راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سینما، مکانی برای نوآوری صنعت پرداخت و ارزش آفرینی برای مشتریان

آخرین‌باری که تجربه خرید خیلی خوبی داشتید، مربوط به چه‌زمانی می‌شود؟ برای من که در شب گذشته اتفاق افتاد. اگر بخواهم توضیح دهم، باید بگویم دو سالی می‌شد که به سینما نرفته‌بودم. آخرین‌باری که به سینما رفتم، زمین سینما چسبناک بود، ذرت بوداده‌ای که خریدم سرد بود، و بعد از این‌که حداقل 30 دلار هزینه کردم، احساس کردم سرم کلاه رفته و تلکه شده‌ام.

اکنون این سینما بازسازی شده است. همسرم با این قول که یک ذرت بوداده رایگان و 5 درصد تخفیف بلیت می‌گیریم، من را متقاعد کرد تا برای دیدن فیلم دختر ازدست‌رفته (Gone Girl) به سینما برویم. تجربه خیلی خوبی بود. همسرم بلیت‌ها را اینترنتی خریداری کرد و با پرداخت یک دلار بیشتر، محل صندلی‌ها را نیز انتخاب کرد. وقتی به سینما رسیدیم، در ظرف 30 ثانیه بلیت‌ها را از یک دستگاه خودپرداز گرفتیم.

سینما تمیز و پاکیزه بود. صندلی‌ها راحت بود. ذرت بوداده داغ و تازه بود (و همان‌طور که گفتم رایگان). حتماً می‌گویید خوش به حال من.

همه ما برای پول خود ارزش قائلیم. افرادی که در بین سال‌های 2004 تا 2008 میلادی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدند، درست قبل یا در زمان بحران بزرگ اقتصادی وارد بازار کار شدند. ما اندکی نگران و خسته‌ایم و دوست نداریم احساس کنیم از ما کلاه‌برداری شده و یا تلکه شده‌ایم. واکنش شدید در اعتراض به هزینه ماهیانه 5 دلاری برای حساب‌های جاری بانکی در «بانک آمریکا» را یادتان هست؟

در همین حین، متقاضیان سرویس‌های نِت‌فلیکس و هولو پلاس (تلویزیون آنلاین) در حال افزایش است، زیرا شرکت‌ها در حال ارائه خدمات متناسب با نسل ما هستند. چه‌زمانی طول خواهد کشید تا شبکه ESPN به سه میلیون کاربری که تلویزیون کابلی ندارند نیز خدمات ارائه دهد؟

این چه ربطی به پرداخت دارد؟ خیلی هم ربط دارد. پس از تجربه‌ای که آن شب در سینما داشتم، با خود فکر کردم که چگونه می‌شود با استفاده از فناوری‌های امروزی، این تجربه را حتی بهتر کرد. آیا می‌شود بلیت را به تلفن همراه ارسال کرد و وقتی‌که به سینما می‌روید از آن اسکن گرفته شود؟ چه می‌شود اگر به‌جای ذرت بوداده رایگان، امکانی فراهم شود که بتوان یک نرم‌افزار موبایلی داشت و بلیت را از طریق پایانه فروش غیرتماسی (اِن‌اِف‌سی) خریداری کرد؟

استفاده از تحلیل‌های آنی برای ارائه فروش‌های ویژه چطور؟ آیا سینما می‌تواند از روش‌های قیمت‌گذاری جدیدی استفاده کند؟ اگر یک فیلم به میزان فروش موردنظر در روز نرسد، آیا می‌شود قیمت‌گذاری‌های متفاوت و یا تخیف‌هایی ارائه داد؟ شاید دفعه بعدی که سوار هواپیما شدید، همان مبلغی که فرد کناری پرداخت کرده، نداده باشید. آیا سینماها می‌توانند (یا نمی‌توانند) از این روش برای افزایش سودآوری خود بهره بگیرند؟

داشتن تصویری جدید از مصرف‌کننده، کاری است که باید اتفاق بی‌افتد. علایق آن‌ها چیست؟ چه‌چیز می‌تواند آن‌ها را ترغیب کند بیشتر از هر 18 ماه یک‌بار به سینما بروند؟ چگونه در سینما خرج می‌کنند؟ کدام مشتری(ها) احتمال دارد دوستان خود را نیز همراه خود بیاورد و باعث سودآوری بیشتر شود؟ سینما چگونه می‌تواند برای مصرف‌کننده ارزش‌آفرین باشد؟

تجارت و پرداخت تماماً درباره ایجاد ارزش است؛ به‌خصوص برای افراد بالغ هزاره سوم. اگر می‌خواهید ارزش‌آفرین باشید، باید مشتریان خود را بشناسید. از مشتری‌های خود چه می‌دانید؟ هر چندوقت یک‌بار به شعبه شما می‌آیند (یا اصلاً به شعبه می‌آیند)؟ چقدر برای انجام پرداخت‌های خود، وارد اینترنت می‌شوند؟ چگونه قبض‌های خود را دریافت (و پرداخت) می‌کنند؟ چگونه می‌توانید خدمات بیشتری به مشتریان خود بفروشید؟ آن‌ها چگونه می‌توانند فروش شمارا افزایش دهند؟

 ترجمه: مینا والی

منبع: ماه‌نامه پرداخت و بانکداری الکترونیک عصر ارتباط؛ شماره ۱۶

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.