راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شیوه جدید سرقت از دستگاه‌های خودپرداز در شیلی

شیوه جدیدی برای سرقت از دستگاه‌های خودپرداز در شیلی مورد استفاده سارقان قرار می‌گیرد. شیوه کار ساده است. با یک لوله پلاستیکی پروپان را به دستگاه وارد کرده و در عین حال شکاف‌ها و دریچه‌های دستگاه را می‌پوشانند. سپس با جرقه سوخت را مشتعل می‌کنند در نتیجه قسمت بالای دستگاه منفجر می‌شود و مخزن پول تقریباً دست نخورده باقی می‌ماند.

یکی از افسران و مشاوران امنیتی شیلی می‌گوید: «کل عملیات سه دقیقه طول می‌کشد. بانک هم ارزان‌ترین راهکار را در نظر می‌گیرد یعنی دیگر آن دستگاه را جایگزین نمی‌کند.»

این آتشبازی باعث افزایش ۶۲ درصدی سرقت‌های دستگاه‌های خود‌پرداز در ماه سپتامبر شده است. کاهش ۱۳ درصدی تعداد دستگاه‌های خود‌پرداز در ۹ ماه نخست سال در این کشور بعد از ۳۷۵ حمله اینچنینی، باعث ایجاد صف‌های طولانی در برابر ۷۸۷۷ دستگاه باقی مانده شده است. برداشت وجه در شیلی در صف‌های طولانی به تمرین استقامت تبدیل شده است. تعداد دستگاه‌های خود‌پرداز این منطقه در ماه مارس سال ۲۰۱۳ به ۹۳۱۳ افزایش داشت.

شیلی ثروتمند‌ترین کشور آمریکای لاتین تنها اقتصاد اصلی منطقه است که تعداد دستگاه‌های خود‌پرداز آن رو به کاهش است. تعداد دستگاه به ازای شهروندان در این کشور کمتر از کشورهای آمریکای جنوبی همسایه نظیر برزیل و آرژانتین گزارش شده. این بحران زمانی بد‌تر شد که مدت زمان خالی ماندن مخزن دستگاه در ماه سپتامبر به رکورد ۱۷ درصد افزایش داشت.

منبع:اخبار بانک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.