راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بازتاب رویداد لندتک ایران در رسانه‌ها

رویداد بزرگ لندتک ایران، با حضور پررنگ مدیران، کارشناسان و فعالان حوزه فناوری مالی در 17 و 18 مردادماه برگزار شد. این گردهمایی که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای مالی و تکنولوژیک سال شناخته می‌شود، فرصتی را برای بررسی چالش‌ها، فرصت‌ها و مسیر پیش‌روی لندتک در ایران فراهم کرد. حضور گسترده و استقبال از این رویداد، نشان‌دهنده اهمیت فزاینده لندتک در اقتصاد کشور بود. با پایان این رویداد، تصویری روشن از محورها و تحلیل‌هایی از آن در فضای رسانه‌ای کشور منعکس شد که در این گزارش سعی کردیم با نگاهی به بازتاب برخی از رسانه‌ها به اهمیت و ابعاد این رویداد بپردازیم.


بررسی ابعاد وام‌دهی نوین در صدا‌وسیما


خبرگزاری صدا‌وسیما با حضور در رویداد بزرگ لندتک ایران به بررسی ابعاد وام‌دهی نوین در کشور پرداخت و با تعدادی از فعالان این حوزه گفت‌وگو کرد. در این گزارش اختصاصی از رویداد با افرادی همچون رضا قربانی مدیرعامل راه‌کار، علیرضا قنادان مدیرعامل لندو، حسن فرازمند مدیر بازاریابی و برند دیجی‌پی و صادق خانی علی اکبری؛ کارشناس ارشد فناوری‌های نوین گفت‌وگو و ابعاد فرآیند وام‌دهی نوین در کشور مورد بررسی قرار گرفته است.


بازار داغ استارتاپ‌هایی که وام می‌دهند


روزنامه «7صبح» در یکی از گزارش‌های خود به رویداد بزرگ لندتک ایران و اهمیت آن در اکوسیستم استارتاپی کشور پرداخته است. این گزارش با تمرکز بر روندهای جدید در حوزه وام‌دهی خرد، به نقش حیاتی لندتک‌ها در تقویت تجارت الکترونیک و افزایش خرید آنلاین اشاره می‌کند. روزنامه «7صبح» در گزارش خود، با بررسی صحبت‌های مطرح‌شده توسط کارشناسان و مدیران حاضر در رویداد، به چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی این صنعت نوپا پرداخته است. از جمله مباحث مهم مطرح‌شده، میزان بالای نرخ سود تسهیلات ارائه‌شده توسط برخی لندتک‌ها و عدم دسترسی ۷۰درصد از مردم به رتبه اعتباری است که به گفته کارشناسان، یکی از دلایل اصلی ناکامی آن‌ها در دریافت تسهیلات بانکی بوده است.همچنین به تأثیرات مثبت همکاری‌های مشترک بین پلتفرم‌های لندتکی و کسب‌وکارهای آنلاین، مانند همکاری خانومی و اسنپ‌پی و نقش آن‌ها در آزادسازی منابع بانکی از جمله موضوعاتی بود که در این گزارش به آن‌ها اشاره کرده است.


پرداخت وام به‌سبک دیجیتال


روزنامه «تعادل» در گزارش خود از این رویداد، به تحلیل از وضعیت فعلی و آینده این حوزه پرداخت. این روزنامه در گزارش خود به ارائه رضا قربانی، مدیرعامل کارخانه رسانه نوآوری راه‌کار اشاره کرده و درباره آن گفته نوشته است که لندتک به‌طور خاص، به تقاطع مدل‌های کسب‌وکار، بخش مالی و فناوری تعلق دارد و توانسته است تغییرات قابل توجهی در سیستم بانکی ایجاد کند. روزنامه «تعادل» به نقشه جدید اکوسیستم لندتک که در این رویداد رونمایی شد، توجه کرده و آن را شامل تحلیل‌های جامع درباره تمامی بازیگران این حوزه دانسته است. این گزارش به نقش کلیدی لندتک در تسهیل دسترسی به تسهیلات و تغییر در مدل‌های سنتی وام‌دهی نیز اشاره کرده است. علاوه بر آن، این روزنامه به نقش مهم بانک‌ها در همکاری با لندتک‌ها و تأثیر آن‌ها بر تحول نظام مالی اشاره کرده و تاکید کرده که این تحولات به‌ویژه از طریق تسهیلات هدف‌مند در نقطه خرید مشخص، بهبود یافته است. همچنین به نقش رمزارزها و فناوری بلا‌کچین در این تحول و آینده اکوسیستم لندتک پرداخته و آنها را بخشی از تغییرات مهم و روبه‌رشد در این حوزه معرفی کرده است.


