پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
Forbes از دیجی کالا میگوید / همه چیز از یک دوربین SLR دیجیتالی شروع شد
دیجی کالا بهعنوان بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران، این روزها شهرتی جهانی یافته است. حجم بالای تراکنش مالی این شرکت و محبوبیت بالای آن در میان کاربران، توجه نشریات خارجی را به این مجموعه جلب کرده است.
چندی پیش مجله Economist طی مطلبی ارزش دیجی کالا را بهعنوان یک استارتاپ ایرانی، نزدیک به ۱۵۰ میلیون دلار اعلام کرد. پسازآن نوبت واشنگتنپست بود که از موفقیتهای دیجی کالا در زمینه کارآفرینی بنویسد. و اکنون نشریه معتبر Forbes این شرکت را برای گزارش خود انتخاب کرده است. در ادامه مطلب میتوانید گزارش Forbes از این فروشگاه آنلاین ایرانی را مطالعه نمایید.
خرید لباس و لوازم آشپزخانه از بازارهای داخل ایران امری مرسوم است که معمولا برحسب تجربه انجام میشود اما در مورد اجناس دیگری چون دوربین اوضاع کمی متفاوت خواهد بود. به همین دلیل دو برادر دوقلو به نامهای حمید و سعید محمدی تصمیم گرفتند که نحوه خرید لوازم الکترونیک مصرفی و کالاهای دیگر را در کشور را متحول نمایند. حدودا ۸ سال پیش این دو برادر ۳۵ ساله، پیشروترین استارتاپ ایرانی به نام دیجی کالا را راهاندازی کردند که در زبان فارسی به معنای کالاهای دیجیتال است. شفافیت در معاملات، پس گرفتن کالاها و نقدهایی که در مورد محصولات عرضهشده در این وبسایت منتشر میشد برای اغلب خریداران ایرانی بیگانه بود و همین عوامل برادران محمدی را بر آن داشت تا این کسبوکار جدیدی را که حالا ارزشی برابر با ۱۵۰ میلیون دلار دارد، راهاندازی نمایند.
داستان ازاینجا شروع میشود که این دو برادر شیفته عکاسی بودند و توانستند باهمراهی هم حدودا ۱۰۰۰ دلار را پسانداز نمایند و با آن یک دوربین SLR دیجیتالی بخرند. پسازآنکه پول لازم برای خرید دوربین یادشده جمع شد، آنها فضای مجازی را برای یافتن نقدهای حرفهای و حتی آماتور در مورد دوربینها زیرورو کردند اما هر چه بیشتر جستجو میکردند کمتر به نتیجهای میرسیدند و عاقبت تصمیم گرفتند که یک دوربین Nikon D70 را خریداری نمایند. حمید میگوید: عاقبت آنچه را که میخواستیم پیدا کردیم اما مشکل آنجا بود که آن دوربین تنها در یک فروشگاه موجود بود.
چند ماهی از خریدمان نگذشته بود که لنز دوربین دچار مشکل شد. متأسفانه فروشگاهی که از آن خرید کرده بودند در تهران معروف بود ودر تهران معروف بود و فروشنده، لنز اورجینال را با یک نمونه ارزان تر آنالوگ عوض کرده بود و در واقع سر آنها را کلاه گذاشته بود.
تجربه بسیار بدی بود اما آنطور که حمید میگوید الهامبخش آنها شد تا دیجی کالا را راهاندازی نمایند. او در ادامه میگوید: ما تمام پول خود را صرف خرید آن دوربین کردیم و به همین دلیل ایده راهاندازی دیجی کالا به ذهنمان خطور کرد. او ادامه میدهد ما میخواستیم وبسایتی را ایجاد کنیم که مملو از اطلاعات و نقدهای مفید برای کالاهای الکترونیکی مصرفی باشد و علاوه بر این موضوع، تجربه بسیار خوبی از خرید را برای کاربران بسازیم.
