راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مانکیز نگاهی تازه به دنیای بانکداری

با حمایت دوستانمان در سایت «راه پرداخت» قرار است آغازگر فعالیتی حرفه‌ای‌ در حوزه بانکداری باشیم که شاید کمتر کسی متوجه آن شده و یا به آن پرداخته است. به همین خاطر قبل از شروع هر کاری ترجیح دادیم خودمان را به مخاطبان راه پرداخت معرفی کنیم. «مانکیز» گروهی است متشکل از چند دیزاینر که در حوزه اقتصاد و بانکداری حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

قبل از هر چیز بگوییم که نام «مانکیز» معادل فینگلیش عبارت MonKeys است که این کلمه خودش ترکیبی است از دو کلمه MONey به علاوه KEYS که به نوعی روی موضوع اصلی فعالیت ما تمرکز می‌کند.

شاید در اولین نگاه ترکیب دیزاین و اقتصاد کمی غیرمتعارف به نظر برسد اما واقعیت چیز دیگری است! دیزاینر ها موجوداتی هستند بی مرز و خلاق که مجهز به مجموعه‌ای از مهارت‌ها و ابزارها هستند. ابزارهایی که این امکان را فراهم می‌کند تا دیزاینر بتواند از جهات مختلف به یک مسئله نگاه کند و راه‌حل‌های متفاوتی برای حل مسئله ارائه دهد.

Innovatinon-Index-way2pay-banner-94-03-30

طراح باید بتواند منشأ اصلی مشکل را شناسایی کند و برای این کار معمولاً داستان را از اول روایت می‌کند. برای مثال یک مشتری به دیزاینر برای سریع‌تر رسیدن به سرکار سفارش طراحی یک خودرو سریع‌تر می‌دهد؛ اما یک طراح در گام اول شروع به طراحی یک خودرو با سرعت بیشتر نمی‌کند، بلکه صورت ‌مسئله را از نو بررسی می‌کند و شروع بررسی مبانی ایجاد نیاز می‌کند. طراح به خود می‌گوید شاید راه‌حل مناسب برای این مشتری ماشین سریع‌تر نیست بلکه راه‌حل مناسب این است که مشتری باکمی برنامه‌ریزی بتواند شب‌ها زودتر بخوابد تا صبح زمان بیشتری برای رفتن به سرکار داشته باشد. یا اینکه تنها کافی است مشتری از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کند.

آنچه مسلم است در بسیاری از اوقات افراد درگیر با مسئله توانایی بررسی مسئله را از بیرون محیط ندارند و دربند قواعد و قوانین حاکم بر محیط هستند.

مدتی است که در حوزه اقتصاد و بانک داری هم شاهد این مسئله هستیم که این نهادهای اقتصادی در رقابتی بی‌پایان برای ارائه ماشینی سریع‌تر هستند (اینترنت بانک، همراه بانک، و …) بی‌آنکه به زوایای جدی‌تری از ریشه‌های نیاز توجه کنند.

مانکیز بر آن است که شروعی باشد برای نگاهی متفاوت.

منتظر فعالیت جدی ما در این حوزه در راه پرداخت باشید!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.