راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حرکت تسکا روی ریل‌ توسعه

گفت‌وگو با رئیس‌ هیئت‌‌مدیره تسکا درباره برنامه‌های نوآورانه این شرکت

شرکت تسکا، یکی از پیشگامان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران، با راه‌اندازی کارخانه نوآوری خود در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ گامی در توسعه زیرساخت‌های فناورانه کشور برداشته است. این شرکت که در زمینه ارائه راهکارهای مرکز داده و تجهیزات پردازشی و ذخیره‌سازی فعالیت می‌کند، با رشد فروش و توسعه بازارش، در حال طی کردن مسیر موفقیت است. در گفت‌و‌گویی با سید محمدجعفر علایی، رئیس هیئت‌مدیره این شرکت، به بررسی دستاوردهای تسکا، چالش‌های موجود در صنعت فناوری اطلاعات و برنامه‌های این شرکت برای ورود به بورس و گسترش همکاری‌های بین‌المللی پرداخته‌ایم.


آغاز فعالیت کارخانه نوآوری تسکا؛ یک گام به سوی توسعه فناوری


سید محمدجعفر علایی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت تسکا، درباره شروع فعالیت کارخانه نوآوری تسکا بیان کرد: «آغاز فعالیت کارخانه نوآوری تسکا به اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ برمی‌گردد. هدف ما با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد و نیازهایی که در زمینه تجهیزات ذخیره‌سازی، زیرساختی و پردازشی در صنایع مختلف احساس می‌شود، این بود که قابلیت‌های تسکا را توسعه دهیم تا بتوانیم پاسخگوی این نیازهای روزافزون باشیم.»

او ادامه داد: «انتخاب مکان احداث این کارخانه به دلیل وجود تسهیلاتی بوده که در این منطقه ویژه اقتصادی وجود داشت. در سال گذشته مشغول تجهیز و احداث این کارخانه بودیم و اکنون تمرکز بیشتری روی آن داریم.»


رشد چشمگیر فروش در سال 1402


علایی با اشاره به عملکرد مالی شرکت در سال گذشته گفت: «همان‌طور که می‌دانید نتیجه تمام تلاش‌های یک شرکت در صورت‌های مالی‌اش منعکس می‌شود، زیرا این نوعی شاخص است که نشان می‌دهد در مسیر درست حرکت می‌کنیم یا خیر. طبق آخرین مجمع برگزارشده، شرکت تسکا در سال گذشته رشد ۴۰۰درصدی در فروش داشته است. با توجه به فضای کنونی و تغییرات مثبت در ساختار دولت، پیش‌بینی می‌کنیم برای سال آینده نیز رشدی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد داشته باشیم.»

او در ادامه به اهمیت سایر شاخص‌ها علاوه‌بر رشد ۴۰۰درصدی شرکت در فروش و توسعه بازار اشاره کرد و گفت: «موفقیت شرکت فقط به سود و زیان محدود نیست و شامل شاخص‌های دیگری مانند توسعه سرمایه‌های انسانی نیز می‌شود. تسکا با تفکر نوآورانه‌اش توانسته در حوزه منابع انسانی هم به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد.»


عبور از چالش مهاجرت متخصصان فناوری


رئیس‌ هیئت‌مدیره تسکا درباره یکی از چالش‌های عمده در صنعت فناوری اطلاعات، یعنی خروج نیروهای ماهر و متخصص از کشور، توضیح داد: «یکی از چالش‌هایی که کشور ما با آن دست به گریبان است، خروج نیروهای ماهر و متخصص، به‌ویژه در حوزه فناوری اطلاعات است. ما در تسکا اعتقاد داریم باید به سمتی حرکت کنیم که با استفاده از استراتژی‌های توسعه سرمایه‌های انسانی در به‌کارگیری و آموزش افراد ماهر و متخصص، از خروج سرمایه‌های انسانی جلوگیری کنیم. این کار با انتقال فناوری و فرایندهای آموزشی انجام می‌شود و به نیروهای ماهر امکان می‌دهد خود را با فناوری‌های روز دنیا تطبیق دهند.»


تنوع‌بخشی به خدمات و محصولات؛ فرصتی برای رشد بیشتر


علایی به تنوع‌بخشی در خدمات و محصولات این شرکت نیز اشاره و اظهار کرد: «برخی از فناوری‌ها و تجهیزات نیاز به زیرساخت‌ها و فضایی استاندارد دارند و این منطقه ویژه اقتصادی توانست چنین فضایی را در اختیار ما قرار دهد و به ما کمک کرد به برخی از موضوعاتی که پیش از این امکان ورود به آنها را نداشتیم، ورود کنیم؛ ازجمله مونتاژ قطعات در این مکان و انتقال بخشی از مرکز داده از تهران به این کارخانه. با توجه به زیرساخت‌های ارتباطی که این منطقه دارد، این کارخانه می‌تواند به‌عنوان مرکز اصلی داده شرکت مطرح شود.»


