راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تمرکز بر اقشار کم‌درآمد، رشد اقتصادی را رقم می‌زند

در روز دوم رویداد لندتک ایران، بخش‌های «چون بنگری» و «از دایره» برگزار شد. این بخش‌ها با راهبری محمدحسین صیادی‌نژاد، مدیر مارکتینگ راه‌کار و با حضور نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران؛ محمدرضا جمالی، مدیرعامل نبض‌افزار؛ وحید صیامی، پژوهشگر صنعت مالی؛ سیدحسین سید اصفهانی، رئیس هیئت‌مدیره لندو؛ و مهرداد ملک‌محمدی، مدیرعامل تاپین برگزار شدند.

در این نشست‌ها به موضوعات متنوعی از جمله تنظیم‌گری نوآوری در ایران، لندتک و لون‌تک، مفهوم دقیق تنظیم‌گری صحیح، ضرورت آموزش سواد مالی مرتبط با وام به عموم مردم، دلایل تمرکز برخی بازیگران لندتک بر اقشار متوسط رو به پایین، اعتبارسنجی در لندتک با استفاده از داده‌کاوی، و ارتباط بین لندتک و لجستیک پرداخته شد.


لون‌تک ریسک بانک‌ها را کاهش می‌دهد


محمدرضا جمالی، مدیرعامل نبض‌افزار، در روز دوم از رویداد بزرگ لندتک ایران در ارائه خود با عنوان «لندتک در مقایسه با لون‌تک» عنوان کرد: «در وام‌های کوچک هزینه تحمیلی به مؤسسات مالی برای پرداخت وام مهم است و در وام‌های بزرگ موضوع ریسک اهمیت دارد. لندتک‌ها مناسب ارائه وام‌های کوچک با سرعت معقول‌اند و هزینه‌ها را به‌شدت کاهش می‌دهند. در وام‌های بزرگ لون‌تک‌ها نقش زیادی در کاهش ریسک و تطبیق دارند که باعث می‌شوند ریسک بانک‌ها درمجموع کم شود.»

او افزود: «هم در لندتک و هم لون‌تک، از پلتفرم‌های دیجیتال، هوش مصنوعی و داده‌های بزرگ استفاده می‌شود، ولی تفاوت این است که در لندتک از فناوری برای دیجیتال‌سازی فرایند وام‌دهی، احراز هویت و شناخت مشتری، اعتبارسنجی، تضامین و دریافت اقساط استفاده می‌شود، در حالی که لون‌تک مجموعه فناوری‌های مربوط به وام‌دهی چه به‌صورت دیجیتال و چه به‌صورت سنتی است که شامل اعتبارسنجی برخط، برون خط، ارزیابی ریسک، ارزیابی وثایق، تطبیق با قوانین بانک مرکزی و شریعت، تقلب، پول شویی و بقیه موارد می شود.»


لندتک‌ها نباید به مرکز نقض حقوق شهروندی تبدیل شوند


وحید صیامی، پژوهشگر صنعت مالی، در ارائه‌ای با عنوان «تنظیم‌گری درست دقیقاً یعنی چه؟» در رویداد لندتک ایران گفت: «خوشحالم در این رویداد حضور دارم. این گردهم‌آیی، برای من مصداق به واقعیت پیوستن یک رؤیاست.»

او در ادامه توضیح داد که برای توسعه ایران، نظام بانکی باید اصلاح شود، اما دولت با اینکه شعار سرمی‌دهد و می‌گوید قصد چنین کاری را دارد، به بهانه افزایش فراگیری مالی از اصلاح نظام بانکی سر باز می‌زند و درواقع خود دولت، بزرگ‌ترین مانع این کار است.»

او در ادامه توضیح کرد که اگر جایی مانند لندتک‌ها که خارج از بانک‌ها هستند، فراگیری مالی را محقق کنند، این بهانه از دولت برای ممانعت از اصلاح نظام بانکی گرفته می‌شود.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید کرد باید به این نکته توجه کرد که لندتک‌ها در صورت موفقیت و ایفای نقشی مؤثرتر به مرکز نقض حقوق شهروندی تبدیل نشوند.


تأمین مالی با نرخ ۲۳ درصد با اقتصاد ایران هم‌خوانی ندارد


نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران، در ارائه خود با عنوان «تنظیم‌گری نوآوری در ایران: خطاها و امیدها» که در بخش اول روز دوم از رویداد بزرگ لندتک ایران برگزار شد، بیان کرد: «تأمین مالی با نرخ ۲۳ درصد با واقعیت اقتصادی ایران هم‌خوانی ندارد و اگر جایی چنین چیزی عملی شده است،‌ قطعاً در آنجا رانت در جریان است.»

