راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی یک کسب‌وکار نوآورانه بانکداری همراه / بخشی از گفت‌وگوی برت کینگ و کریس اسکینر درباره مووِن

کریس اسکینر از افراد شناخته شده در صنعت بانکداری است و در زمینه تاثیر فناوری بر بانکداری در نقاط مختلف جهان سخنرانی‌های زیادی کرده است. او همچنین گروهی را در اروپا با نام Financial Services Club هدایت می‌کند که در ۸ کشور فعالیت دارد و در آن به بررسی آینده بانکداری و بیمه می‌پردازند. کریس اسکینر اخیرا کتاب «بانک دیجیتال» را منتشر کرده است که هنوز در ایران در دسترس نیست. کریس اسکینر در بخش پایانی کتاب خود گفت‌وگوهایی خواندنی با افراد صاحب نظر این حوزه داشته است که یکی از آن‌ها گفت‌وگویی اس با بِرِت کینگ.

بِرِت کینگ به‌دلیل نظریات خود در مورد آینده بانکداری در کتاب تأثیرگذار «بانک 2.0» در سال 2010 شهرتی جهانی کسب کرد. پس از مسافرت‌های خود به کشورهای مختلف دنیا و سخن‌رانی برای بانک‌ها و سرمایه‌گذاران درباره اندیشه‌های خود، متوجه این شد که موقعیت خیلی مناسبی برای ایجاد مفهوم بانکی جدید بر پایه نوآوری‌های گوشی‌های هوشمند دارد. درنتیجه، بِرِت کینگ شروع به فراهم کردن پیش‌نیازهای بانک جدید خود به نام مووِن (Moven)، در سال 2011 کرد و در اوایل 2013 آن را راه‌اندازی کرد. آنچه در ادامه می‌خوانید بخشی کوتاهی است از گفت‌وگو کریس اسکینر با بِرِت کینگ در خصوص مووِن.

 .

اسکینر: مووِن چیست و پیشینه آن به چه صورت است؟

کینگ: مووِن به‌عنوان یک مفهوم و ایده در ماه جولای 2010 و زمانی که در حال انتشار کتاب بانک 2.0 بودم، شکل گرفت. من برای گروهی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری، تولیدکنندگان فیلم و کارآفرینان واقع در لس‌آنجلس سخنرانی داشتم و آن‌ها حدود یک ساعت درباره نظرم در مورد آینده بانکداری از من سوال‌های مختلفی پرسیدند. من در مورد این می‌گفتم که چگونه تلفن همراه بازی را تغییر خواهد داد و از این مهم‌تر، این حقیقت که بانک‌های سنتی چگونه ارزش واقعی تلفن همراه را درک نکرده‌اند. این مسئله من را به این فکر واداشت که موقعیت ایجاد بانکداری به سبک آمازون و یا فیس‌بوک مبتنی بر تلفن همراه کاملا وجود دارد. بانک‌های سنتی به این تغییرات واکنشی کند نشان می‌دهند.

پس‌ از این دیدار و سخنرانی به خانه برگشتم و بلافاصله نام شرکت «حرکت کن و بانکداری کن » را ثبت کردم که به‌اختصار می‌توان آن را مووِن بانک نام برد. شروع این ایده تماما در مورد این بود که چگونه جِن وای می‌تواند از یک حساب بانکی استفاده کند، پس نام آن، این مفهوم را می‌رساند که بانک باید به‌صورت توامان و همراه شما باشد و هم‌چنین تمایل ما به یک حساب بانکی جِن وای بودن را مشخص می‌کند.

سپس یک گروه تشکیل دادم و کارهای اولیه را شروع کردیم. تصمیم گرفتیم نام «بانک» را از روی خود برداریم زیرا در این صورت باید مجوز فعالیت بانکی می‌گرفتیم و متقاعد کردن خود برای این کار، سخت بود. درنهایت تصمیم گرفتیم که بانک‌بودن برای ما چیز خیلی جالبی نیست. هم‌چنین متوجه این شدیم که رفته‌رفته مشتریان‌مان در دیدارهایی که با آن‌ها داریم، ما را مووِن خطاب می‌کنند، پس با گذشت زمان متوجه شدیم تصمیم عاقلانه‌ای بود که خود را مووِن نام‌گذاری کنیم.