حضور پررنگ تأمین سرمایه تمدن در اولین رویداد لندتک ایران


روزنامه «آرمان ملی» در گزارش خود از رویداد لندتک ایران به نقش فعال شرکت تأمین سرمایه تمدن و حضور مدیران این شرکت در رویداد اشاره کرده است. در این بخش از این گزارش آمده است: «مدیران تأمین سرمایه تمدن با حضور در این رویداد، با مدیران ارشد کسب‌وکارهای لندتک، مهمانان ویژه از بانک‌ها، استارتاپ‌های حوزه خرده‌فروشی و مدیران فناوری اطلاعات و بازار سرمایه به گفت‌وگو پرداختند.» این رسانه همچنین با تأکید بر نقش آفرینی بیشتر لندتک‌ها در ارائه تسهیلات به مشتریان در سال‌های آتی پرداخته و پیش‌بینی کرده است که تأمین مالی لندتک‌ها در سال ۱۴۰۳ به بیش از ۵۰ همت خواهد رسید. افزایش ضریب نفوذ کرادفاندینگ و لندتک‌ها به دلیل سیاست‌های انقباضی بانکی نیز از دیگر نکات برجسته گزارش است. همچنین «آرمان ملی» در گزارش خود، به این نکته اشاره کرده که این رویداد فرصتی مناسب برای شبکه‌سازی، انتقال دانش، و توسعه اکوسیستم‌های مختلف در این حوزه است.


لندتک در ایران با سرعت در حال رشد است


روزنامه «رویداد امروز» به موضوعات مختلف رویداد لندتک ایران پرداخته است. موضوعاتی همچون؛ صحبت‌های مرتضی ترک تبریزی درباره چالش‌ها و ظرفیت‌های فناوری وام‌دهی، توضیحات فرهاد اینالویی درباره تفاوت‌های دیفای و سیفای و بررسی مهرداد حداد در خصوص کمبود نقدینگی کسب‌وکارها و تأمین مالی دیجیتال پاد. همچنین این رسانه، به همکاری‌های فناورانه حمید مختاریان میان مؤسسات مالی و فین‌تک‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای لندتک که ایمان پورپاک مطرح کرد و آینده لندتک در ایران بر اساس نظرات حسین اسلامی نیز را در رسانه خود منعکس کرده است.


صدور بیش از پنج میلیون چک الکترونیک در بانک صادرات ایران


رسانه «اقتصاد آنلاین» در گزارش خود از رویداد بزرگ لندتک ایران بر سخنرانی یاسر مرادی، عضو هیئت مدیره بانک صادرات ایران، تأکید کرده که در این رویداد از صدور بیش از ۵ میلیون برگ چک دیجیتال موسوم به چکنو خبر داده است. مرادی در توضیحاتی که در نخستین پنل تخصصی رویداد ارائه کرد، مزایای چک‌های دیجیتال را برشمرد و اعلام کرد که این نوآوری مشکلات مربوط به چک‌های کاغذی، از جمله معضلات مغایرت و امکان جعل و کلاهبرداری را برطرف کرده است. گزارش «اقتصاد آنلاین» به این نکته اشاره کرده که چکنو به دلیل قابلیت کارسازی و وصول ۲۴ ساعته، امکان نقل و انتقال وجوه را حتی پس از بسته شدن سامانه‌های پولی مانند ساتنا و پایا فراهم می‌آورد. مرادی همچنین بر اهمیت این نوآوری در تسهیل فرآیندهای پرداخت اعتباری برای لندتک‌ها و تسهیل تأمین مالی سریع و کم‌دردسر تأکید کرد. این رسانه همچنین به سخنرانی‌های دیگر کارشناسان مانند فرشاد فاطمی، حسین سلاح‌ورزی و مجید شکوهی در پنل تخصصی پرداخت و اهمیت همکاری نظام بانکی با صنعت لندتک برای پیشبرد نوآوری‌های مالی را مورد بررسی قرار داده است.


رشد لندتک‌ها برای کم کردن نابرابری لازم است


تحلیل و ارائه نکات کلیدی از سخنرانی حسین سلاح‌ورزی، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران، از جمله مواردی است که رسانه «تجارت‌نیوز» در رویداد لندتک ایران به آن پرداخته است. سلاح‌ورزی در این رویداد به مقایسه وضعیت لندتک در ایران با سایر کشورهای مشابه و پیشرو پرداخت و اعلام کرد که با وجود ضریب نفوذ بالای حساب‌های بانکی در ایران، درصد کمی از مردم به وام و اعتبار دسترسی دارند. او به نمونه کشور کنیا اشاره کرد که با وجود ضریب نفوذ کمتر، توانسته ۱۴درصد بیشتر از ایران از وام و اعتبار استفاده کند. در این گزارش به پیش‌بینی‌ها درباره بازار لندتک و وام‌دهی دیجیتال در دنیا نیز اشاره شده است، با ذکر اینکه این بازار در سال ۲۰۲۳ به ارزش ۴۵۳ میلیارد دلار رسیده و تا سال ۲۰۲۹ به ۷۹۵ میلیارد دلار خواهد رسید. همچنین، سلاح‌ورزی بر لزوم بهبود قوانین و مقررات لندتک در ایران تأکید کرده و راهکارهایی برای کاهش نابرابری در دسترسی به وام و اعتبار و تسهیل فرآیندهای قانونی پیشنهاد داده است. همچنین گزارش «تجارت‌نیوز» به ضرورت رشد لندتک‌ها برای افزایش دسترسی و تسهیل وام‌دهی و تأثیر آن بر رونق اقتصادی کشور نیز پرداخته است.


