راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فناوری لزوماً تضمین‌کننده موفقیت یک کسب‌وکار نیست / فناوری‌ها ابزار هستند، نه هدف

مهدیه چوپانی، مدیرعامل ایمنتا / پیشرفت روزافزون فناوری‌ها و گسترش استفاده از آنها، تغییر و تحولات شگرفی را در دنیای کسب‌وکار رقم زده است. تلاقی فناوری با هر صنعت، مفاهیم و موضوعات جدیدی را وارد دنیای علم و تجارت کرده؛ مانند اینشورتک که تقاطع میان فناوری و بیمه است. اما اگر از فعالان استارتاپی سؤال کنید، به این نکته اذعان می‌کنند که فناوری لزوماً تضمین‌کننده موفقیت یک کسب‌وکار نیست. فناوری‌ها برای حل چالش‌ها به کار می‌روند، اما گاهی کسب‌وکارها فناوری را بدون هدف خاصی به ‌کار می‌گیرند.

یکی از معضلاتی که ما در صنعت بیمه داریم، تب ارائه محصول جدید و اولین‌بودن است. گاهی دیده می‌شود که شرکت‌های بیمه و اینشورتک‌ها، خدمت و محصول جدیدی را طراحی و ارائه می‌دهند که فارغ از آنکه بتوان صفت اولین یا جدید را به آن نسبت داد، تناسبی با هدف اصلی کسب‌وکار ندارد. در واقع استفاده صرف از یک فناوری بدون شناخت عمیق آن و همچنین مشخص‌بودن هدف اصلی کسب‌وکار، ما را از مسیر منحرف کرده و به سوی بیراهه می‌کشاند. شرکت‌های بیمه و اینشورتک‌ها می‌بایست از فناوری‌های نوین مانند بلاکچین، اینترنت اشیا و… برای حل چالش و پاسخ به مسئله‌ای استفاده کنند، نه آنکه هیچ هدف مشخصی غیر از رقابت با دیگران و سودای اولین‌بودن نداشته باشند.

مسافری را تصور کنید که قصد عزیمت به یک مقصد مشخص دارد؛ فناوری‌ها برای کسب‌وکار، مانند ابزار و وسایلی هستند که مسافر به تناسب نیاز خود و با توجه به مقصدی که در پیش دارد، در کوله خود قرار می‌دهد. در صورتی که مسافر، وسایل لازم برای مقصد را با خود به همراه نداشته باشد، ممکن است در مسیر دچار مشکلات جدی شود یا حتی جان او به خطر بیفتد. همچنین برداشتن وسایل اضافی بار او را سنگین کرده و حرکتش را کند می‌کند.

اما علاوه بر انتخاب ابزارهای مناسب، مسافر برای رسیدن به مقصد به یک قطب‌نما نیاز دارد تا از مسیر منحرف نشود. یک انحراف کوچک از مسیر درست در ابتدای راه می‌تواند مسافر را به‌طور کلی از مقصد نهایی‌اش دور کند. یک کسب‌وکار نیز برای رسیدن به هدف نهایی، به قطب‌نما نیاز دارد تا هر انحراف کوچک از مسیر را به‌سرعت شناسایی و اصلاح کند.

  • ابتدا هدف را مشخص کنید: هدف اصلی کسب‌وکارتان چیست؟  کسب‌وکار شما چه مشکلاتی را در اکوسیستم بیمه حل خواهد کرد؟ قرار است کدام نیازهای مشتریان و صنعت بیمه را پاسخ دهید؟ هدف اصلی کسب‌وکار، نقطه ثابت شما در این دنیای در حال چرخش و پیچیده اکوسیستم استارتاپی و صنعت بیمه است. اگر در ابتدای مسیر قرار دارید، لازم است پاسخ این سؤالات را بیابید و اگر در میانه مسیر هستید، با پاسخ به این سؤالات، بار دیگر مروری بر هدف و اهداف اصلی کسب‌وکارتان داشته باشید.
  • مولد باشید نه تقلیدگر: اصیل‌بودن، آن چیزی است که کسب‌وکار شما را از دیگران متمایز می‌کند. امروزه شاهد فعالیت شمار زیادی از استارتاپ‌های اگریگیتور بیمه هستیم که امکان مقایسه، مشاوره و خرید آنلاین بیمه را برای مشتریان فراهم می‌کنند. در صورتی که با نگاهی به نمودار رضایت-اهمیت در این حوزه، آشکار می‌شود که راه‌حل‌های ارائه‌شده به‌خوبی توانسته رضایت مشتریان را جلب کند و قدم‌گذاشتن در این اقیانوس سرخ امری منطقی به ‌نظر نمی‌رسد. در صنعت بیمه ایران ما همچنان در یک فضای سنتی با ارائه حداقل پوشش‌های بیمه‌ای قرار داریم و این در حالی است که ریسک‌های نوظهور نیازمند توجه و ارائه راه‌حل مناسب هستند.
  • قطب‌نما را تنظیم کنید: مانند عقربه قطب‌نما که به سمت یک قطب مغناطیسی نشانه می‌رود، قطب‌نمای کسب‌وکار نیز سازمان را به سوی هدف اصلی هدایت می‌کند. برای مثال استارتاپ لموناد از ابتدا با هدف ایجاد تغییر و تحول در صنعت بیمه و تبدیل بیمه از یک موضوع خسته‌کننده به یک موضوع جذاب در ذهن افراد شکل گرفت. لموناد به‌خوبی قطب‌نمای کسب‌وکارش را برای رسیدن به این هدف تنظیم کرد و با از بین بردن ساختارهای بوروکراتیک در بیمه، زمین بازی را تغییر داد. همچنین سهم بیش از ۸۰درصدی افرادی که برای اولین بار دست به خرید بیمه زده‌اند، در میان مشتریان لموناد، به‌خوبی گواه این مسئله است که لموناد موفق شده تغییرات مثبتی راجع به بیمه در باورهای مشتریان ایجاد کند.
  • انحراف از مسیر را شناسایی و اصلاح کنید: گاهی ممکن است در این سفر طولانی و پرفرازونشیب، کمی از مسیر اصلی منحرف شوید؛ اگر در همان ابتدا این انحراف را شناسایی و برطرف نکنید، مسیر شما در بلندمدت به بیراهه می‌رود. از فناوری‌ها و ابزارها با چاشنی نوآوری و خلاقیت بهره ببرید و در مسیر درست حرکت کنید تا هدف اصلی کسب‌وکارتان را محقق سازید.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.