راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پروژه open banking به دنبال نفوذ شفافیت به سازمان‌ها

از سال‌های 2007 و 2008 که بحران اقتصادی تعداد بی‌شماری از شرکت‌ها، کشورها و مشتری‌ها را از نظر اقتصادی به مرز سقوط رساند، باید بگوییم بانک‌ها و موسسات اقتصادی بزرگ در ماه‌های اخیر نزد مردم سازمان‌های محبوبی نبوده‌اند. بدین‌ ترتیب TESOBE با راهی جدید و نوآورانه می‌خواهد شفافیت را به سازمان‌ها برگرداند؛ این شرکت توسعه‌دهنده در مسیر یادشده از ابزارهای Web 2.0 استفاده می‌کند.

.

پروژه بانکداری باز

پروژه بانکداری باز (OBP) را موسس و مدیرعامل TESOBE «سیمون ردفرن» مطرح کرد. او از پیشگامان این نظریه است. با اینکه این طرح هنوز در مرحله کودکی خود قرار دارد، ردفرن برنامه‌های زیادی برای آن در نظر گرفته است.

در این پروژه، API در دسترس سیستم بانک‌ها قرار می‌گیرد و بدین ‌ترتیب صاحبان حساب بانکی می‌توانند در معاملات داده‌های تراکنشی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند، به دیگر اشخاص، وام‌دهندگان و سرمایه‌گذاران و هرکس دیگری که می‌خواهند دسترسی داشته باشند.

OBP از اطلاعات خصوصی افراد و اطاعات تجاری محرمانه محافظت می‌کند؛ این محافظت از طریق حذف اسامی و چنین اطلاعاتی انجام می‌پذیرد. بنابراین اعضا هنگامی می‌توانند تراکنش‌ها را ببینند که به سیستم متصل شده و تایید شده باشند.

ردفرن می‌گوید بانکداری باز برخلاف دیگر روش‌های بانکی که همه‌ چیز را پنهان می‌کنند و اصلا تمایل ندارند اطلاعات حساب مشتری از چارچوب و دیواره ‌خودشان خارج شود، می‌خواهد از نوعی «اکوسیستم» باز پشتیبانی کند. بانک‌هایی که ردفرن برمی‌شمارد، Web 2.0 نیستند و این دقیقا چیزی است که وی به دنبال آن است.

.

OBP و FinTech (فناوری مالی)

طرح بانکداری باز ردفرن در سال 2013 یکی از هفت طرح‌ برگزیده شرکت‌های فناوری مالی بود که در Innovation Lab لندن شرکت کرده بود.

این آزمایشگاه نوآوری در رابطه با پرورش و توسعه شرکت‌های نوپا یا طرح‌هایی است که به حوزه مالی مربوط می‌شوند. این آزمایشگاه 12 هفته برقرار بود و از جانب مدیران کلیدی از خدمات مالی، سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری حمایت می‌شد. کارآفرینان در پایان این برنامه، فرصتی برای ارائه طرح خود به سرمایه‌گذاران خواهند داشت.

ردفرن در یکی از گفت‌وگوهای کوتاهی که در Finovate Europe ـ کنفرانسی دو روزه در لندن در مورد آینده مسائل مالی و فناوری بانکی ـ داشت، گفت تمام توجه و تمرکزش را بر پروژه بانکداری باز می‌گذارد.

بانک‌هایی که نسبت به طرح بانکداری باز ردفرن توجه نشان دادند، بانک‌هایی بزرگ و خوش‌نام هستند: RBS، HSBC، Barclays، دویچه بانک، Goldman Sachs و غیره.

.

APIها: بیایید خلاق‌ باشیم

پرواضح است که در راه بانکداری باز و دسترسی‌ به داده‌های مالی مشکلات و موانعی وجود خواهد داشت اما در همین دوره کوتاه نیز مثال‌هایی از این طرح دیده‌ایم که بسیار جالب ‌توجه بوده‌اند؛ نمونه‌هایی از این مورد که چگونه API می‌تواند به عنوان ابزاری توسعه‌بخش استفاده شود. مثلا اولین‌بار در هاکاتون برزیل، با نام Money Journey اجرا شد: ابزاری برای تجسم پردازش‌های جهانی از طریق داده‌های بانکداری باز. هدف این نمونه اولیه که از WebGl و 3D استفاده می‌کند، پیگیری و جست‌وجوی داده‌ها و اطلاعات بانک‌ها، حساب‌ها و تراکنش‌هایی است که در سطح API بانکداری باز انجام می‌پذیرد.

پس از آن The Signing Bank به این طرح روی آورد؛ این بانک از آهنگ در انجام تراکنش‌ها استفاده می‌کند. مثلا وقتی از حساب‌تان برداشت می‌شود، آهنگی پایین و آرام نواخته می‌شود و وقتی پول به حساب‌تان واریز می‌شود، صدای آهنگ بلندتر به گوش می‌رسد.

افزون بر این، نسخه‌ای نمایشی بر اساس تجارت TESOBE وجود دارد که شرکت‌ها می‌توانند از لوگوی خود در کنار تراکنش‌ها استفاده کنند. البته ممکن است افراد از برخی امکانات API در تراکنش‌ها استفاده نکنند اما مساله این است که ببینیم APIها چه توانایی‌ها و کاربردهایی دارند.

ردفرن تاکید می‌کند علاوه بر شرکت‌ها و سازمان‌ها، افراد نیز می‌توانند از این طرح استفاده کنند. برای مثال ممکن است کسی بخواهد شرکت e-commerce ایجاد کند یا شخصی بخواهد برخی ویژگی‌های حساب ‌بانکی خود و حسابدارهای دیگر را به اشتراک بگذارد. دارندگان حساب می‌توانند از نام‌هایی جعلی استفاده کنند تا اسم‌های واقعی خود را ـ در صورتی که نمی‌خواهند ـ پنهان کنند.

دیگر افراد می‌توانند در بین تراکنش‌ها با هم گفت‌وگو داشته باشند و از نظر‌ها و عکس‌هایی که به صورت عمومی فرستاده می‌شود، استفاده کنند یا خودشان نظر بدهند و عکس به اشتراک بگذارند. برای مثال یک موسسه خیریه می‌تواند تصاویری از دفتر مرکزی خود را که جدیدا خریداری کرده و هزینه آن 500 هزار دلار شده است، به اشتراک بگذارد و از دیگران درباره کیفیت کار موسسه نظر بخواهد.

بانکداری باز در دسترس است و سازمان‌ها و افراد را به تجربه این طرح دعوت می‌کند؛ کافی است حساب‌های بانکی خود را به این پروژه وصل کنند. بانکداری باز مسیر تکاملی خود را طی می‌کند و البته هنوز در مراحل ابتدایی پیشرفت خود قرار دارد. این طرح راهی دراز در پیش دارد و شاید سال‌ها طول بکشد تا به مرحله عالی خود برسد اما در همین حدی که تا بدین‌ جا رشد کرده، تجربه‌ای جالب با استفاده از ابزارهای web 2.0 و APIها ارائه داده است.

منبع: ماهنامه پیوست، ویژه‌نامه اختصاصی چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیکی و نظام‌های پرداخت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.