راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ملاحظات وصول مطالبات، هم‌سو با فراگیری مالی و عرضه تسهیلات نوین

وحید سمیعی، مدیر امور اجرایی ویپاد / وصول مطالبات یا جمع‌آوری بدهی که در واقع بازپس گرفتن مطالبات معوق از بدهکاران است، فرایندی حیاتی برای کسب‌و‌کارها و موسسات مالی، به‌منظور بازیابی پرداخت‌های معوق و حفظ جریان نقدی است.

اهمیت موضوع وصول مطالبات در حفظ روند بازگشت سرمایه، به‌منظور ایجاد امکان ارائه خدمت به سایر مشتریانی است که تاکنون از آن بهره نبرده‌اند. در یک سوی وصول مطالبات، مشتری بدهکار قرار دارد که رفتار ایشان از فرهنگ حاکم بر جامعه در این موضوع تبعیت می‌کند و در سوی دیگر کسب‌و‌کاری است که باید بر‌اساس شرایط حاکم بر فرهنگ جامعه، ساز و کار خود را در این مسیر تعریف کند. 

به‌روزترین روش‌های جاری وصول مطالبات در دنیا، شامل مواردی همچون، اطلاع‌رسانی زودهنگام، انعطاف‌پذیری در روش‌های وصول، بهینه‌سازی مذاکرات، ایجاد ساختارهای ارتباطی خودکار، برنامه‌های تشویقی پرداخت، توجه به ترجیحات ارتباطی مشتری، ادغام بستر یا پلتفرم‌های وصول، ملاحظات انطباق قانونی وصول در اعطا، به‌کارگیری تکنیک‌های همدلی و همراهی با مشتری، تقسیم‌بندی مشتریان بر‌اساس سطح ریسک و در نهایت تجزیه و تحلیل بازخوردهای دریافتی از مشتریان، به‌منظور ایجاد دانش و درس‌آموخته است.

در رویکرد اخیر لندتک‌ها که اعطای تسهیلات خرد بر پایه اعتبارسنجی انجام می‌شود، بخشی از نگرانی‌های کسب‌و‌کار برطرف می‌شود. هر چند که علی‌رغم همه تلاش‌ها، این رویکرد، به‌لحاظ زیر‌ساختی، به بلوغ کافی نرسیده است؛ اما در سویی دیگر، عدم وجود ضامن و وثیقه از ابعاد قابل توجه در شروع مسیری است که بخشی از فرهنگ جامعه در این بستر شکل می‌گیرد.


سه‌ضلعی وصول مطالبات


از نگاه تجربی کسب‌و‌‌کار، شاید بتوان وصول مطالبات را مثلثی تصور کرد که اضلاع آن را اطلاع‌رسانی یا یادآوری، آگاهی‌بخشی و همراهی و در نهایت، پیگیری حقوقی تشکیل می‌دهند. تجربه‌ای که به‌وضوح قابل مشاهده است، این است که یادآوری یا اطلاع‌رسانی به‌هنگام از‌طریق همه ابزارهای موجود و ممکن، سهم پررنگ‌تری را در نتایج به نمایش می‌گذارد. ضلع بعدی، مربوط به مشتریانی است که دررابطه‌با تبعات و محدودیت‌های ناشی از عدم پرداخت بدهی، اطلاع کافی ندارند؛ لذا وظیفه هر کسب‌و‌کاری، آگاهی‌بخشی و همراهی با مشتری است.

محدودیت‌های ناشی از عدم پرداخت بدهی، شامل عدم امکان دریافت تسهیلات جدید، عدم امکان دریافت دسته چک جدید و حتی در برخی بانک‌ها عدم امکان دریافت کارت جدید و عدم امکان افتتاح حساب جدید است. در نهایت هر چند بسیار اندک، اما به‌هر‌حال مشتریانی هستند که علی‌رغم همه موارد بالا، کسب‌و‌کارها را به‌سمت استفاده از راهکارهای پیگیری حقوقی سوق می‌دهند.


