راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اشکالات فنی در سامانه ایزی‌تریدر ارتباطی با هسته معاملات بورس ندارد / اختلال دوباره مفید این بار در مانده حساب

سرپرست مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان و در هیچ زمانی عمداً در عملکرد هسته معاملات اختلال ایجاد نمی‌شود، گفت: «اشکالات فنی، بخشی از ذات فعالیت‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات است و همواره در همه جای دنیا این سیستم‌ها با اختلال روبه‌رو هستند.»

طی چند روز گذشته فیلمی با موضوع احتمال دستکاری هسته معاملات در فضای مجازی منتشر شد. در این خصوص حامد سنجری، سرپرست مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه گفت: «رشد بی‌سابقه بازار سرمایه کشور افزایش بار هسته معاملات را در پی داشت و به رغم مشکلات ناشی از تحریم اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدت گسترده‌ای با هدف رفع اختلال هسته معاملات انجام شد. اما با توجه شرایط و همچنین باگ‌های ذاتی حوزه فعالیت‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات، رفع حداکثری مشکلات، زمانبر است.»

او ادامه داد: «در این شرایط فیلمی با موضوع احتمال دستکاری هسته معالات در فضای مجازی منتشر شد که به هیچ عنوان مطالب طرح شده در آن صحت نداشت. پس از انتشار این فیلم و ادعای دستکاری هسته معاملات، مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه موضوع را پیگیری و بررسی‌های لازم را انجام داد.»

حامد سنجری افزود: «بررسی این مرکز نشان می‌دهد در سیستم شبکه اینترنت برخیISP ها به سمت سرور «ایزی تریدر (مفید)» حدود ۳۰ دقیقه اختلال وجود داشت.»

سرپرست مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه افزود: «این اختلال باعث شد ترافیک داخل شبکه ایران و فعالیت برخی از اپراتورهای اینترنتی کشور محدود شود. اما در این نوع اختلال درصورت استفاده از vpn مسیر ارتباط شبکه‌ای سامانه (ایزی تریدر) تغییر پیدا می‌کند و مشکل ارتباطی برطرف می‌شود.»

او با تاکید براینکه این موضوع هیچ ارتباطی با هسته معاملات و اقدام عمدی ندارد، از همه ذینفعان بازار سرمایه درخواست کرد نسبت به موارد تخصصی و مشکلات ناشی از حوزه فناوری اطلاعات با احتیاط اظهار نظر کنند و گفت: «به هیچ عنوان و در هیچ زمانی عمداً در عملکرد هسته معاملات اختلال ایجاد نمی‌شود و امیدوارم افراد با تهمت زدن و تشویش اذهان عمومی اعتماد مردم به بازار سرمایه را خدشه دار نکنند.»


اختلال دوباره، این بار در مانده حساب کاربران


کارگزاری مفید امروز نیز در اقدامی حساب بسیاری از کاربرانش را منفی نشان داد. در پی این اختلال، مدیران کارگزاری مفید ابتدا سکوت کردند و تا دو ساعت واکنشی به اعتراض کاربران این سامانه نشان ندادند. بعد از گذشت دو ساعت روابط عمومی کارگزاری مفید نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد مشکل ایجاد شده در خصوص مانده حساب برای برخی کاربران محترم موقتی بوده و به زودی برطرف خواهد شد.

با این حال بسیاری از سهامداران در توئیتر می‌گویند همچنان حسابشان بلوکه شده و مشکلشان رفع نشده است. اختلال در سیستم معاملاتی کارگزاری‌ها و همچنین هسته معاملات در ماه‌های اخیر بسیار زیاد بوده است. به طوری که بسیاری از سهامداران از کارگزاری‌های بزرگ کوچ کرده‌اند و برخی نیز به همین دلیل عطای بورس را به لقای آن بخشیده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.