او افزود: «به لحاظ اقتصادی در وضعیتی گیر افتاده‌ایم که حاصل اقدامات شبکه اقتصادی و حاکمیت است و امروز با دولتی طرفیم که نتیجه همین سیاست‌گذاری‌های اشتباه است. بانک مرکزی با سیستم بانکی کشور در هم تنیده شده‌اند و این نهاد از رانت و قدرت خود استفاده می‌کند. به این ترتیب منابع عظیم بانکی صرف رانت می‌شود.»

قاضی بیان کرد: «بسیاری از سیاست‌های بانک مرکزی پوپولیستی است. در نتیجه چنین سیاست‌هایی به فضایی با دولتی عاجز می‌رسیم. با این حال بانک مرکزی قدرت تغییر را دارد و می‌تواند از فضای آنلاین برای ایجاد شفافیت استفاده کند.»


ارائه خدمات اعتباری به اقشار متوسط رو به پایین موجب رشد اقتصادی پایدار می‌شود


مهدی مقیمیان، مدیرعامل مینی‌پی، در ارائه‌ای با عنوان «علت تمرکز برخی بازیگران لندتک بر اقشار متوسط رو به پایین» در رویداد بزرگ لندتک گفت: «تمرکز لندتک روی این افراد باعث کاهش نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی می‌شود؛ ارائه خدمات اعتباری به دهک‌های پایین و پرجمعیت رشد اقتصادی را رقم خواهد زد.»

او در ادامه طراحی زیرساخت‌های فناوری برای تحولات خدمات مالی اعتباری را از دیگر ضرورت‌های این حوزه دانست.

مقیمیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش، رشد اقتصادی پایدار را یکی دیگر از مزایای ارائه خدمات اعتباری به اقشار متوسط رو به پایین برشمرد.


بانک اطلاعاتی نزد لجستیک‌ها برای اعتبارسنجی وام‌اولی‌ها غنیمت است


مهرداد ملک‌محمدی، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار تاپین، از زاویه دید لجستیک، صنعت لندتک را واکاوی کرد؛ اینکه لجستیک چگونه می‌تواند به توسعه لندتک کمک کند؟

حدود ۹۰ درصد تراکنش‌های کشور با کارت انجام می‌شود و اگر فضای لندتک بخواهد پیشرفت کند باید وارد فضای کارت‌های فیزیکی شود.

در همین نقطه هم است که به قول ملک‌محمدی لجستیک کنار لندتک قرار می‌گیرد و مسئولیت ارسال و تحویل کارت‌های فیزیکی به کاربران را برعهده می‌گیرد.

ملک‌محمدی می‌گوید: ‌«در ادامه شرکت‌های لجستیکی می‌توانند تأثیری جدی بر اعتبارسنجی افراد داشته باشند؛ زیرا شرکت‌های لجستیکی بانک اطلاعاتی بزرگی از رفتار خرید کاربران در اختیار دارند که می‌توانند این اطلاعات را با لندتک‌ها به اشتراک بگذارند.»

ملک‌محمدی این بانک اطلاعات را ابزار مهمی برای اعتبارسنجی وام‌اولی‌ها معرفی کرد.


لندتک‌ها فقط یک درصد از وام‌های سنتی را در ایران ارائه می‌دهند


سید حسین سیداصفهانی، رئیس هیئت‌مدیره لندو، در دومین روز از رویداد بزرگ لندتک ایران در ارائه خود با عنوان «اعتبارسنجی در لندتک با استفاده از داده‌کاوی» اظهار کرد: «در دنیا حدود ۵ درصد از وام‌های سنتی توسط لندتک‌ها ارائه می‌شود، این آمار در ایران حدود یک درصد است.»
او ضمن تأکید بر این موضوع که برای موفق شدن صنعت لندتک، کسب‌وکارهای فعال در آن باید از یکدیگر حمایت کنند، گفت: «باید فهرست سیاهی از مشتریان بدپرداخت ایجاد شود و در اختیار تمام کسب‌وکارهای لندتکی قرار گیرد. همچنین باید از روش‌های خود برای شناخت بهتر مشتریان استفاده کنیم.»


سیداصفهانی با اشاره به اینکه اکنون در جهان از کلان‌داده استفاده‌های زیادی می‌شود، افزود: «در لندتک نیز با کلان‌داده سروکار داریم، برای مثال در لندو اطلاعات صد هزار مشتری را در اختیار داریم که با تجزیه‌وتحلیل آن می‌توان کمک زیادی به اعتبارسنجی کرد.»
به گفته رئیس هیئت‌مدیره لندو، بیش از ۶۵ درصد از مشتریان لندو بازپرداخت‌های خود را در زمان مقرر انجام می‌دهند. بررسی نکول نشان می‌دهد که تحصیلات، سن، جنسیت و شغل کاربر و نیز اپراتور مورد استفاده کاربر در زمان ثبت وام نقش مهمی در رفتار مالی او ایفا می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.