ایده ساخت این تارنما درواقع از Cnet و آمازون گرفته شده بود. ما معتقد بودیم که باید از هر دو الگوی تجاری یادشده در دیجی کالا استفاده نماییم چراکه دسترسی بهنقد محصولات و یک تجربه خرید خوب موضوعاتی هستند که ایرانیهای واقعا با آنها مشکل داشتند. در آن زمان، مکانی برای دریافت مشاوره، اطلاعات و نقدهای بیطرف در مورد محصولات مصرفی پیشرفته وجود نداشت و علاوه بر این یافتن جای قابلاعتمادی که بتوان از آن خرید کرد هم بسیار دشوار بود.
کالاهایی نظیر تلفنهای موبایل، از فروشندگانی در بازار خریداری میشدند که صرفا یک برچسب غیررسمی از فروشنده را همراه داشتند و خبری از خدمات مشتری و یا امکان مرجوع کردن کالاها نبود. حرفهایها و آماتورها همگی اتفاقنظر داشتند که نیاز به یک وبسایت معتبر برای مقایسه محصولات، تصاویر، کیفیت کالاها، خصوصیاتشان و البته با امکان خرید بهشدت احساس میشد.
هر دو برادر دارای مدرک MBA هستند و تا آن زمان هیچگاه به خارج از ایران سفر نکرده بودند. بنابراین الگوی کسبوکار دیجی کالا کاملا بر پایه طرحی شکل گرفته بود که آنها در فضای وب مشاهده کرده بودند و اطلاعی از نحوه تجارت واقعی در جوامع دیگر نداشتند.
در ابتدا تمرکز برادران محمدی روی لوازم الکترونیکی بود اما هماکنون این دو مدیر موفق درحالتوسعه کسبوکار خود و بسط آن به دیگر کالاهای مورداستفاده نظیر لوازمخانگی، کتاب، رسانه، وسایل بهداشتی شخصی، اسباببازی، انواع گجت، عطر و حتی ابزارآلات هستند که بهصورت روزانه در زندگی مورداستفاده قرار میگیرند. حمید در این رابطه توضیح میدهد: «ما مفهوم دیجیکالا را تغییر دادیم. تا پیشازاین نام شرکت ما معادل کالاهای دیجیتالی بود، اما اکنون دیجیکالا به معنی انتخاب محصولات متفاوت و خرید آنها بهصورت دیجیتالی است.»
اکنون این شرکت در حال راهاندازی سرویس «هدیه» خود است. این سرویس بر اساس اطلاعاتی که از کاربران و علایق آنها به دست میآورد، سعی میکند محصولاتی را به شما پیشنهاد دهد. حمید معتقد است که اگرچه دیجیکالا هماکنون بیش از ۸۰٪ سهم بازار فروش آنلاین ایران را در اختیار دارد، اما آنها همچنان راه زیادی را در پیش دارند تا بتوانند خریداران بیشتری را به مجموعه خود اضافه کنند.
«ما در تلاشیم تا فرهنگ خرید آنلاین را در بین کاربران توسعه دهیم. مخاطب ما نسل جوانی است که هنوز چنین موضوعی را تجربه نکرده است. ما برای ارائه یک تجربه خوب از خرید آنلاین، میخواهیم مطمئن شویم که حتی بهشهرهای خارج از تهران هم به بهترین نحو سرویس میدهیم.»
در راستای همین هدف، دیجی کالا هماکنون علاوه بر تهران، بیش از ۳۰ شهر را مورد پوشش خدمات خود قرار میدهد و در نظر دارد تا ۳ ماه آینده، سرویس خود را به ۱۰۰ شهر دیگر نیز ارائه دهد. با این تعداد، تقریبا تمام ایران تحت میتوانند از خدمات دیجی کالا استفاده نمایند.