توسعه فراگیری مالی با ویپاد و افزایش تعهد به بازپرداخت


طبق بررسی بر روی نمونه‌های گوناگون از جامعه آماری بدهکاران، مشخص شد که بخش قابل توجهی از افراد درواقع متأثر از شرایط اقتصادی جاری، از توانایی کافی به منظور پرداخت بدهی برخوردار نیستند و موضوع عدم تمایل افراد (عدم پرداخت بدهی به‌صورت عمدی) منتفی است. این موضوع ما را بر آن داشت تا با نگاهی جامع‌تر بر حرکت به سمت رسالت اصلی ویپاد مصمم‌تر شویم. ما در ویپاد در راستای تحقق بخشیدن به هدف فراگیری مالی تلاش می‌کنیم.

فراگیری مالی، یعنی عدالت در دسترسی به منابع و تسهیلات برای همه مردم. همواره بخشی از مخاطرات اجتماعی متأثر از افرادی است که کمتر از این امکان بهره برده‌اند. بنابراین توسعه فراگیری مالی که منجر به توسعه عدالت اجتماعی و اقتصادی است، منجر به افزایش تعهد در افراد می‌شود. این مهم به این ‌صورت تحقق پیدا می‌کند که با  ایجاد یکپارچگی در سامانه‌های اطلاعاتی که اکنون با سامانه‌هایی مانند سمات و صیاد و مکنا اجرایی شده و گستردگی شبکه متنوعی از خدمات که پاسخ‌گویی بخش بزرگی از نیازهای افراد در گذران امور روزمره را پوشش می‌دهد، افراد را آگاه می‌سازد که در‌صورت عدم عمل به تعهدات، دچار عدم‌النفع شده و محرومیت از خدمات مورد نیاز را برای ایشان در پی خواهد داشت.

نمونه این موضوع در دنیا را می‌توان الگوی به‌کارگیری کارت اعتباری دانست که وقتی فرد به تعهداتش عمل نمی‌کند، دچار پیامدهای جدی می‌شود.

در دنیا، ابزارهای فناوری قبل، حین و بعد‌از سررسید بدهی در همراهی با مشتری است، همان‌طور که در ویپاد نیز همه این کارها انجام می‌گیرد.

یکی از اهداف ویپاد، گسترش تنوع خدماتی است که مشتری می‌تواند کسب کند که این خود راهکاری هوشمند در‌راستای ترغیب افراد در عمل به تعهدات است که به‌واقع گامی پیشرو برای پیشگیری در استفاده از راهکارهای حقوقی است.

گسترش عدالت اجتماعی و اقتصادی با استفاده از به‌کارگیری فناوری، انگیزه عمل به تعهدات را بالا می‌برد.

در‌راستای فراگیری مالی، نیاز به راهکارهای هوشمند الزاما به معنای استفاده از فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی نیست و فراگیری مالی خودش یک راهکار هوشمند است.

ما در ویپاد با ایجاد تنوع در خدمات و بسط آن به همه شهرها و روستاها، به‌دنبال ایجاد این تعهد در مشتریان هستیم و به‌منظور سوق به سوی این هدف، می‌طلبد که بقیه بازیگران این حوزه نیز مشارکت داشته باشند.

در ویپاد، ضمن بررسی و بهره‌گیری از به‌روزترین روش‌های وصول مطالبات در ایران و جهان که قابل دسترس هستند و به فراخور بازخوردهای دریافتی و بررسی رفتار ایشان در پرداخت بدهی با دسته‌بندی طیف بدهکاران بر‌اساس اهم شاخص‌های وصول مطالبات، نسبت به ایجاد ساختاری چند لایه اقدام کردیم و با به‌کارگیری فناوری متناسب با هر لایه از پیگیری‌ها، توانستیم به درصد موفقیت بالایی در این مسیر دست پیدا کنیم.

در فاز اجرایی، از همان ابتدا به رصد، پایش و تحلیل اطلاعات موجود پرداختیم تا بتوانیم علاوه‌بر تعریف شاخص‌های مناسب، به الگوی مناسبی در این بخش برسیم.

منطقه جغرافیایی، شغل، جنسیت و…، از انواع و اقسام اطلاعاتی است که همواره رصد می‌کنیم و مبنای تحلیل در بهبود فرایندها و روش‌های خود قرار می‌دهیم.

موضوعی که همواره مورد پایش قرار می‌گیرد مربوط به روندهای وصول مطالبات است. در واقع با مشاهده روند مثبت این شاخص، می‌توانیم به کارایی روش‌هایی که انتخاب کرده‌ایم، مطمئن‌تر شویم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.