پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
الکساندر رازِر: چرا بازاریابی دیجیتال برای بانکها مهم است؟
Prototype یک آژانس خدمات تعاملی است که به برندها کمک میکند تا استراتژیهای بازاریابی آنلاین، تجربههای وب و راهکارهای تلفنهای همراه خود را طراحی و توسعه دهند. Prototype با یافتن، آموزش دادن و حمایت کردن از ذهنهای جوان خلاق و استثنایی در حال ایجاد راهکارهای دیجیتالی است. گفتوگوی کوتاهی با الکساندر رازِر (Alexander Rauser) مدیر ارشد اجرایی این مجموعه درباره کسبوکارشان و همچنین بازاریابی دیجیتال داشتهایم که در ادامه آمده است.
.
*از خود Prototype شروع کنیم. کمی درباره این شرکت برای ما بگویید.
ما یک دفتر نمایندگی دیجیتالی در شهر مدیا سیتی هستیم که کسبوکار مشتریان خود را از طریق استراتژیهای دیجیتالی و خدمات تولید تغییر میدهیم. ما یک تیم تقریباً 20 نفری هستیم که فعالیت خود را از سال 2010 آغاز کردیم. خدمات اصلی ما شامل طراحی وب، توسعه اپلیکیشنهای تلفن همراه و بازاریابی آنلاین است.
.
*منظور شما از بازاریابی آنلاین چیست؟
بازاریابی آنلاین برای ما به معنی ارتقا یک محصول یا خدمت بهصورت آنلاین یا از طریق شبکههای مختلف دیجیتالی است. از مشکلات بازاریابی آنلاین وجود راههای بسیار زیاد و مختلفی است که برای برقراری ارتباط با مشتریان موردنظر بهصورت آنلاین وجود دارد. بازاریابی دیجیتال بایستی تمامی شبکههای دیجیتالی از قبیل وبسایتها، فروشگاههای آنلاین، تبلیغات، جستجوگرها و … را شامل شود. البته همه اینها قطعاً بستگی به کسبوکار مربوطه دارد.
.
*آخرین روندهای موجود در بازاریابی دیجیتال چیست؟
بازاریابی محتوایی مدتزمان زیادی است که دوباره کار خود را آغاز کرده و توسط رسانههای اجتماعی، جستجوگرها و تغییرات اخیری که در رتبهبندی وبسایتها در گوگل و SEO رخ داده است هدایت میشود. هرچند که بازاریابی محتوایی همیشه از اهمیت زیادی برخوردار بود اما به نظر میرسد که برندها بالاخره اهمیت آن را دریافتند. البته بازاریابی تلفن همراه نیز بسیار اهمیت دارد و ما باور داریم که در آینده مکانهای بیشتری را مبتنی بر بازاریابی خواهیم دید. این اتفاق شامل استفاده بجا و اطلاعات مکان مربوطه یا پیشنهادهای معرفیشده به کاربران میشود. دراینبین تلفن همراه شانس بسیار زیادی دارد چراکه کاربران زمان بیشتری را صرف استفاده از رسانهها در تلفنهای همراه خود میکنند. شخصیسازی محتوا و ایجاد تجربه کاربری دیگر روندهایی هستند که به نظر ما ارزش بررسی را دارد. گرچه قبلاً این نوع بازاریابی در دسترس شرکتهای بزرگ بود که بودجه فناوری اطلاعات داشتند اما پیشنهادهای جدید، کاری کرده است که این هوش برای کسبوکارهای کوچک هم قابلدسترس باشد. بحثهای زیادی درباره اطلاعات محرمانه و دادههای جمعآوریشده مصرفکنندگان و استفاده از آنها در راستای بازاریابی وجود داشت اما زمانی که این کار بهدرستی و با اطلاع شخص مصرفکننده انجام شود، بیشترین نوع بازاریابی است که میتواند کاملاً موفقیتآمیز باشد. نکته قابلتوجه این است که در بازاریابی دیجیتال فقط استفاده از آخرین روند موجود دارای اهمیت نیست بلکه ادغام شبکههای مختلف هم موردنیاز است. صرف تمام وقت و انرژی روی یک روش ممکن است که بهترین نتیجه نینجامد یا حتی نتیجههای را هم به همراه نداشته باشد.
.
*ویژگی منحصربهفرد Prototype Interactive چیست؟
ما رویکرد شفافی به بازاریابی دیجیتال داریم و با گروه Open Books کار میکنیم. این بدین معنا است که ما مشتریان خود را آموزش میدهیم و سعی داریم که بهترین راهحلها را مبتنی بر دانش خود در اختیارشان قرار دهیم البته به زبانی ساده تا شرایط را پیچیده نکنیم. نوع نگاه ما بیشتر جنبه مشاوره دارد تا فروش یک خدمت و ما مشکلی با اینکه نوعِ کارمان را به اشتراک بگذاریم، نداریم. ما زمانی که از طریق تلاشهای بازاریابی خود فهمیدیم که این رویکرد چالش اصلی در صنعت است، شروع به اجرای آن کردیم.
.
*بانک بازرگانی دوبی، شعبه بانکی در فیسبوک راهاندازی کرده است، به نظر شما خاورمیانه چگونه با این قضیه برخورد خواهد کرد؟
این نرمافزار سودها و بازخوردهای مثبت فراوانی را به دست آورده است. ما بهعنوان چهارمین گروه توسعهدهنده این نرمافزار در دنیا و اولین گروه در منطقه هستیم و امیدواریم که موجب ایجاد خلاقیت و نوآوری شود. این کار شجاعانهای است و برای اینکه در چنین پروژهای سهیم هستیم به خود افتخار میکنیم و مطمئن هستیم که در آینده مفاهیم مشابهی به این بازار وارد میشوند.
.
*با توجه به کاهش شمار استفاده افراد بهخصوص جوانان از فیسبوک، آینده فعالیتهای بانکی در فیسبوک را چگونه میبینید؟ میتوانید برخی از آمار و ارقام را با ما در میان بگذارید؟
یک اپلیکیشن روی فیسبوک چه مربوط به بانکداری باز باشد چه هر سرویس دیگری این امکان را دارد که بیشتر از کانالهای معمولی جوانان را به خود جذب کند و این نخستین هدف ماست. با نگاهی به آمار و ارقام در امارات متحده به نظر میرسد که افراد در هر ثانیه در فیسبوک هستند و اگر دقت بیشتری به خرج دهید و نگاهی به شمار جوانانی که یک حساب دارند بیندازید خواهید دید که این نسبت نزدیک به 1 خواهد بود. بدین ترتیب فیسبوک هنوز بهترین پلت فرم برای چنین اپلیکیشنهایی است. مخصوصا اگر چیزی که پیشنهاد میشود از ارائههای معمول فراتر رود و رقابت را ببرد، درواقع شبکههای اجتماعی را با زندگی روزمره شما یکی میکند. اینجا تجربه کاربری اهمیت زیادی دارد و با توجه به دیگر برنامههایی که اخیراً در توییتر یا اسنپ چت (SnapChat) اجرا شده است که کاربران میتوانند بهوسیله آن برای یکدیگر پول بفرستند نشان میدهد که تقاضا برای چنین اپلیکیشنهایی وجود دارد. کار ما ایجاد آسایش و راحتی است و بعضی وقتها چیزهای تازهای را در بازاریابی معرفی میکنیم که تابهحال کسی به آن فکر نکرده است اما برد واقعی زمانی است که مردم آن را دوست داشته باشند.
منبع: ماهنامه بانکداری الکترونیکی عصر ارتباط؛ شماره ۱۷ و ۱۸