تنها رشد اقتصادی می‌تواند جلوی رشد نرخ نکول لندتک را بگیرد


رسانه «پیوست» در گزارش خود از رویداد لندتک ایران، به تحلیل چندین موضوع کلیدی پرداخت و در گزارش خود بر ارائه‌های رضا باقری اصل، صادق الحسینی، امیرحسین راد، آرمین فرهنگ، سهراب ثامنی،  بابک مقدم و آرش لرستانی پرداخته است. رضا باقری اصل، معاون وزیر ارتباطات، بر مشکلات اقتصادی در حوزه ICT و دولت الکترونیکی تأکید کرد و از عدم تطابق رشد تراکنش‌ها با نرخ‌های روز و مشکلات اتصال به فیبر نوری برای بخش‌های مختلف جامعه خبر داد. صادق الحسینی، اقتصاددان، به تأثیر تحریم‌ها بر کوچک شدن طبقه متوسط و رشد طبقه فقیر پرداخت و تأکید کرد که این مسائل به افزایش ریسک سیستماتیک و کاهش ظرفیت رشد لندتک‌ها منجر شده است. امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس، نیز به رشد چشمگیر فضای دیفای و وام‌های رمزارزی پرداخت و مشکلات کارمزد و دوره‌های بازپرداخت کوتاه‌مدت ابزار BNPL را مطرح کرد و پیش‌بینی کرد که دیفای به زودی از سایر تکنولوژی‌ها مانند هوش مصنوعی پیشی خواهد گرفت.


بازیگران لندتک، جریان‌ساز تحول در فراگیری مالی هستند


ارائه محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین از جمله موضوعاتی بود که رسانه «عصر‌بانک» در رسانه خود منتشرکرده است. نژادصداقت در رویداد لندتک ایران بر اهمیت ارائه تسهیلات خرد به صورت فراگیر، سریع و خودکار تأکید کرد و هدف اصلی مجموعه داتین را توانمندسازی مالی افراد و خلق فرصت‌های جدید برای اقشار مختلف جامعه معرفی کرد. او به ضرورت حذف محدودیت‌های فیزیکی و زمان‌بندی در ارائه خدمات مالی و اهمیت دسترسی به تسهیلات در هر زمان و مکان اشاره کرد. نژادصداقت همچنین به نقش تکنولوژی در مقیاس‌پذیری و خودکارسازی فرآیندها پرداخت و با طرح این سوال که یک بانکدار روزانه چند پرونده را می‌تواند بررسی کند، نشان داد که تکنولوژی می‌تواند هزاران پرونده را با هزینه پایین و به صورت شفاف پردازش کند. او به این نکته اشاره کرد که استفاده از تکنولوژی می‌تواند محدودیت‌های موجود در شعب بانک‌ها را برطرف کرده و دسترسی به خدمات مالی را آسان‌تر کند.


۲۴ همت تسهیلات در پلتفرم‌های لندتک و کرادفاندینگ در سال ۱۴۰۲ ارائه شد


ارائه مرتضی باقری، مدیر سرمایه‌گذاری‌های جایگزین شرکت تأمین سرمایه تمدن در رویداد لندتک ایران، موضوعی بود که در رسانه «صدای بورس» منعکس شده است. باقری در این رویداد به برسی چشم‌انداز اقتصاد ایران و نقش لندتک در آینده اقتصادی پرداخت و از فعالیت‌های تأمین سرمایه تمدن در حوزه P2P و تأمین مالی ۱۵۰ کسب‌وکار به ارزش سه همت از سال ۱۴۰۱ خبر داد. او پیش‌بینی کرد که در سال ۱۴۰۳، تأمین مالی لندتک‌ها به بیش از ۵۰ همت برسد و نقش لندتک‌ها در اقتصاد کشور بیشتر شود.


کراد ؛ پلتفرم مالی جدید گلرنگ در راه است


رسانه «کاماپرس» در گزارش خود از رویداد لندتک ایران به ارائه سولماز صادق‌نیا، مدیرعامل گلرنگ‌ونچرز تاکید کرده است. او در رویداد از راه‌اندازی پلتفرم تأمین مالی جمعی کراد گلرنگ خبر داد و درباره آن بیان کرد که این پلتفرم قصد دارد تا پایان سال جاری به سرمایه‌گذاری در صنایع پرریسک و باارزش غیر از حوزه ICT بپردازد. صادق‌نیا همچنین به وضعیت کنونی تأمین مالی جمعی مبتنی بر سهام در ایران اشاره کرد و بیان داشت که در حال حاضر این روش در کشور به‌طور کامل توسعه نیافته است و هیچ طرحی نتوانسته از این طریق سرمایه جذب کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.