راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با استانداردهای جهانی متناسب نیستیم

در پاسخ به این سوال که کاربردپذیری و تجربه کاربری در هر دو سطح کاربران از چه جایگاهی برخوردار است باید بگویم همان‌گونه که استحضار دارید در حال حاضر کاربردپذیری نرم‌افزارهای موبایل بنکینگ موردتوجه ویژه هر دو سطح کاربران است.

لیکن مقوله تجربه کاربری که به‌نوعی تکمیل‌کننده شاخص‌های نرم‌افزاری است، آن‌گونه که شایسته است موردتوجه توسعه‌دهندگان نرم‌افزار نیست لذا این امر موجب به وجود آمدن نوعی ناهمگونی در معماری نرم‌افزارها می‌شود. با در نظر گرفتن میزان اطلاعات کاربران حرفه‌ای از یک نرم‌افزار شاید بتوان گفت که این دسته از کاربران بیشتر تمایل به کاربردپذیری دارند تا تجربه کاربری، لیکن در عمل کاربران حرفه‌ای به این مقوله اهمیت چندانی قائل نیستند.

به‌طور مثال تعدادی از کاربران حرفه‌ای تجربه کاربری زبده برنامه «موبایل بانک سپه» ارائه و در پی آن ظاهر و کاربردپذیری نرم‌افزار را موردانتقاد قرار دادند. متأسفانه وضعیت فعلی تجربه کاربری و کاربردپذیری در سیستم بانکی ایران متناسب با استانداردهای جهانی نمی‌باشند. به‌طور مثال می‌توان نحوه پیاده‌سازی سیستم انجام تراکنش مالی بین دو حساب را مورد مقایسه قرار داد که در زمینه تجربه کاربری، پیاده‌سازی این سیستم در هر بانک متفاوت است و کاربر زمانی بیش از انتظار را صرف آموزش و یادگیری نحوه کار با این سیستم سپری می‌کند درصورتی‌که انجام عملیاتی همچون این دسته از عملیات باید سازمان‌دهی شده و به‌صورت جامع به شکل یک الگو در دسترس سیستم‌های مالی قرار گیرد.

 نیما ساختمانی؛ توسعه‌دهنده رابط کاربری موبایل

منبع: ماهنامه بانکداری الکترونیکی عصر ارتباط؛ شماره ۱۷ و ۱۸

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.