راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آوید مجتبایی، زن ایرانی که تا قلب فناوری اطلاعات ولزفارگو پیش رفت

Avid-Mojtabayi-Index-way2pay-94-03-16aدر کنار خانم‌هایی که در ایران در صنعت فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت ایران مطرح هستند، در آن سوی مرزها نیز در این صنعت زنان ایرانی حضور پررنگی دارند؛ یکی از این زنان، آوید مجتبایی یک زن ایرانی آمریکایی است که نایب‌رئیس ارشد بخش فناوری اطلاعات شرکت ولز فارگو است. وی دانش‌آموخته دانشگاه استنفورد در رشته مهندسی صنعتی و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت از دانشگاه کلمبیا است. مجتبایی سال‌ها برای شرکت ولز فارگو  کار کرده است و اکنون 52 ساله است. (+)

.

دستاوردهای آوید مجتبایی

نشریه San Francisco Business Times وی را یکی از صد زن بانفوذ در کسب‌وکارهای منطقه خلیج برشمرده است. او همچنین در حیطه بانکداری یکی از «۲۵ زن مهم آینده آمریکا» توسط نشریه US Banker نامیده شده است. مجتبایی همچنین در سال ۲۰۰۴ توسط نشریه Bank Technology News یکی از ۱۰ برترین نوآوران در صنعت بانکداری مجازی اعلام گردید. به علاوه وی جایزه مدال افتخار جزیره الیس برای دستاوردهای برجسته شخصی و حرفه‌ای و حفظ غنای میراث وی را دریافت کرد. (+) (+)

Avid-Mojtabayi-Index-way2pay-94-03-16b.

مسئولیت‌ها

مجتبایی از 2011 تاکنون به عنوان معاون ارشد اجرایی رییس واحد اعتبارات ولزفارگو کار می‌کند. گروه اعتبارات(CLG) مسئول اموری چون امور مالی خودرو، خدمات فروشنده، خدمات مالی آموزش، وام مسکن، سهام خانه خدمات خرده‌فروشی، محصولات قابل‌فروش کارت اعتباری، است. به علاوه برای خدمت‌رسانی مستقیم به مشتریان، clg یک سرویس یکپارچه مالی برای جامعه فروشندگان طراحی کرده است. که شامل خدمات مالی اتومبیل، املاک و مستغلات و طرح تأمین مالی و ارائه سرویس‌های بانکی است. آوید مجتبایی تیم‌هایی با حدود 70000 عضو را رهبری می‌کند که به 33میلیون خانواده برای استقراض سرویس می‌دهند.

    آوید مجتبایی، زن ایرانی که تا قلب فناوری اطلاعات ولزفارگو پیش رفت
آوید مجتبایی، زن ایرانی که تا قلب فناوری اطلاعات ولزفارگو پیش رفت

مجتبایی سرباز کهنه‌کار wells Fargo طی بیست سال در سمت‌های ریاست مختلفی کار کرده است. علاوه بر رهبری CLG وی رییس گروه فناوری و فرآیند و مدیر ارشد اطلاعات شرکت wells Fargo از سال‌های 2007 تا 2011 بوده است. در این سمت، وی تغییرات فعالیت‌های مشتری و ادغام زیرساخت‌ها و سیستم‌های wells fargo در ادغام با wachoviaرا رهبری می‌کرده است. به عنوان CIO وی مسئول عملکرد هسته فناوری شرکت شامل محاسبات، مرکز داده، ارتباطات، شبکه‌های داده، خدمات کاربر نهایی، معماری سازمانی، توسعه اپلیکیشن‌ها، امنیت اطلاعات و حکومت فناوری بوده است.وی هم‌چنین عملکردها، شامل بررسی، وضعیت سنجی، عملکرد خودپردازها، ACH و مخابرات، fraud disputes، جهش پول، گاوصندوق، فرآیند سپرده‌گذاری امن، تدارکات زرهی، پشتیبانی حسابداری برای خرده‌فروشی‌ها، نگهداری اسناد سپرده را بر عهده داشته است.

وی در دوره‌ای نیز به عنوان رییس منابع انسانی فعال بوده است که در این سمت مسئولیت توسعه و اجرای راهبردهای انسانی برای حمایت از اهداف کسب‌وکاری Wells Fargo را بر عهده داشت. مدیریت استعدادها، پاداش و سود، مرکز خدمات منابع انسانی، سیستم‌ها و لیست حقوق منابع انسانی، ارتباط بین اعضای تیم با تمرکز بر ارائه یک تجربه مشتری برجسته در wells Fargo بر عهده او بوده است. غیرازاین مجتبایی معاون اجرایی رئیس و سرپرست گروه خدمات اینترنتی هم بوده است. وی در این سمت به wells Fargo کمک می‌کرد تا در ارائه خدامت مالی آنلاین پیشرو باشد. به عنوان یکی از فعالان جامعه، وی در هیئت‌امنا مدرسه برانسون عضو است و عضو افتخاری دانشکده کسب‌وکار کلمبیا، سرمایه‌گذاری در برنامه‌های اجتماعی و مرکز طول عمر استنفورد است.

.

