راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راهی نیست جز شبکه‌های اجتماعی B2C

شبکه‌های اجتماعی B2C بستری هستند برای معکوس نمودن روند بازار. تا آنجا که در بیلبوردها دیده می‌شود، شرکت‌های ما هنوز محصولات خود را به ضرب‌وزور تبلیغ به مشتریان ارائه می‌کنند و این در حالی است که علیرغم مفهوم ایجاد نیاز در بازار عموما تقاضا راه خود را به عرضه پیدا می‌کند و نه برعکس.

هنوز مجبوریم برای پیدا کردن گزینه‌های موردنیاز خود در خرید یک کالا یا سرویس، دست به دامان موتورهای جستجو شویم و به‌عنوان یک تحلیلگر داده‌ها عمل کنیم. دیری نخواهد پایید که شبکه های اجتماعی مبتنی بر کسب و کار، رقابت سنگینی در اینترنت را به راه خواهند انداخت تا از این به بعد تقاضا حرف اول را بزند. کسب و کارها مجبور خواهند شد که محصولات خود را به نحوی کاملا شخصی‌سازی‌شده در اختیار مشتری‌ها قرار دهند.

همچنین مجبور به شفاف‌سازی و افزایش رقابت‌پذیری خواهند شد و این نتیجه‌ای جز افزایش رضایت‌مندی مشتریان نخواهد داشت. پس کسب‌وکارها فرامی‌گیرند که به‌جای هزینه بیش‌ازحد در پاساژها و فروشگاه‌ها، وقت بیشتری برای تولید بهتر و امکانات مجازی ارتباط با مشتریان صرف کنند. حال دیگر صرف نخواهد کرد که به‌صورت فله‌ای جنسی را در چین تولید کنیم و مشتریان چون چاره دیگری ندارند آن را بپذیرند. صدالبته دلالی در هیچ جای دنیا پایان نیافته و نخواهد یافت، لیکن شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر کسب و کار ضمن کاهش تبعات این شغل آن را به سمت برنامه‌ریزی منابع سوق خواهد داد که ارزش‌افزوده معناداری را با خود همراه می‌کند.

وقتی آینده ذکرشده در بالا را متصور شوید، دنیای پرداخت را ناگزیر از ورود جدی به آن می‌بینید. دیگر امکان فرآیند سنتی ارائه خدمات پرداخت به کسب و کارها با مشقات حال حاضر نیست. کسب و کارها باید به‌راحتی بتوانند از بسترهای در اختیار استفاده کنند. بستری مشترک و قابل مدیریت توسط ابزارهای گوناگون. میزان زیادی از پول در دست مردم در این شبکه‌ها به چرخش خواهد افتاد و به‌راحتی می‌توان زیربنای بسیاری از خدمات موردنیاز را برای مردم تعبیه کرد. این ارتقای سطح زندگی چاره‌ای ندارد جز ایجاد مفهوم کامل پول مجازی و الکترونیکی که عاملی باشد برای استاندارد‌سازی تعاملات مالی.

بانک‌ها به‌عنوان محل‌هایی برای سرمایه‌گذاری به شکل حاضر دیگر معنا نخواهند داشت و صرفا شرکت‌های سرمایه‌گذاری باقی خواهند ماند که به کمک پول در گردش این شبکه‌های اجتماعی عامل گسترش اقتصادی جامعه خواهند شد. مردم چه بخواهند یا نخواهند پولشان در اختیار رشد اقتصادی کشور خواهد بود و شوک‌های اقتصادی ناشی از گرایش‌های مالی برخی سرمایه‌داران در کمترین زمان قابل‌شناسایی و کنترل خواهد بود. نود درصد پول‌ها، دیجیتال خواهد شد و بانک‌های مرکزی نقشی به‌کل متفاوت ازآنچه اکنون دارند را بایستی ایفا کنند. برد با شرکت‌هایی در حوزه خدمات کسب و کار خرد، ارزش‌افزوده و پرداخت است که زودتر متوجه این بازار شده و زیرساخت‌های خود برای این مسیر را هر چه زودتر تأمین کنند.

 حمیدرضا آموزگار؛ قائم مقام پروژه میدکو فناپ

منبع: ماه‌نامه پرداخت و بانکداری الکترونیک عصر ارتباط؛ شماره 16

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.