راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کاظم امینایی مدیرعامل اسپایِر: راه‌اندازی اِن‌اِف‌سی با شکست مواجه شده است

به گفته مدیرعامل اسپایِر، پروژه اِن‌اِف‌سی با آن چیزی که تصور می‌شد سال‌ها فاصله دارد. مدیرعامل شرکت پرداخت اسپایِر، کاظم امینایی شخصی که در کشورهای مختلف تمرکز زیادی روی محصولات کارت‌خوان‌های موبایلی داشته است به شکل‌گیری شرکت اسپایِر به‌عنوان طرف سوم ارائه‌دهنده کارت‌خوان (ارائه‌دهنده راهکار) در بازار پرداخت کمک کرده است. امینایی می‌گوید: «ما در حال حاضر ۳۰ درصد از سهم بازار کارت‌خوان موبایلی را در اختیارداریم.» امینایی می‌گوید: در مقابل تراکنش‌های مربوط به پرداخت با کارت‌های غیر تماسی برخلاف آنچه فنّاوری پیش‌بینی کرده بود حدود ۱ درصد از کل تراکنش‌های دنیای پرداخت را شامل می‌شود.

ان‌اف‌سی به خاطر ماهیت فنّاوری خودش و پیچیدگی اکوسیستم پرداخت الکترونیکی نتوانست فراگیر شود. زمان و هزینه تولید دستگاه‌های مجهز به این فنّاوری برای شرکت‌های سازنده بسیار زیاد است و سرعت پذیرش این فنّاوری کاهش پیدا خواهد کرد. امینایی پیش‌بینی می‌کند: هرکسی که زیاد روی ان‌اف‌سی سرمایه‌گذاری کند روزی از آن خارج خواهد شد، اما این خروج پنج ‌تا ده سال طول می‌کشد.

کاظم امینایی مدیرعامل اسپایِر
کاظم امینایی مدیرعامل اسپایِر

شرکت اسپایر که در سال ۲۰۱۳ پذیرنده سیستم پرداخت تایرون بود، امسال ۵۰۰ هزار پایانه را ship کرده است و بر گسترش در مناطق خودش تمرکز کرده است. این سامانه در حال حاضر در ۲۲ کشور فروش دارد که اکثراً کشور‌ها در اروپا، آفریقا و خاورمیانه حضور دارند. بازارهای درحال‌توسعه خصوصاً در آسیا و آمریکای لاتین مناطق کلیدی برای رشد هستند. امسال اولین فروش خود را در آرژانتین و شیلی داشت. مکزیک نیز در سال ۲۰۱۵ و بعدازآن برزیل به جمع مشتریان اضافه خواهد شد.

امینایی درباره کارت‌خوان موبایلی در بازار معتقد است: «کارت‌خوان موبایلی نوآوری جهانی است که مزیت‌هایی را برای فروشنده به ارمغان می‌آورد. کارت‌خوان موبایلی مزیت‌هایی هم برای پذیرندگان دارد چراکه آن‌ها می‌توانند کسب‌وکار فروشنده‌ها را نیز لمس کنند. کارت‌خوان موبایلی برای سه تا پنج فروشنده در اروپا که پرداخت‌کارتی را قبول نمی‌کردند قابلیتی را فراهم آورده که با هزینه خیلی کمتر تراکنش بپذیرند. بسیاری از خرده‌فروش‌های متوسط در حال حاضر می‌توانند از سرویس‌های ارزان‌تر پرداخت استفاده کنند. در‌‌نهایت بازار به سمت راهکارهای پرداخت بدون ترمینال جداگانه، با ترکیب پلتفرم موبایلی باز اندروید یا iOS همراه با یک پلتفرم ایمن می‌رود که پرداخت را در‌‌ همان ماشین مقدور می‌سازد. این چیزی است که ما در اسپایر به دنبال آن هستیم.»

منبع: ماه‌نامه بانکداری و پرداخت عصر ارتباط؛ شماره 15

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.