پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
هشتمین پیش رویداد ۹ ژانویه برگزار شد؛ در سال جدید منتظر صعود یا نزول قیمت بیتکوین باشیم؟
هشتمین پیش رویداد ۹ ژانویه با عنوان «چشمانداز بیتکوین در ۲۰۲۵» با حضور حسین غضنفری، فعال حوزه رمزارز و بلاکچین و میزبانی میثم سلیمانی، مدیر اجرایی راهکار برگزار شد.
در این وبینار نگاهی عمیق به تحلیل روندهای گذشته و حال بازار کریپتوکارنسی، بهویژه بیتکوین، انداخته و روندهای محتمل در سال ۲۰۲۵ معرفی شد. غضنفری با تأکید بر اهمیت مدیریت ریسک و توجه به واقعیتهای بازار، هشدار داد که تصمیمگیریهای احساسی و اعتماد بیش از حد به تحلیلهای عمومی میتواند منجر به ضررهای جدی شود. در ادامه، گزارش کاملی از این وبینار ارائه شده است.
تأثیر ترامپ بر بازار
در ابتدای وبینار، حسین غضنفری توضیح داد که تحلیل فاندامنتال برای پیشبینی دقیق آینده بازار کافی نیست. او بیان کرد: «وقتی کسی درباره آینده بازار از منظر فاندامنتال میپرسد، احساس میکنم که انگار دارد شوخی میکند. مثلاً وقتی میپرسد اگر ترامپ بیاید، چه میشود، میگویم تنها عامل تأثیرگذار روی بازار بیتکوین خود ترامپ و آمدنش نیست. ترامپ میآید با تیم مشاوران و تصمیمگیرانش، که هرکدام جهتگیریها و گرایشهایی دارند.»
او همچنین درباره تأثیر ترامپ بر روی قیمت بیتکوین ادامه داد: «حتی اگر فرض کنیم ترامپ و تیمش بتوانند تأثیر بسزایی بگذارند، بازار تحتتأثیر عوامل متعدد دیگری هم قرار دارد. در سالهای گذشته، تحلیل فاندامنتال نتوانسته آینده بازار را دقیق پیشبینی کند و هنوز هم نمیتواند.» حسین غضنفری در ادامه صحبتهایش بیان کرد که در این وبینار نمیخواهم درباره رویکرد ایالات متحده یا دیگر مسائل سیاستی صحبت کنم، چون حتی تحلیلگران حرفهای هم نمیتوانند با اطمینان کامل چیزی بگویند. هدف این است که موضوع را از نظر عینیتر و ملموستر بررسی کنیم و به مسائل واضحتر و شفافتر بپردازیم.
دورههای صعود و سقوط قیمت بیتکوین
یکی از موضوعات کلیدی وبینار، تحلیل اثرات رویداد هاوینگ بیتکوین بود. غضنفری توضیح داد که هاوینگ بیتکوین چگونه عرضه و تقاضای آن را تنظیم میکند و ارزش بیتکوین را در بلندمدت حفظ میکند.
غضنفری در این باره بیان کرد: «این اسلاید که مشاهده میکنید، ماهها پیش در یکی از رویدادهای کافه بلاکچین ارائه شد. آنجا درباره رویداد هاوینگ بیتکوین صحبت کردم، اینکه چگونه عرضه و تقاضای بیتکوین تنظیم میشود و ارزش آن در برابر ارزهای رایج حفظ میگردد. خطوط قرمزی که کشیدم، به تقسیم زمانی هاوینگها اشاره داشت و از ابزار فیبوناچی استفاده کردم تا نواحی احتمالی قیمت در آینده را نشان دهم. در آن زمان گفتم که قیمت ۱۷۵ هزار دلار بهعنوان یک سطح احتمالی میتواند در سیکل قبلی و با استفاده از ابزار فیبوناچی مورد بررسی قرار بگیرد. ابزار فیبوناچی یکی از ابزارهای تکنیکال است که نواحی قیمتی محتمل در آینده را مشخص میکند. باتوجهبه این ابزار، میتوان یک نگاه کلی به مسیر احتمالی حرکت قیمت داشت، اما باز هم تأکید میکنم که این ابزارها فقط نواحی محتمل را نشان میدهند و تضمینی برای اتفاق وجود ندارد.»
او ادامه داد: «ماهانه حداقل و حداکثری که برای رسیدن بیتکوین به اوج قیمتیاش زمان برده، بین ۲۸ تا ۳۵ ماه در نظر گرفته شده است. در سیکل دوم، نسبت به اصلاحات قبلی که بین ۱۹ تا ۳۳ ماه طول کشیده، اکنون حدود ۲۶ ماه گذشته است. اگر ۳۰ ماه را معیار بگیریم، در ماه می امسال باید اوج قیمتی بیتکوین اتفاق بیفتد، البته اگر این اوج همان حدود ۱۰۳ هزاردلاری که اکنون در آن قرار داریم نباشد.»
