راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

۴۵ درصد زیرساخت دیجیتال از رده خارج شده و عمر پشتیبانی آنها به پایان رسیده است

فعالان حوزه زیرساخت دیجیتال در سومین پنل رویداد به نام چالش‌های کسب‌وکارهای ایرانی حوزه زیرساخت از موانع روبروی کسب‌وکارهایشان در این حوزه گفتند

سومین پنل رویداد زیرساخت دیجیتال با عنوان «چالش‌های کسب‌وکارهای ایرانی حوزه زیرساخت» با حضور اشکان امیرزاده ابراهیمی، مدیرعامل شرکت آداک فن‌آوری مانیا، محمدمهدی بشیرنژاد، معاون بازرگانی فالنیک، حسین اسلامی، مدیرعامل رمیس و فرشید گلزاده کرمانی، عضو هیئت‌مدیره صنایع مادیران برگزار شد.


بی‌اعتمادی یکی از چالش‌های حوزه زیرساخت دیجیتال است


اشکان امیرزاده ابراهیمی، مدیرعامل شرکت آداک فن‌آوری مانیا در این پنل عنوان کرد که اگر تیتر‌های محتوایی را که رسانه‌های راه‌کار در این مدت تهیه کرده‌اند و در سالن در حال نمایش است و در آن فعالان این حوزه چالش‌ها را در جمله‌ای بیان کرده‌اند، به‌صورت فهرستی در اختیار مسئولان قرار دهیم و به آنها رسیدگی شود، بخش زیادی از چالش‌های حوزه زیرساخت رفع خواهد شد.
او ادامه داد: «در کنار چالش‌هایی مانند ثبت سفارش و تخصیص، یکی از چالش‌های مهم در این حوزه موضوع اعتماد است. دولت فکر می‌کند کسب‌وکارهای این حوزه که به دنبال ثبت سفارش‌اند، صرفاً به دنبال کسب سود خودشان هستند و فکر نمی‌کند که ما از سویی برای مثال به دنبال تجهیز یک مرکز جدید برای ارئه خدمت به جامعه هستیم.»
او در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن اشاره به تعدد نهاد‌های رگولاتور در این حوزه به خاطر حساسیت بالای آن گفت: «کسب‌وکارها و نهاد‌های صنفی می‌توانند با ارائه داده‌هایی که دارند به رگولاتور در این حوزه کمک کنند. این کار می‌تواند باعث ایجاد اعتماد شود.»

اشکان امیرزاده ابراهیمی، مدیرعامل شرکت آداک فن‌آوری مانیا در پنل چالش‌های کسب‌وکارهای ایرانی حوزه زیرساخت

زیرساخت‌های کشور رو به فرسودگی می‌رود


محمدمهدی بشیرنژاد، معاون بازرگانی فالنیک با اشاره به تقسیم‌بندی نسل‌های سرور در سال ۱۴۰۳ گفت: «۴۵ درصد از تجهیزات ما از رده خارج شده و عمر پشتیبانی از آنها هم به پایان رسیده است. زمانی که قرارداد به پایان می‌رسد قطعات دیگر تولید نمی‌شود و پشتیبانی هم ندارد.»
او در ادامه عنوان کرد: «خلاصه این موضوع فرسودگی است. زیرساخت کشور رو به فرسودگی است و نیار به رسیدگی دارد. سیاست‌های دوگانه عامل این موضوع بوده است. روند واردات رو به نزول بوده و کالای جدید وارد نمی‌شود. همچنین استانداردهای مناسبی تعریف نمی‌شود و از این رو زیرساخت‌های کشور به سمت فرسودگی می‌رود.»
بشیرنژاد همچنین اظهار کرد: «در کل دنیا میزان فروش برندهای مختلف مشخص است و قابل تغییر نیست. اما باید زمینه فعالیت داشته باشند و برندی که خدمات خوبی ارائه می‌کند زمینه عرضه داشته باشد. ما در شرکت خود سعی کرده‌ایم آموزش را به صورت رایگان در اخیار عموم قرار دهیم تا آگاه‌سازی انجام شود. این رسالت اجتماعی اتفاق خوبی است که توسط شرکت‌ها انجام می‌شود.»
او در پایان درباره سیاست‌گذاری در این حوزه خاطرنشان کرد: «ما نه ارز نیمایی و نه اولویت‌بندی می‌خواهیم. گاهی تضاد منافع پیش می‌آید و تشکل هم شکل می‌گیرد اما به صورت فردگرا عمل می‌کند. این نگاه باعث می‌شود این کشتی غرق شود. بحث امنیت یکی از موضوعات مهم‌ در بحث فرسودگی است. خود شرکت‌ها هم استاندردها را رعایت نمی‌کنند و شرکت‌ها طبق شهود خود کار می‌کنند. اینکه ما بتوانیم بر اساسا استاندردها عمل کنیم بسیار اهمیت دارد تا امنیت کل اکوسیستم اطلاعاتی ما حفظ شود.»

