راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

به کدام سو باید رفت؟

با پیشرفت و رواج‌یافتگی روزافزونی که پرداخت موبایلی در حال تجربه آن است، قطعا جهت حرکت صنعت بانکداری و پرداخت کشور نیز بایستی همسو با آن باشد. همزمان تغییر نگاه از سوی مراجع نظارتی یعنی بانک مرکزی و شاپرک نیز با این جریان ضروری است.

البته این حرکت در بانک‌ها نباید صرفا با انجام چند تغییر جزئی در واسط کاربری اپلیکیشن‌های موبایل بانک در حد ارتقاء نسخه تنزل یابد، بلکه در کنار آن ایجاد وبسایت‌های واکنش گرا و ارائه خدمات بدون کارت از طریق گوشی‌های هوشمند، پوشیدنی‌های اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی و … نیز بایستی به‌تدریج در دستور کار بانک‌ها و شرکت‌های خدمات پرداخت قرار گیرد.

انتخاب روندی خاص برای نام‌گذاری سال پیش رو از دید صنعت پرداخت و IT بانکی امری دشوار به نظر می‌رسد. چراکه از یک‌سو تمامی روندهای موجود به‌گونه‌ای پرشتاب در حال پیشروی و نفوذ در بازارها بوده و از سوی دیگر هرازگاهی نیز روندی جدید شروع به خودنمایی می‌کند. البته هستند روندهایی که همانند یک مُد مقطعی بوده و به دلایل مختلف ماندگار نشدند. همانند گوشی‌هایی هوشمندی که پس از یکی دو سال دیگر تولید نمی‌شوند. نوکیا که در سال 2007 ارزش بازاری بالغ‌بر 150 میلیارد دلار داشت در 2014 با 7 میلیارد توسط مایکروسافت تصاحب شد.

علی‌ای‌حال اگر بخواهم بر روی یک روند به‌طور ویژه تأکید کنم، از «فناوری‌های مالی» یاد می‌کنم. روندی که در محافل مالی بین‌المللی به نام «فین‌تک» شناخته می‌شود. البته این روند هنوز در ایران آن‌طور که بایدوشاید معرفی نشده و ورود نیافته، اما در سطح جهانی به یک آلترناتیو جدی برای شیوه‌های سنتی ارائه خدمات مالی بدل شده و به نظر من تا سال‌های نه‌چندان دور آینده، از سهم بازار بیشتری نسبت به بانک‌ها و مؤسسات مالی برخوردار خواهد شد. الان کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری مالی نظیر بسترهای آنلاین وام‌دهی به‌صورت همتا به همتا (peer to peer) ایجاد شده‌اند که تنها یک نمونه از آن‌ها با نام Lending Club در سال میلادی گذشته مبلغی بیش از 6 میلیارد دلار را به‌صورت وام تبادل نمود که رقم واقعا چشم‌گیری بوده و از بسیاری از بانک‌ها نیز در این زمینه پیشی گرفته است.

درمجموع باید اذعان نمود که سرعت پیشرفت فناوری در این دوران به حدی رسیده که اگر هر کسب‌وکاری از خلاقیت برخوردار نباشد و خود را به‌روز نکند دیر یا زود حذف خواهد شد. بانک‌ها نیز اگر با ارتقاء سیستم‌های بانکداری متمرکز خود به‌وسیله ابزارهایی چون رایانش ابری، بزرگ داده‌ها و … خود را با فناوری‌های مالی همگام نسازند، در نسل آینده خدمات بانکی فضای زیادی نخواهند داشت. آن‌چنان‌که نقل‌قول معروفی از بیل گیتس همین را می‌گوید: امروزه بانکداری یک ضرورت است، اما بانک دیگر خیر!

حسن سمنانی؛ معاون اداره کل تحقیقات بازار مؤسسه اعتباری توسعه

منبع: ماهنامه بانکداری الکترونیکی عصر ارتباط؛ شماره ۱۷ و ۱۸

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.