راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل ایرانسل در جشن تولد ۱۸ سالگی این شرکت خبرداد: راه‌اندازی سرویس BNPL با استفاده از هوش مصنوعی

مدیرعامل ایرانسل در جش 18 سالگی این اپراتور از توسعه خدمت BNPL برای مشترکان با استفاده از فناوری هوش مصنوعی خبرداد.

نشست خبری تولد ۱۸ سالگی ایرانسل پیش از ظهر امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۳ با حضور بیژن عباسی‌آرند، مدیرعامل ایرانسل و اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی ایرانسل برگزار شد.

مجری این رویداد دستیار هوش مصنوعی ایرانسل به نام «هوشا» بود. آرند در ابتدای این نشست خبری با اشاره به توسعه روند هوش مصنوعی بیان کرد: «این فناوری در حال متحول کردن تمام صنایع در دنیاست. هوش مصنوعی فضای جدیدی را ایجاد کرده و انتظار می‌رود در چنین نشست‌هایی حضور و بروز این فناوری احساس شود و از هوش مصنوعی برای توسعه بیشتر استفاده شود.»


راهبرد کلان ایرانسل در گذار به تککو و نقش آن در اقتصاد دیجیتال


او هسته زیرساخت‌، توانمندی‌ سایر کسب‌وکارها و محصولات و خدمات دیجیتال را لایه‌های سه‌گانه اقتصاد دیجیتال دانست و گفت: «ایرانسل در تلاش است که در هر سه لایه منشأ خدمت باشد. در لایه زیرساخت در حال توسعه 5G و فیبر نوری هستیم. در توانمندسازی سایر کسب‌وکارها با استارتاپ‌ها مشارکت داشته‌ایم.»


نقش اپراتور در تحقق دولت هوشمند


مدیرعامل ایرانسل اهداف برنامه توسعه هفتم برای دولت هوشمند را بهبود کارایی خدمات، تسهیل ارتباطات و تحول دیجیتال در ارائه خدمات و تصمیم‌گیری خواند و اظهار کرد: «اپراتورها می‌توانند در تحقق دولت هوشمند نقش اثرگذار داشته باشند.»

به گفته او، بر اساس گزارش سازمان تنظیم مقررات رادیویی بیش از دو میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری هستند. در حال حاضر ۹۳ درصد جمعیت کشور تحت پوشش اینترنت 4G هستند.

آرند ادامه داد: «۱۱۴۴ سایت 5G امروز و هم‌زمان با تولد ۱۸ سالگی‌ ایرانسل راه‌اندازی می‌شود.»


زیرساخت دیتاسنتر و سوئیچ


مدیرعامل ایرانسل توسعه زیرساخت دیتاسنتر و سوئیچ را از الزامات یک شبکه پایدار دانست و گفت: «ایرانسل بزرگ‌ترین پراکندگی مرکز را در کشور دارد و حتی تعداد مراکز ما بیشتر از سازمان زیرساخت ارتباطات است.»

به گفته او، ظرفیت کل مراکز ایرانسل ۳۲۰۰ رک، ظرفیت در حال اجرا ۲۴۰ رک و ظرفیت آتی ۱۲۸۰ رک است.


پوشش پهنای باند روستایی به بیش از 4 میلیون خانوار رسید


آرند توسعه روستایی را یکی از اقداماتی دانست که ایرانسل برای کاهش شکاف دیجیتال در کشور انجام می‌دهد و افزود: «طی یک سال گذشته 950 سایت روستایی جدید احداث شده،  بدین ترتیب 1880 روستا، 550 هزار نفر و 162 هزار خانوار تحت پوشش پهنای باند قرار گرفته‌اند. به طور کلی از ابتدای فعالیت ایرانسل تاکنون نیز 39200 روستا، 4 میلیون 139 هزار خانوار و 16.5 میلیون جمعیت روستایی تحت  پوشش پهنای باند روستایی قرار گرفته‌اند.»


سهم بازار و سهم از درآمد ایرانسل


به گفته او، 43.7 درصد سهم بازار در اختیار ایرانسل است و سهم از درآمد ایرانسل نیز 44.8 درصد است: «از ابتدای فعالیت ایرانسل تا شهریور 1403 حدود 10.6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام داده‌ایم و در این بازه زمانی نیز بیش از 98 همت نیز به دولت پرداخت داشته‌ایم.»


