راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ویپاد چگونه به عدد پنجاه هزار تسهیلات در روز رسید؟

گفت‌وگوی راه پرداخت با لیلا پاکروان‌نژاد؛ مدیر توسعه محصول ویپاد به بهانه ۵۰ هزارتایی شدن ویپاد

هفته پیش لیلا پاکروان‌نژاد پستی در لینکدین منتشر کرد که این موضوع بهانه‌ای برای این گفت‌وگو شد. مدت‌ها بود که نظاره‌گر رشد ویپاد یا به قول خودشان ترابانک پاسارگاد بودیم. در چند سال گذشته که تب نئوبانک بالا گرفته است، هر بانکی تلاش می‌کند دستی در آتش نئوبانک داشته باشد. در این میان شاید از انبوه تلاش‌ها، پروژه‌ها و هزینه‌هایی که شده است چند تایی بیشتر دوام نیاورده‌اند؛ در این میان، ویپاد یکی از نئوبانک‌هایی است که توانسته رشد قابل قبولی داشته باشد و گواه این ادعا رسیدن به عدد ۵۰ هزار تسهیلات در روز است.

پاکروان‌نژاد رسیدن به این عدد را نتیجه پنج سال تلاش و توسعه زیرساخت‌های دیجیتال این محصول می‌داند و می‌گوید: «ویپاد به‌عنوان نماینده چشم‌انداز بانک پاسارگاد، در مسیر پیشرفت خود یک سه گانه دارد: بانکی که باید چشم‌انداز بزرگی داشته باشد، فناوری که باید نیازهای بانک را شناسایی کند و درنهایت، بانکی که باید این فناوری‌ها را به‌درستی در سیستم خود بهره‌­برداری کند.»


رشد تسهیلات ویپاد، از ۷۰۰ به ۵۰ هزار در روز


تسهیلات ویپاد از دو سال گذشته تاکنون از ۷۰۰ به ۵۰ هزار در روز رسیده است. لیلا پاکروان‌نژاد، مدیر توسعه محصول ویپاد با اشاره به حجم تسهیلات روزانه‌ای که ویپاد ارائه می‌دهد، می‌گوید: «اکنون عدد ۵۰ هزار تسهیلات به‌صورت روزانه ارائه می‌شود و در روزهایی که تقاضا افزایش می‌یابد، این عدد به بیش از این مقدار نیز می‌رسد. در شرایط اوج، معمولاً حدود پنج‌هزار تسهیلات دیگر اضافه می‌شود؛ یعنی یک واریانس ۱۰درصدی. شاید زمانی که به‌صورت روزانه با این اعداد کار می‌کنیم، بزرگی این ارقام چندان به چشم نیاید؛ اما وقتی عمیق‌تر به آن نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که این چه دستاورد بزرگی است.» 

او با اشاره به میانگین مبلغ تسهیلات بیان کرد: «این اعداد شامل کل تسهیلات در سبدهای مختلف است. هرچقدر مبلغ تسهیلات بالاتر باشد، تعداد افرادی که این تسهیلات را دریافت می‌کنند، کمتر است. به‌عنوان‌ مثال، تسهیلات پیمان که سقف آن ۲۰۰ میلیون تومان است، تعداد کمتری از افراد را پوشش می‌دهد؛ چراکه افراد کمتری واجد شرایط دریافت آن هستند. درمقابل، تسهیلات پشتوانه‌ای که از یک‌میلیون تومان شروع می‌شود، برای تعداد بسیار بیشتری از افراد در دسترس است. این موضوع نشان می‌دهد که رابطه مستقیمی بین مبلغ تسهیلات و تعداد دریافت‌کنندگان وجود دارد.» 

مدیر توسعه محصول ویپاد می‌گوید که در یک‌زمان واحد هر فرد تنها امکان دریافت یک تسهیلات را دارد. او در توضیح علت این محدودیت گفت: «این محدودیت به‌منظور مدیریت ریسک اتخاذ شده است. این تصمیم به ما اجازه می‌دهد خدمات را بهتر مدیریت کنیم و درعین‌حال، ریسک سیستم را کاهش دهیم. البته در آینده مدل‌های دیگری طراحی می­شود که این محدودیت کاهش یابد یا به‌طور کلی حذف شود.» 


