راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

برندسازی بدون هزینه تبلیغاتی با کمک تولید محتوای سالم

مدیرعامل سایت فروش آنلاین «دیجی‌کالا» معتقد است: فضای کسب و کار اینترنتی این امکان را به تولیدکنندگان می‌دهد که برای معرفی برند و محصولاتشان راه چندساله را به سرعت طی کنند.

 حمید محمدی با اشاره به تاثیر فروش اینترنتی بر فضای کسب و کار سنتی گفت: باید پذیرفت که فروش اینترنتی هنوز در همه طبقه‌های اجتماعی و گروه‌های سنی، فراگیر نشده اما خریداران جوان در خرید و فروش‌های اینترنتی تاثیر گذارند. فعالان اقتصادی و تامین‌کنندگان سنتی کالا هم باید با فضای جدید همراهی کنند.

 وی تاکید کرد: در حال حاضر برندهایی وجود دارد که حضور فعالشان در ایران با سایت‌های فروش آن‌لاین مثل دیجی‌کالا آغاز شده است؛ یعنی ما حتا توانسته‌ایم برای تولید‌کننده بدون هزینه‌کرد تبلیغاتی برند‌سازی کنیم.

 محمدی با اشاره به نقش منفی کالاهای قاچاق در این کسب‌وکار گفت: وقتی عرضه‌کننده کالا، با رعایت مقررات و از مبادی رسمی و همچنین با پرداخت تعرفه‌های گمرکی، محصولی را وارد کشور می‌کند امکان رقابت او با کالای قاچاق شده سلب می‌شود. کالای قاچاق هم به ضرر مصرف‌کننده است و هم عرضه‌کنندگان رسمی کالا؛ بنابراین باید یک عزم جدی برای مقابله با این آسیب وجود داشته باشد.

 وی ادامه داد: در یک نگاه کلان، فروش اینترنتی به نفع کشور و مصرف‌کننده است. کسب و کار فروش آن‌لاین شفافیت بالایی در خدمات و قیمت‌ها دارد، محصولات به نقد مردم گذاشته می‌شود و بازخوردهای آنها از مصرف کالا هم انعکاس داده می‌شود.

 دیجی‌کالا از کجا شروع شد؟

 محمدی در ادامه به ایده شکل‌گیری سایت دیجی‌کالا اشاره کرد و گفت: این مجموعه فعالیتش را از بهمن 85 شروع کرد، اما ایده اولیه آن به یک سال قبل‌تر برمی‌گردد؛ جایی که می‌خواستیم یک دوربین دیجیتال بخریم و اطلاعات زیادی از تنوع، قیمت‌ها و کارایی دوربین‌ها نداشتیم. رجوع به سایت‌های اینترنتی، مقایسه و کسب اطلاعات در این زمینه و در نهایت خرید دوربین ایده این ‌کار را شکل داد. در واقع به یک نیاز رسیدیم؛ سایتی که هم امکان مشاهده و مقایسه محصولات دیجیتال را داشته باشد و هم امکان خرید را فراهم کند. در آن زمان چنین کسب و کاری وجود نداشت. اساسا سایت‌هایی که وجود داشت یا معرفی محصول انجام می‌دادند یا صرفا فروش اینترنتی بودند. ما کارمان را با عرضه‌ گوشی موبایل و دوربین عکاسی آغاز کردیم.

 محمدی به ضرورت اعتمادسازی برای مخاطب اشاره کرد و گفت: نمود اعتماد ما محتوای بی‌طرفانه است. سعی کردیم بی‌طرفانه و خارج از حوزه فروش، کالاها را مورد ارزیابی قرار دهیم. رویکردمان این است که مشتری را برای خرید توانمند کنیم؛ به‌طوری‌که فرایند انتخاب، مقایسه و خرید کالا فرایند لذت‌بخشی برای او باشد. در تمام سال‌های گذشته تبلیغاتی انجام ندادیم و اعتقادمان این بوده که خرید رضایت‌بخش، خودش بهترین تبلیغ است.

 این فعال حوزه فروش اینترنتی ادامه داد: شرط مهم ما در شروع فعالیت استقلال کارشناس در نقد و بررسی محصولات بود. خیلی زود نمودارهای بازدید سایت رشد کرد و فهمیدیم بازار نیازمند این نوع اطلاعات است.

 وی درباره مشوق‌های خرید در سایت اضافه کرد: برای ایجاد مشوق‌های خرید و تسهیلات برای خریدار، خدمات و سرویس‌هایی مانند تحویل سه‌ساعته در تهران یا امکان تعویض تا هفت روز را قرار داده‌ایم. البته ما سعی کردیم با «تضمین بهترین قیمت» هم اعتمادسازی کنیم؛ خاصیت مهم کسب و کار اینترنتی این است که مردم ترجیح می‌دهند از یک برند استفاده کنند و وفاداری مشتری خیلی مهم است.

 وی در ادامه به چشم‌انداز توسعه این سایت اینترنتی اشاره کرد و گفت: دیجی‌کالا، در حال توسعه طولی و عرضی است. از یک طرف طبقه‌بندی محصولاتمان بیشتر شده و از فروش ‌کالای صرفا دیجیتال به فروش «دیجیتالی کالا» مثل کتاب رفته‌ایم؛ یک استراتژی دیگر ما تامین و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه است. با رشد سایت و بازار، برای حفظ خدماتمان به توسعه نیاز داریم؛ به عنوان مثال در توسعه منابع انسانی به دنبال جذب بهترین استعدادها هستیم. از سوی دیگر دنبال عرضه کالا برای سازمان‌ها هستیم. تا پایان سال هم در 15 شهر تحویل رایگان یک روزه و پرداخت در محل داریم.

 مدیرعامل دیجی‌کالا در ادامه گفت: طبق یک سری ارزیابی‌هایی که صورت دادیم، این سایت بیشترین سهم بازار فروش اینترنتی محصولات دیجبتال را در اختیار دارد؛ البته این صنعت هنوز جای کار زیادی دارد. ما روزانه 450 هزار بازدید‌کننده داریم که هر بازدیدکننده 8 تا 9 محصول را بازدید می‌کند.

منبع: ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.