 55 درصد عملياتي بانك در آذرماه غيرحضوري بود
سيد فريد جهانبخش مدير امور سيستمهاي پرداخت بانک اقتصادنوين نيز در اين نشست مطبوعاتي اعلام کرد که بيش از نيمي از سرويسهاي اين بانک به صورت غيرحضوري و خارج از محيط شعب انجام مي شود که اين رقم در آذرماه سال جاري بيش از 55 درصد بوده است.
وي به برخي برنامههاي بانک اقتصادنوين در حوزه فناوري اطلاعات اشاره کرد و افزود: بهبود سرويس تلفنبانک، راهاندازي سرويس پرداخت الکترونيک اقساط تسهيلات و افزايش 100 درصدي ظرفيت از جمله برنامههاي اين بانک است.
جهانبخش با اشاره به صدور بيش از 930 هزار فقره کارت الکترونيک در اين بانک اظهار داشت: صدور کارت در بانک اقتصادنوين نسبت به سال گذشته 73 درصد رشد داشته است.
وي در عين حال از رشد 62 درصدي در تعداد کاربران موبايل بانک اقتصادنوين در سال 1390 خبر داد و گفت: دو خدمت اينترنت بانك و تلفن بانك اقتصادنوين نيز در اين مدت به ترتيب 43 و 15 درصد رشد داشته است.
مهندس شاهرخ: سه مركز داده اقتصادنوين مطابق استانداردهاي بينالمللي است
مهندس عليرضا شاهرخ معاون عمليات مهندسي زيرساخت نيز در اين نشست گفت: مراكز داده بانك در تهران و اصفهان مطابق آخرين استانداردهاي بينالمللي تجهيز شده است.
وي افزود: با بهرهبرداري از مركز جديد داده بانك اقتصادنوين تا پايان ماه جاري، بانك اقتصادنوين تنها بانك كشور خواهد بود كه از سه مركز براي ثبت تراكنشهاي مشتريان استفاده خواهد كرد.
لازم به ذكر است بانك اقتصادنوين به عنوان نخستين بانك خصوصي جمهوري اسلامي ايران در 10 سال گذشته سعي كرده است با درك مسئوليتهاي نخستين بودن اثرگذاري مطلوبي در نظام بانكي و ارزشآفريني براي تمام ذينفعان داشته باشد كه در اين راستا در آستانه دهه نوين شكوفايي مركز اضطرار و پشتيبان بانك براي نخستين بار در نظام بانكي مورد بهرهبرداري قرار گرفت.