بومی‌سازی محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری


آرند در خصوص بومی‌سازی در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار بیان کرد: «اکثر مودم‌ها پیش‌ازاین خارجی بودند؛ اما طی چند سال اخیر تمام مودم‌های FD و TD بومی‌سازی شدند. تجهیزات سخت‌افزاری بخش passive فیبر نوری نیز از داخل تأمین می‌شود. نسل جدید سوپراپلیکیشن ایرانسل من نیز کاملاً ایرانی است. پلتفرم کلان‌داده، مدیریت پلتفرم‌ها و APIها و زیرساخت فنی شبکه توزیع محتوا از دیگر محصولات و خدماتی است که بومی‌سازی شده است.»

مدیرعامل ایرانسل در خصوص توسعه زیرساخت نیز yelloAdwise، کیف پول دیجیتال، احراز هویت موبایل، لنز و نرم‌افزارهای حوزه شبکه نیز بومی‌سازی شده است. با همکاری ایرانسل و اسنپ خدمات مرکز داده و زیرساخت ابری را توسعه خواهیم داد.»


بومی‌سازی تجهیزات و خدمات امنیت سایبری


آرند در خصوص امنیت سایبری اظهار کرد: «امنیت موضوعی است که هر چه به آن پرداخته شود، کم است. ایرانسل سالانه عدد خوبی را در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند. باتوجه‌به رقمی که اپراتورها در حوزه امنیت سرمایه‌گذاری می‌کنند، امن‌ترین صنایع به شمار می‌روند.»

به گفته او، در ایرانسل تلاش کردیم تا برای خدمات امنیتی زیست‌بومی ایجاد کنیم. ارزیابی امنیتی وب و موبایل، باگ‌بانتی عمومی و اختصاصی، مانور امنیتی، خدمات سامانه سونار، مشاوره، ایمن‌سازی و ارائه گواهینامه امنیتی، پیاده‌سازی بلو تیم و پاسخگویی به رخداد، آموزش تخصصی و آگاهی‌رسانی و ارزیابی انطباقی و آسیب‌پذیری شبکه از جمله اقداماتی است که در این حوزه انجام شده است.


پایداری و مسئولیت اجتماعی در ایرانسل


مدیرعامل ایرانسل شکل‌گیری این اپراتور را یک مسئولیت اجتماعی دانست و گفت: «راه‌اندازی ایرانسل باهدف کاهش شکاف دیجیتال صورت گرفت. ورود ایرانسل انحصار را شکست و باعث توسعه تکنولوژی شد. یکی از شاخص‌های مهم در حوزه پایداری مصرف بهینه انرژی در شبکه و زیرساخت‌های گسترده است. ایرانسل موفق شده تولید کربن به‌ازای هر ترابایت دیتا را 11 درصد کاهش دهد.»

آرند در خصوص سرمایه‌گذاری ایرانسل عنوان کرد: «احداث نیروگاه خورشیدی 20 کیلوواتی برای مدارس در مناطق کم‌برخوردار یکی از اقداماتی است که در این خصوص انجام شده و تاکنون 18 مدرسه به این نیروگاه‌ها مجهز شده‌اند. بازسازی و احداث مدرسه و مرکز آموزش دانستان ویژه کودکان کار نیز اقدام دیگری است که ایرانسل در راستای مسئولیت اجتماعی خود انجام داده است.»


نقشه راه هوش‌ مصنوعی در ایرانسل


به گفته مدیرعامل ایرانسل، طی دو سال اخیر تمرکز جدی در هوش مصنوعی داشتیم و گام‌هایی در این حوزه تعریف شده تا نحوه استفاده از این فناوری را برای بهبود خدمات و محصولات خود مشخص کند. اهمیت هوش مصنوعی برای ایرانسل باعث شده که اولویت‌های استراتژیکی در این حوزه تدوین کنیم.

او ادامه داد: «بهینه‌سازی منابع و کاهش هزینه‌های عملیاتی، هدایت رشد از طریق پیاده‌سازی هوش مصنوعی در تحول دیجیتال و تکامل شبکه ارتباطی، توسعه بیشتر MLOps برای تسریع در توسعه و استقرار مدل‌های هوش مصنوعی در سطح کشور، ایجاد ذهنیت هوش‌ مصنوعی محور برای موقعیت‌یابی ایرانسل به‌عنوان راهبر نوآوری هوش مصنوعی در صنعت تلکام و حرکت به سمت اپراتور هوش مصنوعی و توسعه زیرساخت هوش مصنوعی به‌عنوان سرویس و  MLOps از اولویت‌های استراتژیکی ایرانسل در زمینه هوش مصنوعی است.»

