راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تلفن همراه بهترین فرصت برای توسعه خدمات پرداخت است

مدیرعامل شرکت جیرینگ در اولین سمینار تخصصی کارت و پرداخت به بررسی انواع نوآوری‌ها در پرداخت‌های خرد اشاره کرد و گفت: ابزارهای بانکی نمی‌تواند همه افرادی که از شبکه‌های بانکی استفاده نمی‌کنند را به خود جذب کند، اما موبایل و برنامه‌های موبایل توانایی ایجاد این فرصت‌ها را دارند.

علیرضا طلوع در نشست چرخه نوآوری و الزامات خدمات نوین با رویکرد ضرورت‌های و فرآیندهای نوآوری و خلق محصولات جدید در حوزه کارت و پرداخت، افزود: تلفن همراه ابزار و فرصتی مهم در صنعت بانکداری است و عادات افراد در نحوه پرداخت بسیار ضروری و مهم است چرا که اگر بتوان کاربران را به سمت استفاده از خدمات الکترونیکی سوق دهیم موجب صرفه جویی در شعب فیزیکی و کاهش هزینه نیروی انسانی می‌شود.

وی عنوان کرد: این موضوع به دو گروه محصول محور و خدمات محور تقسیم می‌شود. به عنوان مثال تراکنش‌های الکترونیکی نه تنها موجب کاهش مصرف کاغذ می‌شود بلکه ریسک جابه جایی پول نقد را نیز کاهش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت جیرینگ افزود: ایده‌های جدید حوزه پرداخت‌های خرد را نه تنها باید حمایت کرد، بلکه باید فرهنگ‌سازی لازم در خصوص آن انجام شود، تا جایی که عادات افراد تغییر کند. این در حالی است که باید به صورت همزمان نوآوری را با هدف افزایش بهره وری و افزایش امنیت و رفاه اجتماعی همیشه مدنظر قرار داد.

طلوع بیان کرد: از آنجا که بنا به دلایل مختلفی ممکن است طرح‌های خلاقانه ما در جامعه فراگیر نشود، طرح باید به اندازه‌ای خوب باشد تا با گذشت زمان جای خود را در فضای کسب و کار باز کند که این موضوع نیازمند تحلیل و بررسی عادات افراد در گذشته است.

وی گفت: برای ایجاد اکوسیستم به دلیل برخی از موانعی که در کشور وجود دارد ایجاد این فضا نیز زمان بر است و در برخی از موارد به ناچار باید صبر پیشه کرد تا با گذشت زمان مشکلات برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی زمان پذیرش یک ایده شروع شود، خودش کم کم مسیرش را به سمت جلو پیدا می‌کند و زمانی که سرویس به نقطه ثبات رسید نه تنها سهم بازار خود را پیدا می‌کند بلکه برای صاحبان کسب کار سود هم در پی خواهد داشت البته نباید توقع داشت که کل سهم بازار را کسب کرد.

مدیرعامل شرکت جیرینگ محرکات و موانع نوآوری پرداخت‌های خرد را به دو بخش عوامل بیرونی و بیرونی تقسیم کرد و گفت: عوامل بیرونی به بحث‌های فنی، تاثیر رفتار کاربران، تقاضا برای پرداخت آنی، حمل و نقل عمومی و غیره تقسیم می‌شود که در این زمینه نقش رگولاتور و حمایت‌های دولتی بسیار موثر است.

وی افزود: موضوع فنی عامل اصلی در مدل کسب و کار است، چرا که به واسطه آن نقش بازیگران مشخص می‌شود و مهم‌ترین محرکی که در نوآوری وجود دارد تقاضای کاربران است.

وی در خصوص عوامل درونی نیز گفت: در این بخش امنیت، تعرفه، استاندارد سازی و ساختار مدنظر است به نحوی که موضوع امنیت هم به دو بخش امنیت واقعی و ادراکی تقسیم می‌شود، البته در این موضوع امنیت ادراکی بسیار مهم‌تر است چرا که در این زمینه مهم‌ترین موضوع، نگاهی است که کابران نسبت به واقعیت محصول دارند.

منبع: جیرینگ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.