ویپاد؛ نماینده‌ای برای چشم‌انداز بانک پاسارگاد


ویپاد به‌عنوان محصولی کلیدی و ترابانک بانک پاسارگاد، بخشی از چشم‌انداز این بانک را نمایندگی می‌کند. پاکروان‌نژاد با اشاره به این موضوع می‌گوید: «در حوزه نئوبانک تمرکز اصلی ما هم‌اکنون روی بانک پاسارگاد و محصول ویپاد است. ویپاد در واقع بازتابی از چشم‌انداز و اهداف بلندمدت بانک پاسارگاد است. البته اگر سایر بانک‌ها درخواست داشته باشند یا خودمان پیشنهاداتی ارائه کنیم، ممکن است محصولات دیجیتال دیگری به‌غیر از ویپاد به بازار معرفی کنیم، ولی این محصولات مختص همان بانک خواهند بود. در دنیای بانکداری دیجیتال، مفاهیم بانکداری و نوع کسب‌وکارهایی که بر آن سوار می‌شوند، بسیار اهمیت دارند. به همین دلیل، هر بانکی باید با توجه‌ به چشم‌انداز خود حرکت کند.» 


پنج سال زمان برای ساخت زیرساخت‌های ویپاد


پاکروان‌نژاد درباره مسیر توسعه ویپاد توضیح داد که این محصول نتیجه حداقل پنج سال تلاش برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها است و گفت: «درست است که اکنون ویپاد در مدت دو سال به ۵۰ هزار تسهیلات روزانه رسیده است، اما نزدیک به پنج سال است که روی زیرساخت‌های آن کار شده است و این مسیر بر اساس همان چشم‌اندازی بوده که بانک پاسارگاد برای آینده خود ترسیم کرده است. در طراحی این زیرساخت‌ها، چندین نکته برای ما اهمیت ویژه‌ای داشت؛ اول اینکه این سیستم باید مقیاس‌پذیر باشند. از دیگر کلیدواژه‌های مهم در این مسیر، دسترسی کامل دیجیتالی به خدمات مالی است. حتی در تسهیلات پیمان که مبلغ آن بالاتر است و نیاز به وثیقه دارد، تلاش شده تمامی فرایندها به‌صورت دیجیتال انجام شود. برای این منظور، فرایندهای مختلفی از جمله افتتاح حساب جاری غیرحضوری، احراز هویت دیجیتال و استفاده از چک الکترونیکی در دستور کار قرار گرفته است. این تحولات نشان‌دهنده تعهد ویپاد به دیجیتالی شدن کامل فرایندها است، به‌گونه‌ای که نیازی به مراجعه حضوری به شعبه نباشد و فرایندها به‌صورت خودکار اجرا شود.» 


سه‌گانه موفقیت در ویپاد


یکی دیگر از اهداف ویپاد، تسریع در فرایند ارائه تسهیلات است. پاکروان‌نژاد در این باره توضیح داد: «یکی از موضوعات دیگری که تلاش می‌کنیم به آن پایبند باشیم، امکان دریافت تسهیلات در کمتر از سه دقیقه است. این هدف در تمام مدل‌ها و سبدهای تسهیلاتی طراحی‌شده مدنظر قرار گرفته است و در طراحی‌های آینده نیز به‌عنوان یکی از اصول مهم دنبال خواهد شد.» 

رضا قربانی در حال گفت‌وگو با مدیران داتین

به گفته او، ویپاد برای اقشار گوناگون جامعه، از کم‌درآمد تا درآمد بالا، محصولات متفاوتی ارائه کرده است و به نیازهای متنوع افراد توجه دارد. برای مثال، سبد تسهیلاتی خاصی را برای افراد کم‌درآمد تحت عنوان طرح پشتوانه طراحی شده است. یا کسانی که دستمزد روزانه دریافت می‌کنند، می‌توانند از طرح پیش­درآمد استفاده کنند. همچنین برای کسانی که به منابع مالی بیشتری دسترسی دارند، تسهیلات «برآیند» یا «پیمان» ارائه می‌شود. این تنوع باعث می‌شود ویپاد بتواند به نیازهای اقشار مختلف جامعه پاسخ دهد.

مدیر توسعه محصول ویپاد در ادامه به چالش‌های پیش رو اشاره کرد و توضیح داد که این چالش‌ها طبیعی هستند و مانعی برای ادامه مسیر نیستند. او بیان کرد: «ما در ویپاد به یک سه‌گانه اعتقاد داریم که برای پیشرفت نیاز است هر سه بخش آن کنار هم باشند. ابتدا بانکی با چشم‌اندازی بزرگ. سپس یک شرکت فناوری که باید نیازهای بانک را به‌درستی و در زمان مناسب شناسایی کرده و با دید آینده‌نگرانه راه‌حل‌های مناسب را ارائه دهد. در نهایت، همان بانک باید بتواند از این فناوری و محصولات در سیستم خود استفاده کند. اگر هرکدام از این سه بخش‌ها نباشند، ادامه مسیر سخت و کند خواهد بود. در ویپاد، با همکاری این سه بخش توانسته‌ایم اتفاق خوشایندی را رقم بزنیم.» 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.