گفت‌وگویی کوتاه با آوید مجتبایی

در کنار تمام این اطلاعات، موفق شدیم به متن مصاحبه وی با یکی از مجلات معتبر بین‌المللی دست پیدا کنیم. این مصاحبه زمانی با وی انجام شده است که مدیر ارشد گروه فناوری اطلاعات ولز فارگو بوده است. وی کار خود را با مشاوره در یک پروژه در سانفرانسیسکو آغاز کرده است. محبوب‌ترین شغلش CIO بودن بوده است که وی آن را یکی از کارهای چالشی‌اش می‌داند. متن مصاحبه در ادامه آمده است؛

.

به عنوان مدیر گروه فناوری اطلاعات ولز فارگو مسئولیت شما شامل چه بخش‌هایی است؟

من مسئول هسته فعالیت‌های فناوری شرکت شامل زیرساخت‌ها، توسعه کسب‌وکار، اپلیکیشن‌ها و امنیت اطلاعات هستم. تیم ما مدیریت چند مرکز داده را به صورت شبانه‌روزی بر عهده دارد. پشتیبانی شبکه داده‌ها، سیستم‌های باز و پاسخگویی آنلاین از وظایف ماست. ما خطوط کسب‌وکاری خود را با راهکارهای فناورانه بازی کمک و حمایت بیشتر از مشتریان مشخص می‌کنیم. ما باید به مشتریان این اطمینان را بدهیم که اطلاعاتشان در هر زمان و هر جا که به آن نیاز دارند در دسترسشان است.

.

آیا خود شما هم فنی هستید؟

من فناوری را درک می‌کنم ولی این وظیفه اصلی من نیست. کارشناسان خبره بسیاری در تیم ما هستند که بسیار بهتر از من از عهده این کاربر می‌آیند. فکر می‌کنم نقش من درک تأثیر فناوری روی کسب‌وکار و هماهنگ کردن آن با نتایج موردنیاز ماست . من به تیمم کمک می‌کنم که همه چیز را از دید مشتری ببینند. و فضای مناسب برای آن‌ها برای رسیدن به فناوری باکیفیت در حداقل زمان را فراهم می‌کنم.

.

طی 14 سال حضور خود در ولز فارگو پست‌های مختلفی داشته‌اید. چطور توانسته‌اید کار خود را به‌روز نگه‌دارید؟

من ولز فارگو را دوست دارم. ما مدیران و کارشناسان بزرگی داریم و همچنین فرهنگی غنی بر فضای سازمان حاکم است. ولز فارگو یک سازمان پویا و نوآور است و هرروز ایده جدیدی در آن ظهور می‌کند. من بسیار خوشحالم که فرصت‌های شغلی مختلفی در اینجا داشته‌ام.

.

شما در سازمان سمت‌های هم‌پایه گرفته‌اید یا همواره ارتقا سمت داشته‌اید؟

تقریباً هر دو. بسیاری از کارهای من هم‌سطح بوده‌اند. هدف من از داشتن هر شغلی یادگیری بوده است. افرادی با نظرات متعصبانه، درباره روش پیشرفت در کار، معمولاً به جایی که می‌خواهند نمی‌رسند زیرا موقعیت‌هایی را که بعدها به پیشرفت منجر می‌شود از دست می‌دهند.

.

آیا توصیه‌ای برای خانم‌هایی که به دنبال مدیریت در بانکداری هستند دارید؟

به نظر من بسیار مهم است که خودتان باشید نه چیزی که دیگران از شما می‌خواهند. منعطف باشید اتفاقات زندگی را با آغوش باز بپذیرید و به دنبال حرکت‌های افقی باشید تا یاد بگیرید و رشد کنید. یک تیم قوی جمع کنید که بتوانید به آن‌ها اعتماد کنید و بتوانند آن‌ها نیز بتوانند با شما رشد کنند.

.

بهترین توصیه‌تان چیست؟

کاری مناسب شماست که برای شما نشاط‌آور باشد، اگر این‌طور نیست حتماً کارتان را عوض کنید. به خودتان فرضت دهید و پیشنهاد‌های کاری را بپذیرید. به یاد داشته باشید که رهبران به خوبی تیمشان هستند به همین دلیل ساختن یک تیم مجرب همیشه بهترین کار است.

من بیشتر خود را یک مدیر عمومی می‌دانم تا یک مدیر فنّاوری به همین دلیل به نظرم مهارت‌های مدیریتی برای همه کسب‌وکارها یکسان است. شما باید مهارت‌های اصلی رهبری به خصوص مهارت‌های ارتباطی را بیاموزید. و بیش از همه توانایی فراگیری و ایجاد تیم‌های قوی را باید داشته باشید.

.

از کجا باید شروع کرد؟

هیچ نقطه‌ای برای شروع اشتباه نیست. شما باید فکر کنید که این نقطه درست است. همه متخصصان صنعت از نقش‌های کوچک شروع کرده‌اند شما هم باید این کار را بکنید و سپس پله‌های ترقی را طی کنید.

همچنین مصاحبه آوید مجتبایی با مجله فوربس را می‌توانید از اینجا بخوانید.

منبع: ماهنامه بانکداری الکترونیکی عصر ارتباط؛ شماره 17 و 18

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.