راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از قطعات بازسازی‌شده تا چالش امنیت شبکه؛ وقتی زیرساخت‌ها فرسوده‌اند

بهناز رحمتی، مدیر فروش شرکت تهران فالنیک در گفت‌وگو با راه پرداخت به بهانه رویداد زیرساخت دیجیتال از نیازهای فنی سازمان‌ها می‌گوید

با گسترش نیازها در حوزه‌ی شبکه و زیرساخت‌های دیجیتال، چالش‌های اساسی در حوزه سخت‌افزار، به ویژه در تجهیزات دیتاسنترها، بیش از پیش خودنمایی می‌کنند. در آستانه برگزاری اولین رویداد سخت‌افزار و زیرساخت دیجیتال، بر آن شدیم که با بهناز رحمتی، مدیر فروش شرکت تهران فالنیک، درباره موانع و نیازهای فنی سازمان‌ها و دغدغه‌های تأمین تجهیزات به گفت‌وگو بپردازیم. او از چالش‌هایی مانند عدم توجه به عمر مصرفی قطعات، اثرات تحریم‌ها بر دسترسی به تکنولوژی‌های روز، و پیچیدگی‌های امنیتی پرده برمی‌دارد و ضرورت تغییر رویکرد به استفاده از فناوری‌های نوین را مطرح می‌کند.


عمر مصرفی قطعات؛ چالشی جدی در حوزه سخت‌افزار


یکی از مشکلات اساسی حوزه سخت‌افزار، استفاده از قطعات قدیمی است که با وجود عدم پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری توسط سازنده (به‌دلیل قدیمی بودن)، همچنان در سازمان‌ها به‌کار گرفته می‌شوند. بهناز رحمتی، مدیر فروش شرکت تهران فالنیک در این باره توضیح داد: «قطعات سخت‌افزاری مانند سرورها، عمر مصرفی مشخصی دارند. به‌عنوان مثال، شرکت HP پس از معرفی هر نسل از سرورهای خود حدودا سه تا پنج سال به فروش آن ادامه می دهد و سپس آن رده را بازنشسته می کند و هر رده‌ای که بازنشست می شود نهایتا تا پنج سال قطعات یدکی و خدمات نرم افزاری آن را پشتیبانی می‌کند و پس از آن دیگر هیچ پشتیبانی بابت آن محصول ارائه نمی‌دهد و اصطلاحا عمر خدمات آن محصول نیز به پایان می رسد.»

او ادامه داد: «با این توصیف سرورهای نسل هشتم و ما قبل آن با این توصیف از پشتیبانی قطعات و خدمات فنی برخوردار نیستند، اما در ایران، هنوز قطعات نسل G5 و G6 توسط مشتریان درخواست می‌شود و این دستگاه‌ها برای تعمیر به مرکز خدمات پس از فروش ما منتقل می شود که این امر نشان دهنده فعال بودن این تجهیزات در سازمان هاست؛ درحالی‌که در ما در بازار ایران همگام با بقیه جهان نسلG11  را عرضه می‌‌کنیم و نسل G12 نیز که به تازگی توسط اچ پی معرفی شده به‌زودی به بازار عرضه خواهیم کرد. به طور کلی، قائل نبودن عمر مصرفی برای تجهیزات موجب می‌شود که سازمان‌ها از قطعات غیر اصل برای تعمیر و ارتقا محصول قدیمی و با عمر مصرفی پایان یافته، استفاده کنند و برای گسترش ناوگان خود نیز (با توجه به قیمت پایین تجهیزات دست دوم) به این سمت سوق پیدا کنند، که منجر به چالش‌های امنیتی و پایداری در شبکه و هزینه‌های نگهداری بالاتر می‌شود.»


تحریم‌ها؛ مانعی جدی برای به‌روزرسانی و توسعه تجهیزات


رحمتی معتقد است تحریم‌ها در زمینه تأمین تجهیزات میان رده مانعی نیست و فقط موجب افزایش بهای تمام شده می‌شود، اما محدودیتی جدی برای تأمین محصولات با تکنولوژی بالا و خاص هست. او در این باره بیان کرد: «دسترسی به فناوری‌های خیلی خاص جدید، و منابع آموزشی کاربری تجهیزات به دلیل تحریم‌ها به‌شدت محدود شده است. این محدودیت‌ها تنها به تجهیزات ختم نمی‌شود؛ بلکه اخذ مدارک و گواهینامه‌های بین‌المللی برای متخصصان ایرانی نیز با مشکلاتی جدی مواجه است که این امر، ارتقای دانش و تخصص شبکه در کشور را به تعویق می‌اندازد. به علاوه، تحریم‌ها و به تبع آن محدودیت‌های ارزی سبب شده تا واردکنندگان نیز با پیچیدگی‌های روز افزون قوانین مواجه شوند و تجهیزات کمتری وارد کنند، که این امر، دسترسی به تجهیزات مناسب را محدود کرده و بازار تجهیزات متفرقه را رونق بخشیده است.»


