راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پیش به‌سوی بانکداری سلف‌سرویس

با توجه به دورنمای سیاسی و اقتصادی سال آینده، آرامش نسبی بازار باعث رونق بانکداری خواهد شد و بانک‌ها رقابت شدیدتری را برای جذب سرمایه‌های برگشتی از بازار ارز و سکه خواهند داشت. پیش‌بینی می‌شود که روند بانکداری دیجیتال سرعت گرفته و به‌سوی بانکداری سلف‌سرویس تمایل بیشتری پیدا خواهد کرد. آنچه مسلم است دیگر کیلومترهای بیشتر اسکناس‌های جایزه داده‌شده نمی‌تواند نظر مشتریان بانک‌ها را جلب کند و مردم به دنبال سرویس‌هایی مناسب شرایط مالی خود هستند.

در سال آینده هر بانکی زودتر و مناسب‌تر برنامه‌ها و سرویس‌های جدید خود را بر اساس نیازهای واقعی مشتریان بالقوه طراحی کند مسلما در جذب سرمایه‌های برگشتی موفق‌تر خواهد بود. همان نیازهایی که بسیاری از مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در زمینه ارز و سکه کرده بود. سال آینده متعلق به بانک‌هایی است که نگاهی عمیق به درون داشته باشند و بر اساس آن برنامه‌های بیرون را طرح‌ریزی کنند.

به‌بیان‌دیگر با تاملی دقیق به آمار مشتریان خود بداند که چه دسته‌ای از مردم و چرا مشتریان آن‌ها هستند و چه گروه‌هایی و چرا تمایل به آن‌ها ندارند. و ازآنجایی‌که بانک‌های پیشرو در عرصه بانکداری دیجیتال دستی باز در تدوین سرویس‌های جدیدتر و متنوع‌تر دارند مسلما با تکیه‌بر این زیرساخت می‌توانند گوی سبقت را از بانک‌های دیگر بربایند. البته این سرویس‌های جدید تنها با تکیه‌بر آمار به دست نمی‌آید بلکه تنها چیزی که از آمار به دست می‌آید این مورد خواهد بود که کدام دسته از مردم در حال حاضر تمایل به بانک مورد نظر دارند و کدام دسته ندارند.

حال چرایی این موضوع با تحقیقات میدانی و مطالعات دقیق در نیازها و روش زندگی اقشار مختلف مردم به دست خواهد آمد؛ که با داشتن این اطلاعات تازه می‌توان برای طراحی سرویس‌هایی که مطابق با نیازها و خواسته‌های اقشار مورد نظر هستند اقدام کرد. اقداماتی که باید در زمان مناسب انجام شوند؛ زیرا تأخیر در نتیجه‌گیری و طراحی باعث می‌شود که اعتبار اطلاعات به‌دست‌آمده از تحقیقات منقضی شود (با توجه به متغیرهای زیاد اقتصاد کشور). همین امر است که باعث شده در کشورهای پیشرفته چرخه تحقیق و بررسی و طراحی بر اساس آن هیچ‌گاه از حرکت نایستد. با توجه به مطالب ذکرشده می‌توان سال آینده را سال سرویس‌های جدید در بستر بانکداری دیجیتال نامید.

پیام آقائی؛ طراح صنعتی

منبع: ماهنامه بانکداری الکترونیکی عصر ارتباط؛ شماره ۱۷ و ۱۸

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.