راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پایان بانکداری: پول، اعتبار و انقلاب دیجیتال / نگاهی به 3 بخش کتاب پایان بانکداری

پشت نام مستعار جاناتان مک میلان یک متخصص اقتصاد کلان و یک سرمایه‌گذار بانکی متحد شده‌اند تا یک پیشنهاد محرک برای بازیابی یک سیستم مالیبدون بانکداری بسازند. درحالی‌که نویسندگان برآنند که کتاب برای متخصصین اقتصاد و مالی است پایان بانکداری با وضوح کافی برای داشتن درخواست‌های گسترده‌تر (اقشار مختلف) نوشته شده است.

.

بخش اول: عملکرد بانک‌ها

نویسندگان با مروری بر سیستم بانکداری در فصل یک که شامل تعاریف مالی است آغاز می‌کنند و جزییات عملکرد بانک‌ها را توضیح می‌دهند. این بخش مقدمه مفیدی است برای همه علاقه‌مندان به اینکه بانکداری سنتی طی صدها سال چگونه عمل می‌کرده است.

.

بخش دوم: بانکداری عصر دیجیتال

بخش دوم سیری در بانکداری عصر دیجیتال است. در این فصل یک بحث متقاعدکننده درباره بحران مالی 2007-2008 گنجانده شده است. درحالی‌که نویسندگان پیشنهاد می‌کنند که اتخاذ سیاست‌هایی جدی برای جلوگیری از سقوط کامل سیستم مالی ضروری است، به این مسئله هم اشاره می‌کنند که یک سقوط مقیاس بزرگ از حالت ناکارآمد کنونی سیستم بدتر است. این بخش دوم کتاب است که به‌طور مؤثر برای بحث مرکزی نویسنده آماده می‌سازد؛ بحران مالی اثباتی است بر این مدعا که بانکداری عمر چندانی نخواهد داشت.

.

بخش سوم: حذف بانکداری

در بخش سوم نویسندگان برنامه خود را برای یک نظام مالی که بانکداری را از معادلات حذف می‌کند ارائه می‌دهند. به گفته نویسندگان این اتفاق به دلیل انقلاب دیجیتال ممکن است. آن‌ها می‌نویسند: یک سیستم مالی بدون بانکداری یک سیستم مالی بدون پول درونی خواهد بود. سیستم مالی بدون بانکداری عملکرد پول و اعتبار را جدا خواهد کرد و مرزهای مشخصی بین حوزه‌های عمومی و خصوصی ایجاد خواهد کرد. ازآنجاکه برخی خوانندگان ممکن است دیدگاه مطرح‌شده درباره پایان بانکداری را به‌سادگی بازتعریف فنی بانکداری تصور کنند، نویسندگان یک نمونه سریع برای بررسی عملکرد سیستم بدون ضعف‌های ذاتی سیستم موجود ارائه می‌کنند.

The-End-Banking-Book-Index-way2pay-93-11-23

آن‌ها می‌نویسند: بانکداری خارج از کنترل است و به‌جای تلاش برای تصحیح آن ما باید برای پایان آن آماده شویم.

پایان بانکداری تحریک‌آمیز، جسور و رؤیایی تصور می‌شود و شکی نیست ازنظر برخی جدال‌برانگیز تصور خواهد شد. هنوز نویسندگان راه‌حل زیبایی ارائه می‌کنند که به مراجع کاملی تکیه دارد بنابراین آن‌ها مطمئن هستند که از بروز بحران مالی بزرگ دیگری جلوگیری خواهند کرد. این کتابِ رؤیایی، برنامه‌ای جسورانه برای حذف بانک‌ها ارائه می‌کند.

منبع: ماه‌نامه پرداخت و بانکداری الکترونیک عصر ارتباط؛ شماره 16

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.