مسئله کاربردپذیری و کارایی نیز در این میان وجود داشت. به‌عنوان یک استارت‌آپ، کارهای خیلی زیادی برای انجام‌دادن در یک‌زمان وجود دارد و ما تصمیم گرفتیم تمرکز خود را بر روی مشتریان در حال ظهور دنیای دیجیتال و تلفن همراه معطوف کنیم تا این‌که بخواهیم به امور بانکی بپردازیم. این کار به نظرمان منطقی بود زیرا حوزه بانکی به اندازی کافی پیشرفته و پیچیده بود، بنابراین تصمیم گرفتیم برای فرآیندهای یک‌پارچه خود، با یک بانک وارد همکاری شویم و بیشتر بر ایجاد کردن یک تجربه مشتری عالی تمرکز کنیم، تا این‌که بخواهیم توجه خود را معطوف به ایجاد یک سیستم یک‌پارچه و دیگر ملزومات یک بانک کنیم، زیرا این در بازار آمریکا، رقیب به فراوانی یافت می‌شود.

 .

اسکینر: آیا حوزه پردازش بانکی بزرگ‌ترین چالش است؟

کینگ: در این مدت، چالش‌های زیادی وجود داشته است. به‌طور مثال، ما اولین اقدامات تخصیص بودجه را در تابستان 2012 انجام دادیم تا در سال 2013 شروع به کار کنیم. ما یک همکار بانکی و یک شرکت برای پردازش‌های پرداخت را پیدا کردیم. انتخاب این شرکت پردازش را بر اساس توانایی آن برای ارائه اطلاعات تحلیلی آنی و بازخورد در مورد نحوه پرداخت‌هایی که مردم انجام می‌دهند، انجام دادیم.

این به آن معنی بود که این شرکت پردازش باید بتواند تمام اطلاعات هر تراکنش را به دست آورد و این در حالی بود که تنها دو شرکت پردازش در آن زمان در تمام آمریکا وجود داشت که می‌توانست این درخواست ما را انجام دهد. ما تی‌ایکس‌ویا که یکی از این دو شرکت بود را انتخاب کردیم. درست شش ماه قبل از راه‌اندازی، گوگل این شرکت را تصاحب کرد و گفت که نمی‌خواهد شخص دیگری را بر روی پلتفرم تی‌ایکس‌ویا داشته باشد زیرا می‌خواست آن را به‌طور انحصاری برای کیف پول گوگل استفاده کند.

این برای ما به این معنی بود که تنها چند هفته قبل از راه‌اندازی، باید به دنبال یک شرکت پردازش دیگر می‌رفتیم که عملا کار بسیار سختی برای ما بود. زمانی که یک شرکت دیگر را برای همکاری پیدا کردیم، بانک همکار ما نیز اعلام کرد که استراتژی خود را تغییر داده و اولویت‌های دیگری را برای خود دارد و بنابراین ما دیگر در برنامه کاری آن‌ها جایی نداشتیم و باید اندکی این همکاری را به تاخیر می‌انداختیم. با این تفاسیر شما می‌توانید مشکلی که در آن زمان داشتیم را تصور کنید؛ با این‌که تنها شش هفته زمان داشتیم، توانایی انجام پرداخت‌های مسترکارت و یا ایجاد یک حساب سپرده بانکی را از دست داده بودیم.

این مشکلات، شکست پروژه مووِن را در آن زمان هشدار می‌داد، اما ما با خوش‌شانسی توانستیم یک بانک و شرکت پردازش دیگر را برای همکاری پیدا کنیم. این تغییر رویه سریع به این معنا بود که هنوز قادر به شروع به کار در ماه آوریل 2013 بودیم و می‌توانستیم نسخه آزمایشی سرویس را با شرکت‌های آشنا و دوست خود راه‌اندازی کنیم؛ درست قبل از این‌که اولین عرضه عمومی را در ابتدای ماه ژوئن داشته باشیم.

 رسول قربانی

منبع: هفته‌نامه عصرارتباط؛ شماره 689

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.