غضنفری در پایان این بحث تأکید کرد که البته در بازار، همیشه غافلگیریهایی وجود دارد. بازار هرگز زنگ خطری نمیدهد که آماده سقوط یا صعود شوید؛ این اتفاقات ناگهانی رخ میدهند.
آلتسیزن: واقعیت یا خیال؟
غضنفری در ادامه به بررسی مفهوم “آلتسیزن” پرداخت؛ دورهای که رشد چشمگیری در آلتکوینها رخ میدهد. او تأکید کرد که این مفهوم ممکن است در سیکل فعلی بازار دیگر بهصورت گذشته تکرار نشود. ظهور استیبلکوینها و ETFها باعث تغییر جریان سرمایه در بازار شدهاند.
وی توضیح داد که در سالهای ابتدایی بیتکوین، سرمایهگذاران مجبور بودند از طریق بیتکوین وارد آلتکوینها شوند. اما اکنون سرمایهگذاریها ممکن است مستقیم به بیتکوین ورود کنند و پس از خروج، تأثیری بر آلتکوینها نگذارند.
او در این باره گفت: «این احتمال وجود دارد که آلتسیزنی که انتظارش را دارید، هرگز رخ ندهد. این تغییرات ساختاری باعث شدهاند تا پیشبینی رشد آلتکوینها دشوارتر شود.»
غضنفری با اشاره به مدیریت ریسک معاملهگران بیان کرد: «بهعنوان سرمایهگذار، شما باید در مقاطع زمانی مناسب بهصورت پلهای از بازار خارج شوید. ریسک بازار بسیار بالا است و نباید منتظر بمانید تا روزهای قرمز بازار فرا برسند. خروج باید زمانی انجام شود که بازار سبز است و شما در سود هستید. استراتژی شما باید بر مبنای مدیریت ریسک باشد؛ خرید در ریسک پایین و فروش در ریسک بالا.»
تحلیل نمودارها و رفتار قیمت بیتکوین
غضنفری در بخشی از وبینار به تحلیل نمودارهای قیمتی بیتکوین پرداخت. او توضیح داد که بیتکوین پس از رسیدن به کف ۱۵ هزار دلاری، اکنون در موقعیتی قرار دارد که از منظر ریسک، یکی از پرریسکترین موقعیتهای بازار است. وی به این نکته اشاره کرد که قیمت بیتکوین بدون هیچ هشداری ممکن است دوباره سقوط کند.
وی با ارائه مثالهایی از رفتار گذشته بازار، توضیح داد که در سیکلهای قبلی، فضای رسانهای و شبکههای اجتماعی در زمانهای صعودی بازار، پر از تیترهایی میشد که سرمایهگذاران را به خرید تشویق میکرد. به گفته غضنفری، این شرایط دقیقاً همان زمانی است که احتمال ریزشهای ناگهانی بیشتر میشود.
او با اشاره به تحلیل خود گفت: «در اینجا صحبت از تزریق پول به بازار دلار است و نه کل بازار. این نمودار به نسبت بیتکوین به سایر داراییها اشاره دارد. درگذشته، در سیکل سال ۲۰۱۸، بیتکوین به یک اوج قیمتی رسید که در آن زمان یک خط افقی روی نمودار برایش کشیده شد. پس از آن، یک ریزش داشت، دو سال بعد دوباره به سطح مشخصی رسید و باز ریزش کرد. سال ۲۰۲۲، وقتی بیتکوین به ۶۳ هزار دلار رسید، دوباره به همان نسبت رسید و سقوط کرد. همین اتفاق در ۶۹ هزار دلار نیز تکرار شد.»
غضنفری همچنین ادامه داد: «پس از این ریزشها، دوباره بیتکوین در دورهای به کف ۱۵ هزار دلار رسید و از آنجا شروع به بازیابی کرد. اکنون بیتکوین در موقعیتی قرار دارد که از منظر ریسک، یکی از پرریسکترین موقعیتهای بازار است. این وضعیت نشان میدهد که قیمت بیتکوین، مانند گذشته، بدون هیچ هشداری ممکن است دوباره سقوط کند.»
او در انتهای صحبت خود با اشاره به قطعی نبودن تحلیلها بیان کرد: «یکی از درسهای بزرگ بازار این است که بیتکوین یا هر دارایی دیگری، خود را با تحلیلهای شخصی ما هماهنگ نمیکند. درگذشته، کانالهای تکنیکالی کشیده شده بود که سقف قیمت را مشخص میکردند، اما بازار هیچ توجهی به آنها نکرد و ریزش اتفاق افتاد. همین موضوع نشان میدهد که وقتی بازار در حالت سبز و صعودی است، باید هوشیارتر عمل کرد.»
وبینار حسین غضنفری، هشتمین پیش رویداد رویداد ۹ ژانویه بود که چهارمین دوره آن در تاریخ ۲ بهمنماه توسط کارخانه نوآوری رسانه راهکار برگزار میشود.