آرند افزود: «ایرانسل با استفاده از هوش مصنوعی محصولاتی نیز توسعه داده است که شامل سرویس اعتبارسنجی کاربران برای تخصیص شارژ اضطراری و سرویس اعتباری ایرانسل می‌شود. این خدمات به در دسترس مشترکان قرار می‌گیرند.»

همچنین هوش مصنوعی به بهینه‌سازی قیمت‌گذاری محصولات، ارائه پیشنهادهای شخصی‌سازی شده به هر مشترک و بهینه‌سازی عملکرد شبکه در ایرانسل ارتباطی کمک کرده است.

او در پاسخ به پرسش راه پرداخت مبنی بر این که سرویس اعتباری ایرانسل چگونه کار می‌کند، بیان کرد: «مشترکان ایرانسلی بر اساس دیتابیس مشترک و بانکی اعتبارسنجی می‌شوند و پس از ثبت درخواست به آنها اعتبار داده می‌شود که هزینه‌های به‌صورت اقساطی پرداخت می‌شود. مشترکان غیر ایرانسلی نیز با استفاده از اطلاعات بانکی اعتبارسنجی می‌شوند و می‌توانند از این خدمت استفاده کنند.»

مدیرعامل ایرانسل افزود: «این پروژه در قدم اول برای خرید فیبر نوری در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد، کاربر می‌تواند هزینه فیبر نوری را در 12 قسط پرداخت کند. در گام‌های بعدی امکان خرید سرویس‌های دیگر ایرانسل به صورت BNPL نیز فراهم می‌شود.»

به گفته آرند، ایرانسل اخیراً مجوز CVC دریافت کرده است و تمرکز جدی بر سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های نوپا خواهد داشت.


تأثیر فیلترینگ بر اپراتورها


مدیرعامل ایرانسل در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر این که آیا فیلترینگ تأثیری بر اپراتورها داشته است، اظهار کرد: «اپراتورها هیچ نقشی در فیلترینگ ندارد و در گیت‌وی ترافیک ورودی به کشور اتفاق می‌افتد. فیلترینگ در کاهش درآمد اپراتورها تأثیرگذار بوده و در چند سال اخیر ۲۰ هزار میلیارد تومان به ما ضرر زده است.»

او ادامه داد: « شهریور ۱۴۰۱ که محدودسازی اتفاق افتاد، ۶۵ درصد ترافیک اینترنت کشور در اختیار واتس‌اپ و اینستاگرام بود. بیش از یک سال طول کشید تا ترافیک مصرفی به حالت قبل از آن بازگردد.»


رونمایی از پروژه‌های جدید در تولد 18 سالگی ایرانسل


مرکز آموزش هوش مصنوعی آکادمی ایرانسل به‌صورت رسمی شروع به کار کرد. این مرکز با هدف آموزش هوش مصنوعی برای عموم و توسعه بیشتر این فناوری در کشور راه‌اندازی شده است.

به گفته آرند، ارائه دوره‌های تخصصی و جامع، بهره‌گیری از مدرسان برجسته، ارائه گواهینامه معتبر برای ورود به بازار کار، هدایت دانش‌پذیران در مسیرهای متنوع تحصیلی، شغلی و ارتقای مهارت، مسیر تحصیلی در چهار سطح: پیش متوسطه، متوسطه، پیش تخصصی و تخصصی، کلاس‌های ترکیبی در سه دسته کلی: مجازی، زنده و حضوری و تشکیل رویدادهای حضوری و امکان بازدید از آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی و GPU Farm و شرکت در پروژه‌های عملی از ویژگی‌های این مرکز آموزشی هستند.

همچنین 1144 سایت 5G ایرانسل در جزیره بوموسی راه‌اندازی شد. در این رویداد سایت ارتباطی روستایی شهرستان جیرفت نیز رونمایی شد که 3 آبادی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

او با اعلام از پوشش فیبر نوری شهر جدید صدرا خبر داد و گفت: «تاکنون بیش از 2 میلیون خانوار در کشور تحت پوشش این فناوری قرار گرفته‌اند و این پروژه در 18 استان و 112 شهر در حال اجراست. تاکنون 1960 کیلومتر کابل‌کشی فیبر نوری در کشور انجام شده است.»