دیجی کالا در زمینه قیمت محصولات نیز رقابت را بسیار جدی گرفته است؛ حمید در این رابطه اینچنین توضیح میدهد: «ما میخواهیم ازلحاظ قیمتی، بهترین گزینهای باشیم که کاربر پیش روی خود میبیند؛ بر همین اساس محصولات را با ضمانت بهترین قیمت به فروش میرسانیم و شرط ۷ روز بازگشت کالا را نیز به مشتری ارائه میدهیم. در ایران این موضوع تا حدی غیرمعمول است، اما کاربران آن را دوست دارند. جالب است بدانید که نرخ بازگشت محصولات ما کمتر از ۲ درصد است.»
تا سه سال پیش دیجی کالا بدون راهاندازی هیچ نوع کمپین یا ایجاد روند تبلیغاتی خاصی کاملاً روزهای موفقی را پشت سر میگذاشت. حمید میگوید انتقال یافتن کیفیت یک سرویس در ایران از طریق اطلاعرسانی خود کاربران به یکدیگر، بسیار مؤثرتر از هر روش تبلیغاتی دیگری است.
«برای مثال اگر تعداد بررسیها و نظراتی که کاربران در زیر تلفن هوشمند گلکسی S5 سامسونگ درج کردهاند را ببینید مشاهده خواهید کرد که بیش از ۲۰ هزار نفر در رابطه با این محصول دیدگاه و یا تجربهشان را بیان کردهاند. نکته در اینجاست چنانچه به سراغ آمازون بروید نظرات کاربران به نصف این رقم برای محصول مشابه خواهد رسید. ایرانیها بهشدت علاقهمند هستند تا تفکرات و صدالبته تجربهی کاربریشان را باهم به اشتراک بگذارند.»
«کاربران این کشور به وسایل الکترونیکی و گجت ها نیز اشتیاق فزایندهای را نشان میدهند و همهی این مسائل باعث میشود تا کسانی که به دیجی کالا رجوع مینمایند هدفشان تنها خرید نباشد و بخواهند این نقدهای کاربری را نیز مطالعه و آگاهی بیشتری کسب نمایند.»
این دو برادر استارت آپ خود را با رقمی در حدود ۱۰۰۰۰ دلار که حاصل پسانداز شخصیشان بوده است آغاز نمودهاند و تنها پس از دو ماه توانستهاند به سوددهی برسند. دیجی کالا در زمینه ی بازدیدهای کاربران، درآمد و سفارشات دریافتی، طی سالهای گذشته رشدی بیش از ۲۰۰ درصد را تجربه نموده است.
تعداد کارمندان این مجموعه نیز به بیش از ۵۰۰ نفر رسیدهاند. اما تغییر فرهنگسازمانی هنوز بخشی است که الزام در موردش وجود دارد. بسیاری از افرادی که به استخدام دیجی کالا درمیآیند در بازهی سنی ۲۶ الی ۲۷ سال قرار دارند و لذا در حال تجربه کردن اولین فرصت شغلیشان هستند، این امر سبب میشود تا شرکت موردبحث برای ارائه نمودن خدمات پشتیبانی قوی به مشتریان خود نیازمند تیم منابع انسانی بسیار قوی باشد که اعضای بخش مرتبط را به شکلی صحیح آموزش دهند. ایجاد ساختارهای تیمی مناسب، ایجاد انگیزه در این تیمها و تعیین برنامههای مشخص جهت رقابت با یکدیگر و درنهایت پیشرفت مجموعه نیز از دیگر چالشهای موجود هستند.
برادران محمدی در حال حاضر از پلتفرم خودشان برای جهت و هدف دادن به استارتاپ های نوپا استفاده مینمایند. این دو معتقدند بیش از راهنمایی و هدایت کردن استارتاپهای تازه شکل گرفته در تهران این کسبوکارهای جوان نیازمند شنیدن داستانهای موفقی همانند حکایت دیجی کالا هستند.
منبع: دیجیاتو