چالش‌های ارزی و واردات تجهیزات تقلبی؛ تهدیدی جدی برای امنیت ملی


رئیس‌ هیئت‌مدیره تسکا با اشاره به مشکلات مربوط به تخصیص ارز و تأثیر آن بر بازار، توضیح داد: «قوانین و مقرراتی که دستگاه‌های حاکمیتی و اجرایی وضع کرده‌اند، مشکلاتی برای صنعت فناوری اطلاعات و دیگر صنایع به وجود آورده است. یکی از این مشکلات، عدم تخصیص ارز و پرداخت به‌موقع آن است که باعث می‌شود دست‌های پنهان با روش‌های غیرقانونی وارد بازار شوند و تجهیزاتی را از مبادی غیررسمی وارد کنند. این تجهیزات، که اغلب دست دوم و تقلبی هستند، می‌توانند امنیت ملی کشور را به چالش بکشند.»

او ادامه داد: «شرکت‌هایی که اصالت دارند و دارای مجوزها و اعتبارنامه‌های لازم‌اند، به دلیل دسترسی نداشتن به ارز، نمی‌توانند تجهیزات لازم را وارد کنند. این مسئله باعث می‌شود بازار، نیاز خود را به شیوه‌ای دیگر جبران کند. ما سعی کرده‌ایم با روحیه خستگی‌ناپذیر و پیگیری‌های مستمر با این چالش‌ها مواجه شویم، اما وجود این مشکلات بسیار فرسایشی است و انرژی زیادی از ما می‌گیرد.»


تسکا و همکاری‌های بین‌المللی


علایی درباره ماهیت شرکت تسکا به‌عنوان یک شرکت تکنولوژیکی و نقش آن در همکاری‌های بین‌المللی گفت: «ما در بخش ارتباطات برون‌مرزی، چه در حوزه تجهیزات و چه فناوری‌های نرم‌افزاری، با شرکت‌های خارجی همکاری داریم. با این حال، به دلیل بسته بودن درهای کشور، بسیاری از شرکت‌های خارجی تمایلی به همکاری مستقیم با شرکت‌های ایرانی ندارند، اما با تغییر رویکرد دولت و امیدواری‌هایی که به وجود آمده، ما هم امیدواریم در آینده درها برای این شرکت‌ها باز شود، زیرا ما آماده‌سازی لازم برای استقبال از این فرصت‌ها را انجام داده‌ایم.»


تمرکز بر فناوری‌های نوین و حرکت به سوی هوش مصنوعی


رئیس هیئت‌مدیره تسکا درباره تمرکز این شرکت بر راهکارهای مرکز داده، ازجمله ذخیره‌سازی، تجهیزات پردازشگر و فناوری‌های امنیتی و بک‌آپ، بیان کرد: «از بدو تأسیس، شرکت تسکا بر این حوزه‌ها متمرکز بوده و این مسیر ادامه‌دار خواهد بود. علاوه‌بر این، ما با رویکرد به فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی و علم داده، به دنبال تسهیل انتقال فناوری به داخل کشور و ایجاد بازارهای جدیدیم.»


تجربه مشتری؛ اهمیت انسان‌محوری در تسکا


رئیس‌ هیئت‌مدیره تسکا همچنین به اهمیت تجربه مشتری در این شرکت اشاره کرد و گفت: «ما در تسکا به دنبال ایجاد تجربه جدید برای مشتریان خود در تمام مراحل فروش و خدمات هستیم و در همین راستا، صدای مشتری ایجاد شده تا به انتقادات و پیشنهادهای مشتریان به‌صورت ۲۴ساعته پاسخ دهیم. نگاه ما در این شرکت، نگاهی انسان‌محور است، نه محصول‌محور. هدف ما این است که از رضایت مشتری فراتر برویم و آنها را مشعوف کنیم.»


ورود به بورس و بازارهای جهانی


علایی درباره فرایند ورود تسکا به بازار سرمایه توضیح داد: «ورود به بورس نیازمند حداقل‌هایی است که باید مطابق با الزامات سازمان بورس باشد. هیئت‌مدیره با همراهی حسابرس شرکت مقدمات لازم را فراهم کرده و ما نیز افزایش سرمایه‌ای از بیست میلیارد به 85 میلیارد تومان داشته‌ایم که یکی از اقدامات ضروری برای ورود به بورس بوده است. برای ورود به بورس، کسب‌وکارها نیاز به ارزش‌گذاری‌ها و تجدید ارزیابی دارند که بخشی از این اقدامات با همکاری مراجع قانونی ذی‌ربط انجام شده است. ما در مسیر ورود به بورسیم و به‌زودی این اتفاق رخ خواهد داد.»

رئیس‌ هیئت‌مدیره تسکا در پایان درباره چشم‌انداز آینده تسکا بیان کرد: «آینده شرکت ما با توجه هدف‌گذاری‌هایی که در هیئت‌مدیره انجام می‌شود به دو بخش تقسیم می‌شود: یکی توسعه بازار داخلی و دیگری ورود به بازارهای خارجی که درباره بازارهای فرامرزی، همه‌چیز به سیاست‌های کلان کشور و آینده دیپلماسی خارجی ایران برمی‌گردد. با وجود برخی چالش‌ها، ما همچنان پرانرژی هستیم و امیدواریم بتوانیم برای تحقق چشم‌انداز شرکت، موانع را از سر راه برداریم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.