راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگو با دو نویسنده جسور که نمی‌خواهند نامشان فاش شود / چه ایده‌ای پشت کتاب پایان بانکداری است؟

چندی پیش در مطلب تحت عنوان «پیش‌بینی یک بانکدار از پایان بانکداری / می‌توانیم به‌جای بانکداری، کار بهتری انجام دهیم» خبر از انتشار یک کتاب جنجال برانگیر در دنیا دادیم.  ناشر مستقل اروپایی زیرو / وان اکونومیک کتاب جدیدی را درباره‌ی پایان بانکداری منتشر کرد. این کتاب با نام «پایان بانکداری: پول، اعتبار و تحول دیجیتالی» توسط یک متخصص اقتصاد کلان و یک سرمایه‌گذار بانکی نوشته شده و به خاطر چشم‌انداز جدیدی که نسبت به بحران مالی سال ۲۰۰۸ – ۲۰۰۷ دارد بسیار مورد تحسین قرار گرفته است. در ادامه گفت‌وگو کوتاهی با نویسندگان این کتاب آمده است. لازم به ذکر است این دو نویسنده نامشان در کتاب نیز منتشر نشده و در قالب نام مستعار کتاب را منتشر کرده‌اند.

.

کتاب‌های زیادی درباره بانکداری وجود دارد چرا شما کتاب دیگری نوشتید؟

کتاب‌های بسیاری ادعای تشریح مشکلات بانکی را دارند اما بسیاری از آن‌ها در دستیابی به‌ بطن مسئله دچار ناموفق هستند. بعضی نویسنده‌ها بحران مالی 2007-2008 را حاصل کلاه‌برداری بانکدارهای طماع از زنان بیوه و یتیمان می‌دانند.

داستان‌های جنجال‌برانگیز برای خواننده سرگرم‌کننده هستند. ولی شناسایی جنبه‌های غیرقابل تغییر طبیعت انسانی به‌عنوان ریشه همه بدی‌ها نادیده گرفته می‌شود. این مسئله مانع بحران‌های مالی آینده نمی‌شود.

تکه‎‌های رگولاتوری جزئی که توسط اقتصاددان‌ها و سیاستمدارها به‌عنوان پاسخ استاندارد به بحران‌های مالی شناخته شده است درست نیست. مشکلات رایج بانک‌ها عمیقا در سیستم مالی نهفته‌اند. تغییرات اساسی نیاز است و درواقع برخی اقتصاددان‌ها به پیشنهاد اصلاحات بنیادی روی آورده‌اند که در اصل دهه‌های قبل مطرح شده است.

اما تا زمانی که تئوری‌های قدیمی درس‌های ارزشمندی برای آموزش دارند ما متوجه می‌شویم که راه‌حل‌های قدیمی برای حل مشکلات امروز بانک‌ها کارآمد نیستند. با ناامیدی از روش‌های موجود در برابر بانک‌ها و مشکلاتشان ما تصمیم به نوشتن «پایان بانکداری» گرفتیم.

.

چرا این عنوان را برگزیدید؟

پایان بانکداری نتیجه یک مشورت مفید است و ما این عنوان را به دلیل خوبی انتخاب کردیم. ما دریافتیم بانکداری راه معقولی برای سازمان‌دهی سیستم مالی در عصر صنعتی بوده است ولی با گسترش فنّاوری اطلاعات از کنترل خارج شده است.بحران مالی 2007-2008 اثر اجتناب‌ناپذیر بانکداری در عصر دیجیتال بود.

سابق بر این پتانسیل تغییر انقلاب دیجیتال فهمیده می‌شد و این مسئله گواهی بر این بود که به‌زودی بانک‌ها دیگر مطرح نخواهند بود. دلیل اینکه قسمت عمده‌ای از این کتاب به طرح بحث سیستم مالی عصر دیجیتال که بر اساس بانکداری بنا نشده است می‌پردازد همین است. و باز به همین دلیل ما نام این کتاب را پایان بانکداری گذاشتیم.

.

چه کسی پشت پایان بانکداری ایستاده است؟

ما ایده‌های خود را تحت نام مستعار جاناتان مک میلان منتشر کردیم. پشت این نام دو نویسنده هستند که هر دو در دنیای مالی و اقتصادی تجربه‌های خوبی دارند. یکی از آن‌ها در بخش سرمایه‌گذاری بانکی بانک جهانی کار کرده است. او یک متخصص مالی که هیچ‌چیز را بیش از تحلیل ترازنامه‌ها و فلوچارت‌های سیستم و داده‌های تراکنش دوست ندارد. وی، در سمت خود، به نظرات دسته اول کارکرد مراکز مالی نیویورک و لندن دسترسی دارد. برای جلوگیری از افشای نام این نویسنده کتاب با نام مستعار چاپ شده است.

نویسنده دیگر روش آکادمیک را در پی گرفته است. وی مشتاق یادگیری است و دو مدرک کارشناسی (لیسانس) در اقتصاد و روابط بین‌الملل دارد. وی کارشناسی ارشد فلسفه در اقتصاد از دانشگاه کمبریج و دکترای اقتصاد از انستیتو فناوری فدرال سوییس در ETH زوریخ دارد. وی در تحقیقاتش تاثیر بانکداری و قانون بانکداری را بر پایداری اقتصاد کلان و رفاه مطالعه کرده است. او هم‌اکنون سردبیر اقتصادی نئو زوخِر زیتونگ (Neue Zurcher Zeitung) در روزنامه سوییس است.

هیچ‌کدام از ما وابستگی سیاسی ندارد و منافع اقتصادی خاصی نداریم. هر چه ما انجام می‌دهیم برای یک هدف است: گسترش ایده‌هایی که در پایان بانکداری آورده‌ایم.

منبع: ماه‌نامه پرداخت و بانکداری الکترونیک عصر ارتباط؛ شماره 16

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.