راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

لهراسبی نژاد: به ۳۵ هزار دستگاه خودپرداز جدید احتیاج داریم‎

متن زیر، گفت و گویی درباره وضعیت فعلی و آینده دستگاه‌های خودپرداز بانکی کشور با محمد لهراسبی نژاد، رئیس هیئت مدیره شرکت پرداخت الکترونیک بهستان است که در ادامه می‌آید.

.

در حال حاضر واردات دستگاه‌های خودپرداز در انحصار چه کشورهایی بوده و سالانه چه مقدار ارز برای واردات این دستگاه‌ها هزینه می‌شود؟

در حال حاضر، دستگاه‌های خودپرداز عمدتا از چین وارد می‌شوند. متاسفانه تعدادی دستگاه اروپایی یا آمریکایی هم در کشورهای همسایه دوباره نوسازی شده و به بازار ایران وارد می‌شوند. عرضه دستگاه‌های باکیفیت در بازار بسیار محدود و کم است و تقریبا در هر سال 100 میلیون دلار ارز بابت واردات این دستگاه‌ها هزینه می‌شود.

.

دستگاه‌های خودپرداز موجود چه ویژگی‌هایی دارند و در آینده این دستگاه‌ها چه ویژگی خواهند داشت؟

در حال حاضر، در بازار دستگاه وارداتی مختلفی با نقاط ضعف و قوت خاص خود وجود دارند. آنچه که مهم است فراهم کردن شرایط طراحی و ساخت در داخل کشور و ارائه محصولات با فناوری‌های روز دنیا و در ادامه توسعه متناسب نیاز‌های آتی شبکه بانکی است. مهم، بومی شدن این دانش است.

.

روند حرکت به سمت خودکفایی در تولید دستگاه‌های خودچپرداز به چه صورت بوده و در صورت خودکفایی کامل چه سودی برای کشور به دست می‌آید؟

به دانش و فناوری قطعات فولادی، قطعات پلاستیکی، بردهای الکتریکی و تجهیزات و ملزومات خاص امنیتی دیگری نیاز است. کشور در وضعیت بسیار مناسبی از لحاظ تامین موارد اولیه مورد نیاز است و تامین کنندگان خوبی هم به لحاظ سطح کیفی در کشور فعالیت می‌کنند. بنابراین، با همکاری کشورهای صاحب تکنولوژی و فناوری در داخل کشور می‌توان دستگاه خودپرداز را به صورت انبوه تولید کرد و علاوه بر تامین نیاز داخلی به بازارهای بزرگ 500 میلیون نفری منطقه نیز صادر کرد، کاری که ما در پیکو الکترونیکی با همکری کمپانی چانگهو کامنت کره جنوبی انجام دادیم.

.

چه تعداد از دستگاه‌های خودپرداز در کشور موجود است؟ این دستگاه‌ها از لحاظ فرسودگی و نیاز به نوسازی چه وضعیتی دارند؟

در حال حاضر حدود 35 هزار دستگاه خودپرداز در 31 بانک وجود دارد که با توجه به این که عمر مفید هر دستگاه حدود 10 سال است، حدود 3 هزار دستگاه سالانه باید تعویض شوند. علاوه بر آن، با توجه به اینکه تقریبا به ازای هر 2 هزار نفر یک دستگاه خودپرداز در کشور موجود است، می‌توان گفت که در این لحظه به حدود 35 هزار دستگاه دیگر نیاز داریم تا شاهد ازدحام در مقابل خودپردازها خصوصا موقع پرداخت یارانه‌ها نباشیم.

منبع: روزنامه تعادل

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.