همچنین به مناسبت 18 سالگی ایرانسل از  پیشواز تصویری، سرویس اعتباری BNPL، چت‌بات هوشمند، پیامک ویدئویی (برای تبلیغ و ترویج محصولات کسب‌وکارها)، نمایش خانگی ایرانسل من (با امکان دسترسی به محتوای تمام پلتفرم‌های خانگی) و 5G FWA رونمایی شد.

پلتفرم کشاورزی هوشمند ایرانسل مبتنی بر اینترنت ایرانسل نیز در این برنامه رونمایی شد.»


معرفی شرکت‌های زیرمجموعه ایرانسل


«هلدینگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر ویستا»، بازوی ایرانسل برای سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای نوپا و دانش‌بنیان، امسال موفق شد تا مجوز «صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی» را دریافت کند و بتواند هماهنگ با استراتژی ایرانسل، رویکرد جدیدی به سرمایه‌گذاری در اکوسیستم نوآوری کشور داشته باشد.

پورتفوی هلدینگ ویستا، شامل گروه اسنپ، شرکت روبیکا، صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین، شرکت ویستا مدیا، شرکت ایرانسل لبز، شرکت ایرانیان تاورز و شرکت تأمین آتیه ویستا است و ویستا اولویت محورهای سرمایه‌گذاری خود را حوزه‌های فناوری‌های مالی، تجارت الکترونیکی، سلامت دیجیتال، هوش مصنوعی و محصولات و خدمات دانش‌بنیان فناورانه اعلام کرده است.

ویستا مدیا، با تولید محتوا از طریق همکاری و مشارکت با پلتفرم‌های داخلی، از پروژه‌های موفق مورد حمایت ایرانسل محسوب می‌شود که تاکنون با 30 پلتفرم داخلی قرارداد بسته و با داشتن استودیوی اختصاصی تولید محتوا و دوبله، اهداف ایرانسل مرتبط با تولید محتوای فاخر در چارچوب سند توسعه ایرانسل را پیش‌ برده است. از جمله تولیدات ویستا مدیا می‌توان به رئالیتی‌شوها، تاک‌شوها و برنامه‌هایی مانند سرگیجه،  35میلیمتری، اسکار، ارتش سری، دیو و ماه پیشونی، ارتش سری و عیدی HD اشاره کرد.

پلتفرم «Y’ello Adwise» آژانس تبلیغات دیجیتال ایرانسل است که به شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای مختلف کمک می‌کند تا با توجه به ماهیت و نیازشان، مناسب‌ترین شیوه‌ تبلیغاتی را انتخاب کنند.

سامانه «Y’ello Hub» با ارائه APIهای به‌روز، به‌خصوص در حوزه صنعت تله‌کام، مانند APIهای پرداخت قبض یا استعلام وضعیت سیم‌کارت برای کسب‌وکارها، به ارائه بهتر خدمات به مشتریان ایرانسل کمک می‌کند.

 «Y’ello Name» نیز، سامانه احراز هویت یکپارچه و امضای دیجیتال ایرانسل است که قابلیت احراز هویت پایه، پیشرفته و امضای دیجیتال را به کسب‌وکارها ارائه می‌دهد.

شایا از حدود دو سال پیش، به‌عنوان بازوی اجرایی ایرانسل برای تجاری‌سازی فرایندها و ظرفیت‌های موجود در سازمان و ارائه آن به دیگر سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در قالب خدمات برون‌سپاری، فعالیت خود را آغاز کرد. در این مدت، ضمن افزایش دوبرابری ظرفیت‌های عملیاتی، شایا موفق به عقد قرارداد با ۱۴ مجموعه فعال در حوزه‌های مختلفی مثل حمل‌ونقل، لجستیک، تجارت الکترونیک، بانکداری، لندتک و برخی ادارات دولتی شد.

شایا در چارچوب مسئولیت‌های اجتماعی و اشتغال‌زایی، نیروهای کاری خود را از بیش از ۵۰ شهر مختلف کشور، به‌ویژه از مناطق کم‌برخوردار، انجام داده و بخشی از نیروی کار خود را هم از جامعه توانیابان انتخاب کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.