محمدمهدی بشیرنژاد، معاون بازرگانی فالنیک در پنل چالش‌های کسب‌وکارهای ایرانی حوزه زیرساخت

جایگاه زیرساخت دیجیتال در حاکمیت، بخش خصوصی و مردم نامفهوم است


حسین اسلامی، مدیرعامل رمیس، در پنل چالش‌های کسب‌وکارهای ایرانی حوزه زیرساخت دیجیتال بیان کرد: «چالش‌های مشابه با صنایع دیگر داریم از جمله منابع انسانی و تامین مالی. بنابراین سوال اینجاست که در حوزه زیرساخت دیجیتال کجا قرار داریم؟»

او افزود: «نوع برخورد در این حوزه عجیب و غریب است، این اولین رویدادی است که به صورت تخصصی به زیرساخت دیجتال می‌پردازد. از سوی دیگر تفکیکی میان زیرساخت دیجیتال و حوزه‌های دیگر وجود ندارد. همچنان نگاه در حوزه زیرساخت دیجیتال این است که کالای لوکس است.»
اسلامی بیان کرد: «این در حالی است که در حوزه زیرساخت بستری ایجاد می‌کنیم که بانک‌ها، فروشگاه‌ها و … روی آن فعالیت می‌کنند. به عبارت دیگر سبک زندگی جدید مردم روی این زیرساخت قرار دارد.»

حسین اسلامی، مدیرعامل رمیس،‌ در پنل چالش‌های کسب‌وکارهای ایرانی حوزه زیرساخت

مدیرعامل رمیس با اشاره به این که زیرساخت در رسانه‌ها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: «جایگاه زیرساخت دیجیتال در حاکمیت و دولت، بخش خصوصی و مردم نامفهوم است. برای کسب‌وکارهای زیرساخت دیجیتال سقف گذاشته‌اند، می‌خواهند تامین‌کننده و تولیدکننده را کنار هم قرار دهند بنابراین رقابت در این حوزه بی‌معناست.»
او تاکید کرد: باید کنار هم بایستیم، منافع یک شرکت در میان نباشد و منافع تمام صنف در نظر گرفته شود. از سوی دیگر در حوزه زیرساخت دیجیتال در رفتارهای صنفی ضعف داریم و نتوانسته‌ایم صدای خود را به تصمیم‌گیرندگان برسانیم. تصویری که از ما وجود دارد، درست نیست. به کمک رسانه‌ها نیاز داریم تا این تصویر درست شود.
به گفته اسلامی، تحریم‌ها تنها باعث محدودیت نشده بلکه کشور را تبدیل به جزیره منفک کرده است.


برای ایجاد تغییر پارادایم در سیاست‌گذاری‌ها، به یک اتحاد استراتژیک نیاز داریم


فرشید گلزاده کرمانی، عضو هیئت‌مدیره صنایع مادیران در رویداد زیرساخت دیجیتال عنوان کرد: «من به‌عنوان کسی که یک کسب‌وکار بزرگ مقیاس را مدیریت می‌کند که شبیه شرکت‌های استارتاپی چابک نیست، از اکوسیستم انتظار دارم برای مسائل موجود راهکارهای as a service ارائه دهند.»
او به موضوع هوش مصنوعی و تأثیر آن در آینده اشاره کرد و بیان کرد که کسب‌وکارهای حوزه نرم‌افزار و زیرساخت دیجیتال باید با مشارکت یکدیگر اقدام به ارائه راهکارهای کامل کنند.
او در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: «برای ایجاد تغییر پارادایم در سیاست‌گذاری‌ها، نیازمند یک اتحاد استراتژیک میان فعالان این حوزه هستیم.»
او اضافه کرد که در این راستا اتحاد با اکوسیستم صنایع دیگر می‌تواند تأثیر این کار را افرایش دهد.

فرشید گلزاده کرمانی، عضور هیئت‌مدیره صنایع مادیران، در پنل چالش‌های کسب‌وکارهای ایرانی حوزه زیرساخت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.