تأثیر قطعات قدیمی و غیر استاندارد بر امنیت و کارایی شبکه


در بحث امنیت، رحمتی به خطرات استفاده از قطعات قدیمی و غیراصل اشاره کرد و گفت: «سازمان‌ها به دلیل محدودیت بودجه یا عدم پیروی از استانداردهای بین‌المللی، جایگزینی ناوگان قدیمی خود را به تعویق انداخته و حتی به استفاده از قطعات دست دوم و غیراصل روی آورده‌اند که این امر خود باگ‌های امنیتی و خطرات فراوانی را به‌همراه دارد. همچنین برخی از سازمان‌ها برای کاهش هزینه‌ها، به خرید تجهیزات بازسازی شده‌ای Refurbished روی می‌آورند که حتی توسط کارخانه‌های اصلی نیز باز تولید نشده‌اند و به‌صورت غیر استاندارد توسط کارگاه‌های غیر استاندارد داخلی ظاهر آن بازسازی می‌شوند. این مسائل منجر به آسیب‌پذیری‌های امنیتی در شبکه شده و خطر حملات سایبری و هک را افزایش می‌دهد.»


مشکلات کارایی و سرعت شبکه


مدیر فروش شرکت تهران فالنیک بر این باور است که کارایی و سرعت شبکه‌ها با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارند. او در این باره گفت: «بخشی از سرعت پایین اتصالات داخلی و بین‌المللی که کارایی شبکه‌ها را کاهش داده و به تجربه کاربری آسیب می‌زند، ناشی از عوامل فوق است. با توجه به اینکه استفاده از استخرهای اطلاعاتی در خدمات اینترنتی رایج شده است. استعلام یک کاربر واحد از سرورهای چندین سازمان مختلف اطلاعات دریافت می‌کند، بنابراین کندی و قطعی تجهیزات هر یک از این سازمان‌ها موجب کندی دریافت پاسخ توسط کاربر نهایی می شود. به طور خلاصه سرعت و کیفیت و کارایی کل شبکه کشور به سطح کندترین بخش شبکه کاهش می‌یابد. این موضوع می‌تواند باعث تجربه نامناسب کاربران و حتی از دست رفتن مشتریان در برخی پلتفرم‌ها شود.»


محدودیت نیروی انسانی متخصص و مدیریت زمان


یکی دیگر از چالش‌های بزرگ در حوزه شبکه، محدودیت نیروی متخصص و مدیریت زمان است. رحمتی با اشاره به این موضوع اظهار کرد: «استفاده از زیر ساخت‌های نا پایدار موجب بالا رفتن تسک‌های نگهداری تیم شبکه و صرف عمده وقت آنها بابت عیب‌یابی و رفع ایراد می‌شود، بنابراین تسک‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای در حاشیه قرار می‌گیرند و در میان‌ مدت و بلندمدت هزینه‌های نگهداری بسیار بالا رفته و حتی از هزینه‌های تجهیز سازمان نیز عبور می‌کنند، بنابراین محدودیت نیروهای متخصص به چالشی جدی برای سازمان‌ها تبدیل شده است. این موضوع، مدیریت زمان و توزیع مناسب کارها را دشوار کرده و در نهایت، بهره‌وری کلی سازمان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»


نیاز به بودجه کافی برای به‌روزرسانی و حفظ شبکه


به‌روزرسانی و ارتقای سخت‌افزارهای قدیمی نیازمند هزینه‌های بالایی است که بسیاری از سازمان‌ها امکان تأمین آن را ندارند. رحمتی بیان کرد: «بسیاری از سازمان‌ها برای به‌روزرسانی تجهیزات قدیمی یا استخدام نیروی متخصص شبکه با محدودیت بودجه مواجه‌اند. عدم سرمایه گذاری در این زمینه، می‌تواند به فرسودگی زیرساخت سازمان‌ها و کاهش کیفیت و رضایت مخاطبانشان و در نهایت لطمه به توان رقابتی آن‌ها منجر شود.»


رشد و توسعه شبکه با افزایش حجم داده‌ها


مدیر فروش شرکت تهران فالنیک تأکید می‌کند که رشد شبکه با توجه به افزایش سالانه حجم داده‌ها یک الزام است. او در این باره گفت: «افزایش دیتا و نیاز به امنیت بالاتر، شبکه‌ها را مجبور می‌کند تا به‌طور پیوسته زیرساخت‌های خود را توسعه دهند و ضمن افزایش ظرفیت، نقاط ضعف احتمالی را مدیریت کنند. این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق منابع است که بدون تجهیزات و بودجه کافی به‌سختی تحقق‌پذیر خواهد بود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.